pony opjagen, ongezond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

pony opjagen, ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:46

hey

ik weet niet of het hier hoort,
zoniet, dan zal ik het wel even temmen

nou kijk.
ik heb meerdere mensen horen zeggen dat een paard opjagen ongezond is voor het paard.
ik jaag mijn pony ook op, maar dan klap ik in mijn handen en zeg is: sjjjj
maar ze vind dat juist leuk en gaat dus ook lekker rennen.
ze trilt niet of wat dan ook, nee ze blijft heel kalm.
in dit toppic heb ik dat ook gedaan:

viewtopic.php?f=53&t=521403&hilit=

maar zoals je ziet, zie je telkens haar binnenste oor naar mij dat ze me wel vetrouwd. dus dat is dan wel weer een goed teken
en aan het eind komt ze ook weer zo naar me toe enzo en als ik dan loop loopt ze gewoon achter me aan en als ik stop dan stopt zij ook.

toch heb ik gehoord van mensen dat opjagen ongezond is voor paarden, ik jaag maar een beetje op, maar ik doe het wel

nu is mijn vraag, is dit opjagen wat ik doe, slecht voor mij en mijn pony?

o0oJamieo0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:48

ik jaag mijn paard ook gewoon op hoor....
vind ze hartstikke leuk het is gewoon een spelletje wat je met je paard speelt

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:49

Ik jaag mijn pony ook op, omdat meneer anders alleen maar grasprietjes probeert te eten in de bak ipv ff lekker de beentjes te strekken

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:52

Hm, als je paard staat te trillen ofzo. Tja dan is het natuurlijk niet zo goed, is het paard dus bang.
Maar paarden zien het als een spelletje

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:53

Ik verplaats dit even naar VMR .

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:00

gewoon door gaan er is niets zo gezond als lekker spelen met je paard vooral voor zijn koppie

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:01

Wat zou er dan slecht aan moeten zijn? Als paarden in de wei staan trekken ze af en toe toch ook een sprintje?? Dan rennen ze toch ook gewoon rond??

Het is ook een lekkere afleiding voor je paard dan dat eeuwige dressuur/spingen ofzo.

Nee, er is helemaal niks mis mee hoor! Gewoon lekker blijven doen!

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:03

Ja als ik mijn paard opjaag maak ik er meestal een spelletje van.
En vaak vind ik opjagen hetzelfde als longeren maar dan zonder touw

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:06

Bij ons op stal jaagt iedereen zijn paard wel eens op als ze een keer geen tijd hebben om te rijden o.i.d...
Zweepje met een plastic tasje eraan, ritselen en rennen maar...
Aan de meeste paarden kan je zien dat ze dit juist leuk vinden. Die geven dan echt een showtje weg, oortjes naar voren enzo.
En even later komen ze gewoon weer naar je toe lopen dus kan me niet voorstellen dat daar iets verkeerd aan is...

ellepel

Re: pony opjagen, ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:08

ik jaag de mijne ook regelmatig even op, vind ie hartstikke leuk!

een springstal bij me in de buurt gaat ook elke dag even achter de paarden aan met de zweep, ze krijgen wel peesbeschermers om, en ze laten ze niet als een gek in het rond lopen, maar toch wel dat ze even lekker kunnen uitrennen.

niks mis mee toch?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:08

inderdaad, gewoon lekker door gaan, zolang ze zelf het ook leuk vinden is er niks aan de hand

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:09

Volgens mij kan het ook geen kwaad, ik vind enkel niet dat je het kunt vervangen voor longeren (longeren is volgens mij veel inspannender) Maar ja t is beter dan een hele dag op stal!

DANIenVLIEG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:11

Ja logisch, longeren is idd wel heel wat zwaarder.
Maar bij mij op stal id losgooibak ook de longeerbak en dat is dan gewoon een bak in de vorm van een cirkel.

LinsxDot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

kan geen kwaad pure onzin die van mij gaat dan bokken en stijgeren die vind dat helemaal geweldig en we hebben er ook klein beesje bij staan en die geeft hele schowen weg haha leuk joh pure onzin door blijven gaan

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:13

Ik jaag mijn pony niet op. Ze kan de hele dag in het land en kan dus zelf wel gaan rennen als ze dat wil.

Ik zie wel vaak bij ons op de manege dat mensen hun paard een kwartiertje per dag in de bak gooien, dan flink opjagen met zwepen e.d. en dan weer lekker op stal zetten, nou dat zou ik zelf nooit doen.

Maar als je er een soort spelletje van maakt, 'loslongeren' zeg maar, dan is het wel wat anders.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:14

opjagen is iets anders bijvoorbeeld als je paard de wei niet wel uitkomen dus niet te vangen is.
als je dan achter hem aangaat rennen dat is opjagen en dat is verkeerd.
wat jij doet is met je paard spelen en ook een goedeles jij dwingt hem plaats te maken voor jou en dat is heel belangrijk om te laten zien wie de baas is
veel plezier verder met je pony

Marjo2709

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:15

Lekker door blijven gaan hoor ! Kan helemaal geen kwaad.
Maar ik begrijp wel dat sommige mensen zeggen dat het ongezond is.
Het opjagen is volgens mij niet ongezond maar de manier waarop sommige het doen... en dan heb ik het eigenlijk vooral over jonge kinderen die het geweldig vinden om te showen hoe hard hun pony kan ... en die gaan vaak te ver ! Dan zijn die beestje bang en helemaal op !!

Maar goed wat ik uit je verhaal op maak ... vermaken jullie je prima en gaat het allemaal normaal...dus lekker doorgaan !!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:15

ik snap eigenlijk niet waarom het ongezond zou moeten zijn? de pony krijgt toch niks 'vies' binnen en het is toch verder gewoon hetzelfde als rijden? (nouja als de pony druk is, en veel rent is het misschien wat anders) maar k zou het wel raar vinden als het ongezond zou zijn

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:17

Oliver schreef:
Ik jaag mijn pony niet op. Ze kan de hele dag in het land en kan dus zelf wel gaan rennen als ze dat wil.

Ik zie wel vaak bij ons op de manege dat mensen hun paard een kwartiertje per dag in de bak gooien, dan flink opjagen met zwepen e.d. en dan weer lekker op stal zetten, nou dat zou ik zelf nooit doen.

Maar als je er een soort spelletje van maakt, 'loslongeren' zeg maar, dan is het wel wat anders.

ja indd dat vind ik dus ook
nee ik ga niet met zwepen erachteraan,straks word m'n pony doodsbang voor de zweep!

naja nu weet ik dat ik er gewoon mee doorkan gaan

nou het kan best ongezond zijn hoor,je pony laat je niet uit zichzelf rennen, maar door het gevlieger van de zweep. maar er zijn veel manieren van opjagen dus, en ik ben dus wel goed bezig
het hangt er indd ook vanaf hoe je paard het vind

LinsxDot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:21

ik ga er ook niet met zweepje achteraan ik heb zweep en die doe ik rond zwaaien boven me hoofd
en dan worden ze al opgejaagd hahahah
en ik raak daarbij niks en ze zien die zweep en ze zijn al weg

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:21

Maar als je dus met een voorwerp bv een plesic tasje erachteraan gaat en hij moet daar van wegrennen. En het gebeurt een keer als je erop zit en iemand loopt langs en iemand ritselt schiet je pony dan ook niet weg?

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:23

wan schreef:
ik snap eigenlijk niet waarom het ongezond zou moeten zijn? de pony krijgt toch niks 'vies' binnen en het is toch verder gewoon hetzelfde als rijden? (nouja als de pony druk is, en veel rent is het misschien wat anders) maar k zou het wel raar vinden als het ongezond zou zijn

Waarschijnlijk in de vor mvan "je jaagt je pony constant weg en zou vertrouwen kwijtraken. Beetje onzinnig...

#Ymke#

Re: pony opjagen, ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:24

Je hebt opjagen en opjagen.. ik jaag mijn paarden niet op, ik speel met ze. Mijn arabiertje ging me altijd uitdagen en dan tikte ik met de zweep op de grond en dan sloeg hij met z'n voorbeen, met z'n hoofd zo bijdehand kijken en dan scheurde hij weg..Heerlijk spelletje vond hij dat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:28

Hahaatje schreef:
Bij ons op stal jaagt iedereen zijn paard wel eens op als ze een keer geen tijd hebben om te rijden o.i.d...
Zweepje met een plastic tasje eraan, ritselen en rennen maar...
Aan de meeste paarden kan je zien dat ze dit juist leuk vinden. Die geven dan echt een showtje weg, oortjes naar voren enzo.
En even later komen ze gewoon weer naar je toe lopen dus kan me niet voorstellen dat daar iets verkeerd aan is...

En het dan gek vinden als je een buitenritje maakt en het waait wat, dat ze springerig worden als je langs een berg kuilmais met klapperend plastic moet zeker?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:32

Als ze recht uit stal komen en geen gelegenheid hebben om eerst zelf wat te bewegen ben ik niet zo'n voorstander van opjagen. Het is ook geen echt werk maar voor tussendoor als je paard al los is door op de wei te lopen of rustig aan wat te kunnen bewegen vind ik het ook niet slecht en best een leuke afwisseling voor het paard.