Door dingen die in het verleden gebeurd zijn zit ik al een tijd met angst tijdens het rijden ... Niet alles alles gewoon goed gaat.. maar als het paard eens een bokje geeft ofzo ... dan is het hek van de dam.
Het is zelfs zo erg dat ik nu ergens ga helpen waar er een stuk of 8 paarden staan, en maar op 1 paard kroop ik met 100% vertrouwen (niet dat ik op alle 8 rij enzo.. maar maakt niet uit). Tot vandaag ...
De andere paarden gaan wel, maar zodra ze bokken of wegspringen of weet ik veel dan krijg ik schrik, zij voelen dat en ja, meer uitleg is niet nodig denk ik 
Vandaag gaan rijden, op mijn lieveling ... Het is natuurlijk fris weer en doordat de bak bevroren was heeft die een paar dagen niks kunnen doen, dus ergens is het wel te begrijpen.. maar plezant is het niet. Ik stap op, ga rondstappen.. paard voelt al heel anders .. maarja, is ook wel normaal. Komt een pony erbij in de piste, paard wordt nog meer anders .. Spaanse pas, piaffe-achtige dingen, allemaal geen uitzondering.. Wil er even bijzeggen dat het paardje 1.85m is, dus als die zich opspant dat is toch wel wat ... (Overigens is die normaal altijd heel betrouwbaar, kan je er het kleinste kind opzetten, daarmee dat ik die ook 100% vertrouwde). Bon, we waren nog aant stappen .. en ineens ontploft de bom .. gewoon steigeren, bokken, 4 benen tegelijk .. weet niet wat die allemaal aant doen was. De man riep: "blijven zitten" .. ik riep terug: "dat gaat niet" .. maar het zadel heeft zo'n riempje en daar heb ik mij dan aan kunnen vasthouden en ben kunnen blijven zitten .. Stijgbeugels teruggezocht (in draf) en gaan draven ... Eigenlijk heeft die verder niks meer gedaan, wel momenten dat ik dacht van: daar gaat ie weer.. maar meer dan wat dreigen zal ik maar zeggen was het niet. Heb hem daarna nog fijn aan het werk gekregen.. wel met moeite, maar het ging .. Galopperen hebben we wel niet gedaan ..
Dus ik heb nu wel doorgezet .. maar als die nog eens zo was beginnen rondspringen dan was ik afgestapt (waarschijnlijk afgevallen) en dat is natuurlijk niet goed .. Het enige paardje wat ik nog vertrouwde .. zal er volgende keer met een stuk minder vertrouwen opkruipen..
Iemand enig idee wat ik kan doen? Heb dat een tijd geleden ook gevraagd van wat je moet doen om vertrouwen te houden of terug te krijgen en het enige wat ik dan te horen kreeg was: doorzetten en er blijven op rijden, telkens terug erop moest je vallen ... Van die dingen ... Nu, ik weet wel dat dit het beste is, maar het is allemaal zo makkelijk gezegd
Dus bij mij gaat dat niet zomaar ...Het is niet mijn paard dus ik kan niet doen wat ik wil, kan niet zeggen van ik ga met NH beginnen of weet ik veel (overigens kom ik daar 1 à 2x per week dus veel zou het toch niet helpen)... Het is gewoon het paard trainen (dus rijden) wat nodig is .. Heb ik echt teveel schrik dan zullen ze dat wel begrijpen, maar dan zal iemand anders gaan rijden dus dat is ook niet zo leuk voor mij .. Wil echt wel met dat paardje bezig blijven, als hij gewoon is (dus lief en betrouwbaar
) is het echt een superknol waar ik nog zeer veel van kan leren en waar ik veel plezier aan beleef ...Dus zijn er misschien dingetjes wat jullie ontdekt hebben waar ik niet aan denk? Ik probeer al de schrik van mij af te zetten, rustig te blijven ademen en rijden alsof er niks gebeurd is .. Maar met momenten voel ik dan zelf al dat ik super gespannen zit en dat is voor niemand leuk natuurlijk.
Groetjess [naam]

(die mensen volgens mij ook niet want die waren ook maar verbaasd).
(heb dat gevoel nog geen miliseconde gehad dat dit nodig zou zijn ... Heb wel ergens gezegd dat een automatische knol, eentje die nooit bokt of een stap verkeerd zet, mij wel leuk lijkt .. maar die zijn toch niet te vinden.. Dus was meer als opmerking/grapje bedoelt ...)