Complexe verzekeringvraag, SPOED!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Turbokip

Complexe verzekeringvraag, SPOED!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:48

Goeie middag!

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, het is een beetje complex gevalletje:

Wij hebben thuis een paardenpension. Nu staat er bij ons een jaarling die van de zomer / najaar zijn nek heeft gebroken. De veearts gaf weinig hoop maar hij is nu toch wel weer behoorlijk opgeknap, hij kan lekker spelen en dergelijke. Over een paar maanden moet er weer een scan plaatsvinden om te kijken of het redelijk geheeld is. De eigenaresse had hem gekocht om hem na een paar jaar als sportpaard te kunnen verkopen. Dat zal er dus nooit meer in zitten want hij zal waarschijnlijk zijn nek nooit meer zo goed kunnen buigen als nodig is voor een goed dressuurpaard. Van de week heeft de eigenaresse bericht gekregen van de verzekering dat ze hem overnemen en dat ie naar de slacht gaat. Nu vinden mijn vriend en ik het oneerlijk omdat hij zo geen kans krijgt om te kijken of ie helemaal zal herstellen en misschien wel een leuk recreatiepaard kan worden. De eigenaresse geeft hem gratis aan ons.

Nu het probleem: de eigenaresse kan hem van de verzekering terugkopen. MAAR..... De verzekering zegt dat ie dan de rest van zijn leven van HAAR moet blijven en dat ze hem nooit mag verkopen of in dit geval: weggeven. Klopt dat inderdaad? Zijn daar niet andere mogelijkheden voor? Wie kan ons helpen?

Groetjes, Esther

Nicole288

Re: Complexe verzekeringvraag, SPOED!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:53

Dan blijft hij toch gewoon op naam van haar? Ik denk wrs te simpel, maar ik zie daar geen probleem in, als jullie hem niet kopen maar gewoon verzorgen en de kosten betalen kan niemand je dat verbieden, en blijft hij 'officieel' op haar naam staan, wat is daar dan erg aan?

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:53

Zal even contact opnemen met je eigen verzekering en raad vragen!

Klinkt logische, maar volgens mij is daar wel onderuit te komen...en trouwens ze is niet verplicht volgens mij het paard aan de verzekering te geven?!

Succes

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:55

Ik zou het ook zo regelen... als je tenminste geen problemen verwacht van deze mevrouw.

Turbokip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:56

Hij kan niet op haar naam blijven staan want wij weten ook niet of wij hem de rest van zijn leven houden. Misschien verkopen we hem wel weer als ie 5 jaar is ofzo, geen idee. Wij willen hem in ieder geval de kans hgeven om te herstellen en om misschien nog een leuk recreatiepaardje te worden. De handel zal ie in ieder geval nooit ingaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:00

Gewoon de verzekeringsmaatschappij bellen en het verhaal toelichten.
Weet uit ervaring dat er soms best wel wat mogelijk is hoor.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:03

Kan je niet met de verzekering overleggen dat jullie hem overkopen van de verzekering zodra hij is ingenomen. Je kunt dan toch ook de slachtprijs betalen. Verder is het logisch dat de verzekeringsmaatschappij de voorwaarde stelt dat hij nooit meer mag worden doorverkocht. Tenslotte betalen ze hem nu wel uit, en als jij hem dan weer met winst doorverkoopt, hebben ze voor niets uitbetaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:09

Turbokip schreef:
Hij kan niet op haar naam blijven staan want wij weten ook niet of wij hem de rest van zijn leven houden.
Misschien verkopen we hem wel weer als ie 5 jaar is ofzo, geen idee.
Wij willen hem in ieder geval de kans hgeven om te herstellen en om misschien nog een leuk recreatiepaardje te worden. De handel zal ie in ieder geval nooit ingaan.

En dat is dus precies de reden waarom zij hem niet mag verkopen. Als het allemaal niet lukt zoals jullie in gedachten hebben, gaat dit paard een circuit in waarvan je liever niet wilt dat hij daarin gaat. Want hoe weet jij dat dit paard uiteindelijk niet toch in de handel belandt?
Hele wijze beslissing dus van de verzekering!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:11

Verzekeringsmaatschappij laat meestal chip registreren dat paard is afgekeurd door de verzekering en uitbetaald. kan dan in elk geval niet meer worden verzekerd. Vroeger kregen deze paarden brandmerk A van afgekeurd, maar branden mag niet meer

Turbokip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:13

LDRD, kun je me daar wat meer over vertellen?

De verzekeringsmaatschappij gaat er van uit dat ie meer dood dan levend is en begrijpt uberhaubt niet dat ie nog leeft. (ok, als je de rontgenfoto's ziet is dat ook onmogelijk, totaal verbrijzeld) maar wonder boven wonder, hij doet het echt prima! Hij hersteld als een tierelier.....

Als het niet gaat zoals wij hopen dan moet alsnog naar de slacht. Als ie toch pijn lijdt of iets dergelijks dan verkopen we hem nooit! We zouden hem alleen verkopen als ie helemaal op en top gezond is en niks meer mankeert en dan ook niet aan zomaar iemand.

Verzekeren willen wij hem ook niet, we weten dat dat niet meer kan omdat ie inderdaad gechipt is.

Bitchy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:21

We hebben een aantal jaar geleden een vergelijkbare situatie gehad. Onze eigen merrie had haar hoefbeen gebroken en was alleen nog maar geschikt als recreatiepaard en fokmerrie. Ze is toen door de verzekering overgenomen maar we hebben haar zelf van de verzekering terug gekocht We hebben toen wel een verklaring van de dierenarts moeten overleggen dat ze dus werkelijk niet meer bruikbaar zou zijn voor iets anders.
In principe zal het de verzekering w*rst zijn wat er met het paard gebeurt, als zij maar kunnen incasseren.
Btw: De merrie loopt inmiddels tevreden familiepaard/fokmerrie te zijn bij de mensen aan wij haar verkocht hebben.

Turbokip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:26

Bitchy, Jullie hoefden geen verklaring te ondertekenen dat jullie haar nooit meer mochten verkopen? De verzekering van de eigenaresse moet namelijk in dit geval zo'n verklaring ondertekenen???

Bitchy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:54

Nee, zo'n verklaring hebben ze van ons nooit gevraagd. Ze wilden alleen zeker weten dat het paard écht dermate geblesseerd was, dat ze nooit meer in de sport of zo kunnen lopen. Best logisch natuurlijk: ze moesten ons uitbetalen en kregen zelf niet meer als de slachtprijs. Best vervelend als wij het paard als toekomstig sporttalent dan tegen een vette prijs zouden verkopen. (Het beestje was net 5 jaar). We hebben uiteindelijk wel iets meer betaald dan de slachtprijs, en het beestje voor écht heel weinig verkocht. Verzekering tevreden, paard tevreden (gelukkig), nieuwe eigenaren tevreden, dus wij ook!

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:56

Het klopt wat je schrijft, bij afkeuring en terug kopen mag het paard niet doorverkocht worden aan derden.
Ook komen de verzekeringsagenten 1 keer in de zoveel tijd controleren of het paard er nog steed is.
Wij hebben zo'n paard bij ons op stal staan en hiervoor teken je ook als eigenaresse van het paard als je tot deze regeling overgaat.
Het is zelfs zo dat als het paardje uiteindelijk toch nog zou opknappen en zelfs weer in aanmerking zou komen om er b.v wedstrijdjes mee te rijden je als eigenaresse toestemming moet vragen aan de verzekering of je wel of niet mag starten.

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:02

Met de verzekering overleggen, maar in de meeste gevallen is dat wel zo.
Maar wat dan nog dan blijft ie toch van haar!!!!
Als ze um verkoopt waar moet ie dan naar toe, ze zal um echt niet zo maar kwijt kunnen. en als ze het toch besluit dan blijft ie toch op haar naam staan en brengt ze um biij iemand anders onder en zegt dat ie de eigenaar is!!!!!!!! SO WHAT

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:11

zoals ik je pm de, vraag het splinter even!

Turbokip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:14

Als wij hem "krijgen" hoeft ie nooit in de sport te lopen. We hebben vanonszelf geen paarden (wel 1 gehad) en zullen er ook niets meer mee doen dan lekker laten opknappen, als ie oud genoeg is inrijdenen een beetje recreatie mee gaan rijden. Kijk, we willen er best zijn leven lang voor zorgen omdat wij nou eenmaal een boerderij hebben en dus alle ruimte en mogelijkheden. Maar of we dat over 10 jaar nog hebben en of we in de moegelijkheid zijn om hem dan nog te kunnen verzorgen dat weten we niet. Kijk, we willen graag de "MOGELIJKHEID" hebben om hem ooit een keer te "KUNNEN" verkopen, we weten nog helemaal niet of we dat ooit zouden doen. Het is trouwens een paard met goeie papieren en ingeschreven in het kwpn-stamboek, dan is het toch ook zo dat ie echt op naam geschreven moet worden?

Zal PM ven bekijken, was ff weg, had het nog niet gezien...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:29

MIjn paard is ook afgekeurd en ik heb idd een verklaring moeten tekenen dat ik hem niet anders verkoop dan naar de slacht en dat hij nooit meer op wedstrijden zal verschijnen.

Maar je kunt het paard toch gewoon op haar naam laten staan? Als het dan toch niet gaat, kan zij hem naar de slacht brengen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:11

@Turbokip, ik bedoel dat er bij verzekeringsmaatschappijen ook gewoon mensen zitten waar soms best mee te praten is hoor.
Ben er zelf één van tenslotte .

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:56

Overigens als je het paard verplaatst naar een andere stal moet je de verzekering hiervan op de hoogte stellen.

Turbokip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:06

We gaan het volgende doen. De eigenaresse is druk bezig met de verzekering. Als het haar niet lukt om een uitzondering te laten maken waag ik zelf nog een telefoontje en anders zit er niets anders op dan naar de slacht. We kunnen wel zeggen van: hij blijft op haar naam staan maar wij "krijgen" hem onofficieel, maar dan iessie straks BIJVOORBEELD 6 jaar ofzo, ik noem maar iets hoor, dan hebben we er misschien geen mogelijkheid meer voor hem om hem te houden of geen tijd en aandacht meer en dan kunnen we hem aan niemand anders geven of verkopen voor een euro ofzo. Ik noem maar wat hoor. Kijk, de eigenaresse heeft hem niet voor recreatie gekocht maar voor de sport, dus zij heeft er niks meer aan. En wij kunnen wel wat met haar regelen maar als ie over een paar jaar weg moet om wat voor reden dan ook en hij is kerngezond, dan breng je hem toch ook niet naar de slacht omdat ie niet meer verkocht mag worden. Weet iemand toevallig of er een verjaringstermijn op zit? Op die verklaring dus he, dat je hem niet meer mag verkopen.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:23

Het paard is afgekeurd,eigenaar wil hem terug kopen van de verzekering
Dat briefje waar over gesproken wordt,wat je zo gezegt moet tekenen,lijkt mij onzin!
Ik heb twee pony's in het verleden terug gekocht die afgekeurd waren(leven alletwee gelukkig nog steeds)maar ik heb nooit geen briefje hoeven tekenen!
Ook is er nog nooit iemand van de verzekering langs geweest om te controleren of ze nog steeds in mijn bezit zijn!
Ook wist de verzekering van mij dat ik de pony's niet bij mij zelf zou kunnen stallen,maar dat deze naar vrienden van ons gingen!
Je koopt tenslotte het paard toch terug,en natuurlijk is het niet de bedoeling dat zo'n dier in de handel terecht komt,maar als jij eerlijk aan de verzekering vertelt dat jij het paard een goede oude dag kan bieden zullen zij hier absoluut niet moeilijk over doen lijkt mij!
Doen ze wel moeilijk,dan mondje dicht en het paardje onderbrengen waar jij het zou willen,met de afspraak als de verzekering ooit nog contact opneemt,je kan aantonen dat het paard nog steeds van jou is!
Sucses en ik ben heel benieuwd wat er met het paard gaat gebeuren,het zou toch zonde zijn als het paard verder geen pijn heeft en op deze manier nog heerlijk verder kan leven,om het naar de slacht te doen!

Turbokip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:31

Helaas dwingt deze verzekering een dergelijke verklaring wel af. Het gaat om een jaarlingetje met mischien zijn hee leven nog voor zich. We zullen het zien, ik zal het in dit topic plaatsen wat er verder allemaal gebeurd zodra ik iets weet.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:47

Dat van die verklaringen is iets van de laatste tijd volgens mij; dat hoor je nu inderdaad iig veel.
Ben benieuwd naar de reactie van de verzekering. Turbokip: hoop dat er toch wat mogelijk is!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:49

typisch, als je hem (terug-)koopt, dan ben je er toch zelf baas over?

en het is toch ook niet controleerbaar? als ze komen controleren, en hij is er niet meer, dan kan je toch altijd zeggen dat 'ie dood is?

En wat zou je moeten als je in de bijstand zou komen ofzo?

Het lijkt me niet, dat dit door de verzekeraar hard te maken is.