[over het rijden] Wat trekken jullie je aan van een mening?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

[over het rijden] Wat trekken jullie je aan van een mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:13

Vandaag was ik aan het rijden, en aangezien ik rikky gister niet gereden had was hij vandaag niet zo lief. Hij slecht aan het been en nadat ik hem een por had gegeven bokte hij. Snel opgelost en een minuut of 10 later deed hij het nog een keer. En toen kreeg ik de lading over me heen, moest mn pony niet mishandelen en weet ik veel wat allemaal niet. Ik wist niet wat me overkwam, en riep dat ik er ook niets aan kon doen en of hij dan maar niet even erlangs kon. Nee ik moest maar op het erf gaan rijden bla bla bla ik liep mijn pony namelijk al een uur af te beulen? Ik wist niet wat ik hoorde en was helemaal overstuur. Ik mishandel mijn pony toch helemaal niet? Ik de bak uitgerend... Ik ging met hem uitstappen over het erf, nog steeds helemaal overstuur, en toen kwam iemand naar me toe of het wel ging. Ik het verhaal verteld en zij stond aan mijn kant, moest maar met mn instructrice gaan praten en heb dat gedaan. Zij zei ook van; jij kent je pony en die van jou bokt als hij het er niet mee eens is, die van paul niet. Jij en ik weten prima dat jij doet wat nodig is, en zoals hij dacht ik heb er echt geen lol in om mijn pony een por/tik te geven, echt niet! En dat ik maar wat zekerder moest worden. Vervolgens kwamen nog 2 mensen op me af, die op hetzelfde moment in de bak reden en vonden dat ik me er ook niets van aan moet trekken. Ik doe dat dus wel en zit er op dit moment nog steeds heel erg mee. Ik wil echt niets liever dan het lief en vriendelijk oplossen. Ik rijd altijd met in mn achterhoofd wat andere mensen wel niet van mij rijstijl vinden, en als ik dan zo een commentaar krijg.. Toen mijn vader op stal kwam heeft hij met hem gepraat en zijn commentaar: ik moest 3x inhouden (is overigens ook maar 2 keer?!). Ik voel me er zo verrot onder, de lol van het rijden gaat er echt snel vanaf zo. Kleine troost is wel dat zijn niveau rijden niet zo heel hoog is (B proef zou niet wp-waardig zijn) en ook dat hij zijn paard als hij met slof rijd, in dekrul trekt met die slof, hij gebruikt dat ding totaal verkeerd... Zeg ik daar wat van? nee.. dat soort dingen doe je niet, hoewel ik daarnet wel de behoefte had om hem eens even persoonlijk aan te vallen. (maar zag tijdig in dat dat soort dingen niet oke zijn..).
ps die man was een jaar of 50 en ik ben 17. Hij heeft het al eerder gedaan, helemaal uitvallen tegen meisjes van mijn leeftijd.

Maar goed, naar aanleiding van dit verhaal(en hoe erg ik het me aantrek): Hoeveel trekken jullie je aan van een negatieve mening over jouw rijden(van wie dan ook)? Vooral voor de mensen met een paard die bokt als teken van protest, jullie hebben er vast wel ervaring mee, dan ziet het er niet altijd even vriendelijk uit.

Ik bedoel; iets wat je passie is, je op je allerbest probeert te doen. Ik steek nergens zoveel tijd in als in het paardrijden en in het meer leren van hoe ik problemen moet oplossen. Ik weet dat er naast mij zoveel meer mensen zijn, die precies hetzelfde doen en willen als ik, en die dan ook een verrotte opmerking krijgen.

arme anky... die nare publiciteit zal ze vast ook als heel vervelend hebben ervaren.

XUlyssesX

Re: [over het rijden] Wat trekken jullie je aan van een meni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:25

hej meid trek het je niet aan!

ik zit wel een beetje met hetzelfde probleem ik zie ook vaak dingen die er niet zijn. als er mensen met mij moeder praten terwijl ik rij dan denk ik altijd dat ik afgekraakt word of meisjes aan de kant van de bak.

ik denk altijd maar zo ik rij zoals ik rij en ik probeer voor mij zelf eerlijk te blijven tegen mijn paard als hij ook eerlijk is maar luisterd hij niet dan krijgt hij van mij ook welleens een tik. maar wij weten ook precies of het aanstellerij is en niet iets wat het paard bijv echt niet kan.

ik had het met mijn vorige pony een meisje zei waarom spring je met sporen logisch dat ze zp hard gaat.( mijn pony croste veel maar niet naar de sprong toe te krijgen en ik hou niet van schoppen dus ik had sporen om om naar de sprong te duwen. van dat gezeur heb ik m ook veel aangetrokken bah en nu nog.

sorry als het vaag overkomt maar je bent niet de enige die zich dingen aantrekt.

probeer niet naar die mensen te luisteren jij kent je paardje beter!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:26

Tja, negatief commentaar op je rijstijl is niet leuk. Maar als jij ervan overtuigd bent dat het goed is wat je doet, moet je dat gewoon blijven doen! Zeker als jouw instructrice het ermee eens is dat je het goed oplost.

Ik rijd op mijn manier en wat andere ervan vinden, is hun probleem. Ik heb ook weleens een communicatiestoornis met Duvel, en tja, dan krijgtie op zijn kop. Maar als hij wel luistert, dan rijd ik ook met stilliggend been en zonder zweephulpen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:29

Ik trek me er niets van aan wat mensen zeggen over mijn rijstijl.
De instructie zegt maar wat er wel en niet goed is en daar luister ik naar.
Uiteraard luister ik naar mensen die me advies geven, maar of ik daar wat mee doe is het volgende punt.

Ik denk niet dat je te veel moet luisteren naar iedereen in de sport.
Ik rij nu ook een pony die al veel meer heeft gelopen(3 x Z springen en daar spring ik nu L mee), dan krijg je ook wel eens opmerkingen:
Ja, op die pony kan iedereen het.'
'Als je daar mee een slecht parcour rijdt is het je eigen schuld, dan kan je niet rijden.'
'Waarom rij je L en geen M, dat is toch banketstaaf voor de concurentie.'

En allemaal van dat soort uitspraken.
Ik ben ook in de L begonnen om gewoon rustig te beginnen en ga straks ook naar de M. Qua concurentie maakt het niet veel uit, het is een grote E pony, dan rij je in het L die D pony's toch niet voorbij met de tijd.

Je moet maar zo denken: Die mensen zijn gewoon jaloers.

In de paardensport moet je een beetje ruggegraat hebben.
Als je slecht rijdt met een pony die meer heeft gedaan is het jou schuld en kun je niet rijden, rij je goed, dan komt het door de pony.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:32

selecteer een beetje van WIE je het je aantrekt. Als iemand commentaar geeft die er zelf niet veel van bakt, interesseert het me niet.
In jouw geval vind ik het commentaar zo te lezen ook onterecht. jij mag je paard niet aanpakken terwijl hij er om vraagt. Die mensen zijn fout, die moeten zich dat aantrekken. Niet jij.

En zeg in het vervolg aub dat ze zich er niet mee horen te bemoeien als ze toch niet weten waar ze het over hebben!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:43

De beste manier is idd me er niets van aantrekken en gewoon lekker doorgaan. Achteraf ben ik blij dat hij het zei, en niet iemand anders.. hij heeft er eigenlijk helemala geen verstand van. Zolang ik eerlijk blijf tegenover mn pony, moet ik er gewoon boven staan. Pff door het opschrijven ervan heb ik het allemaal even opnieuw overdacht, en dat scheelt! Ik ben weer een stuk rustiger eronder.

@sizz, een Z-pony narijden gaat echt niet zomaar hoor! Dat weten tegenwoordig steeds meer mensen! En als jij nog niet naar de M wilt, is dat je goed recht en het is alleen maar beter voor ht vertrouwen van allebei om pas over te gaan als jij er klaar voor bent!
@desiree ik heb gezegd dat hij zich er maar niet mee moest bemoeien, hij was het daar niet mee eens.. ging gewoon lekker door met zijn commentaar!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:23

Je moet alleen wat doen met opbouwende kritiek,goed bedoelt van een vakkundig iemand.Ik rijd voor m'n werk,dus ik rijd echt overal op verschillende paarden en ik krijg ook weleens kritiek,maar dan zeg ik gerust als je het zo goed weet klim er maar en doe maar voor hoe het volgens jou moet.Nou dan is het direct afgelopen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:23

Sophie, ik heb inmiddels door e.e.a. te lezen van en over jou begrepen dat jij heel goed kan rijden, dus ik neem aan dat je precies weet wat je doet. Je eigen gevoel naar je pony toe is het belangrijkste. "Ben ik eerlijk tegenover mijn pony?" Zoja, dan hoef je je er sowieso niks van aan te trekken. Wat me eigenlijk meer zorgen baart, is dat jij constant rijdt met in je achterhoofd: wat zullen ze wel niet van mijn rijstijl en mijn rijden denken. Ik ben zelf een absolute beginner, rijd nog geeneens een jaar, maar wel op een paard dat ZZ-licht heeft gereden. Ik heb iedere week priveles en oefen serieus. Wat anderen van mijn rijstiijl en niveau denken, zal me echt worst wezen. Iedereen bij mij op stal rijdt beter dan ik. Adviezen neem ik graag aan, maar door veel te lezen, weet ik inmiddels wel of een advies ook echt een goed advies is. Ik lees hier veel op Bokt (en leer veel, thanks) en ik lees veel paardenboeken. In een van die boeken (ik weet niet meer welk) stond dat je absoluut niet moest rijden met het idee van: "O jee wat zouden ze van me vinden" en daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Trek je dus niks aan van zulke commentaren en zeker niet van mensen die minder goed rijden dan jij en geef ze maar eens flink van katoen.
Geniet, wees eerlijk tegen je paardje en concentreer je op je eigen leerdoelen.
Veel succes en vooral veel rijplezier gewenst...

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 02:10

ElanII schreef:
Sophie, ik heb inmiddels door e.e.a. te lezen van en over jou begrepen dat jij heel goed kan rijden, dus ik neem aan dat je precies weet wat je doet. Je eigen gevoel naar je pony toe is het belangrijkste. "Ben ik eerlijk tegenover mijn pony?" Zoja, dan hoef je je er sowieso niks van aan te trekken. Wat me eigenlijk meer zorgen baart, is dat jij constant rijdt met in je achterhoofd: wat zullen ze wel niet van mijn rijstijl en mijn rijden denken. Ik ben zelf een absolute beginner, rijd nog geeneens een jaar, maar wel op een paard dat ZZ-licht heeft gereden. Ik heb iedere week priveles en oefen serieus. Wat anderen van mijn rijstiijl en niveau denken, zal me echt worst wezen. Iedereen bij mij op stal rijdt beter dan ik. Adviezen neem ik graag aan, maar door veel te lezen, weet ik inmiddels wel of een advies ook echt een goed advies is. Ik lees hier veel op Bokt (en leer veel, thanks) en ik lees veel paardenboeken. In een van die boeken (ik weet niet meer welk) stond dat je absoluut niet moest rijden met het idee van: "O jee wat zouden ze van me vinden" en daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Trek je dus niks aan van zulke commentaren en zeker niet van mensen die minder goed rijden dan jij en geef ze maar eens flink van katoen.
Geniet, wees eerlijk tegen je paardje en concentreer je op je eigen leerdoelen.
Veel succes en vooral veel rijplezier gewenst...
^

Ten eerste, vind ik je eerste opmerking erg aardig! En van jouw instelling kan ik nog wat leren.. van die van jullie allemaal!

verder wou ik dit nog even zeggen:
Ik laat het idee wat anderen wel/niet van me vinden met rijden vaak weinig tot niet het rijden beïnvloeden. Commentaar achter me rug om kan ik niet eens zo mee zitten, want dat is zo makkelijk en vaak niet doordacht. Maar confrontaties, daar heb ik problemen mee, ook in het gewone leven en vooral in het paardrijden. Kan zowiezo moeilijk met kritiek omgaan, en denk eigenlijk heel vaak wat andere mensen wel niet van me vinden, in alles. Selectief opbouwend commentaar oppikken deed ik al, weet over het algemeen prima wie, wat zegt. Opbouwend commentaar daar kun je wat mee. Dat kwetst je niet, daar leer je van. Maar ik heb gewoon nog niet te maken gehad met iemand die me echt afbrandde... Als ik vaker bij hem in de bak rij, dan pas ik daar vanaf nu voor.. ga ik wel naar buiten ofzo.

Toch geinig, dat ik 2 jaar terug nog heel vaak hoorde dat ik mijn pony nou maar een keer goed aan moest pakken, zou anders niets van ons terechtkomen. (Overigens opbouwend commentaar wat ik pas toegepast heb nadat ik goede uitleg in de priveles heb gekregen over hoe ik dat aan moet pakken.. )

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 04:13

heb me voorgenomen om mij niets aan te trekken van negatieve commentaar behalve als deze van mijn lesgever komt of van iemand waarvan ik weet dat hij/zij het goed bedoelt, de anderen krijgen zonder nadenken een beleefd maar veelzeggend antwoord terug.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 05:54

Citaat:
Als ik vaker bij hem in de bak rij, dan pas ik daar vanaf nu voor.. ga ik wel naar buiten ofzo.

Dat zou ik dus juist niet doen. Je zegt zelf dat je confrontaties moeilijk vindt. Oefen maar op hem, juist omdat je zelf in het voordeel bent. Hij rijdt ongeveer op B-niveau, niet wp-waardig, zeg je zelf. De volgende keer als hij wat te zeggen hebt, kun je een opmerking maken in de trant van: "Meneer, u trekt uw paard helemaal in de krul met uw slof, daar hoort u mij toch ook niet over, das pas dierenmishandeling. Ik geef mijn paard een keer een tik, u mishandelt hem constant. Denkt u daar maar eens over na". Of je kan vragen of hij even wil ruilen...
Ik bedoel dus te zeggen Sophie: als jouw paard ergens bang voor is, hij durft ineens niet door een hoek of zo, dan ga je toch ook niet die hoek niet meer rijden ? Zo zit het met jou ook. Je zult wel vaker geconfronteerd worden. Bij hem weet je al dat jij beter rijdt (in het voordeel bent dus), dus deze meneer met zijn grote mond is juist helemaal ideaal voor jou om te oefenen En dat hij een stuk ouder is, daar moet je je niet door laten weerhouden. Houd het wel netjes.
Veel succes en houd ons op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:40

Als je er nog mee zit en je durft die paul aan te spreken, doe dat, daar wordt je sterk van.

Vraag hem of hij de volgende keer jouw voor wil doen wat hij bedoeld Maar dat zal hij niet. Zeg hem gewoon dat je je hebt aangetrokken wat hij heeft gezegd en dat je met je instruktrice hebt gesproken en dat ze vind dat jij het goed hebt gedaan en als hij van een andere mening is, of hij dat voortaan met je instruktice wilt opnemen. Maar als hij denkt dat hij het beter kan, of hij dat dan nu even wilt demonstreren.

Ik heb ook kritiek gehad over mijn rijstijl van een vader die zijn dochter naar haar pony bracht om te rijden, goede man had nog nooit op een paard gezeten, ik heb hem vriendelijk gevraagd of hij het voor wilde doen, want ik snapte het niet en kon het niet
Bij voorkeur natuurlijk als er ruiters in de buurt zijn Nooit meer commentaar gehad.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:46

Of ik me er wat van aantrek ligt er aan wie het zegt
Ik heb met mijn vorige paard op stal gestaan bij bijv. een GP amazone, als die iets zei probeerde ik er wat uit te halen.
Zoals jouw verhaal klinkt had ik er mijn voeten aan geveegd.
Ik heb een tijdje op een manege gestaan en daar waren allemaal van die Pennymeisjes. Dan was het altijd wel wat. De ene keer hingen ze kwijlend over de bakrand te kijken, de andere keer was ik een dierenbeul omdat ik met spoortjes reed. Dat commentaar nam ik toch iets minder serieus, zowel het positieve als het negatieve

Ik probeer er vanuit te gaan dat mensen iets zeggen om mij danwel mijn paard ermee verder te helpen dus ik bedank gewoon vriendelijk voor het advies en inwendig doe ik er wat mee of ik haal mijn schouders op. Ik ga geeneens de discussie meer aan, iedereen doet zoals hij het het beste acht en de enige die de route kan uitstippelen ben jij zelf want je zult zoveel adviezen krijgen en zoveel commentaar, en het zal allemaal tegenstrijdig zijn ook. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

Dus gewoon lekker blijven rijden, ook in de bak en laat ze maar kletsen dan. Als ze het zelf zo geweldig kunnen moeten ze het maar doen!

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:54

Niks
Wel vervelend voor je zeg!
Ik snap dat je daar overstuur van raakt..
Gelukkig staan er altijd mensen wel achter je!
Luister naar die mensen naar mensen die jou en je pony kennen...
Hoe kunnen ANDERE mensen nou commentaar geven op jou en je pony als ze je niet kennen en als ze niet weten hoe de pony is..

Ik heb zelf ook vaak commentaar gekregen..
Opmerking terug helpt meestal wel..
Of heel moeilijk kijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:07

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik WEET wat ik doe en weet wie dat ook weet. Ik heb dus sch**t aan iedereen. Ik ga mijn gang en als ze het er niet mee eens zijn, dan kijken ze maar een andere kant op.
Nou is dit ook mijn levensstijl. Ik denk in oplossingen en ben niet bang om dat cotrovercieel te doen. Bijvoorbeeld bij de keuze van een andere auto is nu een Mercedes Sprinter op vrachtwagenrijbewijs in beeld. Vrijwel niemand weet dat, maar die worden gemaakt!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:25

Het ligt het er bij maar maar net aan wie het zegt. Is het bijvoorbeeld iemand met wie ik een goede band heb, dan ga ik het ervan uit dat ze iets zeggen, omdat ze me willen helpen en dan trek ik me er iets van aan. Is het iemand die paardrijden alleen van de tv kent, dan denk ik laat maar banketstaaf en glimlach ik wel een keer. Daar trek ik me niks van aan.

En vaak weet ik zelf wel of ik goed of fout bezig ben.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:55

Het ene oor in, het andere oor uit... Zeker in zo'n geval als wat jij hier bespreekt, alleen zou ik mijn mond niet kunnen houden Ik zou toch wel eens vragen of hij niet beter aan fitness kan gaan doen ipv zijn armspieren te trainen door het hangen in de slof (oid).
Vaak hoor ik het zelfs niet eens, als ik aan het rijden ben let ik niet echt op wat er rondom mij gebeurt. Verder kan het me ook niet echt schelen, zeker als je weet dat het bij ons vooral de beginnende manègeruiters (no offence, maar een voorbeeld) zijn die dergelijke commentaar hebben... "Je zal het nog wel leren", denk ik dan

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:18

de beste stuurlui staan aan wal he... laat ze lekker praten.
jij kent je pony, zij niet, jij rijd hoe jij wilt en niet hoe zij vinden dat het moet.

en als het commentaar van een sukkel komt die zelf nog geen noemenswaardige dingen heeft gereden, dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:23

Pff die poedersuiker paul weer Hij loopt op iedereen maar te zeiken, terwijl hij zelf zn paard teugelkreupel rijdt, hij belemmert heel dat beest in zn lopen. Niks van aantrekken hoor Soof! Rikky kan gewoon een etter zijn, ik vind jou zelf soms te lief voor hem whaha! En als Iris of Bo het met je eens is dan moet je dat maar geloven. Dat zijn tenminste mensen die er verstand van hebben. Of zullen wij een keer langs de bak gaan schreeuwen naar Paul van: Je verneukt je paard enzo! (Tis nog echt zo ook.. )

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:46

Als iemand mij tips of adviezen gaan geven luister ik daarnaar en probeer ik het uit.
Maar als ze komen van je doet dit niet goed en dat niet goed terwijl ze mijn pony niet kennen of ze zeggen van daar kan ik veel beter op rijden nou dan zeg ik :
Laat maar zien.. en dan mogen ze er van mij op en laten zien wat ze kunnen

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:57

ik heb hier ook regelmatig last van, onze manege is wat dat betreft echt heel erg. ik trek me alleen wat aan van mensen van wie ik weet dat ze er verstand van hebben, de rest (pennymeisjes e.d. ) daar trek ik me gewoon niets van aan.
weet je wat ook helpt? (ik weet niet of het een optie is voor je) gewoon met mp3speler gaan rijden.. hoor je het ook niet meer

aan de bovenstaande reacties zie ik je je al helemaal niets moet aantrekken van die man, jij kent je pony als beste en niet hij

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:04

och meid trek je het niet aan bij mij doen ze dat ook ik heb ene paard loopt van zelf in de krul maar hij word af en toe boos en dan gaat die vervelend doen en aangezien ik zonder zweep rij geef ik hem een flinke schop en toen kreeg ik te horen dat ik onredelijk was en veel te streng (kreeg ik te horen van iemand die niet rijd) en dat ik gene paard waardig was

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:36

ik denk dat iedereen wel eens tegen dat soort mensen aan loopt ik ben daarop geen uitzondering en heb ook van alles naar mijn hooft gekregen

dan denk ik aleen maar krijg het heen en weer jullie zijn gewoon jaloers en probeeren je eigen tekortkomingen te verhullen door over een ander te mekkeren

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:43

Niks van aantrekken, ik kreeg te horen (van een volwassenen) dat ik Saar meer moest gaan aanpakken, kan ik er wat aan doen dat ze bij haar niet lief was
Ik kan er absoluut niet tegen als mensen kritiek hebben op mij waarvan ik zeker weet dat het niet waar is, heb dus ook gezegt dat ze dat maar zelf moet doen omdat ze bij mij niks verkeerd deed (ok, af en toe bokte ze ook als ze het er niet mee eens was maar dan kreeg ze ook wel een tik)

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:48

Ach joh meid...als hij niet eens serieus rijdt weet ie niet dat M2/Z lang niet makkelijk is en dat je pony dan ook eens dingen moet doen die hij niet zo leuk vindt. Laat maar lekker praten als jij n fijn gevoel hebt met rijden dan is het goed...en lekker jammer wat hij ervan vindt.