wat hebben jullie onder je zadel liggen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

wat hebben jullie onder je zadel liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:47

Ik ben al een tijdje op zoek naar en goed pad of schabrak voor onder mijn goed passende vzh zadel.
mijn vraag is wat hebben jullie onder je goed passend zadel liggen.?
Is het verstandig om als extra zorg met en gelpad te rijden.?
De verzorgster van mijn paard wild graag voor onder het zadel en bontje of gelpad kopen, ik weet niet of dat nou wel z'n goed idee is ben bang dat het zadel dan niet meer goed licht.
En waar rijden jullie liever mee met en dun of dik pad/schabrak?
Laatst bijgewerkt door angelaxx op 16-01-06 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:48

Ik rijd met een dun sjabrakje, ik rijd met een dik sjabrakje en ik rijd met een pad Van alles dus

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:51

hoe kan ik de fout uit de titel halen?

ik rij op het moment ook met van alles.
Maar vins jij het zinvol om onder en goed passend zadel en gelpad of bontje te doen

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:52

Onder een goed passend zadel moet geen gelpad of bontje.
Ookal is het mode.
Ik heb onder mijn nieuwe zadel ook geen bontje ofzo liggen want dat past goed..!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:53

de titel kan je aanpassen door rechtsonderaan je bericht op 'edit' te klikken en dan de titel aan te passen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:53

Gewoon een dun/dik dekje maar geen gelpad of bontje

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:01

Ik vind een simpel katoenen dekje het beste onder een zadel. Het dekje is ervoor om je zadel te beschermen tegen zweet, niet om je paard te beschermen tegen het zadel.

Ik heb een speciale pad omdat ik een boomloos zadel heb, maar die is ook gewoon van katoen, met speciale inlages.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:03

Ik rijd met een dik schabrack en een geldpad direct op de rug. Mijn paard had bij aankop een hele rare plek op de rug. helemaal zwart en zonder haar. Zo 10 x 10 cm. Zonder gelpad gaat die plek open. We hebben de dure action backpad en daarmee gaat het goed. Verder rijdt ik met een dik schabrack daar ze een gevoelige rug heeft. Niet dat ze meer last heeft met een dunner maar lijkt me zelf fijner.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:11

dat is het bij mij dus ook, ik denk altijd hoe meer zachte dingen ik onder mijn zadel prop hoe fijner mijn paard het vind
maar daar is dus helemaal niks van waar, hoe meer ik onde mijn zadel doe hoe slechter het zadel gaat passen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:13

Met een te dik dek maak je een passend zadel juist niet passend.
Als je paard zonder dik dek last van het zadel heeft kan je beter een wel passend zadel zoeken.
Het kost even wat (geld en moeite) maar het is zo belangrijk.

LoveMyNonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:14

Ik zelf rij de ene keer met een dun chabrak en de andere keer met een dikke.
Als je een dikke zoekt, ik heb er 1.
Veelzijdigheid maat full, zwart, erg comfortabel en je paard krijgt er geen drukplekken van. Ik heb ´m te koop omdat ik een dressuurzadel heb. Voor een goed bod mag je ´m hebben!
Groetjes Nancy..

Merr

Re: wat hebben jullie onder je zadel liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:14

een bontje niet zon 1 met rand maar een zwarte en een dekje natuurlijk

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:17

bedankt voor het aanbod lovemynonny maar ik heb dekjes zat.
mijn zadel is helemaal nagekeken en past heel goed zonder pad, maar het is heel raar ik heb de tik om er een heel dik pad onder te leggen want dat is fijnder voor de rug(dat denk ik)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:20

kimmy1986x schreef:
bedankt voor het aanbod lovemynonny maar ik heb dekjes zat.
mijn zadel is helemaal nagekeken en past heel goed zonder pad, maar het is heel raar ik heb de tik om er een heel dik pad onder te leggen want dat is fijnder voor de rug(dat denk ik)

Zet dat maar uit je hoofd, dat is echt niet zo. Een dek is om zweet op te nemen en dat kunnen de dunne net zo goed als de dikke

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:20

Anouar15 schreef:
Met een te dik dek maak je een passend zadel juist niet passend.
Als je paard zonder dik dek last van het zadel heeft kan je beter een wel passend zadel zoeken.
Het kost even wat (geld en moeite) maar het is zo belangrijk.

Amen

Daarom vind ik wintec zadel's zo makkelijk, die passen bijna op ieder paard!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:18

Ik heb een bontje onder het zadel en daaronder een dun katoenen dekje. Het zadel past goed, is herhaaldelijk nagekeken door de zadelmaker, maar toch wordt hij iets gevoelig op zijn rug als ik langere tijd zonder bontje rijdt. Met bontje heeft hij hier geen last van, dus ligt er een bontje tussen als extra schokabsorbeerder.
Ik let er wel op dat ik de boel goed in de kamer trek, dat er niks strak over de rug heen ligt.

Als jouw paard geen gevoelige rug heeft en je paard het goed doet zonder gelpad of bontje, zou ik lekker zonder blijven rijden, dan heeft hij het niet nodig.

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:20

Ik rij met normaal dekje, soms met een iets dikkere en als het niet regend heb ik er vaak een bontje onder...

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:27

Ik heb een Equestrian-pad onder mijn zadel liggen. Het is beter om er niks onder te hoeven hebben. Maar als je bij mijn zadel heel goed kijkt naar de kussen dan zie ik een minimaal verschil. Dit is een bijzonder goede drukverdeler. Ik zie het aan de rugspier bij mijn paard.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:30

Mijn lamsvellen bontje is ook een goede drukverdeler. Als hij enorm gezweten heeft tijdens zwaren inspanning is zijn ruggengraat eigenlijk altijd nog mooi droog, alleen daar waar de kussens zijn rug geraakt hebben is hij bezweet.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:31

LauEef schreef:
Amen

Daarom vind ik wintec zadel's zo makkelijk, die passen bijna op ieder paard!

vergis je daar niet in. Ik had ook een wintec, er werd gezegt dat hij goed paste. Maar dat was dus absoluut niet zo. Mijn paard heeft er flink last van z'n rug door gekregen. Ik heb ruim anderhalve maand alleen maar kunnen longeren en elke week terug naar de DA.
Ik weet maar al te goed wat een slecht passend zadel kan veroorzaken.
En ook met wintec's moet je er een profesional naar laten kijken. De pasvorm is van veel meer afhankelijk dan de boomwijdte.

Tatyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:42

Ik hou van BR-pads...

Waarom, vraag me dat niet... Ik heb een tijd een paard met gevoelige rug gereden en die liep lekkerder met zo'n dikke pad (je z'n zadel lag perfect, is nagekeken) En sindsdien doe ik die er eigenlijk onder bij de meeste paarden...

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:05

Ik heb altijd mijn bontje eronder, of ik nou met mijn dressuurzadel of springzadel rijd.
en dan heb ik of een Ankypad, of een gewoon dekje

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 09:45

oke dus ik ben niet de enige die er van alles onder propt
maar het jij dan niet het idee dat de kamer kleiner word en dus minder goed past?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:50

Een dekje (meestal Anky of Scapa maar heb ook BR en Lamicell) en bontje, en als die in de was is gelpad.

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:24

Ik rij met dunne dekjes, dikke dekjes en pads. Bij de dunne dekjes gebruik ik altijd een wolletje. Ik vind het wel mooi staan en het is zachter ook. Een gelpad vind ik niet zo handig eigelijk...