Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Barvrouwke schreef:nou, zal het even niet doen zegmaar. Ik vind het persoonlijk fijner wanneer het paard bekend is met de omgeving en dat het in alle rust gebeurt.
Barvrouwke schreef:Dan zal ik er mooi een stokje voor steken en zeggen dat je het niet wilt hebben
luuntje schreef:Ik vraag mij alleen af hoe je aan paard wilt beoordelen als hij/zij in 1 dag zadel opkrijgt met iemand erop.
Sfiejj schreef:Je oom kan het wel willen, maar het gaat toch om een pony die jullie kopen. Leg je moeder uit dat het eigenlijk niet goed is dat je het paard binnen 1 dag onder het zadel wil zien. Waarschijnlijk zul je daarbij ook nog op het paard afknappen (of je oom), omdat het allemaal toch niet perfect kan zijn. Ik denk dat je beter als je een paardje wilt kopen, je als je hem perse wilt zien lopen met iemand op z'n rug, je een zadelmak paardje kan gaan zoeken. Of je moet heel even wachten voordat dit paardje rustig is gewend aan het zadel en aan de ruiter. Ik vind het geen goed idee, om hem nu maar zo in 1x onder het zadel te doen. Je kan natuurlijk wel zijn gangen bekijken, door hem los te laten in de bak, en dit is eigenlijk hetzelfde als er dan nog iemand opzetten. Alleen voor een (waarschijnlijk) jonkie wel vele malen beter. Het gaat toch immers om de gangen? Wat wil hij anders zien onder het zadel? Hoe hij zich gedraagd?

Liezel1 schreef:Bij ons op stal hebben ze het ook zo gedaan, eigenaar is gaan rijden, "oh wat was het paard braaf" totdat hij wist hoe het in zn werk ging en een maand later was hij weg.... verkocht wegens "niet klikken" ja, daaaaag, zo lust ik er nog wel een paar!
Cassidy schreef:Wat een onzin...de barriere zit in ons hoofd, en niet in het hoofd van het paard.
Ik heb wel vaker gehoord dat er op dezelfde dag zadel en ruiter opgingen, en er zelfs een kleine buitenrit werd gemaakt.
Ik zie het probleem niet zo. Zolang het paard het lichamelijk aankan, zie ik geen probleem in zadelmak maken en ruitergewicht in een dag. Zolang er maar goed naar het paard wordt gekeken, en bij de minste of geringste paniekactie adequaat wordt ingegrepen.
Mijn nu vierjarige merrie maakte er ook geen punt van dat er de eerste keer een ruiter op stapte. Zodat ze in de eerste sessie met ruiter ook meteen stap, draf en galop hebben meegenomen.
hel1 schreef:Barvrouwke schreef:nou, zal het even niet doen zegmaar. Ik vind het persoonlijk fijner wanneer het paard bekend is met de omgeving en dat het in alle rust gebeurt.
Dat heb ik dus ook, want dan word ze op 1 dag van d'r vertrouwde plekje gehaald en zadel er op en hoofdstel erin en iemand erop.
Vind het gewoon zoveel voor een oony die nooit van haar wei of stal is geweest.