Hoe tepels schoonmaken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Hoe tepels schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:12

De titel zegt het al, hoe moet ik de tepels schoonmaken van m'n pony?
Nu doe ik eigenlijk de kaas eraf trekken(zachtjes wel hoor) en met een babydoekje de rest eraf wrijven.
Wat is de makkelijkste wijze en het prettigst voor pony beestje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:59

Ik peuter gelijk met een babydoekje alles eruit en eraf. De tepels doe ik iets zachter en wat langer wrijvend, beetje alsof je gaat melken, omdat het daar bij haar het aangekoekst is. Ze vindt het ook niet lekker, ertussen wel, maar de tepels zelf niet, dus dan gaat ze dreigen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:01

mijne niet die trekt een beetje d'r onderbuikje op meer ook niet. ze heeft ook niet zo'n last van pijn want op wondjes iets prikkends doen staat ze me alleen maar aan te kijken "wat doe jij me nou zeg?". maar babydoekjes zijn dus de beste optie?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:08

baby doekjes met olie, niet met een geurtje, dat bijt,(zegt mn dochter van 2,5 jr)

Uprica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:22

Met een washandje en lauw water, kan je toch een beetje pulleke en ze vinden het minder erg omdat het lauw water is!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:26

Ergste korstjes met een washandje met lauw water en de rest met een babydoekje met olie (van zwitsal zonder geurtje zijn het fijnst). Als je dat 1 keer in de week doet wordt het ook niet zo erg vies.

sandr0

Re: Hoe tepels schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:02

doekje met wat baby olie en daarmee schoon maken. Als ze schoon zijn kun je er wat uierzalf op smeren. Ze blijven dan lekker zacht en t vuil blijft op de uier zalf zitten waardoor de poetsbeurt er na het vuil er heel makkelijk af gaat.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:17

Super dank je wel voor de tips en we zijn het er allemaal dus over eens dat babydoekjes het beste werkt.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:31

een sponsje.. een beetje warm water en betedine shampoo.
werkt super!
Merrie was er totaal niet gevoelig op (als ik het gewoon met mn hand deed was ze wat narrig).
werkte heel snel en makkelijk.

Ik ken ook paarden die allerische reactie geven op de babay doekjes waardoor de boel een opzette, dat is helemaal naar voor zo;n beestje...

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 16:33

ik vind trouwens de tepels van m'n pony enorm groot bij de meeste paarden zijn ze een slag kleiner, maar dat zal wel normaal zijn bij haar

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:47

misshcien ooit een veulentje gehad ?
dan hangt de zaak een beetje

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:39

nee geen volies gehad dat is 100% zeker
maak me er verder geen zorgen om ik bedoel bij mensen zijn ze ook niet allemaal even groot, zal bij onze viervoeters wel net zo zijn.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:24

Ik doe er altijd olie op en laat dat een tijdje zitten en dan haal ik de troep er voorzichtig af met baby doekje, Darmoor vind het niet fijn en tilt wel eens een beentje op, maar zal, gelukkig, nooit slaan. Darmoor heeft altijd veel huidsmeer tussen de tepels

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:49

Gebruik ook lauw water of baby doekjes, die van mij vind het ook niet erg leuk als ik het doe.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:58

ik weet niet wat ik lees...kaas, korstjes

Enige wat ik aan de uiers hoef schoon te maken is af en toe wat modder eraf halen. Verder heeft ze gewoon zachte schone tepels. Zelfs ertussen zit zelden vuil terwijl het echt uitgezakte oude uiers zijn .

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:03

Ik doe ook alleen de korstjes weghalen met de hand. Mijn merrie vind het overigens gewelig. Ze gaat er helemaal voor staan. Lang gerekt en met haar lippen langs de muur flemen/friemelen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:26

bij mijn merrie zit er ook vuil tussen de uiers.

ik maak het schoon met warm water en betadine shampoo als het echt erg is,en anders met een babydoekje met uiercreme erop dat is lekker zacht.

echt fijn vindt ze het niet als je eraan begint maar later als ze bijna schoon zijn mag het wel.
soms probeerd ze me te trappen en kijkt ze erg boos,maar dan pkakt de uier ook aan elkaar en dat zal best zeer doen.

alleen een baby doekje vindt ik te droog,dan doe ik haar pijn .
ik doe op het doekje een lik uiercreme.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:30

Ik doe het meestal ook met een babydoekje en daarna wat uierzalf erop. Mijn paard vind het niet leuk, de pony's geven er niks om.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:33

merries met veel hormonen hebben veel meer last van kaas en korstjes , die van mij heeft er ook veel last van, maak ze om de 3 dagen schoon met een babydoekje, en daarna uierzalf erop.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:43

Doe het ook regelmatig met water en sponsje, eerst korstjes eraf pulken.
En ben er blij mee dat ik het zo vaak doe, want zo heb ik een tumor ontdekt die daar zat, en die dus nog op tijd verwijderd kon worden.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:48

[quote="IcePrincess"]ik weet niet wat ik lees...kaas, korstjes
quote]

hihi, ik zat ook al een beetje raar te kijken!
Maar mijn merrie heeft dus wit spul ertussen, maar ik maak het eigenlijk nooit schoon ... Ga ik morgen gelijk proberen!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:57

Ik haal de grovere stukjes eraf met mn vingers en dan met wat water en een doekje de schilfertjes, met een babydoekje nog erover heen en klaar is madame weer

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:52

met die korsten doe ik met washandje en lauw/warm water. dan wrijf ik met zwistal op die uiers (niet te hard wrijven en dat is niet fijn voor een merrie)

oOoKellyoOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:56

1 merrie van mij heefd een wrat ertussen zitten en daar is ze best heel gevoelig. maar kan dat kwaad of niet het groeid niet en er is ook geen pus te zien

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:00

bij de oude merrie(21) kan ik er niet aankomen, heeft me al een mooie hoefafdruk op mn been opgeleverd en daar zal vast een hele hoop rotzooi zitten, maargoed ze is van mn moeder die zoekt het er maar mee uit, ik probeer het niet meer, beest wordt hoe ouder hoe nijdiger!
de 2 jarige kan ik amper de buik aanraken en de achterbeentjes zijn ook errug ;os dus daar probeer ik het voorlopig niet eens bij! eerst maar eens zien dat ze voetjes geeft zonder dat het gevaarlijk is

mn andere is zo lief en braaf daar gebruik ik babydoekjes met olie voor, en als t erg vies is dan die ik er eerst wat olie op odat eht wat zachter wordt

vind t trouwens stukken prettiger dan de koker van mn ruin schoonmaken! of naja prettiger...minder vervelend