hoe slim is jou paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vhnele

hoe slim is jou paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:18

Zijn hier mensen die een leuk filmpje of verhaaltje hebben over een slimmigheidje van hun paard?
Zo kan mijn paard zijn staldeur opendoen (een schuifhendel) en het licht aansteken (de knop zit er vlakbij). We hebben hem dat nooit geleerd of zo.

XxSultanxX

Re: hoe slim is jou paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:43

eey

mijn vorige pony kon ook de stal deur open doen.ze was een x midden in de nacht ontsnapt en had de brokken gevonden gelukkig zat daar bijna niks mee in.ook kon ze deuren van huis open doen,een vriend van mij had dat haar geleerd zonder dat ik dat wist had hij haar bij huis gezet toen we aan het eten waren en jah hoor deur ging open en ze liep zo naar binnen!!!ik schrok me rot en hun allemaal maar lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:45

Mijn paard kan ik aan het begin van de gang losmaken dan holt ze naar haar stal (17 staldeuren verderop) doet ze zelf de deur open omdat ze weet dat er vaak eten in ligt.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:48

er was een grote paard en die kon hele deur optillen terwijl die slot heel goed is afgesloten.
toen had hij mijn jonge paard de box geopend en me pony... boer was best wel boos

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:08

Mijn kleine is houdini himself. Knopen van het halstertouw maakt hij zonder problemen open. Ook de veiligheidsklip kan hij los maken zonder te hangen! +0

Hij heeft het het paard van mijn moeder ook geleerd die kan het nu dus ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:12

Wij hebben een paard op stal die alle knopen/sluitingen etc. open krijgt.
Maar of dat intelligentie is? Nou, hoe een domme acties dat paard wel
niet maakt betwijfel ik het, haar manier van intelligentie

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:21

Mijne is ontzettend slim in het aftasten van mensen!

Zo heeft ze voor elk rijtechnisch foefje wel een optie achter de hand om NET niet te hoeven doen wat jij vraagt...

Of als ze voelt dat de ruiter onzeker is dan weigert ze bijv. gewoon ergens langs te lopen of zet de rem erop als ze iets "eng " vindt.

Ze tast je eerst een tijdje af, en daarna weet ze je feilloos te "pakken" op je zwakke punt. Daar is ze ontzettend slim in dat noem ik pas KARAKTER hihihi.

Boos worden heeft weinig zin, ik lach er maar smakelijk om en ga dan weer verder met waar we gebleven waren

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:51

mijn paard bijt haar knoop los. Je mag hem nog zo strak doen en nog zo ingewikkeld, ze kan hem gewoon losmaken! En we weet heel goed dat ze niet mag want als je er dan eens "pas op hé!!" tegen zegt, dan stopt ze direct met aan de knoop te bijten

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:57

Het paard van mijn zus peutert eerst haar stal open en dan die van de mijne. Teamwork

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:48

Deur open doen en touwen losknopen konden er hier een heleboel

Maar het mooiste waren de twee oude pony's, echt teamwork. Als ze namelijk drinken en dan loslaten (automatische drinkbak), dan hoor je dat in huis.
Dus dan stond de ene die drinkbak iedere keer in te drukken en weer los te laten. Dan keek hij om naar de andere, die draaide zich weer door naar het huis, en keek zo naar binnen of er iemand reageerde. En dit speelde zich zo heel de avond af, totdat er iemand opstond om ze eten te geven
Jammer dat we dat nooit gefilmt hebben!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:27

Mijn paard doet niet van die eigenzinnige dingen in de richting wat jullie beschrijven. Maar ik was begonnen met de klickertraining, en dan moeten ze eerst weten dat het klickje--> snoep betekend. Fries had het met 3x door. Hij liep weg, ik klickte en hij stormde echt op me af, van JAAAH snoepjes
Mijn andere paard snapte het na 40 klicken en 6 boterhammen nog steeds niet :S

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:30

samba:kan je rit heen en weren en open maken
miepie:kan flemen en al klik je 3 of 5 of nog wat met je vinger dan telt zei hoeveel klikken en zijn..

miepjevlug11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:31

whaha ik dacht dat die klik training voor honden was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:32

Mijn paard is zéér slim. soms misschien iets te slim eigenlijk..
Na de hindernis, ga je niet goed terug zitten, staat meneer al stil met zijn hoofd tussen zijn benen, heeft ie écht geen zin, pakt ie gewoon bit tussen zijn tanden en gassen maar, en hij kan zó gemeen bokken... Hij weet iig wél hoe ie onder zijn werk uit kan komen, al lukt hem dat niet bij mij

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:33

miepjevlug11 schreef:
whaha ik dacht dat die klik training voor honden was

ja, ook. Mijn paard vind het razend interessant, als ik geen snoepje geef gaat ie alle trucjes achter elkaar uitvoeren in de hoop dat ie iets krijgt

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:36

Cookie maakt zijn halstertouw los.. Hij heeft het ook een keer gepresteerd om de musketonhaak los te maken van zijn halster, vraag me niet hoe.

Hij doet ook als je aan het opzadelen bent; trekt ie zelf de zadelhoes eraf. Hij pakt borstels van de grond en gooit ze in de poetskist, en soms pakt ie mijn laars in zijn mond en kijkt ie naar me van; "He baas, vergeet je deze niet?"

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:40

Onze shetlander kan de schuurdeur open doen ..
Niet zo fijn want meestal sleurt hij dan vanalles naar buiten wat hij maar pakken kan En af en toe kan hij nét bij de bixzak komen ..
We vinden ook wel eens de deurmat midden in de bak enz.

En mijn welshje kan borstels en allerlei andere dingen vasthouden. Ik had ook een keer de longeerzweep in de bak laten liggen en toen had hij die tussen zijn tanden gepakt en ging onze shet rondjes laten lopen en hij pakt meestal ook takjes en dan moet de shetlander de andere kant pakken en dan gaan ze er aan trekken enz

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:41

Ik had van de week de staldeur niet goed dichtgedaan. Hij had hem dus open gemaakt. Had de voerton omgegooit, en heeft alles wat op de grond lag opgegeten. Hij bleef wel met zijn lichaam in de stal. Alleen zijn voorbeentjes uit de stal!

Ook als ik eraan kom.. ik fluit, en hij hinnikt

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:41

Mijn pony heeft een keer een touw van de omheining los gemaakt vonden we toch wel erg apart

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:49

anka maakt haar staldeur open

het hek achterthuis kan ze openduwen.

de knopen haalt ze uit het halstertouw.

als er een emmer water op de grond staat gaan ze er met haar voet in stampen.

wij hebben geen waterbakken ze krijgen altijd emmers met water erin als ze dat op heeft pakt ze met haar mond het hengsel van de emmer vast en tilt die emmer zo hoog mogelijk de lucht in

borstels hoevenkrappers en al die zooi wil ze allemaal opeten

mijn haarelastiek wil ze altijd uit mijn haar trekken.

en nog veel meer van dat soort dingen

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:18

mijn shetruin kan zijn staldeur openschuiven sinds kort.

mexx weet dat wanneer max hooi heeft dat ze daar van ieder hapje de helft van kan pikken(open stal).
haar emmer is ook binnen een seconde uit de emmerhanger gehapt en weggesmetenwant daar zit toch nooit wat in).
en tja water drinken doe je ook bij de buurman.

mijn haf max houdt graag zijn mond al open als het hoofdstel aankomt en staat keurig klaar bij opzadelen en strekt vaak zelf zijn voorbenen voor rijden..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:35

Bij ons op stal is een paard dat *bijna* kan bezemen

Ken een pony die met de vaardigheid bij mennen het leuk vind om zélf een parcours te verzinnen, hij snapt gewoon heel goed dat je door allerlei poortjes moet.

En diezelfde pony als van het mennen, liep de wei in, sloeg metéén het ijs in en begon te drinken, terwijl zijn vriendjes hopeloos op zoek naar water waren

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:36

TE slim
kan haar halster afkrijgen, halstertouw losmaken..
weet altijd de snoepjes te vinden en als ze die gevonden heeft eet ze alles op. als ze ruiterloos verder wil stopt ze gewoon even in 1x als ze geen staartriem om heeft doet ze haar hals expres omlaag.

en zo zijn er nog VEEL meer dingen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:26

staldeuren openmaken kunnen de mijne allebei. ook halstertouwen losmaken is geen probleem. als je er een dubbele knoop inlegt (wat nog gevaarlijk is ook), dan vreet Faram hem gewoon half op. hij blijft wel keurig op zijn plek staan, dus het is geen probleem verder...

Faram oefent het hinniken op commando, gaat steeds beter...
Flicka en Faram komen allebei bij het horen van mijn 'magische fluittoontje', en als ik roep. als een vreemde fluit of roept komen ze niet zo aanhollen.
Faram laat geen vreemden in de buurt komen als ik er niet eerst bij ben, heel vreemd maar wel handig met die dierenbeulen tegewoordig. soms trapt hij zelfs! dat is wat minder leuk, als 80 jarige Oma op zijn nieuwe stal hem wil voeren... (is wel 3,5 jaar geleden, hij kent Opa en Oma nu gelukkig goed, hihi )
Faram tilt zijn volgende beentje soms al op bij het uitkrabben, scheelt mij diep bukken.

Flicka kan een heleboel, als je nagaat dat ze nog maar 2,5 jaar is.
ze sprong toen ze nog kleiner was achter me aan de trailer in, DOOR HET VOORDEURTJE!!!
als ze geaaid wil worden dan haakt ze haar voorbeentje om je been, of als je zit, om je arm, zodat je wel MOET kroelen.
als ze geen zin heeft in op 3 benen staan met hoefjes uitkrabben gaat ze languit liggen, dan kan ik er beter bij
ze wast zichzelf, door met haar voorbeentje in de waterbak te maaien. als ik de bak vul doet ze haar hoofd onder de slang, het enige dat nog mist is de Head & Shoulders.
toen ze nog een baby was moest ze op stal omdat ze ziek was. de stal was nogal groot dus ze kon niet over de deur kijken. met een groot houten blok was dat opgelost, ze klom er zó op, en dat doet ze nog steeds.

ik heb ze beide als veulen gekocht, en ze zijn door mij alleen opgevoed. dan is het aanleren van speciale dingen ook makkelijker denk ik. ik heb nooit echt ergens op geoefend, ze leren zichzelf alles. behalve het hinniken op commando, dat oefenen we af en toe.

ik vind zelf dat ze aardig slim zijn. we begrijpen elkaar volkomen en dat is ideaal om mee te werken.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:31

anita_Sab schreef:
*knip

wij hebben geen waterbakken ze krijgen altijd emmers met water erin als ze dat op heeft pakt ze met haar mond het hengsel van de emmer vast en tilt die emmer zo hoog mogelijk de lucht in

*knip

Doet die van mij ook!

Hij is trouwens wel zo dom om met zijn lompe hoofd tegen de staldeur te knallen
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 08-01-06 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt