Bontje onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:15

Hoi,

De laatste tijd zie ik veel ruiters rijden met een bontje tussen het zadel en het dekje. Zo'n wit/geel ding wat je aan de voorkant en achterkan onder het zadel uit ziet komen. Mijn vraag is wat voor een bontje dat is. Is dat zo'n dik bontje of zo'n dekje met bont aan de voor- en achterkant (zie plaatjes)?

En heeft dat bontje met alleen op de voor en achterkant wel nu als je het tussen je zadel en dekje legt?

Zou dit nou echt lekkerder en zachter zijn voor je paard en de druk beter verbeteren? Waar dient het nou eigenlijk precies voor? Of worden die bontjes meer voor de sier gebruikt? Binnenkort wil ik een nieuw zadel laten aanmeten dus als ik ook zo'n bontje er onder wil zal ik dit met het passen er al onder moeten leggen natuurlijk. Wie o wie kan mij helpen

Is dit dan zo'n bontje (die ovale):

Afbeelding

OF deze? :

Afbeelding

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:18

Het is de tweede die ze gebruiken. Ik heb gehoord dat als je een goed passend zadel hebt en je doet zo'n bontje eronder dat het problemen kan veroorzaken. Het ziet er wel chique uit.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:18

Ik denk dat je Afbeelding deze zag
Die hebben best veel mensen tegenwoordig

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:19

Heeft zo'n bontje eigenlijk wel nut dan als je het tussen je zadel en dekje doet? Is het zachter voor de rug van je paard of verdeelt het de druk beter? Als er één zo neem dan leg ik die bij het aanmeten van mijn zadel er natuurlijk wel onder!

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:24

de meeste mensen hebben zo'n bontje omdat het sjiek staat. Als je zadel goed past heb je het helemaal niet nodig en als je een zadel op maat laat maken (bijvoorbeeld een hulsebos of friso) dan zouden die mensen het je niet adviseren.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:04

Ik vind het veel lekkerder zitten! En mijn zadel past er niet slechter op! Ik heb die tweede dan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:08

Ik moet eerlijk toegeven dat het idd erg sjiek staat, maar het is ook een goede drukverdeler en het heeft een temperatuurregaliserende eigenschap en optimale zweetopname. Wel vind ik het jammer dat ze zo duur zijn.

Lynnlovesyou

Re: Bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:10

Hej
ik vind het ook wel mooi maar mijn paard wordt iets ouder ( 16 ong )
en ik ga nu een springzadel op maat laten maken , zou ik dan voor de bescherming het zadel laten opmeten met een bontje er op of zonder?
gr lynn

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:14

ze zijn er niet alleen in het geel of wit..maar ook int bordeaux rood en blauw..

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:15

ik moet ook zo'n bontje hebben maar dat is omdat het zadel niet helemaal past en de eigenaren vinden het zonde om een nieuwe te kopen omdat ze heel veel met der gewicht schommeld (is een belg) vroeger had ik hem niet nodig omdat het zadel toen paste.

een bontje zorgt er ook voor dat de druk over je paards rug beter word verdeelt: tenminste dat zeiden ze tegen mij in de winkel

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:16

ze zijn er in veel verschillende kleuren....
ik heb er wel eens mee gereden maar ik vindt het niet echt verschillend ofzo het ziet er mischien mooi uit. maar als het goed is weet ik niet.....

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:17

Ik heb er pasgeleden 1 bij de hypo gekocht (@miirthe: Daar zijn echte lamswolle onderleggers nu voor maar € 50--!! moet je wel snel zijn want de actie loopt t/m vrijdag dacht ik)
Ik heb hem vooral omdat ik het lekkerder voor mijn paard z'n rug vindt. Ik heb een ouder zadel (7 jr. oud) en de kussens zijn wat bobbelig, moet het ook laten opvullen, maar tot die tijd doe ik er dat bondtje onder dan voelt hij die bobbels niet. En ik vindt het er ook mooi uitzien en beter voor zijn rug. Alleen als je de echte hebt, aan die neppe dingen heb je niks. Dus als je er 1 voor 20,- euro ziet liggen oid. vooral laten liggen die zijn namelijk van fleece, en volgens mij niet beter voor de paardenrug, omdat het bijelkaar gaat zitten en bobbels vormt. (ik heb het dus heel de tijd over die tweede)

Het eerste plaatje wat je laat zien, is eigenlijk de voorloper van de tweede. Ik heb die eerste ook omdat die tweede toen nog niet bestonden of echt gruwelijk duur waren (worden steeds goedkoper btw). Maar na 2 of 3 keer rijden worden die dingen erg dun en hebben geen functie meer. Nee als je het beste voor je paardje wilt neem dan die tweede en dan de lamswolle uitvoering.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:19

de 1e kun je trouwens wel mooi gebruiken om te longeren (wel met gewoon dekje eronder natuurlijk)

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:21

de eerste kan je tog ook gebruiken voor het rijden met een dekje eronder of werkt die dan ook niet want soms zie ik mensen met die 2e rijden zonder dekje eronder terwijl ik d8 dat je altijd nog een dekje eronder moest doen

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:22

de 1e kan je ook gebruiken voor rijden...maar helpt volgens mij niet echt

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:24

Ik denk dat je de tweede bedoeld.
Heb 'm zelf ook en hij is helemaal goed voor het gevoelige ruggetje van m'n paard en bovendien voert hij heel goed warmte af! Ze is niet ontzettend bezweet meer enz.
Super!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:25

Bij allebei is een dekje een vereiste.

Ander krijg je nog drukpunten, doordat het verder op de huid zit. En ook voor het behoudt van je zadel.

Die tweede is er ook in een sjabrak uitvoering, dan hoeft er niet nog een extra sjabrak onder.

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:28

Als het niet nodig is (paard zonder rugproblemen), gebruik dan liever geen bontje. Hoe minder je onder je zadel hebt liggen, hoe beter. Je zithulpen komen dan ook beter door. Het staat wel mooi, maar dat is toch niet het belangrijkste?
Ik heb er wel één op mijn pony liggen, dat werd mij geadviseerd vanwege haar rug.

En het bontje dat jij bedoelt is inderdaad het 2e plaatje dat je liet zien.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:37

Ja het is de 2de! , ik heb er zelf ook 1!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:41

Ik heb de Tweede ook ! (een Neppe, dus 1tje van 20 euro en niet van 80 euro !)
Maar hij werkt ook gewoon super, ik heb hem nu al een jaar gebruikt en hij is nog steeds niet plat.

Ook heb ik de 1e gehad ! Die is vooral voor het ophogen van het zadel ! Van achteren.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:55

Hou er wel rekening mee dat als je een dik bontvel in de kamer trekt deze dus smaller wordt en dus de voorkant van het zadel omhoog kan komen, dit was voor mij juist een reden om er tijdelijk mee te rijden (crist) omdat mijn zadel voorover zakte en ik moest wachten tot deze aangepast kon worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:34

Ik rijd er ook met eentje, niet omdat ik mee doe met de rage maar omdat ik een jong paard heb met een niet perfect passend zadel, dat kan ook niet omdat ze constant veranderd van bouw. Bovendien is ze ook drachtig. Op het moment dat ik een perfect passend zadel zou hebben zou dat bontje er direct uit gaan.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:47

Ik heb het eerste bontje, gewoon puur omdat mijn zadel niet meer goed past. Ook omdat er bobbels in zitten!
Onder mijn nieuwe zadel komt dus ook geen bontje onder te liggen omdat ik er vanuit ga dat deze past!

Onder een goed liggend zadel moet dus ook geen bontje want je maakt je zadel er alleen minder passender door!
Je boom wordt er smaller door gemaakt en je zadel komt hoger te liggen waardoor je singel ook strakker wordt!

Alleen nu zit ik met de vraag: wat is het beste voor de rug? Op of onder het dekje???

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:54

ik heb er ook een, van echt lamsfel. Maar gebruik hem omdat t zadel niet super goed past. T staat idd. wel mooi. Heb em dan wel direct onder het zadel en dan nog een dik zadeldek eronder.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:14

Hang er vanaf waarom je hem gebruikt, ze zeggen dat het medicinale wol is en het goed is voor de huid en spieren in geval van een gevoelige rug. In dat geval moet ie dus onder het dekje maar dan wordt ie dus wel snel vies. Heb je hem voor de show of als correctie onder een niet goed passend zadel kan ie ook op het dekje.