germie schreef:Ik rij ook op zo'n pony, de praam werkt niet, ik vraag altijd iemand om het oor te pakken en goed stevig vast te houden, wordt het paard vervelend, dan steviger vastpakken, gaat het goed, dan iets losser, werkt prima, en dit is echt niet zielig!!!!! Een paard moet het maar leren, en je zult merken, na een aantal keren wordt het ietsje beter, echt over zal het niet gaan (als het angst/kopschuw is).
En niet vlechten omdat het niet gaat, zou ik niet direct doen, dan wordt je op wedstrijden wel op aangekeken.
Die truuk met het oor heb ik van iemand die al meer dan 40 jaar met paarden werkt, hij zegt dat ze er niet banger van worden, en dat klopt ook wel. Je moet echter geen echte oorpraam maken, dus touw erom heen.
Dit vind ik van de gekken. Alleen om die manen te trekken bij een kopschuw paard moet je aan zijn oren gaan rukken? Ik vind het hele manentrekken-gebeuren al flauwekul (lange manenfreak
), en al helemaal al die methodes. Knip de manen dan desnoods. Op een wedstrijd vlecht je ze toch in, en zie je er niets van, en tijdens de les hoeft niet elk paard er als een modelpaard bij te lopen. Ik vind het niet gek dat die paarden moeilijk doen, vind jij het lekker als ze haren uit je kop trekken?