Stro eter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

l0ve_y0u

Stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:38

Hoi

Toen mijn pony net op de manege kwam, moest ze voor nood in een standbox staan, omdat er geen plek was. Toen at ze al het stro op waar ze bij kon..

Toen was er een gewone box vrij en daar mocht ze in..
Nou er word elke ochtend stro bijgegooid, dus daar kan ik niet controleren of ze het doet of niet.

Ze krijgt voldoende hooi en brokken, maar daarna begint ze aan het stro te knabbelen. Als ik het dan zie geef ik haar een tik op haar neus met de bedoeling ; Dat mag niet !!
Maar even later knabbelt en kauwt ze gerust verder..

Ik voer haar zelfs ook nog muesli bij, dus het kan niet zijn dat ze niet genoeg eten krijgt..

Wat moet ik hier tegen doen? Ik kan geen andere bodem zoals vlas ofzo nemen, want ik sta op een manege..

Groetjes l0ve_y0u

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:40

Azijn over het stro heen gooien! Helpt heel goed. Een paardje bij mij op stal at ook stro.. Hebben ze er Azijn over heengegooid en hij at wat en spuugde het gelijk weer uit! Nu eet die het niet meer

l0ve_y0u

Re: Stro eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:59

Nou dan zou het wel heeel veel azijn kosten haha
Maar is het dan niet slecht voor het paard? Naja goed moet je het dan gewoon in een plantensproei ding doen en dan sproeien ?

Ik probeer het iig ! Dankjewel voor de tip !

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:26

Jep gewoon in een plantenspuit ding doen en dan als je opstrooit steeds over een plakje spuiten, en dan als als je stal klaar is gewoon even alles doorelkaar gooien en er nog even wat bovenop spuiten..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:46

is dit een grapje!!!!!!! schaduw account?

je pony een tik geven omdat ze aan vers stro knabbelt? ben je wel wijs?

elk normaal paard doet vers stro opknabbelen.....

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:47

Dat was ook mijn gedachte mariz..

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:55

Dat is juist fijn voor ze, dan hebben ze wat te doen!

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:09

mmmmmmm ja fijn dat dacht ik ook.

Maar ze heeft er 2 dagen giga koliek van gehad
Ze had er teveel van gegeten , en toen zat het helemaal vast in haar maag.
Ik wil niet zeggen dat het jou overkomt, maar wees wel voorzichtig

Kan je niet in overleg overgaan op zaagsel ofzo.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:17

hee volgens mij heb ik dit topic vandaag ook al in een ander forum hier gezien!

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:24

Gewoon op krullen/zaagsel zeggen. Evita at ook d´r hele stal leeg, heb d´r nu niet meer op stro staan en gaat perfet. Is wel iets duurder, maar dat heb ik er wel voor over.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:33

edelin of rapsodie is ook fijn en kan gewoon bij de rest van de mest

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:36

Ik zie niet wat er mis is met stro eten.

En zo'n paard zal echt niet begrijpen wat je bedoelt als je em zo maar een tik op zijn neus geeft. Niet meer doen dus

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:01

mijn paardje eet ook stro. De hele dag door staat ze te knabbelen aan het stro. Ik laat haar, het geeft afleiding, en zolang ze er niet ziek van word vind ik het best

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:02

te veel is ook slecht voor een paard, en als het paard genoeg krijgt kan je het dus met azijn proberen en anders gewoon op zaagsel

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:21

Mijn paarden krijgen elke dag 4 tot 6 plakken stro erbij, lopen er heel de dag aan te knabbelen, los van het hooi. NOOIT wat gemerkt dat het slecht kon zijn....

het is alleen maar goed dat hij knabbelt. De darmen van een paard zijn erop gebouwd om heel de dag kleine beetjes te verteren.

Als een paard zijn hele stal leeg vreet is het een ander verhaal. Maar ik denk niet dat dit opgaat voor de TS.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:28

Bij ons op de manege kunnen ze af en toe gewoon zwemmen in het stro. De volgende dag ligt er nog maar een klein laagje in en hop weer nieuwe erbij. Is altijd goed gegaan.
Alleen er is 1 pony die op zaagsel of vlas staat, maar dat ivm stof.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 04:20

Ik heb dus ook geleerd dat te veel stro dus niet goed is voor een paard.
Maar alles waar TE voor staat is niet goed of het nou TE weinig is of TE veel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:42

Tyrza schreef:
Mijn paarden krijgen elke dag 4 tot 6 plakken stro erbij, lopen er heel de dag aan te knabbelen, los van het hooi. NOOIT wat gemerkt dat het slecht kon zijn....

het is alleen maar goed dat hij knabbelt. De darmen van een paard zijn erop gebouwd om heel de dag kleine beetjes te verteren.

Als een paard zijn hele stal leeg vreet is het een ander verhaal. Maar ik denk niet dat dit opgaat voor de TS.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Onze paarden staan op zaagsel, maar krijgen iedere dag zelfs stro bijgevoerd als ruwvoer!

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:47

Mijn pony vreet ook de hele stal leeg Maakt niet uit hoeveel krachtvoer je haar geeft. Ze heeft er wél twee keer koliek van gehad en dat kwam omdat ze te weinig beweging had gehad (kreupelheid). Zorg dus wel dat je paard genoeg beweging krijgt.

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:50

mijn paard stond eerst op zaagsel maar nu op stro.ze is er zelfs vrolijker van geworden.als paarden niet kunnen knabbelen vervelenz ze zich op een gegeven moment waardoor ze kunnen gaan slopen of nukkig gaan worden.een speelbal helpt niet hoor,niet ieder paard vind dat leuk.mijn merrie vind er geen klap aan.die knabbelt liever.ik heb ook nog nooit gehoord dat je paard geen stro mag eten.zaagsel is een ander verhaal,je hebt ook paarden die DAT opeten,dat is dus NIET goed voor je paard.maar stro

succes met je paardje

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:52

Volgens mij is stro eten niet echt slecht hoot, want toen een pony hier hoefbevangen was raadde de DA nauwjuist aan om haar inplaats van hooi stro te geven...
Hier eten ze ook allemaal stro, nooit echt problemen mee gehad...

l0ve_y0u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 08:38

Mijn pony eet dus wel zowat de hele stal leeg en dat is echt niet goed De manege eigenaar zegt ook al van waar al het stro enzo blijft..

En de DA is pas geleden ook geweest en die heeft gezegd dat het niet goed was en dat ik idd moest overleggen of ze nergens anders op kon staan..

Nou ik ga straks naar de manege dan vraag ik het wel

l0ve_y0u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 08:39

knolliepower schreef:
Volgens mij is stro eten niet echt slecht hoot, want toen een pony hier hoefbevangen was raadde de DA nauwjuist aan om haar inplaats van hooi stro te geven...

En ik hoor weer van andere mensen dat ze er erge koliek van kunnen krijgen als ze het eten.. en bij mijn pony is het gewoon echt erg ze eet zowat de hele stal leeg als ze haar hooi op heeft ..

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:55

l0ve_y0u schreef:
knolliepower schreef:

En ik hoor weer van andere mensen dat ze er erge koliek van kunnen krijgen als ze het eten.. en bij mijn pony is het gewoon echt erg ze eet zowat de hele stal leeg als ze haar hooi op heeft ..

geef haar dan een dun laagje.op=op......ik neem aan dat ze binnen staat in een gang.dan is het ook niet te koud als je haar mar weinig geeft.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:56

Het is bijna onmogelijk om koliek te krijgen van het eten van stro. Een darmstelsel van een paard is erop gebouwd om de hele dat te verteren. Een paard hoort eigenlijk 24/7 in de wei omdat hij dan continu kan knabbelen. Lekker laten eten dus.
Ook moet je je paard geen tik op de neus geven omdat hij stro eet. Hij snapt dan echt niet waarom hij een tik krijgt.