Hoe paard op eigen naam zetten??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Hoe paard op eigen naam zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 23:12

Hoi,

Als ik nou een veulen van iemand koop staat op de papieren dat het veulen van hem is, hoe zet ik het veulen op mijn naam??

Bij wie moet ik dan wezen, wie kan mij dat goed uitleggen?

Gr claudia

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:19

www.kwpn.nl bellen.
Om het op jouw naam te zetten kost je 20 euries.
Als je lid wordt van kwpn kost je dat dan 80 eurie dan ben je
meteen lid en heb je korting op evenementen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:09

Hangt van het betreffende stamboek af, gewoon die mailen of bellen met je vraag, hoogstwaarschijnlijk moet je dan even de papieren aangetekend opsturen, en dan wordt het dier op jouw naam overgeschreven. Kosten variëren dus ook per stamboek.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:30

En die stamboekpapieren zijn geen juridisch bewijs van eigendom.. dus wat dat betreft heeft het geen enkele meerwaarde om het bij een stamboekvereniging op naam te laten registreren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:11

Ik heb toevallig in november mijn paard laten chippen, de DA stuurde mijn paspoort op en het viel hem op dat paard nog niet op mijn naam stond (ik ben niet zo rap ) hij heeft paard meteen GRATIS op mijn naam laten zetten bij het KWPN.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:20

Kris25 schreef:
Ik heb toevallig in november mijn paard laten chippen, de DA stuurde mijn paspoort op en het viel hem op dat paard nog niet op mijn naam stond (ik ben niet zo rap ) hij heeft paard meteen GRATIS op mijn naam laten zetten bij het KWPN.

Dat klopt... als je paard nog niet gechipt was of nog geen paspoort had, dan mogen de stamboeken daar geen lidmaatschap aankoppelen...
Maar als het paard alwel een chip en paspoort heeft.... dan vraag ik me af of ze dan wel een lidmaatschap eraan mogen koppelen omdat je volgens de I&R-regeling verplicht bent het paard op naam te laten zetten.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:35

alane: wat is dan wel een goed bweijs van eigendom???

loulou

Re: Hoe paard op eigen naam zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:41

ja dat vroeg ik me dus ook af.

ik heb namelijk net lidmaatschap van het kwpn aangevraagt om m'n paard op mijn naam te kunnen laten zetten.
dat kost me 80 euro!

maar als ik daar niks aan heb kan ik het net zo goed afzeggen.
waar is dat op naam zetten dan wel goed voor? alleen voor de fok ofzo?

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:41

LiSSy schreef:
alane: wat is dan wel een goed bweijs van eigendom???

dat vraag ik me ook af??

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:42

Niets... staat zelfs in het paspoort dat het geen bewijs van eigendom is. Ik zat namelijk met dezelfde vraag en ging dus zoeken en tja... ze hebben het chippen uitgevonden en de paspoorten maar geen van beiden geldt als eigendomsbewijs...

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:54

Ik heb een soort van contractje opgesteld met de vorige eigenaresse en door beide partijen laten ondertekenen. In dit contractje stond dat zij het paard aan mij verkocht had. Volgens mij is dit voldoende.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:00

Stacey schreef:
Ik heb een soort van contractje opgesteld met de vorige eigenaresse en door beide partijen laten ondertekenen. In dit contractje stond dat zij het paard aan mij verkocht had. Volgens mij is dit voldoende.

En volgens mij is zelfs dat niet afdoende als het niet bij een notaris is gebeurd!

@loulou: ik heb ook mijn paard op naam laten zetten bij het kwpn, en daarvoor hoefde ik geen lid te worden! Mijn paard had al een paspoort, maar was nog niet gechipt, na het chippen heb ik dus de hele riedel (registratieformulier, chip-stickers, paspoort én stamboekpapier) naar het kwpn gestuurd (aangetekend! ) en een week later was het paspoort en het papier op mijn naam gezet én zijn transpondernummer was vermeld.

edit: volgens mij bestaat er geen officieel eigendomsbewijs voor een paard. Mocht iemand wél iets hebben, dan hoor ik dat graag.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:01

LiSSy schreef:
wat is dan wel een goed bweijs van eigendom???

Het aankoopbewijs.

En dan niet je bankafschrift, maar een door beide partijen ondertekend verkoopcontract.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:04

Javayo schreef:

@loulou: ik heb ook mijn paard op naam laten zetten bij het kwpn, en daarvoor hoefde ik geen lid te worden! Mijn paard had al een paspoort, maar was nog niet gechipt, na het chippen heb ik dus de hele riedel (registratieformulier, chip-stickers, paspoort én stamboekpapier) naar het kwpn gestuurd (aangetekend! ) en een week later was het paspoort en het papier op mijn naam gezet én zijn transpondernummer was vermeld.

edit: volgens mij bestaat er geen officieel eigendomsbewijs voor een paard. Mocht iemand wél iets hebben, dan hoor ik dat graag.

die van mij is al gechipt, dus dan gaat dat niet lukken helaas.

maar volgens jullie kan ik dus net zo goed mijn paard op naam van de vorige eigenaar laten staan?
want dan bel ik ff naar het kwpn dat ik toch geen lid wil worden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:15

loulou schreef:
die van mij is al gechipt, dus dan gaat dat niet lukken helaas.

maar volgens jullie kan ik dus net zo goed mijn paard op naam van de vorige eigenaar laten staan?
want dan bel ik ff naar het kwpn dat ik toch geen lid wil worden.

Ik zie niet in waarom het verschil zou moeten maken dat je paard reeds gechipt is? Dat zou je anders even na moeten vragen.

Persoonlijk denk ik dat je stomweg je papieren aangetekend naar het kwpn moet sturen, met een briefje met jou gegevens; en dat wordt het gewoon omgezet. Zonder lidmaatschap... nou ja, volgens mij was ik toen 35 euro kwijt.

Ik vond het toch wel leuk staan hoor, mijn eigen naam op het papier

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:18

gekopieerd van kwpn.nl

Citaat:
Het is niet verplicht om lid te worden van het KWPN. Alleen als u van plan bent het paard op uw naam te laten zetten, mee te doen aan keuringen, een veulen aan te melden of een dekking te laten registreren is het wel verplicht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:19

Alane schreef:

Dat klopt... als je paard nog niet gechipt was of nog geen paspoort had, dan mogen de stamboeken daar geen lidmaatschap aankoppelen...
Maar als het paard alwel een chip en paspoort heeft.... dan vraag ik me af of ze dan wel een lidmaatschap eraan mogen koppelen omdat je volgens de I&R-regeling verplicht bent het paard op naam te laten zetten.

dit was dus bij jou waarschijnlijk ook de reden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:28

heb net het kwpn gebeld.
en die bevestigde dat het inderdaad geen bewijs van eigendom is.
toen ik zei dat ik dan dus eigenlijk helemaal niks aan had om hem op naam te laten zetten zei ze dat dat nie zo was. want hij staat wel op jou naam dus je kunt zo dus wel aantonen dat ie van jou is.

euh ja spreek je jezelf een beetje tegen he

dus toen vroeg: als het er op aan komt kan ik dan met da papiertje bewijzen dat hij van mij is? en nee, dan kon ik dan niet.

nou dan kan ik hem dus net zo goed niet op mijn naam zetten. scheelt me weer 80 euro.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:30

Zelfs een aankoopbewijs/koopcontract is geen afdoende bewijs van eigendom

Wat is een stamboek, niets meer of minder dan een verengiging. Op de meeste (of sommige) stamboekpapieren staat zelfs dat het stamboekbewijs eigendom is van de rasvereniging.
Het paspoort is een identiteitsbewijs, een transponder of DNA, koppelt paard en paspoort aan elkaar.

Wat is nu afdoende juridisch bewijs dat een paard jou eigendom is:
bankafschriften waaruit duidelijk blijkt dat jij voor het meerendeel voorziet in de levensbehoefte van het paard.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:31

Ik heb mijn pony's allemaal op naam staan, maar niet alleen vanwege de I&R-regeling... ook ivm registratie veulen en deelname stamboekkeuringen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:40

ik heb een ruin, dus aan registratie veulens heb ik niks.

dat blaadje in van in de strengen mogen ze van mij ook houden.

dus waarom zou ik dan 80 euro uitgeven om mijn naam op het papier te krijgen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:41

wat is die I&R regeling dan precies?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:43

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:49

heb nog niet alles doorgelezen, want ik moet zo weg.

maar op die site staat ook dat in het paspoort naam en adres van de eigenaar moeten staan. maar ik kan in het paspoort van mijn paard alleen het adress van de fokker vinden.

mijn fjord had wel een stickertje met naarm en adress van mij. dat stond ook op een aparte blz.
maar zo'n blz heeft dit paspoort ook niet.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:09

Dan kun je er aanvullingsblaadjes in laten zetten om het aan te laten passen

En mijn pony's staan met stamboekbewijs wel op mijn naam maar in het paspoort staat mijn naam niet....