Heeft mijn paard een deken nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BonBon

Heeft mijn paard een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:02

Mijn paardje gaat verhuizen. Ze staat nu dag en nacht op stal zonder deken. Ze is niet geschoren en heeft dus een redelijke vacht. Ze gaat eind januari naar een stal waar ze overdag naar buiten de wei in gaat.

Moet ik haar nu een deken op doen als ze overdag de wei in gaat ? Wat vinden jullie?

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:08

Ja, want 't scheelt wel echt veel met de wind en regen enzo. En zeker omdat ze hier helemaal niet buiten staat.
Ik zou een licht gevoerde deken kopen, bijv. 150 of 200 grams. Niet meer omdat ze nu ook niks opheeft, maar alleen regendeken is wel koud als die nat wordt.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:13

Ik heb totaal geen verstand van dekens, maar het komt nu toevallig zo uit dat mijn paard waarschijnlijk toch een deken nodig heeft.

Dankjewel Sophiee, had ook een beetje gedacht dat alleen een regendeken inderdaad misschien ook wel af kon. Maar heb geen verstand van aantal grammen.

Meer reacties zijn zeer welkom.

dorientjuh

Re: Heeft mijn paard een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:14

Als je haar een deken opdoet, dan moet je altijd een deken op gaan doen, niet alleen overdag.
Ik heb verder niet zoveel verstand van dekens.
Zou je haar niet nu steeds meer buiten kunnen gaan zetten op je huidige stal, zodat ze de wintervacht weer wat kan gaan opbouwen?

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:17

Paarden kunnen alleen de wintervacht opbouwen in de herfst. (verbeter me als ik dat fout heb) Ik heb inderdaad ook liever dat ze geen deken op hoeft, maar ja ik kan haar ook geen kou laten lijden.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:32

Heeft niemand advies voor mij?

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:35

volgens mij loopt er ergens een centraal dekentopic, misschien dat je daar kan kijken (als je dat nog niet gedaan had )

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:36

Aha, ik had inderdaad al gekeken, maar kon het niet vinden, ik zal nog eens zoeken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:04

ik zou gaan voor een ongevoerde regendeken, die houd precies de hele koude wind tegen en de regen, voor dit paard meer dan genoeg.

verschil in temperatuur stal/buiten is toch minimaal. dat is toch vaak niet meer dan een paar graden.

gooi je er een dikkere op heb je juist kans dat ze gaat zweten omdat het te warm is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:16

Ik zou het even aankijken, kan zijn dat je paard het niet nodig heeft, maar het kan ook zijn dathij het toch fijner vindt.

Trouwens, mijn paard heeft in de winter toch echt extra vacht opgebouwd hoor

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:22

In de stal kweken paarden meestal toch minder wintervacht dan als hij naar buiten gaat. Ik zou hem dus nu in die overgang wel een dun dekentje op doen. Iig een die waterdicht is. Volgend jaar kan hij wel weer zonder deken, omdat hij zich dan instelt op het overdag naar buiten gaan.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:02

Iid, nu een ondergevoerd dekentje op doen(met gevoert gaat die waars. zweten en je moet volgend jaar ook dekens op doen en al) en als het weer warmer wordt af doen.
Volgend jaar helemaal geen deken op doen, hij maakt z'n vacht er wel naar

Sophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:02

ellepel schreef:
ik zou gaan voor een ongevoerde regendeken, die houd precies de hele koude wind tegen en de regen, voor dit paard meer dan genoeg.

verschil in temperatuur stal/buiten is toch minimaal. dat is toch vaak niet meer dan een paar graden.

gooi je er een dikkere op heb je juist kans dat ze gaat zweten omdat het te warm is.

Maar als over een regendeken een buitje komt, blijft ie wel droog maar is wel heel koud, net als dat jij met ALLEEN een regendeken met 5 graden in de regen gaat staan, dan wordt dat water dat d'r op blijft liggen ook heel koud.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:05

Mijn paard (arabier) staat ook buiten zonder deken. Alleen als het regent heeft hij een regendeken op. anders gaat hij niet naar buiten (jaja, het is me er een) Hij heeft het niet koud onder z'n regendeken.
Met droog weer en op stal heeft hij geen deken op.

reginasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:23

Sophiee schreef:
ellepel schreef:

Maar als over een regendeken een buitje komt, blijft ie wel droog maar is wel heel koud, net als dat jij met ALLEEN een regendeken met 5 graden in de regen gaat staan, dan wordt dat water dat d'r op blijft liggen ook heel koud.

Maar het paard heeft toch wel wat wintervacht? Hij staat dus niet in zn nakie. Het verschil tussen stal en buiten is voornamelijk de wind en regen. Een regenb deken lost dat denkl ik heel goed op.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:28

Het hoeft niet hoor!! Hij zal als hij het koud heeft zal hij vanzelf een wintervacht krijgen!! Maar een dun regendekentje op doen lijkt me wel handig!
Dan zal hij wel sneller zweten met rijden... dus daarvoor doen de meeste mensen een dek op voor de wintervacht.
Niet omdat hun paard het koud heeft want dan krijgt ie wel een vacht. (alsje je paard net geschoren hebt moet je wel een dek op doen eigenlijk, anders is het wel erg sneu )
Suc6!!
Laatst bijgewerkt door More op 14-01-06 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:28

Ik zou alleen deze winter nog wel een dunne regendeken op doen.
Omdat hij het nu niet gewend is om buiten te staan en zijn vacht er ook niet op ingesteld is krijgt hij het anders misschien koud.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:29

Ik zou een ongevoerde regendeken voor je paard kopen.Ik denk niet dat het verschil in graden binnen en biten nou zo graaot is maar de wind en de regen is je paard niet gewend en daar zou ik hem wel tegen beschermen.Volgens jaar kun je hem er gelijdelijk aan laten wennen want dan sta je al op die stal en gaat hij gewoon het helejaar naar buiten toe maar voor heel erg slecht weer heb je dan al vast een mooie ongevoerde deken liggen en zou je die kunnen gebruiken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:08

Ongevoerde dekens lijkt me nou niet echt een optie, dan zet je het paard dus wel in zijn nakie, omdat de haren door de deken platgedrukt worden, waardoor ze niet meer bol kunnen staan en voor warmte kunnen zorgen. Dus: of geen deken, of een dikke deken.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:13

Ik zou hem voor de zekerheid wel een deken op doen, omdat hij niet gewend is zoveel buiten te staan. En je zit nu net in de koudste/guurste tijd van het jaar. Denk dat als je hem als het weer wat warmer wordt veel buiten laat lopen dat je volgend jaar zonder deken kunt. Dan is je paardje eraan gewend

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:38

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan. Ik zal nog even overleggen met de stal waar hij heen gaat. Ik denk dat ik haar eerst zonder deken naar buiten doe, zie ik dat ze het toch ietwat koud krijgt, dan zal ik inderdaad zo'n regendeken kopen. Ik denk wel ongevoerd, lijkt mij ook dat ze anders enorm zal gaan zweten.

Nogmaals heel erg bedankt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:05

Een ongevoerde regendeken is zowiso handig om te hebben. Je kan hem in de zomer gebruiken, maar ook in de winter over een andere deken heen (als je een andere deken op doet he)
Met een ongevoerde kan je veel meer dan met een gevoerde.

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:02

een ongevoerde regendeken er op is meer dan genoeg hoor!
wat al eerder is gezegd wordt de vacht wel dikker als hij buiten staat en het koud heeft!
wat je wel moet doen is zorgen dat hij genoeg bijgevoerd wordt als het erg koud is! dan heeft hij nergens last van

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:03

Maar ik heb trouwens altijd geleerd dat een paard vacht aanmaakt aan de hand van de lengte van de dagen. Dus zodra de dagen korter worden, krijgen ze wintervacht.
Dus zou het niks uitmaken of je 'em binnen of buiten zegt.
Weet niet of dit helemaal klopt hoor.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:41

Ja dat klopt ze maken het aan de hand van de lengte van de dagen. Maar daarmee wordt niet de dikte bepaald, geloof ik, de dikte wordt bepaald door de koude. Maar dit weet ik ook niet zeker.