zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:33

hoi

ik zit met een vraag,
wij hebben nu een haflinger op proef, echt een leuk dier.
maar ze heeft licht zomer exceem, de eigenaren hebben van de zomer de manen kam afgeschoren omdat het met vlechten moeilijk ging,
mijn pony heeft ook licht exceem en ik gebruik daar wat middelen voor en dat gaat nu goed.
maar de vader van het meisje word door boeren in de omgeving wijsgemaakt dat ze NOOOOIT een pony moeten kopen die exceem heeft.
maar ik ben het hier niet mee eens! ik ben van mening als de pony je verder helemaal leuk lijkt en het klikt enzo je een pony er niet om moet laten staan, exceem kan ook spontaan komen bij een paard wat het niet heeft.. iemand die hier op wil reageren?? dankje

groetjes

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:34

Afbeelding
dit is de pony in kwestie!

Hollyleaves

Re: zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:41

Ik zou er geen problemen mee hebben om een pony met zomereczeem te kopen. Al helemaal niet met lichte. Bij mij op stal hebben 2 pony's het, en dan de gewone vorm. Met een Boett deken op gaat het prima, en zie je er niks van.
Je moet het er dan wel voor over hebben ( bij de lichte vorm, wanneer een Boett deken niet nodig is) om elke dag in de zomer de middeltjes die je ervoor hebt op te doen. Als je dat geen probleem vindt, en de pony is verder leuk, waarom niet?
Dat meisje moet gewoon doen wat ze zelf vindt dat goed is, en niet wat die boeren vinden dat goed is.

Leuke haf trouwens!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:43

Als ik echt helemaal weg was van een pony of paard en die zou zomerexceem hebben dan zou ik hem evengoed kopen hoor. Gewoon een boett deken op in de zomer en je hebt er tegenwoordig zoveel goede middeltjes voor.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:45

Ik heb ook een paard met zomereczeem, maar ik vind het verschrikkelijk. Niet het paard (duh ), maar de zomereczeem is echt een ramp. Ik zie dat ze er veel last van heeft en veel middeltjes werken niet goed (genoeg)...
In de tijd dat ik haar heb, is de zomereczeem ook steeds erger geworden. Ik hoorde dat dat vaker zo is.

Ik zeg niet dat je de pony hierom moet laten staan, heb ik bij die van mij ook niet gedaan. Maar realiseer je wel dat je een pony koopt, die er veel last van (kan) krijgen en je moet zeer goed smeren (en smeren kost geld, en alles bij elkaar opgeteld.. is dat toch een hoop extra ).

Ik denk dat veel mensen hier te makkelijk over denken. Met boettdeken had die van mij er geen last meer van, of iig.. op de meeste plekken niet meer. Maar lang niet alle middeltjes werken (het is echt uitproberen) en ze zijn vaak behoorlijk aan de prijs...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:51

het hoeft niet erger te worden. mijn pony had zich helemaal kaal geschuurd en het is bij mijn pony juist verminderd, ik weet hoe vervelend het kan zijn maar ik zou er niet een pony niet om kopen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:04

Tja, als je het ervoor over hebt om in de zomer te smeren en je pony onder een dek te houden, dan kun je wel een paard met zomer eczeem kopen. Let er wel op dat je niet teveel voor zo'n paard betaald!!!! Ik heb nog een 4 jarige KWPN merrie staan met als enig gebrek zomer eczeem, ze kost maar 800 euro en ik heb haar nòg steeds niet kunnen verkopen!! Trek je conclusie...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:08

Ik zou zo'n dier niet kopen. Als je al een paard hebt en die krijgt het....tja...dan doe je er alles aan. Maar als je van te voren kunt kiezen, dan heb ik liever een paard zoner. Waarom? Omdat je nooit weet of het erger wordt of niet. Het gaat mij niet eens om het geld...maar omdat ik niet kan aanzien dat een dier zoveel jeuk heeft. Ik heb zelf een keer uitlsag gehad dat vreselijk jeukte...vier dagen lang...dat is echt om gek van te worden. Dat is erger dan pijn!
Een vriendin van me had een Mérens die het had. En dat werd steeds erger, terwijl ze er alles aan deed. De afgelopen zomer hielp zelfs de Boettdeken niet meer, die schuurde het dier gewoon kapot. Uiteindelijk is het dier afgemaakt, want het was neit meer te doen. Ik vond dit heel erg...voor het dier...en voor haar....
En daarom zou ik er neit aan beginnen als ik vooraf de keuze had. Er zijn zat andere paarden waarmee je ook een klik kunt krijgen die het niet hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:11

Ligt sterk aan de prijs of ik m zou kopen of niet

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:12

Tjah aan de ene kant zou ik hem kopen aan de andere kant de dekens e.d en middeltjes zijn wel duur.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:22

Met lichte zou ik geen problemen hebben..
Normaal tot zwaar.. Mwaah.. Ik zou er even over nadenken.
Bij zwaar niet doen iig. Er zijn genoeg ZONDER..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:24

Ik zou een paard met exeem niet kopen
In het gebeid waar ik woon, tegen de grote peel aan, stikt het van de mugjes en andere rotzooi. Bij mij zou zo'n paard geen leven hebben.
Dus zou ik hem wel moeten laten staan, hoe leuk hij mij ook lijkt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:32

Het ligt aan de prijs. Ze moeten wel zakken met de prijs anders is het niet reeel.
Ik heb een paard te rijden gehad dat zgn. zomerexzeem had, die heeft een zomer een smeerseltje van de veearts gehad en daarna nooit geen exzeem meer. Volgens mij was het dus niet eens exzeem
Zo kan het ook gaan
Je hebt er wel zorg aan natuurlijk maar als je de zorg voor een paard niet op je wil nemen moet je er geen kopen vind ik Bij hele zware exzeem vind ik het anders, maar bij wat lichte exzeem... ik zou er niet te moeilijk over doen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:35

bij ons stikt het niet van de mugjes dat heb ik zelf ervaren en de pony heeft het lciht, haar staart is nog mooi vol en dik en haar manen is nu niks meer aan te zien alleen dat het wat korter is, de eigenaren zeggen echt dat het heel licht is.. ik geloof dat ook anders zagen de manen en staart er wel anders uit!

de prijs is niet hoog, iig dat vind ik niet, maar die ga ik hier niet noemen weet niet of het mag.
maar bedankt voor al jullie tips, ik zie dat het erg varieert..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:36

ik heb ook tegen mn vriendin en ouders gezegd dat ze gewoon in de vraagprijs moeten gaan zakken als dat lukt zou ik er verder geen problemen mee hebben en dat meen ik oprecht!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:37

Ik zou zo'n paard wel kopen, zeker als het maar een lichte vorm is.
Met een boett deken en eventueel wat smeerseltjes hoeven ze er dan helemaal geen last van te hebben. ja dat kost wat geld, maar zo'n paard kost dan ook wel weer minder als je hem koopt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:37

Citaat:
maar de vader van het meisje word door boeren in de omgeving wijsgemaakt dat ze NOOOOIT een pony moeten kopen die exceem heeft.maar ik ben het hier niet mee eens! ik ben van mening als de pony je verder helemaal leuk lijkt en het klikt enzo je een pony er niet om moet laten staan, exceem kan ook spontaan komen bij een paard wat het niet heeft.. iemand die hier op wil reageren?? dankje

zou geen paard met zomerexceem willen kopen, wel als ik ergens anders woonde. Maar vind het voor het paard niet goed , en vind het zelf maar niks steeds van die speciaale dekens en midellen gebruiken.
Er zijn hier ook te veel muggen (gelderland)

Ookal zou je de pony heel leuk vinden en klikt het dan zou ik het tegenover de pony niet eerlijk vinden om hem te houden omdat hij/zij hier gewoon niet normaal kan leven als de andere paarden en ik vind dat ze gewoon een goed tehuis moeten krijgen ergens bij de kust waar ze minder last van zomereceem hebben.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:40

Ik heb ene pony gekocht zónder zomereczeem die toen ik haar 3 jaar had en we verhuisd waren ineens wél zomereczeem kreeg en het werd ieder jaar erger tot het echt extreem was!
allerlei mideltjes geprobeerd, hielp alsmaar half, t hielp tegen de jeuk zodat ze zic niet tot bloedens toe openschuurde
maar een boettdeken was wel echt dé oplossing

en heel raar, maar de laatste 2 jaar heeft ze zonder deken amper geschuurd...dus t lijkt ineens weer over te gaan

maar ik zou er een paard of pony dus nooit voor laten staan als ie verder aan al mn eisen voldoet, en immers zoals ik zelf heb meegemaakt, een pony kan zelfs als je hem al jaren hebt nog eczeem krijgen dus ja!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:42

ik zou het persoonlijk niet doen.

wij hebben op stal een shet gehad met zomerexceem. echt verschrikkelijk was het!
het kost je handen vol met geld aan smeersels die niet/half werken.

ik zou het ook zowiezo de pony niet aan willen doen, omdat het hier in de buurt ook een slecht omgeving is voor exceempaarden.

hoe oud is de pony?
lichte exceem kan namelijk nog erge exceem worden

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:06

ik heb mijn paard nu ruim een jaar gelden gekocht. Hij had ook last van de muggen, vliegjes e.d en had het grootste deel van zijn manen er af sgeschuurd net voor ik m kocht. De DA zei dat t (nog ) geen zomereczeem was maar dat hij wel reageert op die mugjes e.d en er dus wel geveolig voor is. Ondanks negatieve reacties van dat moet je nooit kopen!!! heb ik t toch gedaan. Hij heeft nu redelijk mooie manen maar in de eczeem periode moet ik wel regelmatig met keratoshampoo wassen en insmeren bij jeuk met sweet itch. Ik red t hiermee de zomer door zonder dat t m zijn manen kost. Ik woon wel aan de kust. Als ik de zomer in de drrenthe ben heeft ie wel meer last van al die steekbeesten en probeert dan meer te schuren. Maar hij heeft t gelukkig uin zo'n lichte mate dat t overkoombaar is. Ik ben nog steeds helemaal happy met mijn paardje. Heeft een paard erg eczeem dan zou ik mdenk ik niet kopen ookal kan elk paard t onwikkelen op elke leeftijd. je begint dan al met erge problemen.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:10

Ik zou het niet doen, je verkoopt hem echt weer moeilijk door.
Wel een leuke haf.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:12

Ik zou het niet doen,het is echt een probleem.

Ze schuren alles wat ze schuren kunnen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:34

Nee ik zou het niet doen. Liever geen exceem het is niets waard en je verkoopt hem ook niet snel. Sneu voor het beestje maar nee ik zou het niet doen.

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:40

ik zou het wel doen.
wat ik me ook afvraag is wrom jullie eerst een pony op proef hebben genomen terwijl jullie wisten dat ie al exceem had en er nu pas aan beginnen te twijfelen...
als jullie er eerst geen twijfels bij hadden en nu ineens wel vind ik het het een beetje raar en je moet niet naar de boeren luisteren maar denk wat je zelf het beste vind!
een lichte exceem is redelijk in de hand te houden appart voer,'savonds binnen en er is weinig aan de hand.
mijn verzorg haflinger heeft een iets ergere form maar ook dit is redelijk in de hand te houden!

gewoon doen dus en niet naar die boeren luisteren!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:04

Ik zal het niet doen, of je moet er heilig van overtuigd zijn dat dit de enige leuke pony is die je ooit zal vinden.