stalbenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:29

Mijn paard heeft stalbenen
Nu vroeg ik me af hoe dit veroorzaakt word en hoe het te verhelpen/ voorkomen is, ik heb eens gehoord dat je dan bier over het voer moet doen is dit waar??
ze komt wel genoeg uit de stal en elke dag los dus daar kan het niet aan liggen.

hebben jullie tips en of ervaringen?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:37

Stalbenen zijn het beste te bestrijden door je paard altijd de mogelijkheid te geven om te bewegen. In een loopstal dus....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:38

Wat voor voer krijgt hij?

Langer los helpt toch echt het beste

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:46

ze krijgt gewoon hooi met 2x een halve kilo basis brok

Vayo

Re: stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:55

Stalbenen komt vaak voor bij (oudere) paarden die lang op stal staan en dus weinig beweging hebben. Ook kunnen stalbenen ontstaan door spierverzuring (overbelasting de dag of dagen daarvoor).

Hoe veel beweging heeft je paard? Staat hij elke dag een paar uur buiten? Zorg dat je paard regelmatig even uit zijn stal komt!

En wat krijgt je paard voor voer? Ook een teveel aan eiwit (vaak in combinatie met te weinig beweging) in het voer kan resulteren in stalbenen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:58

ze is nog niet oud... 8 jaar
ze komt er dagelijks minstens een 1 a 2 uur uit
ze krijgt wopkebrok volgens mij zit daar niet zo veel eiwitten in

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:00

lekker zoveel mogelijk op de wei, je zult zien dat de stalbenen snel zullen verminderen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:02

in de wei zal helaas niet gaan aangezien alles hier klei is maar ze gaat dus al elke dag los in de bak en daarnaast word ze meestal nog gereden

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:08

Blijkbaar is dat voor jouw paard toch te weinig.
Ik zou toch proberen haar langer buiten te krijgen.
Of meerdere keren per dag een half uur ipv bv 1 keer een uur.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:09

Persoonlijk vind ik 1 a 2 uur niet echt veel. Misschien mag ze, als je uitlegt dat ze stalbenen heeft, elke dag naast de keer dat ze in de bak gaat nog een keer extra los in de bak. Of eens een keer extra uit de stal (laten) halen en wat aan de hand stappen.

Ik heb wel eens gehoord dat bier het bloed zuivert, maar ik heb er zelf geen ervaring mee en ik weet ook niet of het waar is. Verder schijnen stalbandages te helpen tegen stalbenen, maar ik heb ook hier geen ervaring mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:11

Aan het voer zal het waarschijnlijk niet liggen.
Bij kuilgras zie je het namelijk wel vaak.

appelazijn zou ook moeten werken.
Maar meestal duurt het wel een poos voor dat het ook echt werkt

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:18

Delphi schreef:
.Verder schijnen stalbandages te helpen tegen stalbenen, maar ik heb ook hier geen ervaring mee.

Ik heb geleerd dat stalbenen betekend dat er vocht in de benen zit waardoor de benen dikker zijn.
Dat is meestal een gevolg van te veel op stal staan, en dus te weinig bewegen, daarom ook de naam stal benen.
Met bandages lijkt het me dat je alleen de symtomen, nl de dikke benen, bestrijd maar niet wat er echt aan de hand is.
Als het vocht niet de benen in kan door de bandages, gaat het vocht dan niet ergens anders heen?
Mij lijkt dat er maar 1 goede oplossing is, en dat is meer bewegen.
Of dat losgooien, wandelen, stapmolen, rijden of iets anders is maakt volgens mij niet veel uit.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:49

gewoon wat vaker en wat langer laten bewegen, bijvoorbeeld 1 of 2x per dag aan de stapmolen of even los.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:58

helaas heb ik geen stapmolen en los gaat ze dus al

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:11

tinkerLuna schreef:
Ik heb geleerd dat stalbenen betekend dat er vocht in de benen zit waardoor de benen dikker zijn.
Dat is meestal een gevolg van te veel op stal staan, en dus te weinig bewegen, daarom ook de naam stal benen.
Met bandages lijkt het me dat je alleen de symtomen, nl de dikke benen, bestrijd maar niet wat er echt aan de hand is.

Hier heb je helemaal gelijk in. Stalbenen is gewoon oedeem. Mensen met oedemen krijgen ook van die bandagesokken. Maar de eigenlijke oorzaak, te weinig beweging, haal je hier natuurlijk niet mee weg. Ik ben het helemaal met je eens dat het paard meer beweging moet hebben!

@Perla: mag ze niet twee keer op een dag los in de bak? Of kan iemand haar niet elke dag even aan de hand wat laten stappen dat ze toch even haar benen kan strekken?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:14

ze kan wel 2x os in de bak maar ik wil haar geen hooi voeren in de bak dus dan moet ze om te eten weer naar de stal

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:18

liever je paard langer in de bak, en iets minder tijd om hooi te eten, als je paard op stal met stalbenen.. dat eten komt 's nachts wel. ze eten echt wel genoeg hoor in al die uren die ze op stal staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:18

Perla schreef:
ze is nog niet oud... 8 jaar
ze komt er dagelijks minstens een 1 a 2 uur uit
ze krijgt wopkebrok volgens mij zit daar niet zo veel eiwitten in

Dat is veels te weinig, 1 a 2 uur per dag de benen strekken. wopkebrok nog nooit van gehoord. Van Havens hebben ze kruidenmuesli en dat is best fijn spul, het helpt wel wat, maar wat echt werkt is je paard overdag, dus minstens overdag buiten te laten lopen. Ik snap dat dat niet bij jullie stal kan, maar zoek dan een stal waar dat normaal is. Paarden horen niet 22 uur in een hok te staan, dan krijg je dat soort problemen die je niet zomaar oplost.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:21

Perla schreef:
ze kan wel 2x os in de bak maar ik wil haar geen hooi voeren in de bak dus dan moet ze om te eten weer naar de stal

Het is optimaal om een paard de hele dag door te laten eten, maar net zo optimaal om je paard de hele dag buiten te laten lopen (of een loopstal). Een evenwicht tussen op stal en in de bak is dus 't beste.

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:46

ik denk dat voldoende beweging toch het beste is mijn paard heeft er ook last van als hij een tijd binnen heeft gestaan.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:15

genoeg beweging is het belangerijkste!
Als je erop rijdt, altijd genoeg instappen, anders heet er de dag nadien weer stalbenen. Om goed te zijn zou je moeten instappen tot de meeste zwelling weg is (dit duurt wel lang dus begin rustig te draven ofzo, maar nog geen korte wendingen nemen enzo).
Wanneer je gedaan hebt met rijden kan je ze bandageren met stalbandages (maar laat hiervoor je mss best iemand helpen want als je ze te veel doet spannen staat ze weer met dikke benen de volgende dag. Ook niet te los want dan zakken ze af, dat begint te trekken en de volgende dag..idd, dikke benen.
Als je rijdt, rij dan zonder bandages of getten in het begin. Eens de zwelling weg is kan je er nog bandages aandoen maar het beste is de benen gewoon open laten!
Voor de rest, gewoon zien dat je paard genoeg ingestapt is voor je zwaar begint te werken en ook lang genoeg uitstappen!
Misschien eens vitamines bij het eten bijgeven, dat kan nooit kwaad.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:20

ze heeft geen vitamine gebrek want ik geef aar eens in de maand een vitamine stoot
en ik weet hoe ik moet bandageren dus daar licht het niet aan
alleen ik gebruik liever geen stalbandages omdat ik het alleen maar gedoe vind

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:57

Mss iemand zoeken die iedere dag een paar keer met dr wilt stappen ?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:58

ja misschien maar dat doe ik dan wel zelf

LittleKathy

Re: stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:59

Beweging is toch echt het enige wat goed helpt, ook is er Buut te krijgen via de DA als de benen nog steeds lang dik blijven. Geef haar veel weidegang en stap iedere dag een half uur op de harde grond, waarschijnlijk gaan die dikke beentjes dan wel weg