uitgehongerde merrie kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

uitgehongerde merrie kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 01:08

Ik zit met een enorm dilema. Op de stalling waar ik een jaar heb gestaan maar weg ben gegaan vanwege de steeds slechter wordende omstandigheden en het nalatige gedrag van de eigenaresse naar haar eigen paarden toe (28 stuks), staat een KWPN-merrie van 12 jaar oud,1,74m hoog, waar ik stiekem de hele tijd al een beetje verliefd op was geworden (dit geldt ook voor mijn man).
Waar het om gaat is dat deze merrie dag en nacht buiten staat zonder schuilhok op een modderige wei. In 2005 heeft ze een prachtig veulen gekregen en daardoor waren ze samen te groot voor in de box (was het excuus van de eigenaresse) Inmiddels is het veulen 8 maanden oud, maar staat ze met haar moeder nog steeds buiten en ze drinkt nog steeds bij haar.

3 maanden terug verhuisde ik naar een andere stal en als afscheid van deze merrie wilde ik haar een lekkere borstelbeurt geven (had ze overigens al een paar maanden niet meer gehad!)
Toen ik haar deken afdeed wist ik werkelijk niet wat ik zag.... een volledig uitgehongerde merrie!!!!
Nu hoorde ik via via dat ze nog steeds buiten staat en nog slechter is geworden.
Ik zit er erg mee in mijn maag en eigenlijk willen mijn man en ik haar kopen. Ik heb echter geen flauw idee wat ik voor haar moet geven. Het is een prachtig paard (als ze in normale doen is) en een ster - merrie. Maar in deze conditie kan ze nooit veel waard zijn.

Ook weet ik niet of ik haar wel weer op conditie kan krijgen, ze ziet er echt verschrikkelijk uit.
Heeft iemand misschien ervaring met het opknappen van een zwaar verwaarloosd paard?

Dit gaat me echt aan mijn hart en de dierenbescherming doet er niets aan!

Jakary

Re: uitgehongerde merrie kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 01:22

echt erg dat er zo'n mensen rondlopen!
Ik vind het echt heel goed van je dat je haar wil kopen en opknappen.
Ik weet er niet zoveel vanaf, maar misschien kan je best eens aan de veearts vragen zodat je een speciaal voerschema kan opstellen, want als ze niet gewend is van veel eten te krijgen denk ik dat je dat toch moet opbouwen en niet ineens heel veel gaan geven.
Maar zoals ik al zei, best met je DA overleggen, want dan zal ze toch volledig moeten nagkeken worden (bloedonderzoek en zo), misschien heeft ze ook wel wormen

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:18

Mijn vorige paard heb ik ook gekocht terwijl ze vel over been was (net een afgespeend veulen).
Ik heb haar toen op 3 kg basisbrok gezet. Elke ochtend kuil en elke avond hooi.
En als extraatje kreeg ze elke dag 1,5 kg slobber met maismeel.
Na een paar maanden was het een heerlijk paard geworden.

Op 1 november 2003 ging ik in Ommen bij een friese merrie Lammy kijken.
Afbeelding

Op 22 augustus 2004 ziet Luna er zo uit.
Afbeelding

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:25

Ik denk dat het het wel kunt doen. Je ziet heel vaak foto's langskomen,
van vroeger tot nu, en dan is het paard weer helemaal opgeknapt.
En in samenwerking met je dierenarts moet dat denk ik zeker wel lukken.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:54

Hou het wel "zakelijk" eerst bloed/uitwerpselen laten testen op wormen/zand bacteriën. what ever.
Je kan het jezelf niet aandoen om een paard te kopen op zieligheid om er daarna achter te komen dat ze onder je handen zal sterven.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:01

Je kent het paard, jullie waren er al verliefd op geworden.
Je weet wat de merrie presteert, dus ik zou een DA er naar laten kijken en dan kopen indien de merrie niets mankeert. Wat moet je er voor geven ? Niet veel...duidelijk dat de eigenaar er toch niet naar omkijkt, voer te duur is enz.... vraag wat hij er dan voor wil.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:05

terug in conditie krijgen zou ik samen met een DA doen...
ik zou ook eerst een DA naar haar laten kijken of het uberhaupt voor de merrie nog zin heeft om op deze wereld te blijven.....
mijn advies: volg je hart en niet je emoties

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:09

DOEN! maar wel in goed overleg met de DA.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:52

Ik zou het echt doen, je helpt het paard er echt mee. Vind het vet goed van je als je dat zou willen doen, en indd met hulp van DA lukt het vast
Suc6

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:55

Alane schreef:
volg je hart en niet je emoties

Is dat niet hetzelfde in dit geval ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:56

Ik weet niet wat ze in deze conditie waard is, maar als het voor de rest klikt en er op gereden kan worden, waarom niet? Als het echt alleen maar voer is wat er in moet, dan is dat snel te verhelpen. Maar de schade die is aangericht door bijvoorbeeld overgeslagen wormenkuren, of een paard dat te lang op de hoeven staat is niet of mar heel moeilijk te repareren.

Zoals al eerder is opgenoemd: bekijk het zakelijk en laat je niet verleiden tot een impulsaankoop.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:10

Ik heb zelf een bevangen merrie die door de ziekte uitgemergeld was weer in conditie gekregen. je moet er behoorlijk wat tijd voor krijgen want één keer volop gaan voeren kan zo'n paard niet aan. dat moet rustig opgbouwt worden en als ze een beetje op krachten is ook d econditie opbouwen. Ik zou het ook inderdaad samen met de DA doen. Goed ontwormen en ook aan de lintwormen denken. Een bloedonderzoek laten doen en dan ook gerict vitaminen en sporenelementen gaan voeren. Je moet er wel rekening mee houden dat hier een kostenplaatje aan zit. Ook kan ze door de vermagering mankementen hebben gekregen.
Ik zou er in ieder geval niet teveel voor geven de eigenaar zal het paard in deze toestand niet gauw aan iemand kunnen verkopen.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:13

Waarom wil de dierenbescherming er niets aan doen eigenlijk?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:28

denk er goed over na...het kost tijd én geld......ik zou net boven de slachtprijs gaan(kleine eigen risico), maar het ligt er ook een beetje aan wat je met haar wilt gaan doen...hij fokt ermee,met misschien goeie papieren, misschien is ze fokmerrie geworden omdat ze een lich. probleem heeft......misschien zijn de spieren het probleem(spierziekte)mocht je overwegen om haar te kopen, neem dan een dierenarts/hoefsmid/fys.th. mee!!!!!!!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:53

Kijk maar in mijn profiel, ik heb er zelf twee gehad en een van een ander opgeknapt. En het heeft me niet eens zoveel tijd en geld gekost, aankomen gaat vrij snel. Ze zijn gewend op weinig kaloriën te gedijen, dus elk extra wordt goed gebruikt en deels als vet omgezet. Wel ook zorgen dat ze extra mineralen krijgt. Die worden nl uit het skelet gehaald bij magere paarden. (vitaminen en spore-elementen zijn al genoemd). Plus VEEL hooi. Eigenlijk zo dat ze de hele dag hooi kan eten.

Ik zou 1000 euro bieden voor een 12 jarige merrie. Bij de slager krijgen ze misschien net een kwart daarvan (dat gaat op gewicht en als ze mager is kan ze schoon niet veel wegen).
Ik zou me niet zo´n zorgen maken om problemen met de gezondheid. Paarden zijn gemaakt om schraal te overleven.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:23

Waarom wil de dierenbescherming er niets aan doen eigenlijk?

Ze krijgt 3 keer per dag voer en ook kuil, ze schijnt wel ontwormd te worden. Ze heeft alleen geen beschutting. Ze loopt gelukkig nog wel onder een deken.
Hierdoor doet de dierenbescherming niets behalve "foei" te zeggen.
Wel zijn haar hoeven erg slecht geworden inmiddels.

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:25

Mijn paardje was ook zwaar verwaarloosd toen we haar kochten (thuis kwamen we er eigenlijk pas achter hoe erg het eigenlijk was). We zijn nu een jaar verder en ze knapt steeds meer op, maar we hebben een lange weg achter de rug en zijn er nog niet. Ik ben dol op dit paardje en ben blij dat ze nu een 2e kans heeft om weer paard te zijn, maar er zijn zat dagen geweest dat ik het ook niet echt meer zag zitten.

Na een paar maanden ging ze tijdens het rijden steeds bokken bij het aandraven. Dit werd steeds erger. Fysio/DA erbij gehaald en toen bleek dat ze een verkeerde houding had; ze had een holle rug en haar bekken stonden naar voren gekanteld. Met speciale oefeningen en trainingen is dat nu al vele vele malen beter, we zijn nu met het laatste 'stukje' bezig. Ik vind het echt een geweldig paard, maar het heeft wel een hele hoop tijd, geld en geduld gekocht. Bedenk dus voor jezelf goed of je dit ervoor over hebt. Tuurlijk is het afhankelijk van in wat voor staat je paard is (hoe erg vermagerd is hij enz.) en het is zeker wel verstandig om er een VA naar te laten kijken, maar zelfs dan kunnen er nog verborgen gebreken zijn. Je neemt nou eenmaal een risico met zo'n paard.

Ook dingen als bijv. een zadel zijn lastig. Nu heb je namelijk een vrij smal zadel nodig waarschijnlijk, maar als ze weer wat dikker wordt moet je zadel ook wat breder worden. En met voeren zou ik ook heel voorzichtig beginnen. Eigenlijk moet je alles gewoon heel langzaam weer opbouwen.

Nogmaals, ik wil het je niet afraden. Als jij zo gek bent op dat paard en je haar op die manier kunt 'redden' vind ik dat heel mooi, maar bedenk je wel dat je niet met 2 maanden weer een top gezond paard hebt. Dit kost nou eenmaal wat tijd...

Cisco toen ze er net was. Er zat echt geen grammetje vet meer op en spieren had ze ook nul komma nul (wormen en mok had ze daarentegen weer in overvloed...):
Afbeelding

Na 4 maanden:
Afbeelding

Afgelopen zomer:
Afbeelding

Vorige maand:
Afbeelding
Afbeelding

En inmiddels is ze alweer een stuk verbeterd!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:32

als je het doet, doe het dan wel in overleg met een DA!
dat kan je veel ellende besparen.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:35

Politieted je paard ziet er prachtig uit, maar na het lezen van je verhaal moet ik toch wel even slikken.
Ik wil haar alleen maar kopen omdat ik vind dat ze dit absoluut niet verdient , geen enkel mens of dier overigens.
Het idee is eigenlijk om haar op te knappen en daarna weer te verkopen, omdat ik al een paardje heb en een tweede op de lange termijn toch wel te duur wordt.
Het liefst zou ik hebben dat er al meteen een andere geinteresseerde voor haar is en dat ik alleen maar tussenpersoon ben. Ik weet namelijk niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen om haar na verloop van tijd weer weg te doen.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:46

ik dat als dat *veulen* niet meer bij de moeder drinkt dat dat ook enorm scheelt, dat vraagt namelijk erg veel van de merrie
als je haar koopt neem dan wel een dierenarts mee en laat haar keuren en bloed afnemen

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:44

Dat is inderdaad waar, maar helaas staat het "veulen" bij haar in de wei, omdat de eigenaresse geen box ruimte meer heeft. Deze merrie is een erg goede moeder en laat haar drinken wanneer ze maar wil. Ik ken andere merrie's die een veulen van deze leeftijd al lang hadden weggetrapt.

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:39

Als het veulen er bij weg komt en ze krijgt voldoende voer dan heb je grote kans dat ze al gauw weer helemaal goed is.
Ik zou het doen als ik jou was!
Heel veel succes ermee!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:47

Wij hadden een tweejarige op stal die afgelopen jaar op de opfok ging. Die kon zich niet handhaven en kwam volledig uitgemergeld en met een bronchitis weer terug. Dat paard is weer helemaal fit en lekker opgeknapt. Verder hebben we ook nog een merrie die nu dragend is en overdag nog met haar veulen van dit jaar op de wei staat ('s nachts staan ze apart), dit veulen drinkt ook nog af en toe bij haar. Dit laat ze toe totdat het nieuwe veulen er is, dus dat is niet zo'n probleem. Maar ze krijgt waarschijnlijk te weinig voer om dat lichamelijk aan te kunnen. Als ze verder niet ziek is kan je het best proberen!

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:48

aisie schreef:
Als het veulen er bij weg komt en ze krijgt voldoende voer dan heb je grote kans dat ze al gauw weer helemaal goed is.
Ik zou het doen als ik jou was!
Heel veel succes ermee!

mee eens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:12

Het voordeel is dat je het paard al redelijk goed kent. Je weet voor een groot deel hoe het zo is gekomen enzo.
Als je een paard bij een vreemde koopt weet je nooit wat erachter zit.
Je moet haar iig na laten kijken door de DA. Als ze verder gezond is zou ik het zeker doen. Je kunt zo'n paardje dan weer een mooi leven geven met de aandacht die ze verdient.