Ervaring met de slacht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Ervaring met de slacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:33

weet niet of het hier hoort.. (anders even verplaatsen)
maar hebben er mensen ervaring met het slachten van o.a paarden... aangezien vaak manegepony's naar de slacht gaan!

heb al veel info via Knavia gekregen, bedankt daar nog voor

maar ik zit nog met veel meer vragen dus,
zoals, wat een schietmasker is?
hoelang de gemiddelde slacht duurt
en waarom maneges de pony's slachten.. en hoe jij tegenover slachten staat

sorry als dit een gevoelig onderwerp is voor sommige!
en a.u.b geen bloederige foto's neerkwakken, doe dat dan leiver in een link

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:35

Ik verplaats je topic even van AM naar VMR

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:35

Volgens mij zijn hier al hee lwat topics over geweest, maar de zoekmachine doet het toch niet goed

Het schijnt (heb zelf geen ervaring) dat ze meteen weg zijn.
Ik vind het geen slechte oplossing, je meot gewoon een goede hebben.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:37

ja ik weet dat ze bij het schieten gelijk wegzijn(behoorlijk wat info via knavia gekregen)
maar ik vraag me af wat een schietmasker is, kan niets vinden op google enzo..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:43

Volgens mij werken veel slachters niet met een schietmasker, maar is het PANG en weg.

Ik vind het een goede manier om het leven van een paard te beëindigen.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:48

De kogel is humaner voor een paard dan een spuitje, verschillende mensen die hun paard zelf hebben weggebracht weten dit, het paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurd, alleen is t idee niet zo fijn maar als ze worden afgemaakt (met spuitje) worden ze uiteraard ook niet netjes begraven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:52

Ik heb er foto's van gezien, wat er na de dood mee gebeurd boeit me niet, maar de algemene omgang is zo erg, het idee..
Een schietmasker is misschien een masker dat ze omkrijgen bij dat schieten?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:53

Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit laten slachten
a: paard ruikt bloed en raakt bij het ábbatoir (zoals men dat tracht te noemen) in paniek
b: ik vind dat een dier dat zoveel voor mij heeft gedaan een humanere manier moet krijgen om te sterven
c: eerder genoemd door mayday; paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurt. Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:58

zammetje schreef:
Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit laten slachten
a: paard ruikt bloed en raakt bij het ábbatoir (zoals men dat tracht te noemen) in paniek
b: ik vind dat een dier dat zoveel voor mij heeft gedaan een humanere manier moet krijgen om te sterven
c: eerder genoemd door mayday; paard merkt als hij dood is toch niet wat er met hem gebeurt. Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

Als een paard een spuitje krijgt hebben ze daar meer last van als van de kogel hoor enne bij een goed slachthuis laat je je paard uit je loopt er heen ze komen op je af en je paard ligt al voordat hij en jij het zelf doorhebt dus het valt wel mee, er staan echt geen 100 paarden te wachten hoor zo werkt dat, nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het bij een jong paard wel een ander verhaal vindt dan bij een oud manegepaard.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:01

In Engeland en Australie laat de dierenarts een paard ook 'inslapen' d.m.v. een kogel. Die hebben gewoon altijd een geweer op zak.

Zover ik weet worden runderen 'klem' gezet in een kooiconstructie en richten ze met het pistool tussen de ogen. Ik geloof dat ze dit bij rusitge of ernstig gewonde paarden ook wel eens 'los' aan de hand doen. Tussen de tijd dat het geweer afgaat en het paard dood is zit nog geen seconde. Het is onzin dat een paard bloed en 'de dood' ruikt. Een oud stalgenoot heeft haar paard naar de slacht gebracht en het dier bleef tot zijn dood rustig.

Bij de manege waar ik vroeger reed werden alle paarden met een spuitje ingeslapen. Dit kwam denk ik ook omdat de eigenaar veearts was. De reden dat andere maneges voor de slacht kiezen zal 9 van de 10 keer met geld te maken hebben...denk ik.

Hoe ik er zelf tegenover sta.... Ik heb stage bij een dierarts gelopen en het inslapen van een paard of pony gaat nooit hetzelfde. Elke keer gaat het weer anders. Je hebt erbij die rustig door de benen zakken en inslapen, maar ook die tekeer gaan stijgeren omvallen en weer opnieuw overeind klauteren en weer door het lint gaan. Zoiets kan heel schokkend zijn voor een eigenaar. De manier van werken in de slachterij vind ik fijner dan het spuitje opzich omdat het paard ineens dood is. Toch zullen eigenaren daar ook aan moeten wennen. Die zijn van gewend afscheid te nemen tijdens het inslapen. En met zo'n geweer is het paard binnen een seconde dood. Dat zou ik persoonlijk liever hebben dan een paard dat eventueel kan gaan 'vechten' tegen het inslapen. Het is natuurlijk het nare idee dat je paard daarna geslacht wordt. Maar als je hem in laat slapen gaat hij ook 9 van de 10 keer met zo'n destructie varchtwagen met grijparm mee en wordt hij ook 'vernietigd'. Ik heb wel eens gehoord van een paardencrematorium (tot bepaalde schofthoogte) maar dat was geloof ik in Belgie. Ik weet ook niet of je legaal je paard in Nederland kunt laten cremeren of begraven.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-01-06 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Re: Ervaring met de slacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:01

Maar een paard is een paard.. Of het nou een jong paard is of een oude van de manege,, Met een kogel klinkt zo wreed,, nee dan maar en spuitje

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:03

Ben het met Roxiie eens!

@ Delphi:Ik denk dat ik meer vrede heb met het feit dat hij wordt verbrand met andere kadavers dan dat ik in de winkel loop en hem bij wijze van spreke als broodbeleg zie leggen.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:04

zammetje schreef:
Ik zou mijn paard
nooit maar dan ook nooit
laten slachten

daar moest ik wel om lachen
dat is onzin
als een paard op stal een open wond heeft, raakt het toch ook niet in paniek, grote onzin dus...
het ruikt daar meer naar mest en dier dan naar bloed.. na elke slacht word alles schoongemaakt

schietmasker is dus een pen, daar zit een soort kruitlading in en dat word geschoten, paard is meteen hersendood.

ik zal aan knavia toestemming vragen om haar PB met info hier te mogen zetten!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:05

Maar Jolliegirl, Ze ruiken wel de dood.. dat is met alle dieren zo..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:07

roxiie schreef:
Maar een paard is een paard.. Of het nou een jong paard is of een oude van de manege,, Met een kogel klinkt zo wreed,, nee dan maar en spuitje

er worden geen kogels gebruikt

een schietmasker, da's een ong. 4/6 cm lange pen die doormiddel van kruitlading de hersenen in geschoten word, paard merkt er niets van.. en is gelijk hersendood

spuitje... voelen ze meer van.. is bewezen

dat ze de dood ruiken das mischien wel waar, maar een paard op stal waar een paard dood is gegaan raakt toch ook niet in panier, plus dat bij een goede slacter alles goed schoongemaakt word, je ruikt er zelfs geen bloed meer, en je ziet het niet,

nogmaald ik zal aan knavia vragen of ik haar pb mag openstellen hierzo

Ik ben trouwens zelf ook niet zo voor de slacht, maar als het sneller gaat dan een spuitje.. en het paard is doodsziek en kan nog wel op de wagen enzo.. dan maar de slacht.. klinkt mischien wreed, maar voor het geld wat ik erdan voor zou krijgen, zou ik een mooie herinnering kopen... een steen met zijn/haar naam erop

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:08

@ zammetje: ja, daar kan ik me best in vinden. Een pen of kogel vind ik een vriendelijkere manier van een leven beindigen dan een spuitje. Tijdens mijn stage heb ik redelijk wat paarden gezien die in paniek raakten en steigerde en omvielen, opstonden en weer tekeer gingen. Alleen wat er daarna gebeurt vind ik bij beide gevallen niet prettig. Het lijkt me nou ook niet prettig om te weten dat je paard met zo'n grijparm in een vrachtwagen geladen wordt.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:11

oh ik was vergeten te melden, mij info gaat over een profecionele slachter.. een erkende dus..
en niet zo'n koeien/varkens slachter waar ze met 10 tegelijk afgemaakt worden
gewoon waar je zelf je paard kan brengen, kopje koffie krijgt na afloop, je erbij mag zijn, weg mag gaan als je het niet meer aan kunt zien.. en wara je gewoon vriendelijke meelevende mensen om je heen hebt, je mag ook zelf bepalen of je paard gebruikt mag worden als vleesproduct, of voor ontledingen, of dat ze hem uiteindelijk moeten verbranden!

slachter zijn is ook maar ene beroep,ik zou het zelf ABSOLUUT niet kunnen/willen zijn...

*sorry voor de spelfouten!!*

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:12

@ Jolliegirl: Maar er wordt wel iets door het hoofd "geschoten" wat mij nou niet een zacht en rustgevend gevoel geeft.. En ze kunnen altijd alles wel schoon maken wat ook wel zo netjes is. Maar nou is dr laatst een paard bij ons in de paddock ingeslapen, en nog steeds vinden de meeste paarden het maar een naar plekje..

Maar ieder moet natuurlijk voor zich zelf weten of ie zn paard naar de slacht brengt of in laat slapen..

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:13

Maar wat is volgens jou het verschil tussen een professionele slachter en een slachter die daglijks een hoop runderen/varkens slacht? De laatste lijkt mij juist een professionele slachter! Of bedoel je dat het enkel een slachter is voor paarden? Zijn die paarden daarna dan wel bedoelt voor de consumptie?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:14

zammetje schreef:
Voor mij maakt het wel uit of hij opgegeten wordt of samen met andere kadavers wordt verbrand.... verbranden dus!

je kunt er bij een erkend slachthuis voor kiezen of hij gebruikt mag worden of dat ze hem meoten laten ophalen...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:15

ik denk ook njeit dat paarden dood ruiken, maar wel reageren op de angstige reactie vanhet baasje die hem begeleidt. paarden kennen de geurdood niet, maar wel de angst van zijn baasje en reageren daarop

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:15

roxiie schreef:
Met een kogel klinkt zo wreed,, nee dan maar en spuitje

Dat het wreed KLINKT wil nog niet zeggen dat het ook wreed is. Moeilijker voor de eigenaar, eerder, denk ik. Want als ik voor mezelf een manier van doodgaan mag/moet kiezen dan zou ik ook voor de kogel kiezen: van het ene op het andere moment is het over. Wat is dan wreder?

Het is natuurlijk ook afhankelijk van andere omstandigheden: als het paard eigenlijk niet meer de trailer op kan is het een ander verhaal.

Maar dat een kogel wreder klinkt? Niet echt een argument, als je naar het welzijn van het paard kijkt. Maar iedereen moet die afweging voor zichzelf maken.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:16

in nederland gaat het slachten van paarden over het algemeen op een redelijk diervriendelijke wijze

veel paarden worden echter nog steeds verhandeld naar bv frankrijk waar veel meer paardenvlees wordt gegeten en daar nemen ze het niet zo nauw met dierenleed

als je dus je paard naar de slager brengt doe dan ook die laatste stap en breng hem zelf weg

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:17

@ roxiie: Die pen gaat er met een hele hoge snelheid in en tussen het afschieten en het doodgaan van het paard zit nog geen seconde! Ik heb bij een dierenarts stage gelopen en dan zie je ook met regelmaat een paard dat ingeslapen moet worden. Bij sommige gaat het rustig maar sommige maar gaan tekeer en stijgeren, vallen om en klauteren weer opnieuw overeind en gaan weer door het lint.

Wat is dan diervriendelijker?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:17

roxiie schreef:

Dat vind jij en t paard? Het gaat erom wat t beste is voor het dier niet waar ji het beste van slaapt.