Angst bij het rijden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Angst bij het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:12

Hoi Bokkers,

Ik zit met een probleem.. Ik rij nu inmiddels zo'n 12 jaar. Nooit problemen gehad of bang geweest. En nu schijt ik in mijn broek van angst af en toe. Ik ben vorig jaar januari er bohoorlijk afgevallen. Paard vloog er vandoor met opstijgen. Ik ben me wezenloos geschrokken. Na een tijdje weer gaan rijden. Ik kon er niet meteen weer op want ik had erge last van mijn rug, er was een wervel verschoven bleek later. Maar met bibberende knieen er iedere keer weer op. (dit was het paard waar ik vanaf gevallen was)
Doordat ik er stijf en angstig opzat en hij erg hoog opgooide in draf waren deze gangen voor mij zo goed als onmogelijk uit te zitten. Ik stapte met pijn af en was iedere keer doodsbenauwd met opstappen. Uiteindelijk durfde ik er zelf wel weer op, maar zat daarna wel 2 rondjes te trillen als een rietje.

Nou op deze manier had ik er niet echt lol meer in, en ben ik een ander paard gaan rijden, Floortje. Floortje is MEGAbraaf, maar wel lekker voorwaarts. Het gaat opzich allemaal prima, daar niet van.. Maar toch ben ik niet tevreden, vind mezelf een watje.
Floortje is het enige paard waar ik alleen op durf te stappen zonder dat iemand haar vasthoudt. Ik heb zo geen angst op haar, maar zodra zij in een keer versnelt (dus niet weggaloperen ofzo) dan verstar ik. Als ze iets hoort en ze kijkt in een keer op, ben ik aant zoeken waardoor dit kwam. Echt te idioot voor woorden, eigenlijk..

Als ik niet regelmatig (bijna iedere dag) er even op ga zitten, bijvoorbeeld een week niet, dan maak ik me helemaal gek in mijn hoofd, en durf er amper op. Meestal zet ik wel door, en ben ik ook blij dat ik ben opgestapt en gewoon heb gereden.
Ik weet gewoon dat Floortje me nooit pijn wilt doen, maar toch..

Ik krijg ieder week les, dus er is wel goede begeleiding die me kan helpen. MAar toch ik baal gewoon van mezelf dat ik zo'n angsthaas ben.

Hebben jullie nog tips voor me?

Liefs Angela

_Dunja_

Re: Angst bij het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:19

vola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:31

Heeiheei..
n0u even TEN eerste: Ik vind het al super goed van je dat je er na een tijdje weer terug opgeklommen bent..!!
ten Tweede: Als je op die floortje rijd he.. vind je het dan eng om te rijden of om OP te stappen.. en als je op een ander paard rijd...vind je het dan enger om OP TE STAPPEN of om te RIJDEN..?
Ik hoop dat je het niet op geeft..! zonde van die 12 jaar..!1
Succes ermee..!!
xxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:39

om op te stappen, als ik rij dan gaat het na een paar rondjes wel weer..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:42

Ik vind het afstappen het mooist van het hele paardrijden

Ik ben ook een vreselijke angsthaas

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:43

whahaha, idd, vooral tevreden afstappen is het leukste he?

vola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:47

nou..dan vind ik dat je erg goed bezig bent..!!
Gewoon door blijven gaan met wat je nou doet..!!
of ga eens samen met iemand anders rijden..en dan veel lol hebben en lachen met elkaar..maar wel een beetje op blijven letten natuurlijk en serieus blijven..!! maar dan heb je iets anders aan je hoofd en dan ben je niet bezig met wat voor een rare fratsen hij/zij nou weer uit zou kunnen gaan halen, of waar ie nou weer van kan schrikken,..!!..en dan vind je het na een tijdje niet eng meer, als ie schrikt of wegrent ofzo..!!
en wat trouwens ook een goede oefening is ;; gewoon een paar keer achter elkaar op en af stappen..gewoon 4 of 5x doen..voordat je gaat rijden...en als je klaar bent met uitstappen..dan ook afstappen en weer opstappen en weer afstappen en weer opstappen en weer afstappen en opstappen en afstappen enz.enz.enz...
Don't Give It Up..!!

Succes d'r mee..!!

xxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:50

Bedankt voor de tips!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:06

we kunnen wel een clubje op richten voor bangerikken. ( zie viewtopic.php?f=13&t=519991 )

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:33

mijn paard schoot altijd weg bij het opstappen .Ik heb hem met een schouderblessure gekocht (Doe zelf fysioth. en mass.) maar moet zelf ook om mijn rug denken. Voor mij en hem was de oplossing....opstappen met een krukje! Nu gaat het voor hem en voor mij zonder problemen Soms helpen kleine hulpmiddelen en aanwijzingen maar het is moeilijk om op een paard te rijden , die je in balans moet houden, terwijl je eigen balans ook niet helemaal goed is.
angst is vaak een waarschuwing van niet goed voelen, komt vaak voor bij mensen met rugklachten!!!
Zoek , als je angst ervaart een paard die superstabiel is, zowel lichamelijk als geestelijk, de goedsulletjes, en win zo je vertrouwen terug!!!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:38

Waarom rijden we eigenlijk nog?

Ik herken het ook, ben altijd erg opgelucht als het allemaal weer goed gegaan is en zoek ook erg naar dingen waar mijn paardje van kan schrikken... Ik probeer zoveel mogelijk uit te blazen (goed ademen) en te relativeren. Ook probeer zoveel mogelijk echt te gaan rijden, dus veel figuren rijden en zijgangen, zodat zowel ik als mijn paard druk bezig zijn en er geen tijd is voor onzekerheid of angst.

Moeilijk? Ja best wel. Maar ja ik vind het ook de mooiste sport / hobby die er bestaat en probeer zoveel mogelijk te genieten en je hebt gelijk: blijven rijden is beter dan een time out nemen!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:22

het heel vaak goed laten gaan is de enige manier om over je angst heen te komen... Stap idd een paar keer op en af NA het rijden, dan is je paard de energie kwijt, en zal het ook niet zo snel gaan weglopen. Verder zorgt een krukje ervoor dat je jezelf niet omhoog hoeft te hijsen, waardoor je veiliger (en sneller) kunt opstappen.

Ga anders eens op een manege vragen of je daar mag oefenen met het op en af stappen op verschillende paarden (na een les ofzo?)

In ieder geval super dat je het niet opgeeft!!!!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:17

Ik denk dat je gewoon moet proberen om niet teveel na te denken (ja, moeilijk...) en door te gaan. Je zegt dat het paard waar je nu op rijd rustiger is. Ik denk dat de angst in de loop van de tijd vanzelf weggaat, je krijgt vanzelf weer meer vertrouwen. Ik geloof niet dat er veel ruiters zijn die nooit bang zijn of zijn geweest. Zelf heb ik ook een tijd gehad dat ik amper op mijn eigen paard durfde te rijden, terwijl dat het liefste paard van de planeet is. Het is vanzelf overgegaan!
Het is toch ook geen schande als iemand je paard vasthoud terwijl je opstapt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:11

Het paard waarop ik nu rijdt is zeker niet rustiger, ze is juist wat feller als het andere paard. Maar haar vertrouw ik gewoon meer. Ik denk ook dat ik beter bij dit paard pas.

Ik stap altijd op met een krukje, ik ben dan sneller, mijn zadel schuift niet, het is beter voor mijn jonge paard, en voor mijn rug.

Het is idd geen schande, maar het is wel erg lastig..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:40

Ik zie sommige paarden bijna omvallen als ze opstappen of de rugwegdrukken maar ook het dribbelen, weglopen.....dan adviseer ik ook om een krukje te gebruiken, beter voor het paard, beter voor jezelf maar ook beter voor het zadel en hoe het ligt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:41

Precies broadway, ik ben niet te lenigste, dus om mijn paard te ontlasten stap ik zoop, en ik voel me er veiliger bij.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:46

jij bent tenminste eerlijk tegenover jezelf én het paard!!!!!SUPER,wie volgt?!!!!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:52

bij ons op de manege is het verplicht om op manege paarden op te stappen met een krukje. Ze adviseren ook zo op te stappen op je eigen paard, maar dat moet iedereen nartuurlijk zelf weten. Ik stap ook bijna altijd met krukje op. Vindt het persoonlijk ook makelijker.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:03

Supergoed plan, dat krukje. Ik dacht altijd dat ik niet goed bij mijn hoofd zou zijn als ik er een krukje bij zou halen. Maar dat opstappen is ook mijn grote hekele punt, omdat ik er dus flink vanaf ben gevallen tijdens opstappen. Maarre, stel we zijn ooit zover dat we een buitenrit kunnen en durven maken. Hoe stappen we dan onderweg op? Parkbankje zoeken?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:09

Ik ben nu ook een beetje bang.. Dit komt doordat ik een jonge haflinger heb en ik herken super veel uit je verhaal. Mijn haflinger is vooral in de winter nog wel is bokkerig en dan ook echt gemene bokken. En altijd zo onverwachts. En nu zit ik heel vaak te wachten tot wanneer hij weer wat gaat doen enz. En net als jij, ik kijk ook steeds als hij is geschrokken waar het vandaag kwam enz. Ik zeg gewoon steeds tegen mezelf kom op, je kan het wel. Gewoon doorrijden!!! En wat bij mij echt super helpt is een keer heeel diep uitademen door mijn mond.. Eigenlijk gaat het best heel goed, hij is helemaal niet echt gemeen ofzo, maar gewoon fris. Ik denk dat niet iemand je echt tips kan geven. Maar je moet er gewoon overheen ''groeien'' denk ik je bent wel op een goede weg!!

Enne met dat opstappen.. Kan een paard er niet vandoor gaan dan als je via een krukje opstapt?? Sorry vind dit een beetje overdreven en iets onzinnig..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:11

Ik ben wel sneller op het paard als ik een krukje gebruik. En daarbij ontlast ik haar rug meer. Dus onzinnig is het niet.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:11

flashh,

Dan moeten we er gewoon op blijven zitten.

Maar ik zou niet zo snel alleen gaan, dus mocht ik toch in het bos op moeten stappen, dan zou ik aan die ander vragen of ze even wil hangen aan de andere kant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:20

Precies Nance1, dat had ik ook al in gedachten. En door zulke opmerkingen van sorrry maar vind het onzinnig en overdreven zakt mij de moed weer in de schoenen...

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:22

Sfiejj schreef:
Enne met dat opstappen.. Kan een paard er niet vandoor gaan dan als je via een krukje opstapt?? Sorry vind dit een beetje overdreven en iets onzinnig..

Als je je paard leert stil te staan tijdens het opstappen met een krukje is hij het binnen een week gewendt. Als je paard het niet gewend is kan je in het begin altijd even iemand er bij hebben die je paard vast houdt en hem stil laat staan.
Waarom ze het bij ons verplicht hebben met een krukje op te stappen, is omdat je dan niet met je hele gewicht aan één kant hangt van het paard.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:27

Ik denk dat je helemaal weer van voor af aan moet beginnen. Paarden
borstellen, wandelen aan de hand, longeren. Totdat je doorkrijgt dat geen
enkel paard hetzelfde is. Je moet langszaam beginnen met opbouwen
en contact gaan zoeken met het paard waar je helemaal al het vertrouwen
in hebt. Als dat is gevonden kun je verder gaan. Wel met hulp erbij.

Veel strekte in inder geval...