Hoe paard langs iets "engs" laten lopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Hoe paard langs iets "engs" laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:48

Ik vraag me af hoe jullie dat doen.
Mijn pony is op concours namelijk wel eens bang, vooral op één locatie.
Het is me alle 3 de keren niet gelukt hem er rustig langs te sturen, wat ik ook probeer ..

Heeft er iemand ervaring met bange paarden?
En hoe los je het dan op?

Ben benieuwd

Spekky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:53

Puw... Ik heb er niet echt ervaring mee...
Het is zeker gewoon in de wedstrydring waar hij bang is?.. Anders zou je misschien met hem aan de hand er bij lang gaan lopen en hem laten zien dat er verder niks engs is...

Of voor de proef er heel vaak langs rijden...

Phrono

Re: Hoe paard langs iets "engs" laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:55

Toevallig had ik vandaag zoiets.. Ik was aan het uitstappen langs de weg en mevrouw ziet iets engs, nét toen er een auto aankwam. Ze stond midden op de weg en het duurde even voordat ik haar aan de kant kreeg zodat de auto er langs kon.
Normaal als er iets engs ligt in de bak o.i.d. laat ik ze er even naar kijken en snuffelen, daarna is het meestal klaar. Maarja, als er een auto op je staat je wachten kan dat dus niet. Mijn paardje is nog jong dus ik heb het maar zo gelaten. Als ik merk dat ze zich aanstelt rijd ik haar er gewoon langs. Ze moeten niet misbruik van de situatie gaan maken..

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:56

het enige antwoord: BLijven proberen...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:00

Famke_a4pje schreef:
Normaal als er iets engs ligt in de bak o.i.d. laat ik ze er even naar kijken en snuffelen, daarna is het meestal klaar. Maarja, als er een auto op je staat je wachten kan dat dus niet. Mijn paardje is nog jong dus ik heb het maar zo gelaten. Als ik merk dat ze zich aanstelt rijd ik haar er gewoon langs. Ze moeten niet misbruik van de situatie gaan maken..

Dat vind ik dus ook, ze mag best even van mij kijken maar geen misbruik ervan maken. Daarna rijd ik dus gewoon door en negeer ik haar gedrag maar. Sommige zeggen op die plaats blijven rijden wat ze eng vinden maar dan raakt die van mij helemaal gestressed, ik blijf er natuurlijk wel " per ongeluk " langsrijden maar blijf niet opzettenlijk het "enge" opzoeken

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:43

Zie topic over kabouters!
Schakel die uit!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:51

Hahaha.. nou mijn kabouters zijn onverslaanbaar/onverwoestbaar...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:49

Met veel vertrouwen kom je al een heel eind. Als jij als leider laat zien dat er niets aan de hand is, zal je paard zich makkelijker laten begeleiden langs al het engs van de wereld. Zelf niet te veel op foccussen dus en gewoon door rijden, na het enge evn belonen en weer door. Succes.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:51

Hoi,

Ik laat haar meestal kijken naar het "enge", daarna is het vaak over.

Zo niet probeer ik toch gewoon door te rijden. Blijft wel kijken maar is dan ook na een paar rondjes weer over.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:18

Stelling naar binnen, buiten teugel goed aanhouden, binnenbeen erbij, en dan maar hopen......

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:41

Dit is 1 manier
Het probleem is dat je niet op eigen terrein bent.. en dus niet alle tijd hebt..
Anders zou je namelijk een spelletje van kunnen maken door je paard nieuwschierig te maken en haar er juist niet heen laten gaan..(handiger aan de hand of los in bak)
Dit zou dus niet gaan in de wedstrijdring idd..
Ipv laten kijken juist niet laten kijken door ze ernaar te laten kijken dwing je ze en word het niet beter..
Gewoon door rijden..
Nogmaals lastig idd dat dit op wedstrijd is thuis is het beter op te lossen..

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:29

Ik probeer gewoon zelf rust uit te stralen, desnoods ga ik zachtjes zingen of neuriën. Ook prober ik mijn teugels gewoon op maat te houden en dan probeer ik haar er langsop te rijden. Desnoods laat ik mijn pony even stil staan en dan stel ik haar gerust. Bij de mijne werkt het als ze even rustig mag kijken. En dan loop ik steeds wat verder.

Als ik het op wedstrijd had probeerde ik maar gewoon mijn proef te rijden en dan probeerde ik te doen of er niks te zien was, dus gewoon goed aan de hulpen en rijden. Alleen kan dat door de wedstrijdzenuwen erg moeilijk zijn.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:21

willem is altijd bang voor rood wit gestreepte verkeersborden.
als ik aan de hand met hem loop mag hij er van mij met een boog omheen lopen(mits het verkeer niet gehinderd wordt) ik laat hem er wel aan snuffen als ik hem er bij in de buurt krijg.

als ik op hem zit draait hij altijd om, steigert en bokt en wil weg rennen. op dat punt wordt ik boos en krijgtie een tik, aan de hand kan meneer ook gewoon lopen. ik krijg hem er altijd langs. met een grote boog maakt me nix uit, maar we gaan niet omdraaien en wegrennen voor iets waardie zo vaak langs loopt. dat is in zijn geval deels drammerij, want vervolgens op de terug weg is er nix aan het handje. is maarnet hoe zijn pet staat

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:25

Beetje schouderbinnenwaartsen, goed been erbij houden. Mijn pony is ook een scheitert, maar je moet ze niet te erg laten kijken. Meestal is het dan al snel minder eng.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:18

mijn pony heeft al heel wat mee gemaakt dus is niet zo heel bang meer maar als hij iets heel eng vind spreek ik hem als het ware toe dat het niet eng is en als hij er goed langs gaat draai ik om en laat hem er zo vaak lang lopen tot hij er niet meer naar kijkt en dan valt het hem niet echt meer op.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:26

ik heb geleerd dat je nooit mag belonen na iets engs,omdat ze er dan misbruik van kunnen gaan maken,ben zelf ook niet zo n held hoor!,maar erlangs lopen-rijden en gewoon doorgaan alsof er niets aan aan hand is

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:45

gewoon doe wat je al deed, rustig tegen je paard praten, en niet verder op het enge ding letten. meestal gaan ze er dan wel snel genoeg langs.
ik heb wel eens gehad dat mijn hafje echt heel bang was, het ging toen om een destructie ton met dode biggetjes van een varkensfokker erin. Ze rook de geur en was echt doodsbang. Toen ben ik even afgestegen en erlangs gewandeld, maar dat kan niet op wedstrijd natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:48

Geduld is een schone zaak.
Ik blijf gewoon rustig, loop al iets voor m'n paard uit en doe alsof er niks aan de hand is. Ze heeft het vertrouwen en volgt me vaak wel, als is dat maar al te vaak met der staart tussen der benen, ze blijft ehet stiekem toch eng vinden

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:41

gewoon extra binnen stelling en wijkend houden
en gebogen paard heeft een stuk minder te vertellen
groetjes

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:44

Bedankt voor alle tips.
Ik heb het vandaag ook aan mensen op stal gevraagt, die zeiden dat ik er gewoon prompt langs moest rijden, gewoon hup benen eraan en er geen aandacht aan schenken, gewoon de aandacht bij jou houden.

Op concours liet ik hem kijken, als gevolg dat ie toen nog banger werd, alsof die dingen bijten.
(er stonden toen blokken met zadels erop met allemaal bloemen eromheen, ok het is mooi, maar voor de pony's niks.)

Het lastige vind ik, dat het op wedstrijd is, denken jullie dat ik misschien een keer die bak moet afhuren als die dingen er al in staan?
Misschien niet eerlijk, maar zo is ie misschien niet meer zo bang?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:51

Er is echt iets eng vinden of de boel besodemieteren.
Als Sem echt iets eng vind praat ik hem moed in en dan vertrouwt hij volledig op mij.
Als hij de boel besodemietert krijgt hij een iets ander praatje en een stokkie tegen zijn kont.

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:00

Ik probeer altijd om eerst het paard gerust te stellen met mijn stem en als dat niet lukt stap ik af om het dan nog eens te proberen.

Dit doe ik trouwens alleen als ze iets nieuws tegenkomen en niet opeens om iets wat ze al zovaak gezien hebben gaan lopen miepen, dan verhef ik mijn stem en als dat niet werkt geef ik een tip met de zweep.

sjarieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:06

mn paardje die ik hier voor had een halfjaartje trug is die overleden aan het rhinovirus
dat was ook een paardje als je concour had en zelfs op de plek waar ik met hem stond als je gewoon in de bak aan het rijden was vond die alles eng..

Je moet gewoon het paard je hellemaal laten vetrouwen ga vaak met hem langs de enge dingen lopen, besteed er met rijden veel tijd aan expres langs de enge dingen rijden zo gauw als je paard er langs rijd goed belonen zodat het paard jou gaat vetrouwen en jij moet hem het vetrouwen geven dat er niks engs is
het kost veel tijd bij mij heeft het ook ongeveer een jaar geduurd..

zolang je maar merkt dat er wel wat verbetering in zit
daar moet je al blij mee zijn!! Het kan natuurlijk ook zijn dat het paard je nu aan het uitproberen is met wat die wel en niet kan doen..als dat het geval is moet je streng zijn en goed aanpakken

suc6 ermee,,!

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:18

Ik stel juist niet gerust. Die van mij heeft feilloos door dat er dan wel iets spannend zal zijn. Dus ik doen juist streng, beetje brommerig. "Hey joh, hou op met dat gezanik."

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:19

Inieder geval kun je beginnen met aan de hand erlangs gaan, en op een rustige toon tegen hem te praten. Daarna steeds een stapje verder. Suc6