klophengsten, hoe zit het nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

klophengsten, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:00

Eigenlijk heb ik er nooit zo bij stil gestaan, maar meerdere mensen hebben bij mijn zeer brave ruin wel eens laten vallen, aan de hand van zijn gedrag ten opzichte van merries en andere ruinen toch wel erg dominante trekjes vertoont, dat het wel eens een klophengst zou kunnen zijn.
Ik heb daar gezien zijn overwegend zeer brave imago nooit wat mee gedaan, maar na een voorval van vandaag begin ik toch echt serieus te twijfelen .
Mijn vragen zijn...

Welke gedragingen horen nu echt bij een klophengst die anders zijn als gewoon een ruin? Vooral om voor mezelf een goed beeld te vormen. Ik zie best wel dat hij heftiger kan reageren, maar of het nu echt anders is geen idee

Wat ik begrepen heb kan je het via het testosterongehalte in het bloed laten bepalen, maar hoe betrouwbaar is zo'n test en wat voor een kosten zitten er aan verbonden?

In hoeverre zou een klophengst vruchtbaar of onvruchtbaar zijn (ik heb er behoorlijk uit een lopende verhalen over gelezen)?

Hoe zit het met zijn papieren waar ruin op staat als het toch een klophengst blijkt te zijn?

Oftewel graag heel veel info

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:03

Op de papieren kan een klophengst ruin zijn. Theoretisch gezien kan hij ook een veulen verwekken. Echter, een bal die in het lichaam zit is te warm voor optimale spermakwaliteit (denk maar aan mannen met strakke onderbroeken in strakke spijkerbroeken, da's ook niet best voor de zaadsterkte). Testosteron bepalen in het bloed is niet zo kostbaar, maar net als alle andere bloedonderzoeken zit er nogal wat prijsverschil tussen verschillende veeartsen. Een telefoontje, en je weet de exacte prijs van je eigen VA...

Vaak zijn ruinen gewoon nog wat mannig in gedrag, of stomweg onvoldoende opgevoed.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:09

Sonja schreef:
Vaak zijn ruinen gewoon nog wat mannig in gedrag, of stomweg onvoldoende opgevoed.

Hoe bedoel je deze? In de zin van ruinen-ruinen? Klophengsten? Onopgevoede ruinen jong/ oud?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:13

Ruinen-ruinen.
Ik hoor wel vaker mensen het vermoeden uitspreken dat het misschien wel een klophengst is, terwijl ik dan meer het vermoeden heb dat de eigenaar wel eens een cursusje paardenopvoedkunde kan gebruiken
Was dus NIET persoonlijk op jou gericht hoor!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:15

nee dat snap ik vandaar mijn vraag . Ik weet hoe het met zijn opvoeding gesteld is

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:16

zien ze zoiets niet bij een aankoopkeuring?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:25

Er hangt niks onder en er was geen aanleiding om te vermoeden dat er nog iets in zat
Ik heb het paard overigens al jaren hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:30

beantsje schreef:
zien ze zoiets niet bij een aankoopkeuring?

Nope. Je kan d'r niet in kijken
Bij een klophengst is er eigenlijk gewoon 1 bal niet naar buiten gekomen. Bij het castreren kiest men er dan soms (vaak) voor om de binnenst bal te laten zitten, omdat je het anders al over een vrij serieuze operatie hebt om 'm eruit te halen, terwijl hij vaak al verschrompeld is. Nadeel kan wel zijn dat 'ie nog wat hormonale invloed heeft, en dat het paard theoretisch gezien nog een heel klein kansje heeft dat 'ie een merrie zou kunnen bevruchten.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:34

@sonja weet je een percentage wat betreft kans op vruchtbaarheid? En kan dat in de loop der jaren afnemen Het is geen piepjonge vent meer

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:35

klophengsten staan volgens mij bekend als heel lastig in de omgang.
en ja ze zijn dus niet totaal onvruchtbaar.

tostesteron, ehm, ik weet het ff niet heel zeker maar is dat niet iets wat ze als volwaardige ruin echt niet meer hebben?
en dat dus echt wel duidelijkheid zal geven in deze? (weet het niet zeker...)

het is echt niet ondenkbaar hoor dat een ruin een klophengst blijkt te zijn, niet iedereen zal zo eerlijk zijn om dat te vertellen bij de verkoop denk ik (kan al vele eigenaars terug zijn natuurlijk)
een klophengst verkoopt minder makkelijk he..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:39

sjakie schreef:
@sonja weet je een percentage wat betreft kans op vruchtbaarheid? En kan dat in de loop der jaren afnemen Het is geen piepjonge vent meer

<2% op levende zaadcellen in een zaadlozing. Waarbij 'levend' geldt als alles wat beweegt, hoe langzaam ook.
Wbt in de loop der jaren afnemen weet ik niet. Het inwendig dragen van een bal kan in ieder geval nooit positiever gaan werken tov het zaad. Lijkt mij logischerwijs gezien idd eerder dat het afneemt dan gelijkblijft, maar dat weet ik niet zeker.

Bij onze ruin kwam op een gegeven moment ook het vermoeden dat hij klophengst is. Niet qua gedrag oid, maar door het achterhaalde verleden. Wij hebben er niets mee gedaan.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:41

Voor mijzelf maakt het niks uit of hij het wel of niet is
Alleen zit er een dikke kans in dat hij van het zomer in een gemengde groep komt te staan en ik wil niet dat het problemen veroorzaakt.
Hij bij mij bijna altijd in ruinengroepen gestaan. In gemengde groepen is zijn gedrag wel anders...

@ sonja; bij de mannen met strakke spijkerbroeken werd het ook steeds bereoerder wat betreft vruchtbaarheid

polly2

Re: klophengsten, hoe zit het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:48

Zal ik jullie even uit de droom helpen? Ik heb veel samengewerkt met een castreur (soms nog) en dan hoor en zie je nog wel eens wat.
Een klophengst heeft 1 of 2 ballen die niet ingedaald zijn. Kan dubbelzijdig of enkelzijdig zijn. Een dubbelzijdige klophengst wordt nog wel eens voor een ruin aangezien. Hij kan idd geen merrie bevruchten omdat het sperma te warm is. Hij heeft wel hengstengedrag, omdat het geslachtshormoon testosteron gewoon wordt afgegeven aan het lichaam.

Ruinen met hengstengedrag hoeft niks met opvoeding te maken hebben. Er zijn ook ruinen die nog steeds all the way kunnen dekken...!!! (alleen niet meer bevruchten, want er wordt geen sperma aangemaakt, want de ballen zijn weg) Heb er zelf zo eentje gehad. Bij deze ruinen wordt in meer of minder mate nog steeds wat testosteron aan het lichaam afgegeven. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

het paard is te voorzichtig gecastreerd, waarbij de restanten van de zaadstrengen te lang zijn gebleven, waardoor het lichaam een sein krijgt naar de hersenen alsof de ballen er nog zitten en daardoor in meer of mindere mate geslachtshormoon blijven afgeven.

er heeft zich littekenweefsel (fistel) gevormd in de buurt van de plek waar de ballen ooit zaten en dit heeft hetzelfde effect als te lange zaadstrengen....

Beide dingen kun je niet verhelpen, omdat het een riskante operatie zou worden....en dus zit je met een ruin die zich nog enigzins hengst voelt! Puur lichamelijk....
Als daarbij het paard ook nog laat (op volwassen leeftijd) is gecastreerd en hij heeft ooit gedekt...dan voelen ze zich helemaal nog hengst.

Ik hoop dat het voor iedereen nu duidelijk is hoe het zit....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:07

Thanks voor je info, maar ik droom verder niet

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:44

Mijn pony heb ik gekocht als klophengst.

Hij is laproscopisch gesterilliseerd, met als gevolg dat de testosteron wel wordt aangemaakt en meneer dus ook denkt dat ie hengst is, alleen kan hij niet meer bevruchten. Mijn pony had trouwens 1 bal in zijn lies zitten, die ander hing (en hangt er nog steeds). Helaas zat het toen in de test-periode en bleek het niet zo mooi als gedacht...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 04:13

Dus als ze de zaad streng te lang laten geeft deze als nog een hormon af als ik het goed heb gelezen?

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:34

MSQuincyTE schreef:
Dus als ze de zaad streng te lang laten geeft deze als nog een hormon af als ik het goed heb gelezen?

Als de zaadstreng die aan de ballen zat te lang gelaten wordt bij de castratie (sommige dierenartsen castreren dan iets te voorzichtig), dan krijgt de hypofyse (dat deeltje in de hersenen dat o.a. voor afgifte van hormonen zorgt) van het lichaam een seintje alsof er nog ballen zitten.... Dan wordt er dus in meer of mindere mate nog geslachtshormoon afgegeven aan het lichaam. Er wordt geen sperma aangemaakt omdat de ballen en de bijballen wel verwijderd zijn.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:41

Ik heb vorig jr een bloedtest laten doen koste me ongeveer 60 e.
Hij was het niet maar had dus ook van die gedragingen waarvan ik dus een idee kreeg van klopt dit wel.
Gedrag. Merrie dekken met vol ornaat, z'n eigen in een kudde gaan gedragen als hengst. Kudde beschermen, rondjes errond lopen.
Niet meer bij de kudde weg willen.
Heel moeilijk gedrag, bijten, trappen soms echt aanvallen.
Hengstige merrie voorbij z'n stal poeha dan kwam dat hengstenekje , gebrul.
Op concours was het een ramp met andere paarden. Kwam er 1 in de buurt kreeg hij dus echt praatjes.

Maar hij was geen klophengst. Ik wist dat hij heel laat gecastreert was (9 jr). Dus ik wou het uitsluiten dat dit gedrag door hormonen zou kunnen komen.
Operatie zou tegenwoordig makkelijker uit gevoert kunnen worden in sommige situatie's. Dacht door met kijkoperatie zaadleider afbinden en dan bal binnenin laten afsterven of zoiets.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:44

Sjakie, even bloed laten prikken en je weet het zo. Ze kunnen dan zien of hij testosteron aanmaakt. Je kan dan wel of geen actie onderdnemen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:57

Ik wilde het sowieso even met de DA overleggen. Het is niet echt voor mezelf maar meer voor het feit dat hij in een gemengde groep gaat en ik geen trubbels wil.
Maar het prijskaartje ligt zo tussen de 60 en de 100 euro ongeveer?

Maakt het nog uit in welk seizoen je het meet? Of de aanmaak van testosteron chronisch te hoog?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:05

Er bestaat bij hengsten ook de mogelijkheid om chemisch te castreren, dus als een hengst geen (klop) hengst blijkt te zijn maar nog wel testosteroon afgeeft, is dat misschien een oplossing? Hoe de medicijnen precies inwerken weet ik niet, en of het ook nog werkt als hij geen ballen of bijballen heeft ook niet, maar je zou het aan de DA kunnen vragen.
Of langdurige chemische castratie kwaad kan voor het paard betwijfel ik, maar dat ze er langdurig of permanent onvruchtbaar van kunnen worden is inmiddels wel bewezen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:24

sjakie schreef:
Ik wilde het sowieso even met de DA overleggen. Het is niet echt voor mezelf maar meer voor het feit dat hij in een gemengde groep gaat en ik geen trubbels wil.

Maakt het nog uit in welk seizoen je het meet? Of de aanmaak van testosteron chronisch te hoog?

De DA spuit eerst iets in en hij komt dan een uur later terug om bloed te tappen. De uitslag duurt niet lang. Hoeveel het kost??????????? Maar je weet dan zeker of het een klophengst is of niet.
Ik heb het een keer laten doen, maar dat is een jaar of 5 geleden.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:01

sjakie schreef:

Ik heb vorig jaar een eenvoudige test laten doen, kostte ong. 80 euro. Dit was inkl extra reiskosten omdat ik per se een bepaalde dierenarts wilde en die kwam van verder weg.

Mijn paardje gedroeg zich behoorlijk als hengst, maar bleek bijna onmeetbaar laag gehalte te hebben. Hij "weet" het dus kennelijk.
Het verschil tussen (klop)hengst en ruin is heel duidelijk. Zij gaf het advies om eerst de simpele test te doen en mocht die uitslag twijfels oproepen, dan de uitgebreide, hierboven beschreven, test.
Het verschil in situatie is dat ik zeker wist dat het goed was (klinisch gecastreerd) maar stalgenoten het in twijfel trokken.

Overigens, wat je ook doet, ook al is je paard 200% onvruchtbaar; niemand kan je de garantie geven dat hij niet weet wat hij met een hengstige merrie moet doen. Geen garantie dus dat hij niet dekt. Laat dat ook weten op je nieuwe stal. Niet alle merrie-eigenaren gunnen de paarden hun lolletjes

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:12

Ik ken mijn paard al zo lang dat het verschil voor mij niet zo duidelijk is . Ik ben inmiddels min of meer blind voor zijn gedrag. Ik weet dat hij bepaalde dingen doet, maar of het zo afwijkend is...
Noem ik de dingen op krijg ik van iedereen te horen dat er geen twijfel mogelijk is alleen ik kan het niet zo goed bij hem voorstellen . Maar gisteren werd ik zelf echt even wakker geschud. Een beetje een "dat doettie anders nooit" ervaring
En ja hij klimt graag op de dames alleen het richting gevoel is niet echt ontwikkeld

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:20

sjakie schreef:
Ik ken mijn paard al zo lang dat het verschil voor mij niet zo duidelijk is . Ik ben inmiddels min of meer blind voor zijn gedrag. Ik weet dat hij bepaalde dingen doet, maar of het zo afwijkend is...
Noem ik de dingen op krijg ik van iedereen te horen dat er geen twijfel mogelijk is alleen ik kan het niet zo goed bij hem voorstellen . Maar gisteren werd ik zelf echt even wakker geschud. Een beetje een "dat doettie anders nooit" ervaring
En ja hij klimt graag op de dames alleen het richting gevoel is niet echt ontwikkeld

Wat is dan voor jou de toegevoegde waarde? Bedenk dat, ook al is hij klophengst en zou je de bal verwijderen/afbinden, er een reëele kans bestaat dat zijn gedrag niet erg veranderd. De scherpe kantjes van de hormonen gaan eraf, maar dat is dan alles; de rest is ondertussen "aangeleerd gedrag" en zal hij mogelijk blijven tonen, omdat hij ondertussen niet beter meer weet. Ook dikke kans dat hij op merries blijft springen en mogelijk eens wel de juiste richting vindt.
Op zich allemaal geen ramp, zolang je stalgenoten er niet mee zitten en jouw paard geen gevaarlijke acties uithaald.
Mijn paardje dekt ook en de stalgenoten hebben allemaal zoiets van: doet ie het netjes? Lekker laten doen........