ik weet niet goed of dit hier hoord maar anders mogen jullie het wel verplaatsen
Ik wil graag jullie mening weten over iets wat ze bij mij op stal nu doen.
ik zal het ff uitleggen:
Sinds de zomer word er bij ons steeds meer aan parelli gedaan, ik zelf doe het niet maar vind het heel goed.
Nou kwam er afgelopen weekend iemand mee dat volgens parelli de zadels verder naar achteren moeten worden gelegt. Omdat dit uit de mond kwam van door onze ogen gezien iemand die goed weet waar ze mee bezig is, werd dit idee meteen een hype. Verschillende mensen rijden nu met de zadels veel verder na achter...
Het idee volgens die persoon erachter:
Zo ligt de schouder vrijer en kan het paard beter bewegen.
doordat je nu dus meer op het midden van het paard zit is hij makkelijker op de achterhand te rijden...
Effect wat ik met de zadels die verder naar achter werden geschoven zag:
Westernzadels : komen op de lendenen te liggen ( ze zijn al zo groot )
engelse zadels : vallen na voren waardoor de achterkant omhoog komt
Maar dat lieten ze dan nog wel even opvullen..
Mijn idee van het zadel verder na achteren schuiven:
Zadel is daar niet voor gemaakt om verder op ( het bredere gedeelte) de rug te liggen, ivm de smalle voorkant ( voor schoft ) en bredere achterkant....
Zag ik dat ze zadel niet meer lekker op de rug lagen doordat ze na voren vielen, dus niet meer pasten. niet fijn voor het paard maar ondertussen rijden de ruiters wel zo door...
Ziet het er niet ui :p maar dat is bijzaak. Oftewel op het eerste gezicht was ik hier zekr geen voorstander van.. Er was zelfs iemand die met het westerzadel dat verder naar achter lag meteen resultaat voelde... volgens mij zit dta tussen de oren.
ik maakte me de laatste tijd zorgen over de ligging van mij eigen (ijslander) zadle op de rug van mijn haf en ging toch twijvelen of ik het zadel ook verder na achteren zou moeten leggen. Reden voor mij genoeg om iemand naar mijn zadel en pony te laten kijken. Ik legde het mijn instructrice uit en zei dta ze het stom vond klinken. samen met mijn instructrice en iemand die in de zadelbusnis zit hebben we mijn pony en zadel gecontroleerd. Niks aan de hand, mijn zadel lag prima!
Ook niks met de rug. Ik ehb metzin een ijslander zadle omdat die zowieso wat verder na achter liggen zodat de schouder vrijer ligt ( dit zadel is er dus voorgemaakt om IETS verder op de rug te liggen.
Ik vertelde mijn verhaal nog een aan die vrouw en zij zei dit :
Een GOEDpassend zadel mag niet op de schouder liggen en belemmerd het paard niet in de beweging. Als een zadel op de schouder druk kan een paard niet veruimen bijv.. Het kan zijn dat Pat parelli heel andere zadels gebruikt die voor dit doel bedoeld zijn. Ook is het onzin als dat je paard dan beter op de achterhand zou gaan lopen..
Als zoals jij zei de zadels van achteren omhoog komen valt het dus van voren na voren. wat doe je dan als je gaat zitten, je valt met het zadel mee na voren, dus wat doet het paard? op de voorhand vallen. Conclusie: Zadels die hier niet voor gemaakt zijn ook niet naar achteren schuiven! Mooi laten liggen.
Daarna had ik les, het ging heel goed.
Mijn pony wil welleens op de voorhand vallen dus daar zijn we dan veel mee bezig. Ook op grond van het verhaal hier boven was dit de eerste keer dat ik echt merkte dat het aan mij lag dat hij op de voorhand viel, ik reed niet met genoeg impuls en viel zelf na voren.
Toen ik met meer impuls begon te rijden en netjes IN het zadel ging zitten kwam hij terug op de achterhand.
NOu mijn vraag.. Wat vinden jullie van die zadel naar achteren leggen verhaal en wat is jullie mening hierover??
Ik ben erg benieuwd.

)