Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:40

Volgens mij zijn hier wel een aantal eigenaren van 2,5 of 3jarige paarden (de W-tjes) en ik heb een paar vraagjes. Ik heb al een paar keer foto's gezien van jullie paarden die al met hoofdstel en sommige bijgezet worden gelongeerd. Maar zijn jullie paarden dan niet aan het wisselen enzo? Wyoming mist haar 2 voortandjes nu en heeft dus een fietsenrekkie.
Daardoor heeft ze ook een beetje een hangend rooster en dat lijkt me behoorlijk pijnlijk. Ze is dus ook af en toe een beetje narrig en zeurderig om aandacht. Ze wil graag dat ik aan beide kanten van haar mond wrijf, alsof dat de pijn verlicht. Ik zou het nu ook erg zielig vinden om haar een hoofdstel in te doen en te longeren etc. Sowieso is ze nog groot en slungelig en geef ik haar liever de tijd om nog even baby te zijn. Het liefst zou ik zo'n paard pas eind dit jaar inrijden, maar dit is een paard dat geniet van aandacht en erg aan mij en mijn vriend hangt. Ik heb haar al een paar keer een singel omgedaan op stal, en dan staat ze bijna te glunderen en voelt ze zich volgens mij gewoon trots! Het is een paard dat echt haar aandacht opeist en daarom denk ik dat het wel goed is voor haar om over een paar maanden wat te gaan doen, maar wel heel rustig aan.

Verder ben ik benieuwd wat jullie je jonge paard voeren. Ik geef Wyo 2x per dag een halve schep sportbrok. Daarnaast staat ze iedere dag ongeveer 5 uur in het land met een vriendinnetje. Ze krijgt meerdere keren per dag kuil, in principe onbeperkt en ik voer 2 soorten kuil, dan kunnen ze kiezen. 's Avonds laat krijgt ze ook nog slobber en ze krijgt veel wortels, hoewel ze dat nu bijna niet weg krijgt.

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:49

hmmz.. ik heb wel 3 jarig shetje, maar dat telt denk niet mee
hij hoeft niet gereden te worden. is een weide pony'tje.. en kan trouwens niet meer gereden worden doormiddel van zijn schouder..
maar hij is ook aan het wisselen, en mist ook 2 voortandjes.. maar ze komen al..
maar hij heeft ook wel eens zijn hoofdstelletje in. maar dat is meer gewoon voor de show. hij kent het hoofdstel al een hele tijd. al vanaf dat ie 2 was. maar ik heb wel altijd op gelet.. maar het heeft hem nog nooit pijn gedaan.. hij kauwt er gewoon een beetje rustig op.

Onassa

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:54

Ik herken wel veel in jou verhaal Jura.
Mijn jonkie is nu 2 jaar en 4 maanden en is ook aan het wisselen geslagen.
Hij wil nu echt overal in bijten/sabbelen.
Hij eist ook veel aandacht op en gezien het ook echt wel een Droppie is (zoals hij ook heet) krijgt hij op stal en in de wei met voorbijgaande mensen veel aandacht.
Ik ga hem nog echt geen bitje in doen, daar vine ik hem nog te jong voor.
Wel speel ik geregelt wat met hem in de longeerbak en wandel en draaf wat met hem aan halster met touwtje.
Als ik hem een bitje in doe, misschien van de zomer, kijk ik eerst vene hoe hij erop reageert.
Vandaaruit ga ik eventueel wat opbouwen, anders wacht ik echt tot hij drie is.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:58

Ik denk dat Wyo een laatbloeier is, ze is 2 jaar en 9 maanden! Helaas heb ik de tandjes niet terug gevonden. Ook Wyo wil overal aanzitten, dan pakt ze je jas of wat er ook maar in haar buurt is. Maar wel op een lieve manier. Wyo heeft dat ook, ook alle paarden vinden haar leuk en interessant. Dat spelen doe ik ook wel in de paddock, beetje op een natural horsemanship manier of hoe je het wil noemen. Zelfs als er een ander paard om de paddock loopt blijft ze aandacht voor mij houden, zo lief! Ik denk dat ik over een maand eens een hoofdstel probeer, als ze tenminste helemaal is uitgewisseld en nergens meer last van heeft.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:00

Senna heeft al wat gewisseld en ik laat haar gebit over 2 weken nakijken voordat ik ook maar aan inrijden denk. Wel heeft ze het bitje (onder het halster en zonder neusriem en al helemaal nog niet bijgezet) een aantal keer ingehad tijdens het wandelen.

Op dit tempo (1 keer per week) ga ik de komende maanden lekker door. Al wandelend of als handpaard bitje in en zadeltje straks ook op.

Van daar uit ga ik erop, maar dat duurt nog wel een maand of 4 a 5.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:04

ik heb een 2.5 jarige. Hij is heeft nog niks gewisseld maar is er wel druk mee bezig want hij bijt overal op :p
Ik heb nog niks met hem gedaan want ik heb hem nu ongeveer 1.5 maand en hij had alleen op de wei gestaan.
Ik voer hem over 4 beurten verdeeld 2 kilo onderhoudsbrokken, 2 keer kuilgras en halve dag op de wei
Ik ben trouwens van plan om ongeveer in de zomervakantie in te rijden dus daarvoor rustig aan longeren

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:06

En hoe oud is Senna nu dan precies?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:08

Senna wordt 15 April 3 jaar.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:16

Das een fijne periode, komt het mooie weer eraan en kan je lekker ermee aan de slag.
Droppie word in September pas drie en was ook een laatbloeier, maar dat heeft hij aardig ingehaald.
Wandelen word al moeilijk met hem op de weg, hij vind alles zo bar interessant en spannend dat ik hem soms aan halster en touw soms nauwelijks kan hanteren.
Hij is volgens mij al aardig aan het pre-puberen.
En inderdaad wat Jura zegt, Droppie pakt ook altijd mijn jas enzo.
Maar zodra hij iets te enthousiast word, wil hij nog wel eens een velletje erbij pakken en dat weer hij dan donders goed, want dan deinst hij gelijk al terug van ....ohjaaa....dat mag ik niet he....en kijkt me dan weer met zijn liefste gezicht aan.....maar het is een donderstraal eerste klas waar ik denk ik mijn handen ng wel eens flink vol aan kan krijgen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:23

Met Senna heb ik al wel aardig wat grondwerk gedaan, ze heeft ook al wedstrijden gelopen in Halter en In Hand Trail (western/Paint wedstrijden). Maar juist daarom wil ik het rustig aan doen. Soms geven die jonge dieren aan dat ze zoveel willen, maar dat is net als met kinderen, soms moet je die ook een beetje tegen zichzelf beschermen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:38

mijn baby Flicka is nu 2,5. ze heeft net haar twee voortanden eruit (waarvan ik er één heb, jiehoe!), en is qua gedrag gewoon nog een heerlijke speelse baby. ik heb haar twee keer aan de longe gehad, maar dat vind ze niet echt leuk. ze snapt het pricipe wel, maar loopt liever gewoon los een beetje te scheuren. het longeren moet dan nog maar wachten. dat kan altijd nog. mijn pony moet lekker lol maken en zichzelf kunnen zijn. ze wil wel graag leren, en leert ook heet snel. ik doe juist daarom niet teveel nieuws met haar, ze kan al zoveel. lekker wandelen doen we graag, voor de rest is het spelen enz. het hoofdstel kent ze al wel, maar dat vindt ze ook leuk. ze heeft geen last van het bit gehad met haar losse tanden, het bit komt immers niet in de buurt van de voortanden. ik heb het de laatste tijd niet meer ingehad, maar daar is geen speciale reden voor. binnenkort gaan we een beetje sturen oefenen met lange lijnen, eens kijken of ze dat leuk vindt.
Flicka heeft sinds een paar weken ook een eigen zadeltje, een western. die draagt ze soms bij een wandelingetje, en ze heeft hem één keer in de wei een paar minuutjes omgehad. zo wordt het voor haar een natuurlijk iets, en kan ze er zelf aan wennen zonder bemoeienis van mensen. ik moet er wel bijzeggen dat ze zadelmak is geboren, het maakt haar niks uit of ze het wel of niet omheeft. ik oefen het dan ook bijna nooit, ze heeft het nu twee keer echt omgehad met singeltje. als ze het enger vond zou ik er meer tijd insteken, ding laten besnuffelen de gewoon in de stal leggen etc, maar als het haar niks uitmaakt doe ik er verder niet teveel aan, ze kan het immers al, de rest komt als ze 5 is wel, bij het inrijden.

ik bekijk het van pony tot pony (of paard tot paard, wat je wil). de ene is er eerder klaar voor dan de andere. met Faram ging het heel anders, hij was veel minder kinderlijk. ik laat de paarden bepalen wat en hoe. als ze iets niet leuk vinden wacht ik ermee, en misschien komt het nooit aan bod. als je het leuk maakt kan je heel ver komen. mijn paarden zijn allebei verkersmak, faram voor 99% en flicka echt voor 1000%. die is nergens bang voor. wat ik doe, doet zij ook, no problemo. zolang ik het leuk hou en laat zien dat ik te vertrouwen ben als leider, is er niks aan de hand. met leergierige paarden moet je oppassen dat je niet te snel gaat, een paard kan ook teveel willen...

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:44

mijn is ondertussen 3,5 jaar
mijn ouders lieten om de 4 maand de tandaarts komen
zodat alles zeker goed ging
een paardenmond moet goed verzorgt worden zegt me mam :p

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:52

Wisteria is bijna 2,5 jaar oud(22 juli wordt ze 3, latertje dus)

ze is niet aan het wisselen, iig zie niets bijzonders als ik in haar mond kijk

ze heeft nu 3x aan de longe gelopen(vastgemaakt aan t halster, 2x had ze wel hoofdstel in) en die 3x had ze ook een dekje met singeltje opliggen, longerne duurde zo'n 10 minuutjes en liep zelf mee door heel de bak zodat ze niet alleen die rondjes loopt maar ook stukjes rechtuit kon gaan

en ik heb haar nu 2x aan de hand aan het halster een stukje op straat gehad(das het voordeel van een klein rustig dorpje )

ze staat 24/7 buiten met van 8-17 gezelschap van 3 andere paarden en in de wei ernaast staan er ook nog 2 24/7 buiten
ze heeft wel een ruime stal waar ze in kan staan als ze wil

ze krijgt 2x per dag een schep Pavo Podo, vorigjaar kreeg ze gewoon basisbrok en wat muesi/brood/appels/wortels etc maar de basisbrok zat net wat weinig in voor haar, toen was ze vrij mager ana t eind van de winter, vandara nu de speciale jonge paarden brokjes ook krijgt ze nogsteeds brood/appels/wortels erbij en natuurlijk onbeperkt hooi
ze is ruim 1.65 en nog overbouwd en wordt dus ook aardig groot

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 08:37

Mijn haflinger is nu drie jaar en 8 maanden. Hij is ook aan het wisselen, maar hij heeft er niet echt veel last van. Ik ga met hem niet naar de tandarts. Ik merk trouwens wel dat hij niet goed wortels af kan bijten, door zijn tandjes dus. Maar ik longeer en rijd hem wel gewoon. Verder krijgt hij gewoon Basisbrok s'ochtends 2 handen/handjes. (meer heeft hij echt niet nodig) en beperkt hooi/kuilvoer. Hij krijgt bij zijn 2 handen brokjes vaak nog wat aardappelschillen, gesneden wortel en brood (niet beschimmeld) of nog iets anders.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:19

Die van mij wordt begin mei drie, ook een W-tje dus. Ik heb nu een paar keer een bit in gehad, en ze is heel erg speels met het bit. Probeert de teugels te pakken, kauwt behoorlijk, enz. Ze is wel gevoelig in de mond, maar niet dat ik het idee heb dat ze ergens pijn heeft. Mijn paard mist overigens geen tanden, dus wisselen doet ze momenteel niet.
Een zadeltje heb ik een paar keer op gehad, en ik heb er nu een keertje op gezeten om te kijken of het zadel dat ik gebruik wel geschikt is. Longeren heb ik net 2 keer gedaan. Omdat ik 's avonds alleen naar m'n paard kan door de week en er dan geen verlichting in de bak is, doe ik dus alleen op zaterdag een beetje in de zin van training met m'n paard. En dat heeft tot nu toe bestaan uit 2 keer een minuut of 10 onbijgezet rondslingeren aan de longe in stap en een beetje draf. Stelt niets voor dus.
Op avonden borstel ik haar, heb ik haar wel eens opgezadeld en wandel ik wel eens met haar over het erf.
Meer kan ze dus nog niet. Met echt rijden wil ik nog wel even wachten.

Qua eten krijgt ze dus hooi en 2 keer een halve kg basisbrok. Buiten komt ze met de andere paarden. Als het te nat is op een stuk afgezet beton (krijgen ze hooi en het stuk is ong. 20 bij 30). En anders lopen ze in de bak. De tijd dat ze hier lopen wisselt van 1-2 uur tot bijna de hele dag. Is afhankelijk van het weer (mijn paard mag niet in zuigende grond vanwege omdat ze vanwege een hoefscheur een ijzer heeft en wij op zware klei zitten).

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:40

tjah.. ik heb verzorgshetjes en 1 daar van die is 2.5 jaar en die longeren wij heel soms ook wel eens (maar niet vaak) en die longeren we gewoon met halster, en niet met hoofdstel. Hoewel ik trouwens nog niks merk dat ze aan het wisselen is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:50

ik werk momenteel met 2 3,5 jarigen. die hebben een jaargeleden gewisseld wat bij een niet vlekkeloos ging. nu gaat het prima met ze. eentje rij ik en de andere ben ik volop aan het trainen met de gogue en bijzet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:54

Ik heb ook een W'tje (sinds vorige week )
En die hoeft momenteel eigenlijk nog niks te doen.
Hij gaat 's ochtends de paddock op tot 's avonds, krijgt 2x halve schep onderhoudsbrok (gaan we langzaam opbouwen als hij aan het werk gaat) en 2x per dag kuil.
Ik oefen wat met stappen, halthouden en achterwaarts aan de hand, gewoon halstertje en touwtje.

KiWiKo gaat proberen voor mij een bepaald hoofdstelletje te bemachtigen en dan mag hij dat een paar keer in om gewoon wat te wennen. Momenteel is hij niet aan het wisselen voor zover ik kan zien.

Als hij wat gewend is gaan we rustig aan de stemcommando's leren aan de longe. Daarna wat conditie opbouwen met de gogue erbij.

En van de zomer of misschien pas het najaar een zadeltje erop en inrijden.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:02

Ik heb ook een 2.5 jarige staan . Ze hoeft eigenlijk nog niets speciaals te doen. Af en toe eens wandelen aan de hand (zonder problemen) en eens de piste weer wat beter ligt om te rijden ga ik aan haar longeerwerk beginnen. Gewoon met een stalband aan, aan de longe. Daarna eens met een hoofdstel, daarna de gogue of pessoa mss eraan en dan het zadel. Ik spreek hier nu wel over enkele maanden hé. Ik ga met haar zo eind maart beginnen zodat ze tegen de zomer gewoon is van een zadel op haar rug te hebben enzo. Zodat we dan aan het zadelmak maken kunnen beginnen .

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:10

het valt me op dat er bij bijna alle paarden het inrijden gepland staat op driejarige leeftijd. een jaartje langer kan geen kwaad, de rug is pas uitgegroeid als een paard 6 is, dus tja... ik zou iig zeer rustig aan doen, en niet doorrijden op driejarige leeftijd...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:18

Ik heb een 3 1/2 jarige naast veel hooi krijgt ze een halve kilo basisbrok en om de dag slobber erbij.
Op dit moment heeft ze een hangend rooster maar niet heel erg. Met een wat dunner bitje kan ik haar gewoon nog rijden.

Toen ze 3 was ben ik begonnen met bitje aanwennen en een keer een zadeltje opleggen. Toen dat allemaal zozo was zijn we gaan freestylen en longeren.
Een keertje hangen etc. vanaf het hangen heb ik 1 keer pw. gereden met haar (ofja wat noem je rijden, 10 min stappen en belonen etc) en 1 keer per week freestylen.
Nu is ze een paar maanden verder en maken we 2 keer per week een buitenritje van een half uur en 1 keer een les op de PC die we voor de helft meehobbelen.
Al met al heb ik de tijd genomen om haar te kunnen laten nadenken en het voelde ook goed zo.
Er zit nu een goede rem op een gas en een stuur. En voorlopig vind ik dat voldoende eerst maar eens goed balans gaan vinden voordat er veel meer dressuurdingen bij moeten komen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:18

Mijn driejarige heeft al bijna al zijn tanden gewisseld. Hij si nu met de vier buitenste tanden bezig. Maar tot nu toe heeft hij gewoon altijd zijn bt in gehad met wisselen en er nooit last van gehad. Nu hij de buitenste tanden wisselt hou ik het wel goed in de gaten. Toen hij drie jaar was is hij ingereden en ingespannen voor de wagen. We mennen ongeveer 1 x in de 2 weken een buitenritje en rijden 2 x in de week. Dat doen we nu al ruim een half jaar zo, lekker rustig aan. Ik longeer hem af en te met touwtjes, verder eindelijk niet. Als ik hem de rest vand e week beweging geef gooi ik hem gewoon los. Ik voer een onderhoudsmuesli en lucerne.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:22

Jaaaa ik heb ook een W-tje Die van mij wordt 9 april 3 jaar. Haar heb ik al vanaf dat ze 6wkn is. Verder doe ik weinig met haar, ze heeft al wel 2x aan de longe gelopen (beide keren met kaptoom zonder bit) en ze heeft al eens een keer een hoofdstel om gehad met een bitje. Ze kauwde er inderdaad lekker op, meer ook niet.

Verder doet ze nu momenteel weinig, wil binnenkort wel langzaam aan met haar gaan beginnen omdat ze vrij "volwassen" is. Maar veel belasten nee, het eerste jaar wil ik heel rustig spenderen aan een beetje beweging elke week om in shape te blijven aangezien ik haar over 2-3 maandjes wil laten dekken.

Ze heeft al wel wat gewisselt, heb zelfs een tandje van haar terug gevonden Dat laaghangend rooster zullen ze gaande weg wel houden tot alles gewisselt is...bij mijn andere merrie hield dat pas op toen ze vijf was.

Ondanks dat ze nu al erg volwassen oogt wil ik haar niet te vroeg in rijden, ik wil lang van haar kunnen genieten...werken kan ze altijd nog wel.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:40

Geen W'tje, maar wel een 2.5 jarige NRPS-merrie.

Omdat wij thuis de mogelijkheid niet hebben om haar op de wei te gooien, staat ze nu noodgedwongen op stal. Het enige is een paddock, maar daar zijn ze na een uurtje ook wel op uitgekeken.
Daarom zijn we haar alvast wat aan het longeren, richting het aangespannen werk toe. Om haar maar bezig te houden, een paard op stal zetten en er niets mee doen is ook eerder zielig.
In april gaat ze gewoon weer de wei op, nog lekker paard zijn. Daarna wordt ze pas verder beleert en ingereden.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:42

Wij hebben ook een W-tje
We hebben haar gister voor de 2de x het hoofdstel ingedaan,ging goed
Ze krijgt 2 kg brok per dag.(over 2x verdeelt)
Ze krijgt ongeveer 10 kg per dag aan Hooi,(verdeelt over 2x)
Ze staat in een inloopstal,dus ze heeft ongeveer 10 uur per dag weidegang.
En ze krijgt nog heel veel wortels.