omheining bak recht of schuin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

omheining bak recht of schuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:19

Hoi
Ja de zoveelste vraag mbt een bak maar ik stel hem toch...
Mijn bodem is klaar, omheining wordt palen met breed stroomdraad.
Maar.... wat is het handigste / verstandigste etc. de palen gewoon recht of wat schuin naar buiten toe?
alvast bedankt!!

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:20

schuin, als ik het goed heb onder een hoek van 30 graden (ja ja let soms op op school )

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:21

Ik vind zelf schuin prettiger, zo heb je minder kans dat je met je beugels tegen het schot aankomt.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:22

Schuin naar buiten.
Anders neem je loopruimte weg ivm je benen en voeten. En dat is zonde van de bak afmeting.

broadway

Re: omheining bak recht of schuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:23

schuin i.v.m. de hoefslag in combinatie met je benen, maar ook als je hem moet slepen en de bak oogt dan groter

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:54

Ik zou hem schuin zetten omdat dan de kans kleiner is om tijdens het rijden zelf tegen het draad aan te komen.
Er is alleen een nadeel: jonge paarden hebben de neiging om nogal op het hek te hangen, wanneer ze dit er doen, kan het zijn dat je paardje aan de onderkant buiten de bak stapt, zorg er dus wel voor dat er op de grond ook een goede afscheiding is door bijvoorbeeld twee planken op elkaar.
(ik spreek uit ervaring en het kan lelelijke blessures opleveren

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:15

he hartstikke bedankt voor de reacties.
Ik dacht zelf ook schuin (bak waar ik nu nog sta heeft ook schuine "wanden" Maar je ziet ook veel recht de laatste tijd. Maar schuin is wel handiger, blijf je ook niet makkelijk met been achter paaltje hangen....
Nogmaals bedankt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:17

Absoluut schuin,.
Mijn buren hebben hem recht en dan ook nog van die dikke knoppen aan de binnenkant waar het lind door heen gaat.
Nou ik stoot mijn benen en chaps of rijbroek kapot aan die dingen.
En met een schuine bakrand heb ik nooit ergens last van.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:36

Ik zou persoonlijk ook voor schuin kiezen. Ik rijdt nu in een bak met rechte afscheiding en daardoor heb ik 2 weken terug mijn knie enorm hard tegen een paal gestoten. De blauwe plekken trekken nu pas weg.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:15

Schuin vind ik persoonlijk ook veel fijner! Onze buitenbak heeft rechte hekken en de binnenbak heeft schuine wanden, stukken fijner!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:21

Schuin is fijner, maar wel moeilijker te plaatsen. (ze moeten allemaal exact dezelfde hoek hebben). Daarom hebben wij de bakrand recht gemaakt, en dat gaat eigenlijk ook prima.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:23

als je de palen wel recht wilt hebben, maar de draad niet, kun je overwegen van die afstanddraadhouders halverwege te doen en die gewone houders boven, dan is de omheining aan de binnenkant toch scheef. Met slepen lijkt het me ook makkelijker om de hoefslag weg te krijgen omdat de sleep er gewoon onderdoor kan slepen.
Wel wat duurder dan gewone draadhouders denk ik, maar makkelijker te plaatsen dan een vaste paalhoek...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:36

Mijn vriend zet houten omheiningen. De meeste klanten vragen idd schuin, behalve op manèges. Daar zijn ze bang dat wanneer er veel paarden tegen gaan leunen als ze los staan, het sneller verslijt.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:33

waar ik mijn paard heb staan hebben ze ook nog niet zo lang schot erom.
Afbeelding

De palen staan gewoon recht naja heeeel licht schuin.. , nooit geen last met me voeten ofzo
De hoeken hebben ze zegmaar niet zo ''puntig'' maar schuin gemaakt lijkt ook wel chique..

maar ik vind het allebei wel goed rechte palen als schuine palen maakt mij niet zoveel uit

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:37

wow is zeker een 40 bij 60 bak!! Wat een joekel.
Wel waanzinnig mooi moet ik zeggen.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:39

De onze is gewoon recht want schuin was duurder. Maar ik heb nergens last van hoor, als ik tegen de omheining knal met mn laars (nooit dus) valt hij door mn buitenbeen en dat is sowieso niet de bedoeling Ik denk eigenlijk dat als je tegen de omheining aan knalt dat je hem dan sowieso niet goed tussen 2 benen onder controle hebt, tenzij je hem zelf er tegenaan stuurt

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:45

Sione schreef:
wow is zeker een 40 bij 60 bak!! Wat een joekel.
Wel waanzinnig mooi moet ik zeggen.

het is een 20 X 60
lijkt zo wel super groot

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:04

Onze bakomheining is van hout, gewoon recht afgezet....dat zie je tegenwoordig (bijna) overal...ze plaatsen de palen altijd buiten de aangelegde bakbodem, dat je dan met je benen blijft haken is echt onzin....

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:37

magic_lover schreef:
waar ik mijn paard heb staan hebben ze ook nog niet zo lang schot erom.
Afbeelding

De palen staan gewoon recht naja heeeel licht schuin.. , nooit geen last met me voeten ofzo
De hoeken hebben ze zegmaar niet zo ''puntig'' maar schuin gemaakt lijkt ook wel chique..

maar ik vind het allebei wel goed rechte palen als schuine palen maakt mij niet zoveel uit

Dank jullie wel, voor alle complimentjes over onze rijbaan .

Wij hebben de palen onder een hoek van ongeveer 18 graden staan. Ik heb nog nooit klachten gehoord. Het was niet duurder, we hebben het zelf geplaatst en er was niet meer hout nodig om de hoeken zo te maken .
Het erinzetten is trouwens met een kraan gedaan, op de website kan je foto's zien van het maken van de omheining van de bak

Caro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:57

Ik zou zeker schuin doen!

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:13

Ik rijd al 5 jaar in een rechte bak en heb precies 1 keer mijn laars langs de rand geschaaft. Dus als het goedkoper is zou ik recht doen.

Anita_D

Re: omheining bak recht of schuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:23

Schuin (12 graden dacht ik).

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:27

recht, met een rechte bakrand leer ik beter mijn tene naar binnen te doen, en denkdat ik met schuin me tenen alsnog naar buiten hou omdat ik dan weet dat ik ze toch niet stoot

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:05

hmmm, bij de Fries die ik rijd hebben ze ook rechte palen, maar bij het beleren heb ik toch echt wel mijn laars flink beschadigd omdat ze me klem zette, en ik heb ook een paar schrikacties gehad omdat mijn been bleef hangen achter een paal oid... Als je je paard goed onder controle hebt en zelf goed kan rijden merk je het misschien niet, maar in andere gevallen is een beetje schuin toch wel fijn

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:40

ja precies, en 1 van mijn paarden is pas 3 dus ook nog wat zwabberig. Ik ga voor schuin!!