Tot hoe oud je paard berijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Tot hoe oud je paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:02

Ik spring met mijn paard maar vraag me soms af op welke leeftijd het niet meer goed voor haar is of ze te oud word.
Ze is nu pas 14 maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoeveel jaar ik nog over heb.

moonsparkle

Re: Tot hoe oud je paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:16

niemand? ik weet dat 't ook verschild per paard maar hoe merk je dat dan ofzo?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:19

het ligt er maar helemaal aan hoe de gezondheid enzo van je paard is. je hebt paarden die gewoon nog tot hun 25'ste gereden worden maar je heb ook paarden die met 12 jaar al niet meer bereden kunnen worden.
ik denk dat je gewoon net zo lang door kan gaan zolang de gezond heid het toe laat. Natuurlijk ga je niet meer intensief rijden als het paard al redelijk op leefdtijd is. Maar dan kunnen simpele buitenritjes nog prima

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:21

Wij hebben nu Rasta op stal die is 25 jaar en is nog heel erg fit word ook nog ongeveer 2/3 keer in de week gereden (op zijn nivo natuurlijk) en hij staat elke dag buiten

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:55

Ik zag hier ergens een topic waar stond dat paarden die op pensioen gaan eerder dood gaan.
Dus ik zou haar steeds in beweging blijven houden , maar als ze ouder word zou ik wel steeds minder intensief rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:57

Wij hebben een pony'tje op stal staan die dit jaar 37 wordt!!!!!
Ze wordt nog minsten drie keer per week een half uurtje gereden en staat de rest van de dag op de wei. Rust roest, beweging is goed!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:02

Paarden op de Olympische spelen zijn niet zelden 17 of ouder.

Je moet kijken wat jouw paard aankan. Als je merkt dat ze er moeite mee krijgt is dat een teken dat je rustiger aan moet gaan doen. Veel beweging helpt absoluut, zo blijft ze goed in conditie en zal ze minder snel problemen krijgen. Stil zetten is voor elk paard fout, maar voor een ouder dier uit den boze.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:19

Het paard geeft het meestal zelf wel aan wat nog wel kan en wat niet. Net als gabyfedde zegt: Stil zetten is voor elk paard fout.
Ik heb ook nog op een pony van 29 gereden (3 jaar geleden), en die heeft het zelf aangegeven dat ze het niet meer kon. Dus nu is ze lekker van de persioen aan het genieten in de wei. Ze loopt nog lekker en trekt af en toe nog een sprintje !

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:42

Ligt aan het paard..
De 1 kan nog prima lopen als 'ie tegen de 30 is, de ander is met 18 al af.. Bij 30 kan 'ie natuurlijk niet meer zo intensief werken, maar dat begrijp je zelf vast ook wel.

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:03

Dit hangt van het paard af.
Wanneer zijn gezondheid het toelaat kan hij nog wel een tijdje mee!
Als je echt twijfeld kan je altijd de dierenarts om raad vragen, hij kan een controle uitvoeren van de pezen, gewrichten,...
Ik zou je paard zoals al gezegt wel niet helemaal op pensioen laten gaan. Als hij bijvoorbeeld niet meer mag springen zou ik er toch blijven mee rijden, maar dan rustig aan doen, aangename buitenritten,..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:43

Ligt aan het paard.. Het paard geeft vanzelf wel aan of hij het nog aan kan of niet, dit merk je oa aan stijfheid, conditie..

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:24

Mijn paardje van 17 jaar zit nog in de bloei van haar leven! We rijden nog wedstrijden ze kan met gemak een parcours rond springen en als er geraced wordt, loopt zij voorop!!!

Nee we zijn nog lang niet bezig met afbouwen, ik ben nog steeds lekker met dr aan t werk!!!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:34

Over 2 weken ga ik mijn paardje ook ophalen. Die is 14 jaar. Maar ik zou als hij laat merken het wat moeilijk te vinden gewoon lkkr buiten ritjes of wandelen. Maar niet op een wei planten en niks meer mee doen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:38

gabyfedde schreef:
Paarden op de Olympische spelen zijn niet zelden 17 of ouder.

Paarden die de OS lopen, moeten ook wel wat meer presteren dan recreatieve paarden of paarden die op wedstrijden lopen .

Mijn merrie is 15 jaar, maar daar hoop ik echt nog vele jaren op te kunnen rijden! Ze heeft een paar maanden stilgestaan ivm zwangerschapsverlof en dat kan ik aan haar merken, ze is echt onwijs stijf en ze moet er weer behoorlijk in komen.
Zoals ook al gezegd is hier; rust roest..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:55

mijn arabje wordt in april 24 jaar, was het niet dat ik nu een cursus naast mijn werk doe (2 dgn in de week) en dat het kl*te vroeg donker is- zou ik haar elke dag rijden, nu lukt het me maar 3-4 keer per week- maar ze is in super conditie (zie profiel)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:12

ligt er aan hoe gezond ze zijn

we hebben een manege pony die is over de 30 en rijdt gewoon 1,2x per dag mee in de beginenrs lessen. Hij is kerngezond en geniet er volop van. Zelf de jongere merrie's vallen op hem als ze hengstig zijn. en hij beklimt ze ook nog als je begrijpt wat ik bedoel

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:57

Mijn vriendin heeft een ijslander van in de 30.
Die gaat er de laatste tijd nog gewoon in volle rengalop vandoor
Ze voelt zich denk ik weer 3

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:48

Rust roest! Mijn merrie is 20 en ik rijd haar nog, ook springen, ze is zo fit dat ik daar nog vele jaren mee door hoop te gaan. Als ze geen zin meer heeft kan ik vast nog wel stapritjes doen e.d. Of ernaast, of dan pas met pensioen, maar dat hoeft ze nu echt nog niet.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:51

Mijn paard is bijna 15 en die rij ik maar 1 of 2 keer per week. Ik ben helaas gedwongen om rustig aan met haar te doen. Ze heeft namelijk twee jaar geleden een zware peesblessure gehad en intensief werken mag ze niet meer. Als ze die blessure niet had gekregen had ik haar vast nog gewoon op wedstrijden gereden. Ze is nu ook nog actief genoeg met rijden hoor maar het moet helaas dus wel met de rem erop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:01

Mijn merrie heeft ook een zware peesblessure gehad toen ze een jaar of 10 was, heeft ze een jaar stilgestaan en nog een veulen gehad voor ze weer aan de slag ging. Ik rijd haar nu recreatief maar na een buitenrit of zelfs springen is haar pees nooit warm, gelukkig goed hersteld dus. Ik wil niet zeggen dat je situatie hetzelfde is, maar mss komen er nog weer betere tijden...

miepjevlug11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:07

zoals al gezegt is ligt het helemaal aan het paard

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:26

mijn pony is 26 en ik rijd er nog wedstrijden mee en ben dit jaar nog in de kringfinale gekomen ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:34

dat voel je echt wel aan je paard, als ie slechter begint te lopen etc, jij voelt het aan

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:45

Dat heeft met de gezondheid te maken

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:07

ze geven het echt wel zelf aan waarneer ze niet meer kunnen