hoe gaat dat bij jou in je les?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

hoe gaat dat bij jou in je les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:01

goed naar aanleiding van dit topic : viewtopic.php?f=15&t=517769&st=0&sk=t&sd=a
vind ik wel dat dit een discussie waard is.

ik geef zelf les, en heb ook groepslessen gegeven, ik wens onder mijn les niet tegengesproken te worden met bijvoorbeeld ja maar. mijn les is geen koffie uurtje, dat kan je daarna houden, dus als er vragen zijn kan het wel onder de les, maar een menings verschil moet bij mij dus gewoon na de les uitgesproken worden.

wat vinden jullie hiervan?

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:06

Ik heb vaak genoeg discussies gezien in de lessen die ik kreeg. In een prive les, ok... maar in een groepsles?? NEE! Anderen zijn daar de dupe van, en dat vind ik zonde. Ik betaal niet om een uur lang te kunnen luisteren naar de discussie van een lesgenootje met de instructeur/instructrice. Als je het ergens niet mee eens bent mag je dat natuurlijk zeggen, maar ik heb discussies mee gemaakt die gewoon de helft van de les in beslag namen... dát vind ik niet kunnen!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:07

kijk dat bedoel ik ook te zeggen met bepaalde dingen. maar goed sommige mensen denken daar anders over en nou is mij de vraag waarom?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:08

Vind dat je gelijk hebt, je geeft les om de persoon iets te leren, als die daar vragen over heeft, Oké. Maar hele discussies lijkt me ook niet handig . Alhoewel, de persoon betaald zelf voor de les, als die dan de helft van de tijd een discussie wil voeren, lijkt me meer zijn/haar probleem dat het jouwe

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:10

ik neem aan dat als je lest vraagd om advies en als je dat tegenspreekt lijkt het voor mij of je het beter weet
en als je het toch al beter weet hoef je niet op les denk ik

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:13

Surrender schreef:
Vind dat je gelijk hebt, je geeft les om de persoon iets te leren, als die daar vragen over heeft, Oké. Maar hele discussies lijkt me ook niet handig . Alhoewel, de persoon betaald zelf voor de les, als die dan de helft van de tijd een discussie wil voeren, lijkt me meer zijn/haar probleem dat het jouwe

Maar hoe zit dat dan in een groepsles?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:16

Ik rijd op een manege en ik ga best vaak in discussie met de instructrice. Dat doe ik omdat ik dan het idee heb dat ze het verkeerd ziet, en ik het anders voel. Ik zit op het paard en zij staat ernaast. Er was bv. een keer een paard dat ging schudden met zijn hoofd en ik mocht niet aan de binnenhand zitten. Op het moment dat het paard begon te schudden werd de instructrice helemaal kwaad omdat zij aannam dat ik dus aan de binnenteugel zat, terwijl dat echt niet zo was. Ik geef graag zelf uitleg waarom ik bepaalde dingen doe, mijn instructrice heeft nou eenmaal duidelijk andere manieren dan ik dus leg ik dingen uit zodat zij mij het tegendeel kan uitleggen. Als ik 3 keer been geef en geen reactie, geef ik een keer een goede tik terwijl zij wil dat je druk opbouwt. Dat botst wel eens. Maar ik ga nooit een eindeloze discussie in, omdat dan idd de anderen in de les benadeeld worden en daar hou ik zelf ook niet van.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:19

ik dnek dat je het dan mischien onbewust doet, schudden is vaak een teken van ongelijke aanleuning, of van last van zijn tanden.

maar dat kan ik niet beoordelen, vanaf hier. maar dan zou ik toch uitgaan van me instructrice en gewoon vragen wat ik verkeerd zal doen, zodat zei een goede uitleg daarover kan geven.
Laatst bijgewerkt door Navidad op 10-01-06 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:21

Ik moest de teugels helemaal in een boogje houden maar daar ging het niet om, het gaat erom dat ik wel eens in discussie ga met de instructrice omdat ik dat logisch vindt. De instructrice is ook maar een mens en kan ook af en toe dingen verkeerd zien.

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:21

Wij hebben eigenlijk nooit discussies, we hebben een heel aardig groepje. maar ik ben weleens afgestap en paard op stal gezet. Ik was zo kwaad op haar Later ben ik wel aardiger gaan doen en nu hoef ik nooit meer op dat paard
Discussies worden meestal na de les uitgesproken

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:22

Ik geef zelf ook een behoorlijk aantal uur les op een manege. Tijdens het instappen wordt er wel gesproken of ik geef ergens informatie over.
Als we aan het werk gaan, mogen de ruiters gerust vragen stellen. Ik heb nog nooit discussies gehad.
Tijdens het stappen aan de lange teugel tussendoor is er weer even tijd voor een praatje, vragen of een verhaal van mij.
Daardoor krijg je wat meer contact met je ruiters.
Tijdens het uitstappen hebben we het over van alles en nog wat. Gewoon even gezellig kletsen.
Tijdens de les zelf wordt weinig gepraat. Alleen door mij dan. Maar vragen mogen ze altijd stellen.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:25

hmzz ja vragen zeker wel, maar als er bijvoorbeeld iemand naar je toe komt en zegt dat ze het beter weet en een hele andere mening daarover heeft? wat zou jij dan doen?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:31

hmmm, als jij wat zegt en ik ben het daar totaal niet mee eens doe ik het gewoon niet! dan kun je banketstaaf als brugman, maar het gebeurd niet.
ik vind niet dat je van je lesklaten kan verwachten dat ze maar klakkeloos doen wat jij hun zegt.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:34

Ergens over van gedachten wisselen moeten kunnen, mits opbouwend.
Een half uur staan bomen in een groepsles vind ik not done, dat doe je maar 1 op 1 in de kantine. Zeg dan als lesgever dat je er later graag op terug wilt komen (en doe dat ook écht!).

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:35

nee zeker niet maar je kan wel vragen waarom toch? je komt toch om les en als je het niet eens bent met mijn manier van lesgeven dan ga je toch ziewiezo niet bij mij lessen? dit is even een voorbeeld en zeker naar niemand aanvallend bedoeld.

maar ik vind dus dat een les geen eindeloze discussie moet worden. aangezien er in een groepsles meerdere lesklanten zitten, waar je je aandacht erbij moet houden

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:35

Ik denk daarnaast ook zeker als je een eigen paard heb (heb ik niet) dat jij je paard het beste kent en dan zeker van een groepsles de tips aanneemt die jij vind passen en werken bij jullie. Bij een privéles met eigen paard moet je helemaal kunnen overleggen vind ik, weer omdat jij je paard het beste kent en aanvoelt.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:37

Navidad schreef:
hmzz ja vragen zeker wel, maar als er bijvoorbeeld iemand naar je toe komt en zegt dat ze het beter weet en een hele andere mening daarover heeft? wat zou jij dan doen?

Dan moet ze zelf maar een diploma halen en maar les gaan geven

Maar als ze met een serieus ander voorstel komen, dan wil ik daar best met ze over praten. Maar ze moeten wel netjes blijven.
Ik heb er alleen geen ervaring mee. Ze zijn bij mij altijd tevreden

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:38

ik vind dat ook niet kunnen, maar ik heb nog nooit een discussie meegemaakt in een les, maarja als de instructeur zelf onredelijk is, kan het wel. maar de les moet dan wel gewoon doorgaan vind ik

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:38

In een groepsles vind ik het een ander verhaal, maar in een privé les vind ik dat je het kan zeggen als je het niet eens bent met je lesgeef-mens.
Na de les heeft imo minder zin, omdat dan 'het moment' al geweest is, en je het dan niet meer kunt 'oplossen'.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:39

in een prive les spreek ik het meestal wel meteen uit. Het gaat dan wel over iets waar je paard bij betrokken is. Maar in een groepsles zou ik dat ook niet doen en niet willen hebben.
en ik ga met kristie mee

Anoniem

Re: hoe gaat dat bij jou in je les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:41

Bij ons op de manege moet je geen grote bek geven, het gaat erom hoe je het brengt.
Als je gewoon een vraag stelt in de trant van "Waarom dit?" of "Waarom niet zo?" dan wordt daar zeker naar geluisterd en staan ze open voor een discussie.
Als je meteen een grote bek geeft word je de les uitgestuurd (ik heb het een paar keer zien gebeuren).

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:42

dat is ook mijn mening, een groepsles moet je je aandacht focussen als instruckteur op een persoon, en kan er ook van alles worden uitgewisseld, maar er moet wel doorgereden worden, de instruckteur staat er ook dan niet voor niks. bij een groepsles, zijn de prijzen ook wat voordeliger meestal, waarom? omdat er meer mensen zijn die de aadacht van de instruckteur vragen.

maar goed ik vind niet dat mijn lessen een koffie uurtje moeten worden, er mogen zeker wel vragen gesteld worden dat hoor ook bij ene les, zit je ergens mee, vraag het gewoon, vraag om de juiste uitleg. maar ik vind al helemaal in een groepsles een discussie van ik denk dat ik het beter weet, en de instruckteur ziet het anders, dan vind ik wel dat je die tips aan kunt nemen en zeker een keer kunt proberen, bijvoorbeeld, het paard gaat aan de kletter, jij zegt ho, en de instreuckteur zegt, neej je mond houden en een hele of halve ophouding. dat je dat minstens kan proberen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:42

Discussies in de les vind ik ook 'not done'. Dat doe je of na de les, of niet.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een halve les naar de knoppen was omdat 1 van de lessers in discussie ging met de instructrice. En dan ook nog wel over zoiets onbenulligs als een manegepaard waar ze niet op wilde rijden . Bedenk je dat dan eerder dat je daar niet op wilt rijden...
Maar ja, ik doe verder altijd wel wat de instructrice zegt, zij heeft tenslotte meer ervaring en 'know how' dan ik (ga ik vanuit . Hoort i.i.g. wel zo te zijn.). Maar ze hebben het wel op een normale manier tegen me te zeggen. Ik wens niet dat er tegen mij geschreeuwd word o.i.d. Je kan op een normale manier tegen mij praten, doe ik ook tegen haar. Op zo'n punt, als er wel tegen mij geschreeuwd zou worden bijv., dan zou ik daar wel over in discussie gaan .

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:43

Bij mij is het gewoon dat ik opheldering wil en dat ik wel eens wil weten hoe ze dat ziet en dat we misschien samen tot een oplossing kan komen!! Ik heb dat alleen onder de groepsles. Priveles heb ik daar geen last van Nathalie (nathalie84) is altijd super duidelijk en anders ziet ze dat zelf en doet ze het voor!!

LittleKathy

Re: hoe gaat dat bij jou in je les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:44

Je hebt niet voor niks les toch? Dat je vraagt waarom is dit nou juist zo of zus dat noem ik gewoon gezonde interesse, maar ik ga mijn instructrice niet tegenspreken! Als je het allemaal zo goed weet en overal een discussie van gaat maken kun je beter geen les nemen toch?