welke afrastering voor weiland?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

welke afrastering voor weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:12

Wij hebben net een huis gekocht met 1 hectare weiland bij.
Nu moet dit weiland nog omheind worden, en we zijn op zoek naar een mooie, duurzame, maar toch ook betaalbare oplossing.

Graag daarom jullie ervaring met weipalen in hout, kunststof of beton; en ook alle afrastering die jullie gebruiken in combinatie met schrikdraad. (beoband, houten omheining enz)

Alvast bedankt voor alle tips!

links van website's zijn ook steeds welkom!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:29

Wij hebben gewoon houten paaltjes en daarom drie lijnen met van dat breede witte schrikdraad. Het is wel even een rotkarwei met vastmaken, al die rubbertjes vastzetten, maar ze gaan er niet doorheen, onderdoor of overheen.

Kaia

Re: welke afrastering voor weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:32

heey!
Bedoel je ook van die kunstof paaltjes zeg maar. Die dunne dingen met schrikdraad er boven gespannen?
Daar moet je wel op letten welke je neemt, want bij sommige soorten van die paaltjes steekt er nog een stukje boven uit waardoor je paard het paaltje de grond uit kan trekken en vervolgens kan gaan feesten (heb ervaring )

Verder vind ik zelf schrikdraad een mooi middel om een wei af te zetten. Vaak hoort een paard het tikken en zal daarom alleen al niet eraan gaan zitten (al heb je natuurlijk de uitzonderingen ). Verder vind ik hout altijd een mooi gezicht..maar de duurzaamheid daarvan, of goede merken..geen idee

Veel succes ermee!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:32

Ik heb laatst een stuk over beo band gelezen, moet onverwoestbaar zijn, lijkt me mooi spuk en ben vanplan het bij ons om de paddoch te zetten. stroomdraatje erbij lijkt me duidelijk.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:37

beo band lijkt me ook super, maar blijkt nogal duur uit te vallen voor 1 hectare...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 07:40

Het mooiste vind ik een houten hek met een stroomdraadje erlangs (zodat ze niet aan het hek gaan eten) Dat is ook heel veilig, maar niet goedkoop.

Ik zou iig gaan voor iets dat echt goed zichtbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:36

Ik heb twee soorten afrasteringen.

Een paddock van 9*15 waar 2 pony's permanent op staan, met daaraan twee open stallen. Daar heb ik gewoon houten palen, van die kwalitatieve, die ook geteerd zijn. Zijn fijne palen, soms wil in de zomer het teer lichtelijk smelten, dus dan moet je vanbuiten de wei er niet tegenaan leunen. Verder eigenlijk geen klachten of nadeel ervan. Zijn ook hele kwalitatieve palen. Ik heb daar 4 linten aan gespannen, om en om breed lint, en dun lint. Brede lint (4,5 cm) zit in brede isolatoren, en dat dunne (1 cm) in die draai-isolatoren. Ongeveer om 20-25 cm tussenafstand. Bevalt super zo.

De grasweide die de paarden delen (voor 3-4 uur per dag in de zomer) met de koeien is gewoon van prikkeldraad. Zelfde palen, en dan vier rijen. Bovenste draad zit ook aan die ronde isolatoren en daar staat stroom op. Een koe blijft niet achter lint, ze smijten elkaar er dan tegenaan, zodat het knapt...

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:21

Houten palen met Gallagher schriklint

35 mm breed, 2 banden.

simpel, effectief, een duurzaam!

LoveMyNonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:22

Ik zelf zou een hek met eraan schrikdraad doen.
Het is zover ik weet goed betaalbaar, netjes en je paard kan eigelijk niet ontsnappen. Bij Manege Waarland hebben ze dit (hier stond ik vroeger met mijn pony). Het is erg handig!
Groetjes Nancy
p.s. Nu sta ik op een andere manege, niet thuis hoor. (Manege Beukers)
ps.s. Soort voorbeeld:
http://www.huzen.com/images/lintafrastering2kl.jpg
Info meteen erbij:

*Vaste omheiningen:

Levering en plaatsing weide afrastering voor paarden

palen : 200/10 gecreosoteerd
paalafstand : 4 meter
isolatoren : gallagher materiaal
lint : turbo lint 40 mm gallagher 3 x rond
schoren : ca 80 meter met spanners
hoogte : ca 1.35 boven maaiveld

prijs per meter vanaf € 7,50 incl. BTW

prijs per meter voor Ako materiaal vanaf € 6,50 incl. BTW *

LoveMyNonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:23

Da´s trouwens nog best duur hoor, volgens mij.

LoveMyNonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:25

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:20

Wij hadden op school beoband. Was allemaal nog er nieuw, maar (ook al beweert fabrikant anders) het ging toch wat uitrekken. Dus hebben ze op school ook schrikdraad erbij langs gespannen.
Daarbij is het vlg mij ook erg duur.

Ik vind gewoon houten palen met breed schriklint mooi en vlg mij ook redelijk betaalbaar en onderhoudsvriendelijk.
Hooguit een keer een paaltje of stukje lint vervangen

Wat ik écht mooi vind is een houten omheining en dan een schrikdraadje ervoorlangs. Dat staat echt chique, maar dat is knetterduur

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:31

Wij hebben de wei afgezet een houten omheinig, met daarlangs een schriklint ..boven en onder.
De omheining is gemaakt van pallets.(de houten latten)
Het ziet er erg mooi en netjes uit en zit nu ruim 7 jaar.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:31

De weide voor onze paarden is afgezet met houten palen voorzien van 40mm breed gallagher schriklint. De palen staan op 1m30 boven de grond en tellen 2 "lagen" lint. Toen het 2e stuk land door mij ingenomen werd hebben we die ook af gezet met 40mm lint en onderlangs een koort. Deze palen staan lager op ca 1m. Mijn eigen paarden hebben respect voor het schriklint. Een houten omheining had ik zelf ook prachtig gevonden maar gezien de omvang van de wei is dit de goedkopere oplossing en werd hout te duur.

Voor de bak hebben we wel een houten omheining met aan de binnenkant een stroomdraad/koort. Winterdag staan de paarden in de bak, destijds hebben wij voor een houten omheining gekozen omdat het voor de training makkelijker was dan alleen stroomdraad en omdat de bak voor huis ligt oogt het ook netter als men t erf op komt rijden.

Bij aanleg van de afrastering kregen wij overigens wel garantie (10jr op de palen en 5jr op het lint)...

DeBooy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:16

houten weidepalen met 4 stroken breed wit lint zou ik doen..
Er moet wel een draad door dat lint zitten zodat er stroom op kan

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:27

DeBooy schreef:
houten weidepalen met 4 stroken breed wit lint zou ik doen..
Er moet wel een draad door dat lint zitten zodat er stroom op kan

4 stroken? Hoe hoog komen die palen bij jullie dan uit de grond? Advies is veelal 1m30 met 2 hooguit 3 stroken....

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:55

De paarden staan nu toch ook achter een omheining van 1m 40 of 1m 50; dus we zouden het wel opnieuw zo hoog maken.
Misschien inderdaad met het bredere Galagher lint...
We zijn een beetje voorzichtig met de houten palen, omdat er op ons weiland nu al meerdere palen rot zijn, terwijl het er nog geen 10 jaar staat. En de palen waren ook behandeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:12

Kwaliteit kost helaas altijd geld, maar een goed hek gaat een leven lang mee en bij eventuele verkoop van het huis behoud het ook zijn waarde.

Mijn keus zou zijn:
- Zwarte kunststof palen 10x10cm, 150 cm bovengronds.
- groen geplastificeerd gaas 5x5cm
- 2 rijen stroomdraad; 1 op 70 cm (tegen het schuren) en 1 op 150 (tegen het over het hek heen hangen). Het draad kan van ijzer zijn, maar een simpele dunne stroomdraad is ook voldoende.

Kost waarschijnlijk een vermogen , maar geen onderhoud, niet rotten, veilig en mooi (maar dat is mijn mening )

Een andere oplossing is:
Vraag bij je gemeente of ze zoiets kennen als een buitengebied beplantings plan. Hier bij mij kun je nl gratis bomen en struiken krijgen om een perceelafzetting te maken.
Past beter in het aangezich van een buiten-omgeving en is goed voor de vogeltjes etc.
Een meter voor die bomenrij zet je dan een simpeler omheining neer met 2 of 3 stroken ijzerdraad met stroom erop.

Persoonlijk zou ik langs een openbare (drukke) weg nooit een hek willen hebben waar een paard doorhaan kan komen (houten planken of schriklint).
Verder zou ik bij gebruik van schriklint op de onderste nooit stroom zetten. Ik ken paarden die bij het rollen met hun benen hierin verstrikt raken en afgemaakt moesten worden omdat door het stroom ze in paniek raakten en de benen kapot trokken.
Sowieso is het gebruik van 'snijders' aan te bevelen om de xx meter bij gebruik van schriklint.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 13:17

@sugarmiss: weet jij waar je die kunststof palen kan vinden? Heb je evt een link naar een website ofzo?
En waarom zou je die groene gaasdraad gebruiken? Dit komt snel in bogen te staan als ze d'er een keer tegen komen (bij het rollen ofzo)
Wat zijn trouwens "snijders"?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:19

Wij hebben een gazen hekwerk van 150 hoog, met daarvoor een stroomdraadje
Kost wat, maar daar ben je zeker lang van af.

Van Kawa weet ik dat hij wel eens is ontsnapt.
Gesprongen over 140
gekropen onder 40 cm met stoom.
Dus bleef er niet meer alle keus over.

We hebben ook nog ens 3 honden, die blijven nu ook mooi op de plaats, ipv de hele buurt af te gaan

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:20

Sugarmiss schreef:
Kwaliteit kost helaas altijd geld, maar een goed hek gaat een leven lang mee en bij eventuele verkoop van het huis behoud het ook zijn waarde.

Mijn keus zou zijn:
- Zwarte kunststof palen 10x10cm, 150 cm bovengronds.
- groen geplastificeerd gaas 5x5cm
- 2 rijen stroomdraad; 1 op 70 cm (tegen het schuren) en 1 op 150 (tegen het over het hek heen hangen). Het draad kan van ijzer zijn, maar een simpele dunne stroomdraad is ook voldoende.

Kost waarschijnlijk een vermogen , maar geen onderhoud, niet rotten, veilig en mooi (maar dat is mijn mening )

Een andere oplossing is:
Vraag bij je gemeente of ze zoiets kennen als een buitengebied beplantings plan. Hier bij mij kun je nl gratis bomen en struiken krijgen om een perceelafzetting te maken.
Past beter in het aangezich van een buiten-omgeving en is goed voor de vogeltjes etc.
Een meter voor die bomenrij zet je dan een simpeler omheining neer met 2 of 3 stroken ijzerdraad met stroom erop.

Persoonlijk zou ik langs een openbare (drukke) weg nooit een hek willen hebben waar een paard doorhaan kan komen (houten planken of schriklint).
Verder zou ik bij gebruik van schriklint op de onderste nooit stroom zetten. Ik ken paarden die bij het rollen met hun benen hierin verstrikt raken en afgemaakt moesten worden omdat door het stroom ze in paniek raakten en de benen kapot trokken.
Sowieso is het gebruik van 'snijders' aan te bevelen om de xx meter bij gebruik van schriklint.

Mijn keus zou ook kunststof zijn, maar dan niet zwart....maar goed ik heb destijds geinformeerd voor een kunststoffen bakrand ( 20 x35m) en sloeg van de prijzen stijl achterover .... als ik daarmee 2,5ha land moet gaan omheinen en in stukken moet gaan verdelen krijg ik ook last van hartritme stoornissen ben ik bang

Daar in tegen, als het 20 jaar mee gaat....

Wat wel zo is, en nu weet ik niet of het voor alle kunststof geldt, maar als je paard er dwars door heen komt kan het net als hout erg splinteren...zorg wel dat je een goed zichtbare omheining hebt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:29

@RK: mooi hekwerkje, die van mij is de simpeler uitvoering zonder bovenbalk en dat moet je goed straktrekken anders gaat het door het gewicht idd wat hangen.

@Eefken: zie voorbeeld hek Kawa.
Ik heb het 'hangen' opgelost door een ijzeren draad er door te rijgen en met straktrekkers vast te zetten. Iets hangen doet het toch wel, maar puur door het gewicht, niet door de paarden. Daarvoor is die afstandhouder stroomdraadje nl

Kunststof palen kun je via elk tuincentrum bestellen. Soms zie je een partij op Marktplaats. Sowieso een idee om daar eens te kijken. Je kunt er heel goedkoop iets vinden.

"Snijders" zijn apparaatjes die je tussen een schriklint plaatst. Er zit een mesje in (beschermd door een plastik huisje) wat bij een bepaalde druk het lint doorsnijd en zo verwondingen voorkomt.

@RUBYWHITE: het kunststof wat ik bedoel wordt gemaakt van afvalplastik en is massief, vandaar dat het altijd zwart is. Het kan niet breken, hooguit onder druk vervormen. Maar ze maken er ook tuinbanken van dus het zal wel stevig genoeg zijn

Die kunststoffen "Dallas" hekken zijn in vorm geperst en lang niet zo sterk. Dit soort kunststof kan idd uitharden en bij breken gevaarlijke punten geven (splinteren), net als hout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:44

Dit soort palen heb ik, maar dan 10x10. Dit is 5x5.

eefken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:05

en dat is kunststof?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:40

LoveMyNonny schreef:
Da´s trouwens nog best duur hoor, volgens mij.

álle omheining is duur