Zadel tijdelijk 'passend' maken met dikker dekje o.i.d.?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Zadel tijdelijk 'passend' maken met dikker dekje o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:15

Mijn paard wil ik straks in gaan rijden met een simpel zadeltje. Ik ben aan het sparen voor een op maat gemaakt zadel, maar de zadelmaker heeft geadviseerd om hier nog even mee te wachten i.v.m. bespiering e.d. Mijn paard groeit waarschijnlijk ook nog iets (moet haar 3e verjaardag nog vieren zeg maar).
Rijden doe ik nog niet (vind haar nog te jong), maar ik ben wel een beetje begonnen met m'n paard aan een bit en een zadel laten wennen.
Ik heb dus het zadel dat ik voor ogen heb (Global medium boom) om haar mee in te rijden gepast. Het zadel ligt zonder dat ik er op zit prima, maar ga ik er over hangen, dan komt het toch akelig dicht bij de schoft.
De boom is dus iets te breed.
Dit is ook het geval met een Forestier springzadel met medium boom, hier hoef ik niet eens op te hangen, je ziet zo dat het niet lekker ligt bij de schoft.
Maar een Lemetex Magic met smalle boom is weer te smal.
(heb dus zadels van andere paarden geleend om te vergelijken)

Wat zijn de ervaringen met het tijdelijk 'passend' maken van een zadel met een bontje, gelpad, extra dik dekje, enz?
Wil dat, of is dat geen optie? M'n paard zal vermoedelijk nog breder worden als ze wat meer bespiering krijgt.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:19

Ik zou er voorlopig een gelpad onder doen.Of een bontje.
Anders blijf je nieuwe zadels kopen.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:20

Ik heb het (tijdelijk) opgelost met een dik lamsvel. Door deze goed in de kamer (boom) te trekken kantelde mijn zadel niet meer voorover en bleef het goed liggen. Ik had een KN met een (te) brede boom voor mijn paard.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:22

Het zadel van mijn verzorgpaard pastte ook niet helemaal meer, maar ik rijd nu steeds met een dikker dekje eronder, en dat gaat prima

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:30

Als de boom tegen de schoft aankomt, dan kun je dat niet met een dekje of zoiets oplossen, hoe meer je eronder legt, hoe krapper het zadel wordt en dus meer gaat drukken. Met een zadel dat zo slecht past (kussens die los komen van de rug, of iets knellende schouders is zo nl wel een beetje op te lossen) moet je niet gebruiken bij het inrijden van een paard, dat om negatieve ervaringen en drukplekken te voorkomen.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:33

Kris25 schreef:
Als de boom tegen de schoft aankomt, dan kun je dat niet met een dekje of zoiets oplossen, hoe meer je eronder legt, hoe krapper het zadel wordt en dus meer gaat drukken. Met een zadel dat zo slecht past (kussens die los komen van de rug, of iets knellende schouders is zo nl wel een beetje op te lossen) moet je niet gebruiken bij het inrijden van een paard, dat om negatieve ervaringen en drukplekken te voorkomen.

De kussens komen niet los van de rug hoor. En zonder dat er druk op komt lijkt er genoeg ruimte te zijn. Maar ga je er op hangen, dan zakt het zadel zeg maar en dan is het ineens minder dan een vinger.
Maar ik wil graag weten of zoiets tijdelijk is op te lossen door een bontje, dekje of wat dan ook.
Ik heb ook geen zin in witte haren of drukplekken hoor. Dus als het geen oplossing is, dan moet i kwat anders verzinnen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:38

germie schreef:
Kris25 schreef:

De kussens komen niet los van de rug hoor. En zonder dat er druk op komt lijkt er genoeg ruimte te zijn. Maar ga je er op hangen, dan zakt het zadel zeg maar en dan is het ineens minder dan een vinger.
Maar ik wil graag weten of zoiets tijdelijk is op te lossen door een bontje, dekje of wat dan ook.
Ik heb ook geen zin in witte haren of drukplekken hoor. Dus als het geen oplossing is, dan moet i kwat anders verzinnen

Losse kussens en knellende schouders zijn wel op te lossen met een bontje, te weinig ruimte bij de schoft niet en ik leg ook uit waarom in mijn voorgaande post. Als je slim bent doe je het dus niet met dit zadel, want zitten geeft nog meer druk dan hangen....

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:07

Mijn zadel zakte voorover als ik ging rijden, met longeren niet, met het lamsvel gebeurde dit niet en bleef alles goed op zijn plaats, zonder drukplekken. En het paard reageerde er ook goed op terwijl ze zonder het lamsvel weg rende voor het zadel (ik kon er amper nog opkomen), daardoor kreeg ik door dat het zadel niet goed lag. Na een paar dagen met lamsvel kon ik weer zonder hulp opstijgen.........

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:12

Mag ik vragen welke zadelmaker jij hebt?
Wij hebben voor onze 3 jarige een op maat gemaakt zadel.
Onze zadelmaker houdt er dus rekening mee, dat het paard nog uit zal groeien. Maar ook een jong paard, heeft een goed passend zadel nodig. Zeker als je spanningen onder het zadel, door slecht passend tuig wilt voorkomen

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:17

momentele nu mijn verzorgpaard mager is, hebben wij het zadel wat meer omhoog laten komen door er bontjes onder te doen en een gelpad.. en gewoon spieren kweken... en op zoek naar ene nieuw zadel

ik kan eigenlijk geen tips geven

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:20

Uit jouw vraag begrijp ik dat je alleen zadels van anderen hebt gepast maar dat je nog geen (simpel) zadeltje hebt voor jouw paard? Of wel?

Het gaat er natuurlijk om hoe dat zadel ligt. Dan pas kan je zeggen of het acceptabel is evt met bontje of zo, of niet.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:07

Ik heb een simpel zadel om m'n paard mee in te rijden. Maar deze zakt dus op de schoft zeg maar als ik er op ga hangen. Daarom ook nog wat andere zadels gepast.
Ik ga zometeen eens met een bontje en/of gelpad het proberen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:59

is het nog een optie om de boom voor een paar tientjes wat te laten verbouwen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:08

De boom verbouwen moet je nooit doen, het zadel is dan scheef. Bovendien zit er een kunststof boom in het zadel dat ik voor ogen heb om m'n paard mee in te gaan rijden. En dan kan het volgens mij al niet.

Maar goed, ik heb de oplossing gevonden:
Afbeelding
(foto van http://www.yatego.com/merlinhobby/p,3ef ... e-hellblau)

Zo'n kavalkade Kavaltop dekje had ik nog liggen. Leg ik deze er onder, dan heb ik een kleine 2 vingers ruimte bij de schoft, ook als ik op het paard ga zitten (ben er even voorzichtig opgeklommen).
Het blijft natuurlijk in de gaten houden, maar ik denk dat ik zo in ieder geval iets kan doen.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:39

misschien is een wintecje de oplossing. Dan kun je de boom veranderen als je paard groeit. tweedehands zijn die dingen echt niet zo duur.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:45

Nu ik dit topic zie...
Mijn zadel viel achterover waardoor ik voorover zat.
De zadelmaker heeft nu voor wat vulling uit het zadel gehaald.
Het zadel ligt zonder dat ik erop zit goed, maar als ik aan het rijden ben en ik steek mijn vingers boven de schoft onder het zadel drukt het zadel bij elke pas tegen mijn vingers. Het knelt nog niet, maar mijn vingers worden dan dus wel 'ingesloten'...
Moet ik weer wat bij laten vullen, of past dit toch nog?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:56

Ik zou er weer mee heen gaan, je zadel ligt dan nog niet goed.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:59

Hoeveel ruimte moet hij hebben dan als ik mijn vingers tussen zijn schoft en het zadel stop als ik erop zit.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:02

Een goedkope wintec (2ehands) met verwisselbare boom?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:22

Weet het niet precies, zal het morgen even voor je opmeten
Wij hebben voor beide paarden een aangepast zadel, en heb bij beide zadels een flinke ruimte zitten, zodat je ook goed je dekje/pad oid goed in de kamer kan trekken!

Ik blijf trouwens van mening dat ook een jong paard een goed passend zadel nodig heeft. Ik heb gezien hoe het gaat met paarden die slecht passend tuig hebben. We vragen een hoop van ze, vinden we het nog gek ook dat een paard niet wil inbuigen of ontspannen ed met een slecht passend zadel

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:39

Tja, voor 150 euro kan je zadel prima aangepast worden aan je paard. Wat vind je belangrijker? Dat je paard een goede ervaring mee krijgt of dat je zelf een paar centen bespaart?

Carlaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:45

Bedenk ook dat een paard met een minder passend zadel andere bespiering krijgt als met een goed passend zadel. Dus stel je rijdt hier een jaar op rond, gaat ervan uit dat je paard dan wat verder volgroeid is en dan koop je een op maat gemaakt zadel. Dat ligt dan goed waardoor de bespiering weer gaat veranderen (al is dat vaak met wat opvullen of eruit halen goed weer passend te maken).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:17

@ TS: ik denk dat jouw paard een zadel moet hebben met een schoftuitsparing, dat valt niet -ook niet tijdelijk- op te lossen met een bontje o.i.d.. Ik denk niet dat je wilt dat je paard meteen een slechte ervaring met het zadel zal hebben

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:12

cornelie schreef:
Tja, voor 150 euro kan je zadel prima aangepast worden aan je paard. Wat vind je belangrijker? Dat je paard een goede ervaring mee krijgt of dat je zelf een paar centen bespaart?

Amen...

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:37

cornelie schreef:

Ik ben echt niet van plan om op een zadel te besparen. Het is dat de zadelmaker (Kootstra, echt een goede zadelmaker, een van de weinige die er echt verstand van heeft) heeft aangeraden om het paard eerst in te rijden met een ander zadel en dan pas een nieuwe aan te schaffen. Ik heb hem hierover enige tijd terug al gebeld.
Ik had daarom het idee om eerst m'n paard in te rijden met een eenvoudig zadeltje. En dan doorrijden met een goed (en echt passend) zadel.
Als dat niet kan, dan komt dat nieuwe zadel er heus wel.

Het zadel wat ik er nu op gepast heb ga ik echt niet aan laten passen, dat is het zadel niet waard. Zo met dat dekje lijkt de schoft goed vrij te liggen. Aan rijden ben ik toch nog niet toe, en met longeren moet het denk ik wel kunnen. Gaat het dan toch niet, dan moet er gewoon een ander zadel komen.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-01-06 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt