peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riaa_

peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:08

Hallo!

Ik wil nieuwe been/peesbeschermers kopen maar nu wil ik het volgende weten:

In welke mate ademen de beenbeschermers?
In hoeverre beschermen ze meer dan de peesbeschermers?

Mijn paard heeft namelijk 2 jaar geleden een peesblessure opgelopen, en nu wil ik optimale bescherming maar wel dat het goed ademt...

Wie heeft de beenbeschermers en hoe vind je ze??

Even ter vergelijking:
Peesbeschermers:
Afbeelding

Beenbeschermers:
Afbeelding

Alvast bedankt!

cissy

Re: peesbeschermers versus beenbeschermers en peesblessure..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:00

In welke mate ademen de beenbeschermers?
allebei sluiten ze af, er zitten nou eenmaal geen luchtgaatjes in. advies is om ze niet langer dan 2 uur om te houden.

In hoeverre beschermen ze meer dan de peesbeschermers?
ze beschermen rondom tegen aantikken maar niet tegen peesklap met springen bijvoorbeeld er zitten geen baleinen is zoals bij een (goede) peesbeschermer.

Mijn paard heeft namelijk 2 jaar geleden een peesblessure opgelopen, en nu wil ik optimale bescherming maar wel dat het goed ademt...
een goed ademende beenbeschermer ben ik nog niet tegen gekomen.

Wie heeft de beenbeschermers en hoe vind je ze?? Ik heb allebei de soorten en ik gebruik alleen maar de 3-in-1 (van professionals choice of pro medicine boots), Ik heb meerdere paren en ik vind ze veel fijner werken dan die peesbeschermers maar ik ben dan ook een westernruiter en heb ook bescherming aan de voor/zijkant nodig als ik wil gaan spinnen. Vaak gebruik ik ze met bellboots erbij (springschoenen)

Riaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:17

ik ga zoiezo niet springen, maar wil wel het beste zonder dat ik bang hoef te zijn dat er iets gebeurd... verder niemand ervaringen ermee?

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:19

verder niemand ervaringen?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:04

Ik zou eerlijk gezegd eerder kiezen voor bandages met goede onderlappen (Climatex onderlappen van Eskadron bijv.).

Goed leren of kunnen bandageren is dan wel een must natuurlijk.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 01:22

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad (verhaal kun je lezen op mn website). Ik rijd alleen nog maar met deze peesbeschermers. En dan doe ik ze 'gewoon vast', dus niet strak aantrekken ofzo.

Bonanza kreeg de peesblessure nadat hij in de wei had gestaan, hij had beenbeschermers (zie foto, rechter paard) om en daar had hij dus doorheen getrapt (met zijn achterhoefijzer). Gevolg: scheur in de oppervlakkige buigpees. Met harde peesbeschermers was dit nooit gebeurd... Afbeelding

Ik rijd alleen nog met de harde peesbeschermers omdat deze (bijna) geen ondersteuning bieden; de pees moet namelijk ZELF sterk worden en blijven. Over de Eskadron Cross Country's ben ik enorm tevreden!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:20

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad, zelf zo ernstig dat ze nu niet meer geschikt is als sportpaard. Toch ben ik nu niet overdreven voorzichtig. Ik rij met bandages zodat de pezen al warm zijn als ik begin met rijden (mag alleen nog maar rustige buitenritjes doen) en in de wei heeft ze niks om.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:32

Heet iemand ervaring met peesbeschermers van Eskadron en dan met de bontvoering? Gaat dit drukplekken tegen, dus dat je geen witte haartjes krijgt?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:36

Ik rij zelf met de geltec van eskadron. Doordat daar een laagje gel in zit gaat het om de pezen van het been zitten. Het knelt dus niet af!! Mijn merrie kreeg door andere beschermers wondjes, met deze gaat het nu al jaren super. Ik kan er gerust 3 uur mee rijden zonder problemen.
Mijn merrie heeft ook peesblessures gehad en met deze beschermers gaat het heel goed. Het gel word warm en vormt zich daardoor om het been. Ze zijn duur maar wel goed van kwaliteit.

Oja ik trek de beschermers nooit aan. Ik leg ze op het klitteband. (ze vallen niet af, ik kan gerust 3 uur rijden zonder dat ze er vanaf vliegen)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:24

Waar zijn die te koop? Klinkt wel goed. Hoe duur zijn ze?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:36

Je kan ze gewoon bij de paardenwinkel halen. Ze heten dus eskadron gel-tec (heb het even nagekeken) Dit staat op de zijkant van de kous.
hier een foto:

Afbeelding

Ik denk dat ze rond de 75 euro zullen zijn.

Hier kan je er meer over lezen:
http://www.amirashop.co.uk/acatalog/Eskadron_Boots.html

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:58

Ik ben helemaal voor pijpkousen. Die beschermen het grootste gedeelte van het paardebeen.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:03

Ik zou ook voor harde peesbeschemers gaan. Op dit moment gebruik bandages als het nodig is maar dat vind ik lang niet zo goed beschermen dan normale peesbeschemers. Alleen heb ik het probleem weer dat mijn paard drukplekken krijgt van de normale sluitingen van peesbeschermers.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:27

hmm

rambo heeft aan beide voorbenen zeer ernstige peesblessures gehad, hij zou eigenlijk een spuitje krijgen maar is er wonder boven wonder toch bovenop gekomen.
zijn pezen waren helemaal gescheurd.

ik rij met peesbeschermers van BR, ik vind ze goed zitten, geen last van.
hij heeft is wel klam eronder, maar ik heb daar geen problemen mee voor de rest.

ik rij er alleen buiten mee, of tijdens heel zwaar werk, want hij moet wel zelf zijn pezen sterk houden, dus tijdens het rijden in de bak rij ik zonder. dit is wel belanrijk!!!!

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:43

Peesbeschermers zijn tegen het aantikken en stoten!!!!!
Bandages ter ondersteuning van de pezen!!!!!!!!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:43

beenbeschermers van veredus hebben gaatjes die er voor moeten zorgen dat ze ademen, ze zijn mooi gevormd.
ze geven goede steun.

een peesbeschermer ademd veel minder dan een beenbeschermer, bij een peesbeschermer is een harde laag aangebracht die ervoor zorgt dat bij strijken of aan tikken het paard zich niet bezeerd. deze laag is niet ademend.
een beenbeschermer is vaak gemaakt van neopreen e.d wat veel beter ademd dan een peesbeschermer.

ik gebruik ze altijd tijdens de training.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:12

Ok dus als ik het goed begrijp, ademen beenbeschermers beter dan peesbeschermers, maar zijn peesbeschermers wel weer beter als ondersteuning...

Daarnaast vind ik dat beenbeschermers meer beschermen dan peesbeschermers, vooral meer koot..

Nou ja ik kijk nog even rond!

Bedankt iig allemaal!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:36

nope een beenbeschermer geeft meer steun dan een peesbeschermer, gewoon weg al omdat een beenbeschermer veel beter vormbaar is dan een peesbeschermer een peesbeschermer is slechts voorgevormd.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:47

gigelo schreef:
Peesbeschermers zijn tegen het aantikken en stoten!!!!!
Bandages ter ondersteuning van de pezen!!!!!!!!
een pees beschermer is bescherming voor de pees maar een pijpkous is voor ondersteuning en een bandage...tja daar zijn de meningen over verdeeld...
als ik jouw was zal ik echt voor de pees beschermer gaan dees beschermt toch grote gedeelte de pees

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:50

Rianne schreef:
Daarnaast vind ik dat beenbeschermers meer beschermen dan peesbeschermers, vooral meer koot
ik denk als je paardje onverwacht een raare beweging m,aakt en daar zijn pees bij raakt dat ie dwars door de been beschermer heen gaat!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:35

Kenzo schreef:
Je kan ze gewoon bij de paardenwinkel halen. Ze heten dus eskadron gel-tec (heb het even nagekeken) Dit staat op de zijkant van de kous.
hier een foto:

Ik denk dat ze rond de 75 euro zullen zijn.

Hier kan je er meer over lezen:
http://www.amirashop.co.uk/acatalog/Eskadron_Boots.html

Ik heb dezelfde maar dan van Lamicell, stuk goedkoper maar zijn ook super fijn! kan ze natuurlijk niet met eskadron vergelijken omdat ik die niet heb

Ik heb ook de cross van eskadron en ben er zeer tevreden over

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 23:47

oryantje schreef:
Rianne schreef:
Daarnaast vind ik dat beenbeschermers meer beschermen dan peesbeschermers, vooral meer koot
ik denk als je paardje onverwacht een raare beweging m,aakt en daar zijn pees bij raakt dat ie dwars door de been beschermer heen gaat!

Gelukkig maakt hij niet zo heel snel een gekke sprong o.i.d. en zijn peesblessure heeft hij van in de wei lopen (het was trouwens een "bijpees".

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:55

Nathalie84 schreef:
Ik heb dezelfde maar dan van Lamicell, stuk goedkoper maar zijn ook super fijn! kan ze natuurlijk niet met eskadron vergelijken omdat ik die niet heb

Ja klopt je hebt ze ook van andere merken. Van protec heb je ze namelijk ook. Die zijn zwaarder dan de eskadron wat ik mij kan herinneren. Ze zullen hetzelfde werken denk ik maar omdat ik die van eskadron heb weet ik dat het fijnde dingen zijn.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:06

Hier zijn al ettelijke discussies over geweest. Een bandage is mijn inziens vooral voor de sier en voor de oppervlakkige verwondingen. Echter het kan nooit de pees ondersteunen, want dan zou het zo strak moeten zitten dat het de pees/been afklemt. Een peesbechermer met harde achterkant is bedoeld om harde klappen af te vangen, is geen garantie dat er niets meer gebeurd. Nadeel is dat ook al zou het materiaal ademen, dit meestal onvoldoende is en de benen dus vrij warm blijven. De zachtere beenbeschermers die jij afbeeld, doen mijn inziens vrijwel hetzelfde als de peesbeschermers maar ze zijn iets langer, zodat de kogel er ook in zit en deze dus ook wordt beschermerd, met name voor zijdelings aantikken in bijvoorbeeld zijgangen of spin (western). Er zijn hele studies gedaan naar beenbescherming, en in principe is het een afweging van risico's. is het erg als het been warm wordt of is het risico van aantikken het grootst? Vergelijk maar de adembaarheid van sportkleding, bijvoorbeeld regenpak die ademt, wellicht nog wel voor langzaam fietsen of wandelen, maar voor meer inspanning wordt er onvoldoede vocht afgevoerd en is adembaarheid te klein. Dat is voor peesbeschermers denk ik niet anders.

succes met de afweging

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:18

sja, ik gebruik toch echt peesbeschermers voor rambo, en die heeft een aardige klao gehad, wat al zei: hij zou nooit meer kunnen rijden, hij zou een spuitje krijgen omdat hij niet meer kon lopen.

hij rijdt buiten en tijdens zwaar werk met peesberschermers, nooit met iets anders.