Aanfikken van je paard voor een "snellere look" ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shezzit

Aanfikken van je paard voor een "snellere look" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:16

Hallo allemaal, ik weet niet precies waar ik dit onderwerp zou moeten plaatsen, dus zet ik het maar bij "vraag maar raak".
Ik was afgelopen zaterdag op de rijvereniging van Best, omdat wij eens in de 2 weken die bak voor een uurtje afhuren om daar met onze club te kunnen lessen. (we rijden met ijslandse paarden)
Na ons gingen een aantal mensen op dressuur ponys en paarden lessen en die stonden aan de kant te wachten tot ze de bak in konden.
1 pony kreeg een soort van special treatment: ze hadden het paardje met een paar mensen vast gepakt en toen gingen ze de baardharen/haren onder de kaak affikken met een kaars. Er kwam erg veel rook vanaf die denk ik ook in de ogen van het paardje kwam en ik vermoed dat zo'n brandende kaars onder je kaak ook erg pijn doet, dus dat paardje begon te panieken en z'n hoofd weg te trekken, maar de eigenaren stonden hem met 3 man sterk vast te houden en gingen gewoon door met dit branden, ookal was hij kei bang. Ik weet wel dat mensen op "gewone" paarden niet zo van al dat haar houden en het afscheren/afknippen, maar ik vond dit wel een erg wrede manier van het omgaan met je paard. Ik rijd op ijslandse paarden dus ik weet vrij weinig van de gebruiken binnen de engelse paarden wereld, maar ik vroeg me af of dit vaker gebeurd en of het ook legaal is want in mijn ogen was het gewoon pure paardenmishandeling! Wie heeft dit eerder gezien en weet je ook of dit idd gedaan wordt om een "snellere look" bij je paard te creëren, of zijn er hele andere redenen om dit te doen??

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:18

Dit gebeurt wel vaker, normaal met een aansteker.
Als het goed gebeurt voelt het paard er helemaal niets van (meeste blivjen gewoon stil staan) en stinkt het alleen een beetje. Zelf knip ik altijd omdat ik bang van vuur ben.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:18

De haren bij de kaak afbranden wordt wel vaker gedaan, meestal met een aansteker, kort eronder houden zodat de haren wegschroeien. Maar met een kaars en dan lang eronder houden ? Nooit van gehoord.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:19

Idd, wanneer het goed gebeurt merkt het paard er niet veel van. Persoonlijk pak ik liever de tondeuse.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:21

Mja, gebeurt vaker. maar het moet steeds schroeien en dan snel uitvegen etc. tot de haren wegzijn. Zoals jij het nu beschrijft, vind ik niet netjes gebeurt. Ze branden ook wel de oren uit, maar daar moet ik niet aan denken. Ik scheer alles netjes, en ziet er ook mooi uit.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:22

bij de friezen gebeurt het altijd, bij ons thuis met een kaars, maar niet lang op 1 plek, anders krijg je paardenrookvlees,
zelf doe ikk het met een scheerapparaat

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:22

patos schreef:
Idd, wanneer het goed gebeurt merkt het paard er niet veel van. Persoonlijk pak ik liever de tondeuse.

Ik ook .

LADPR

Re: Aanfikken van je paard voor een "snellere look"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:23

Daarvoor hebbem ze tegenwoordig een opscheer machine uitgevonden, helaas blijven oude gewoontes vaak lang hangen

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:23

Ik knip het altijd bij, of laat het scheren. Vind dit niet echt een diervriendelijke methode, zeker niet de manier waarop jij het beschrijft.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:24

Vroeger werd dit volgens mij wel vaker gedaan. Heb mijn vader wel eens horen vertellen dat dat toen zo werd gedaan.

Denk dat het branden zelf geen pijn doet, mits je alleen de haren wegschroeit en het vuur niet bij de huid laat komen. Kan me echter voorstellen dat het met drie man vasthouden van het hoofd geen pretje is!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:26

Op school moesten wij ook branden, ipv scheren, omdat ze zeiden dat dit zichtbaar werd :S bij mijn fries zie je er niets van.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:26

Gebeurd wel vaker.
Normaal doe je het met een aansteker zodat je haartjes voorzichtig wegschroeien.Voeld het paard dan niks van en je houd dan ook je hand voor de ogen.Het is echt geen dierenmishandeling hoor.
Je kan ook een opscheermachine gebruiken.Maar als je dat niet hebt is dit een handige manier.Je moet het wel kunnen, want anders kan er teveel haar wegschroeien en dat is niet de bedoeling.Mensen die dit doen weten meestal wel wat ze doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:27

Ik doe het zelf ook
veel mooier dan de scheermachine

ze voelen er niks van
want alleen de lange haren smeulen weg.
Waar het dichter op elkaar zit brand het niet.
(of je moet idd de kaars er lang onderhouden, maar dan ben je een stomme oen)

En het enige waar ze soms op reageren is de rook/geur
Maar zijn ze ijzers gewend, moet ik de eerste nog tegen komen die niet gewoon blijft staan.
Zou het pijn doen, reageren ze wel anders.

Zelfs jonkies, of paarden met flink karakter blijven gewoon stilstaan.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:28

Ik doe het ook altijd maar volgens mij is er bij de mensen waar jij het over hebt iets niet helemaal goed gegaan.. Ik kan het bij mijn pony doen terwijl hij lost staat en nee, dat is niet omdat ik hem de eerste paar keer zo gigantisch op zijn lazer gegeven heb dat hij zich niet meer durft te bewegen. Als je het goed doet en de kaars/aansteker niet te lang op dezelfde plek houdt voelt een paard er vrij weinig van. Ikzelf vind een kaars makkelijker dan een aansteker omdat ik het altijd buiten doe (ivm de rook) en een kaars waait dan minder snel uit.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:07

ik vind het ook raar ik vind een baartje wel cool ( tja ik heb dan net zo als jij een ijslander:P)
het gebeurt idd vaker met een aansteker.. een kenis deed het bij haar paard, zij was rustig en voelde er niet veel van. dus ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:14

denk niet dat deze mense die kaars op 1 plek hielden, maar goed..ik heb het zelfs geleerd om met een krant te doen. zelf heb ik dat nog nooit gedaan, maar doe het wel eens met een aansteker idd. word mooien dan wanneer je het met een schaar doet, en pony went er snel aan. de meesten vinden het ook niet zo erg

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:34

Ik gebruik ook altijd een aansteker (kaars of krant kan ook prima). De paarden vinden het niet enger dan een tondeuse, maar het resultaat is vele malen mooier.
Je moet idd de vlam heen en weer bewegen en niet op één plaats houden, maar dat lijkt me volstrekt logisch.

Ik vind toilleteren wel belangrijk en hou absoluut niet van al dat haar. Maar goed smaken verschillen. Het moet natuurlijk wel diervriendelijk gebeuren.

Over rook in de ogen maak ik me niet echt zorgen, daar hebben ze bij de hoefsmid ook last van.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:43

ik doe het zelf gewoon met de schaar ik weet wel dat je de haren niet te kort moet knippen omdat het ook een gevoel is voor de paarden.. vooral als ze op hetlands staan.
zijn een soort van voelsprieten werd mij verteld.
net als die bij de ogen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:47

Die voel haren laat ik overigens wel gewoon zitten.
Daar gaat de fik niet in

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:49

en waar ligt dan de grens ??
wanneer is iets dan wel dieren mishandeling?
ik snap dit niet zo goed, de wereld wordt gek

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:52

Dat lijkt me logisch
als het pijn doet is het zeker mishandeling
Hier is daar geen sprake van, dus waarom zou het dan mishandeling zijn?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:55

hahahahaha volgens mij ben ik de enige die niks doet met die haren ik laat ze lekker zitten.
Ik denk maar zo: ze zitten er niet voor niks (al weet ik de reden niet waarom ze er zitten )

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:57

vlasta schreef:
hahahahaha volgens mij ben ik de enige die niks doet met die haren ik laat ze lekker zitten.
Ik denk maar zo: ze zitten er niet voor niks (al weet ik de reden niet waarom ze er zitten )

het zijn voelsprietenvoor een paard

alsze echt lang zijn haal ik er gewoon een klein stukje af met de schaar

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:58

heb slechte ervaring met die methode.. paard kan behoorlijk in paniek raken.. (zo is een paardje wat ik ken over iemand heengelopen uit paniek.. )

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:04

runningkawa schreef:
Dat lijkt me logisch
als het pijn doet is het zeker mishandeling
Hier is daar geen sprake van, dus waarom zou het dan mishandeling zijn?

nou weet natuurlijk niet het fijne ervan en hoe het precies in z'n werk gaat. maar ik denk dan, hou zelf maar eens je hand boven een kaars.
dat is toch ook geen pretje!

mijn mening is dat als je die haren zo nodig weg wilt hebben knip ze dan af!

maar ik ben gek