Paard gaat veel te hard de trailer uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Paard gaat veel te hard de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:22

Inladen gaat prima. De afgelopen tijd loopt Dees zo de trailer op. Alleen het uitladen is vervelend. Ik ga altijd samen met een stalgenoot en haar paard op wedstrijd, en zelfs als we Dees als eerste uitladen lijkt ze een beetje in paniek te raken. Tot nu toe is het goed gegaan, afgezien van een keer struikelen toen het glad was. Heeft iemand tips en advies hoe ik haar rustig de trailer afkrijg?

_Dunja_

Re: Paard gaat veel te hard de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:26

Je kan proberen een longeertouw achter zijn kont te doen, dan kun je hem tegen houden als hij er weer uit rent.
Dit zou je dan wel met 3 mensen moeten doen
2 die het touw spannen en 1 die het paard vasthoud.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:30

Heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat ze dan misschien nog meer in paniek raakt. Misschien toch eens het proberen waard!

naatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:32

ik zou het niet met een longeerlijn doen. Dit is makkelijk als je paard de trailer niet in wel en je hem of haar een extra zetje moet geven. Maar als je paard hard de trailer uit komt hou je dit niet met een touwtje en 2 mensen die dit touwtje vast houden! en ze kan zo erg schikken dat ze de trailer niet meer in of uit gaat. En ze kan vast zitten en vallen door zo`n touw.
Ik heb het ook gehad met mijn paard. Ik heb gewoon de trailer op het erf gezet en ben heel vaak de trailer in en uit gaan lopen met wat biks en na de 50ste keer deed ze het heel langzaam. De eerste keren stormd ze uit de trailer maar het moet voor je paardje een gewenning worden weer rustig de trailer uit lopen en dat kan alleen door veeeeel en rustig oefenen zonder lijnen of andere hulp middelen. Vertrouwen! ze moet je vertrouwen dat ze rustig de trailer uit kan lopen
Ik hoop dat je hier wat aan hebt??
groetjes naat succes!!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:34

Die van mij heeft het ook een periode gedaan, ik heb er verder nooit wat aan gedaan, en niet zo veel andacht aan besteed, ze gaat er nu gewoon weer rustig af, maar nu hebben we een probleem om haar er op te krijgen, duurt 5 minuten ofzo, terwijl dat voorheen altijd goed ging, ik weet ook niet zo goed wat je er aan kan doen.
Ik denk ook dat ze met een longeerlijn nog meer in paniek raken, maar je kunt het idd proberen!
suc6 ermeej!!

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:38

Thanks voor de reacties! Ik ga het binnenkort gewoon eens goed oefenen. Op m'n dooie gemak, dus ook geen haast en stress. Hopelijk zal dat schelen, want ik raak er zelf ook nogal nerveus van. Ik ben zo bang dat ze achterover klapt.

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:43

Mijn paard ging eerst ook snel de trailer uit, totdat de klep een keer glad was en ze is gevallen. Ze heeft er gelukkig niets aan over gehouden en gaat nog steeds goed de trailer op.. maar ze is veel voorzichtiger geworden met eruit gaan. Ze loopt nu stapje voor stapje. Als ze bijna van de klep af stapt, wil ze zelfs weer terug de trailer in stormen. Ik ben er ook erg van geschrokken en laat haar nu alleen heel langzaam van de trailer af gaan, dus ik houd haar ook tegen. Ik weet niet of jouw paard zo hard de trailer uitstormt dat je geen tijd hebt om hem "terug te trekken".
Anders is het idd wel een goed idee om een longeerlijn achter z'n kont te doen. Rent je paard meteen de trailer uit als de stang erachter weg is? Want misschien moet je hem er dan eerst aan laten wennen zonder stang erachter zonder dat ie meteen de trailer uit rent.. en 'm dan belonen met bijv. brokjes als ie blijft staan..

Succes ermee..

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:48

Mijn paard deed het ook altijd.
De oplossing: wortel of boterham voor z'n neus houden.
Iemand anders vragen op jouw commando (bv. een knikje met je hoofd, want als je ja zegt dan hoort je paard dat gelijk) de stang los te maken. Wortel of boterham voor zijn neus houden en telkens een stapje achterwaarts en dan weer een hap laten nemen.
Je zult zien dat ze het veel rustiger gaan doen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:50

niet met een longeerlijn erachter, kan het paard achterover slaan, maar ook geschaafde vingers,of gebroken botten.....
geduld en beleid ,dus vaak oefenen, tot het vertrouwen terug is!!!
Soms helpt het als je op ong. 4 m achter de trailerklep(open liggend) een muur is , maar dat kun je proberen als het écht niet lukt of een trailer met zijklep !

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:54

Gulpje schreef:
Thanks voor de reacties! Ik ga het binnenkort gewoon eens goed oefenen. Op m'n dooie gemak, dus ook geen haast en stress. Hopelijk zal dat schelen, want ik raak er zelf ook nogal nerveus van. Ik ben zo bang dat ze achterover klapt.

Waar je dus idd zelf wel goed om moet denken is dat je zelf rustig blijft, (maar dat is moeilijk)
De eerste paar keer vond ik het ook eng dat ze zo snel ging.

Maar ik heb op een gegeven moment gewoon gedaan alsof ze heel rustig de trailer uitging, en alsof er niks aan de hand was (dus dat ze er in 1 keer heel snel uit ging) en nu doet ze het gewoon weer rustig stapje voor stapje .

suc6!!!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:03

Mijn merrie doet het al 10 jaar lang, en het past bij haar karakter, ze houdt niet van opgesloten staan, kleine ruimtes, als ze zich in een hoek gedreven voelt vindt ze dat niet prettig, dat laat ze wel merken. Op de trailer staan gaat prima, ze gaat er ook prima in, maar eruit is altijd al gerace geweest. zodra ik stilsta wil ze er gewoon uit, en snel. Ik laat het zo, het is hanteerbaar, geen probleem.

Mijn oplossingen:
- een ketting die ik in 1 handbeweging los kan maken, ik trek een pinnetje uit een haak, de ketting valt. voorheen had ik een stang (1,5 paards trailer) die moest eerst met een klap omhoog. je snapt het al: degene die de stang omhoog duwde (voorheen mijn ex) kreeg die gevaarlijk dicht langs zijn hoofd gezwiept. vervangen door ketting dus (vlgs. sommigen gevaarlijk maar ik heb graag iedereen heel na het uitladen incl. mezelf).
- sinds ik alleen op stap ga met de trailer doe ik het volgende: eerst binnen haar losmaken, maak longe aan haar halster vast, gooi het uiteinde links van haar naar achteren, zodat het bij haar achtervoeten ligt. dan klep omlaag. ik pak uiteinde van de liggende longe, trek de ketting los, en ze komt naar achter, soms hard, soms rustiger. werkt perfect.

zo heb je je paard altijd vast na het uitladen, ook al trekt ze wat verder door. En kun je altijd zonder hulp op stap

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:39

orisse doet dat ook, ik volg dit topic effies, erin gaat ze heel makkelijk, maar eruit gaat ze als een debiel lope stressen, kop omhoog en keihard van die klep af...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:41

Ga eens oefen zonder trailer. Vooral achteruit over een balkje wil vaak helpen. Dat vinden ze enorm moeilijk, maar ze worden wel bewuster van hun achterbenen bij het achteruit lopen.

Loop een stukje de klep op en weer achteruit. Iedere keer een stapje verder.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:44

dat is wel een goede tip idd !! het valt mij trouwens ook op dat de meeste die het doen merrie's zijn....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:08

Mijn ruin had hier ook een handje van. Mijn man (politieruiter)vond dit niets en heeft(tegen mijn wil, zeg ik eerlijk) hem een trap tegen zijn achterbenen gegeven. Nu moet ik vragen door licht aan zijn staart te trekken of hij er alsjeblieft uitkomt.

Ik ben er niet voor, maar het heeft wel geholpen en 1x was voldoende

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:31

Deed mijn ruin ook, na veel oefenen gelukkig niet meer.
Heb droog geoefend en op elke klik die ik maak met tong doet hij een pas achterwaarts. Dit gaat nu goed en hij gaat nu stapje voor stapje de trailer uit.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:10

Als ik naar les of wedstrijd ga, is het meestal zo dat ik alleen ben, mijn moeder gaat wel mee maar is bang voor paarden dus.. In het begin toen ik haar net had bleef ik met haar mee de trailer uit lopen, maar het werd zo erg dat ze keihard scheef van de klep af kwam. Toen ik het een keer alleen moest doen, maakte ik haar voor los, touw over de hals, boom achter weg, en ze bleef rustig wachten tot ik zei dat ze eruit kon komen.. Zodra ik met haar mee eruit loop is het net een stier, zoals ze eruit gaat, en als ik haar alleen laat komen gaat het goed..

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:12

Mijne doet dat ook áltijd, d'r in gaat nu wel redelijk goed, maar eruit rent ze echt keihard eruit. Ze heeft zelfs 1x de stang eruit gedrukt!
Maar nu heb ik dé oplossing, gewoon een emmer biks meenemen, zelf achter de stang waar ze aan vast staan gaan staan, dus aan dezlefde kant als je paard, en dan biks voeren, ondertussen maakt iemand anders de stang los. En níet trekken als ze zo hard gaat, gewoon meelopen is het beste volgens mij.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:18

Mijn vorige deed dit ook, maar (daar kwamen we later pas achter) alleen als iemand haar vasthield. Als ik haar aan de voorkant losmaakte en het halstertouw om haar hals deed, de stang losmaakte aan de achterkant en "terug" riep, kwam ze rustig achteruit gestapt. Ik pakte dan het halstertouw zodra ik er bij kon, en dan was er helemaal niets aan de hand. Heel gek, maar misschien werkt het wel. Succes in ieder geval!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:21

Als je gaat oefenen, ga dan niet gelijk helemaal de trailer in. Voorbeentjes op de klep en er rustig weer af en zo steeds een stapje verder er in. En ook zonder trailer eens achterwaarts tussen bijvoorbeeld 2 balken of pionnen door.
Een paard kan precies recht achter zich niet zien. Dus ze lopen eigenlijk "blind" de trailer af en dat is dus een beetje een vertrouwenskwestie.
Ze moet gewoon even leren dat het prima gaat als ze voetje voor voetje "op de tast" achterwaarts de klep af gaat.
Als ze het kennen en je bent samen met iemand, dan kan het ook veel vertrouwen geven om de staart te pakken, niet om te trekken, maar om te sturen. Ze leren vlug genoeg dat er niks gebeurt als ze achter hun staart aan lopen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:24

Emmertje met voer in de hand, daaruit laten eten. Rustig de stang erachter uit en dan proberen al eten rustig naar achter te laten gaan.

Tip hierboven lijkt me ook vrij nuttig.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:38

noraahlover schreef:
Die van mij heeft het ook een periode gedaan, ik heb er verder nooit wat aan gedaan, en niet zo veel andacht aan besteed, ze gaat er nu gewoon weer rustig af, maar nu hebben we een probleem om haar er op te krijgen, duurt 5 minuten ofzo, terwijl dat voorheen altijd goed ging, ik weet ook niet zo goed wat je er aan kan doen.
Ik denk ook dat ze met een longeerlijn nog meer in paniek raken, maar je kunt het idd proberen!
suc6 ermeej!!

Bij mij loopt ze er ook niet altijd erop in een keer. Dan gaat mijn vader de longeertouw pakken en als ze die ziet loopt ze in een keer gewoon uit zichzelf erop. Bij mij helpt het altijd om rustig tegen haar te praten met eraflopen, maar ze loopt er heel voorzichtig af gelukkig. Hoe dom het ook klinkt, praten helpt bij mij heel goed. Je moet het ze gewoon uitleggen

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:45

Heb ook een paard die dat doet.Heel vervelend.Er in gaan is nooit een probleem geweest.Het eruit lopen gaat hele periodes goed en dan ineens heeft hij het weer in zn bol en gaat dan heel hard in de achteruit.Besteed er weinig aandacht aan.Weet dat het een paar keer gebeurd en dat het dan weer heel lang goed gaat.Heeft hij al jaren.
Hij is verder heel rustig in de kar.Maar hij weet precies wanneer hij eruit mag.Doe zelf altijd het hoofdstel in de trailer om.De klep is dan al wel open.Doe altijd wel een lange lijn aan het hoofdstel, zo voorkom ik dat ik het touwtje kwijt raak als hij er hard uitloopt.Zodra de lijn eraan zit word hij drammerig.Eerder zei ik altijd 'hij kan' en dan moest de stang er heel snel achter weg.Heb nu steeds een ander stopwoordje, hij zit er gewooon op te wachten.Tegenwoordig frutsel ik nog wat aan zijn hoofdstel of geef hem nog een plukje hooi en dan heeft hij niet door dat de stang al weg is en loopt hij rustig eruit.
Succes.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:15

Bedankt voor de tips allemaal!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:30

hoi Gulpje,

we hebben dat op stal ook als probleem, met de beste vriend van mijn paard zeg maar..
die loopt er goed op maar gaat er oook zo heeeeel hard af, je moet een paardenfluisteraar gaan zoeken die Annemarie van der Toorn (ofzo iets) heet! ide komt bij ons ook en wij zijn ook in België bij de paardenshow van Monty Robberts geweest en waarschijnlijk doet zij het net als Monty maar nu doet het paard het wel beter, omdat we vaak met een 2 paardstrailer op stap gaan en dan met 2 paarden en dan eerst het paard van mijn vriendin eraf, en daarna die van mij en de mijne doet wel gewoon normaal hoor... maar de paardenfluisteraar heeft nu een ander probleempje denken we.. nu wil hij er dus niet meer graag op!!!

groetyes evelien en stravero