Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
dorientjuh schreef:Nee, ik zou geen hengstenketting doen hoor. Grondwerk lijkt me idd een heel wat betere oplossing.
superwoman schreef:Dit is zo te "horen" niet een karakter eigenschap.
Hij heeft geen respect voor je - dat moet je 'm leren....
Mijn ruin deed dat ook...nu kijkt ie mijn eerst aan en als ik zeg ga maar - dan gaat ie helemaal los...
Coby schreef:Bij het wegrennen aan de hand zou een zweep ter correctie kunnen helpen. Ook een tweede man die je bij staat zou kunnen helpen. Hij moet weten dat hij op geen enkele manier los kan komen.
Citaat:Kortom, het is karakterologisch
Citaat:Coby,
hij doet niet wegrennen. Loopt braaf met me mee, maar kan ineens heel erg explosief van me wegspringen. Altijd met veel geweld, echt explosief, zo springt hij maximaal 5 meter achteruit. Gaat niet op de kletter of iets dergelijks. (hij weet ik laat toch niet los, ze breekt wel wat... denkt ie
Woogy schreef:wat hij doet als hij losloopt is puur spelen. uitdagen om lekker te gaan stoeien. en tsja het beste wat je kan doen als hij weg wil spurten is hem tegenhouden(desnoods een bitje in) omdraaien en dan loslaten. je kan ook het touwtje aan de zijkant van het halster vast doen en hem zo tegenhouden om je rechtuit mee te sleuren want dan trek je makkelijk z'n hoofd naar je toe.
heeft weinig met karakter te maken maar puur met spelen en het meesleuren is een kwestie van slecht opvoeden
Woogy schreef:je zegt in je eerste bericht dat hij je meetrok het land in omdat hij dacht dat hij los was?
maar wat hij in het kampje doet is spelen. ze zijn dan vrij en helemaal paard. mijn pony heeft ook alle respect voor me(als ik haar boos aankijk doet ze al een poos terug) alleen in het kampje komt ze ook op me af met d'r hoofd gooien en langs me heen springen en bokken...echt alleen maar spelen
Poehee schreef:Ik zou ook voor de ketting gaan, die hoef je dan misschien maar een paar keer te gebruiken en dan weet ie wel beter. Zo te horen is ie niet achterlijk.
rina schreef:Als ik je verhaal zo lees is het net mijn 2,5 jarige Quarter. Wel is waar een merrie maar 1 met eigen mening, die zo slim is als de pest. die wilde dat geintje ook nog wel eens flikken. Hoe heb ik dat aangepakt.
Clips is een paard met veel karakter en energie. laat zich keurig naar de wei of paddoc brengen en als ze dan denkt dat het touwtje eraf is wegspringt, schuin naar achter, draait en een sprintje trekt. Het wil bij haar dus, als het energieniveau erg hoog is, ook wel eens gebeuren dat ze al weg springt voordat het touwtje eraf is.
Zodra ze het doet gaat ze in de achteruit, ik maak me groot en vertel haar heel duidelijk dat ik de baas ben en ze voor mij heeft te wijken en te luisteren. en achteruit betekent minstens 10 meter. Weer naar voren lopen en rustig wachten. Want dat is eigenlijk het probleem, ze willen niet wachten. Pas als ze rustig blijft staan mag het touwtje eraf.
Wat ik ook nog wel eens doe om ze te leren wachten is een tweede touw erbij aan, ik moet erbij zeggen ik heb van die westerntouwen die zijn veel dikker dan normale en ook langer, voor je het eerste touwtje eraf doet laat je hem al een wortel zien, touwtje eraf en stukje wortel geven. Rustig blijven staan, hij moet wachten en kan door het 2e touwtje niet bij je weg. dan rustig het 2e touwtje eraf en nog een stukje wortel, blijf ook daarna gewoon staan, en als hij ook nog blijft geef je hem nog wat. daarna draai je zelf om en loopt weg, bij sommige wil ik ook nog wel eens een kleine druk op de hals geven (wegduwen) van ga maar.
Er zijn nog veel meer manieren om ze vrij snel te leren wachten. maar dan word het zo verwarrend. Als je deze al hebt geprobeert of nog wat anders zoekt mag je ook een gil geven over PB hoor.