Hoe slaan jullie je mest op? (mestprobleem, help!!)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Hoe slaan jullie je mest op? (mestprobleem, help!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:00

Wij zijn aan het orienteren voor een mestopslag. Het moet goed zijn èn natuurlijk niet te duur. Zucht, hoe hebben jullie dat allemaal?
Ik ben op zoek naar ervaringen en tips.

HELP!!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:32

Wij hebben deze zomer een mestopslag van 4 x 6 meter laten plaatsen door MBS beton, bestaande uit prefab betonelementen en bodemplaten. Kosten ongeveer 2500 euro, inclusief loonwerker voor het plaatsen. Deze opslag is geheel volgens de eisen van de milieuwetgeving.

http://www.multibouwsystemen.nl/

MBS bleek ongeveer 25% goedkoper en beter maatwerk te leveren dan BoschBeton, ook een bekende sleufsilo leverancier.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:34

Ik kon het eerst gratis naar de boer achter ons brengen. Hij stopt binnenkort met de koeien dus dan kan ik het daar dan niet meer heen brengen. We gaan van de week een aanhanger kopen en brengen het dan weg naar een bedrijf of naar iemand anders met paarden tegen betaling.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:36

Ik heb heel toevalling een mestpunt van 3x4x1,25 laten plaatsen door DuMont Beton ook van keerwanden.
Voorlopig kan ik lekker vooruit

wyona

Re: Hoe slaan jullie je mest op? (mestprobleem, help!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:40

wij hebben ook een mestbak laten plaatsen door een bedrijf. zij halen het mest ook op 1x per half jaar als de mestbak vol zit tegen betaling. verder zetten we steeds advertenties op internet dus er word ook steeds mest opgehaald. dat scheeld toch weer

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:43

wij hebben daar thuis geen probleem mee want bij hebben een koeienbedrijf dus wij hadden al een mesthoop voordat wij paarden kregen dus daar gooien we de mest van de pony's en paarden ook bij.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:50

Er moeten nog meer mensen zijn met een mestopslag, zijn er nog goedkope opties? 2500 euro is veel geld... We hebben 5 grote volwassen paarden, 2 pony's en een KWPN veulen, dus wekelijks wegbrengen is geen optie voor ons...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:29

het is wel handig al je "mensen"kent. die kunnen je dan ook matsen. gewoon brutaal wezen en eens naar iemand toestappen die met een kraan bezig is en vraag gewoon of hij iemand kent die dit aan kan leggen of dat tie iemand kent die eventueel je mest op wilt halen. zo hebben wij dat ook gedaan. wij kennen gelukkig een hoop mensen dat scheelt.
mijn motto is dan wel een brutaal mens heeft de halve wereld.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:40

Wij gooien het gewoon op een hoop ... Een groot deel gaat naar de buurman ,kennissen en onze eigen tuin . Werkt prima.. Wij hebben maar 2 paarden en 1 shetlander .

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:45

Wij moeten het op de legale milieuvriendelijke manier hebben, want wij wonen midden in een natuur gebied...

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:06

Opeten
Nee. Bij ons is er een aardappelveld waar nog een 'lijn' omheen zit van 50 cm diep en 1 m breed ofzo. Daar gooien wij onze mest in. Boer gooit er oude aardappelen ofzo op en voila, je ziet er niks meer van.

Want het mag volgens mij niet, maar ach, ik heb het ook niet voor het zeggen.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:16

Het is ws. wel verstandig de komende jaren er voor te zorgen dat je het volgens de regels gaat opslaan, de boetes die je kunt krijgen zijn niet gering. Wij hebben al jaren een mestplaat met opstaande randen volgens de regels, volgens mij heeft de plaatselijke aannemer die gewoon gemaakt. Het beton is vanzelf gestort. Ik zou gewoon eens links en rechts informeren. 2500 euro klinkt trouwens niet als echt heel veel geld hoor, als je kijkt wat er allemaal moet gebeuren. En je kunt het maar beter in één keer goed doen, ik vind het ook wel prettig, ik sta nooit in de modder, alles netjes verhard.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:22

We hebben een perfecte mesthoop, helemaal volgens de regels, maar die ligt dus net op de plaats waar de paardenbak moet komen... balen, want de bak kan dus echt nergens anders.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:24

ik vind het wel erg veel geld. wij hebben onze mestbak aan laten leggen. ze hebben de oude mest eerst opgehaald (vrachtwagen vol) toen een stukje afgegraven er betonplaten in gelegd en daarna van die speciale platen afgeleverd voor de zijkanten (moesten we dan zelf plaatsen) dit grapje koste 500 euro in totaal en vond het meer dan zat. dit bedoelde ik nou dat het handig is als je mensen kent!!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:03

Wij hebben een mestwagen, die de boer iedere 10 dagen komt ophalen.

Een kennisje van mij, heeft een mesthoop (moet hier aan 3 kanten geloten zijn, dus bodemplaat en 2 wanden), waar wormpjes in zitten .
Die wormpjes vreten de mest en zorgen dat het gecomposteerd wordt. Iedere herfst heeft ze prachtige compost, die over de weiden wordt uitgestrooid als bemesting.
Een ander groot voordeel van die wormpjes is ook, dat het mest-volume klein blijft. (door het composeren blijft de hoop lekker klein.)

Als onze boer om wat voor reden dan ook onze mest nhiet meer kan/wil ophalen, gaan wij zeer zeker ook zo'n mestplaat met wormpjes maken .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:34

wat wordt er nu precies bedoelt met een mestbak? gewoon eentje van beton?
ik had eigenlijk zo'n metalen container willen hebben, open van boven en achter, waar je het zo in kan kruien. bedrijfje wat volle container ophaalt en een lege weer plaatst... bestaat er zoiets niet?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:09

Ja dat bestaat maar is in vergelijking behoorlijk prijzig. De prijs van een 'eigen' container ligt rond de Euro 2500 en ze gaan een jaar of 7 mee, daarna zit je met hoge afvoerkosten van het oude metaal.
Een betonnen mestbak is dus veel voordeliger in aanschaf en gaat langer mee. Als je hem dan ook nog netjes vloeistofdicht maakt zal er ook niemand gaan zeuren over het milieu

Natuurlijk is het even een uitgave, maar je hebt er wel jaren plezier van.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:12

Bij ons gaat het gewoon op een hoop. Toevallig is het van de week opgehaald, 15 ton met de hand geschept :s Ik voel mijn armen nog altijd niet!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:27

Daarom laat ik het dus machinaal afvoeren. Mijn armen moeten nog langer mee

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:33

Pellie schreef:
wat wordt er nu precies bedoelt met een mestbak? gewoon eentje van beton?
ik had eigenlijk zo'n metalen container willen hebben, open van boven en achter, waar je het zo in kan kruien. bedrijfje wat volle container ophaalt en een lege weer plaatst... bestaat er zoiets niet?

Wij hebben zo'n metalen container, meestal worden ze gebruikt voor tuin- en sloopafval, maar wij gooien er gewoon onze mest in. Wordt opgehaald wanneer ie vol is. Wat de kosten zijn zou ik eerlijk gezegd niet weten.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:33

niet alleen je armen maar je rug ook!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:37

Idd die ook.
De laatste keer dat in informeerde naar zo'n wisselkontainers kostte die Euro 25 per week dat ie staat en Euro 100 voor het legen.
Je moet dan ook de ruimte hebben voor de vrachtwagen om hem neer te zetten.

Wat het nu kost zou ik niet weten.

vhnele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:13

Wij maken wormencompost van de paardenmest. Zeer goede compost voor de tuin en wij gebruiken het zelfs voor de planten in huis ook. De mesthoop/ nu composthoop is nog maar 1/3 van wat hij eerst was zonder wormen in en dat smijten we dus tussen de planten. De wormen heb ik deze winter gebruikt om mijn vogeltjes in de tuin te voederen en natuurlijk de kippen zijn er ook dol op (eet ik dus langs een omweg de mest van de paarden op: de mest, de worm, de kip, het ei .
Het zijn wel speciale compostwormen die erin moeten. Die heb ik gekocht bij http://www.levendetuin.be/. De winst van de verkoop gaat naar een organisatie die paardrijlessen geeft aan arme kinderen en weeskinderen en zo. Ik ben gewoon 6 kg wormen ter plaatse gaan ophalen was veel goedkoper maar het kan blijkbaar ook per post.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:25

dat lijkt me wel grappig wormen krijgen via de post. zou die postbode weten wat erin zit? hahaha

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:25

Wij hebben potstal omdat we ook met het mestprobleem zitten.
In het voorjaar halen we alles er uit, wel ff hard werken maar met groepje zo gedaan en dan gaat het zo over het land (waar we dan de paarden even niet opweiden, meestal het land waar ze de hele winter op zijn geweest).