Pony van 7 maanden al bit in??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

love_FlAmE

Pony van 7 maanden al bit in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:02

Hoi,

Gisteren was ik met m'n vriend bij z'n opa naar de nieuwe pony kijken. Een haflingerhengstje van 7 maand, enorm leuk ding. Maar goed even erover gepraat en toen zei m'n vriend opeens van "binnekort gaan we hem een bitje indoen" ik zeg: "wat een bit? je bent wel niet goed bij je hoofd, hij is daar nog veel te jong voor!" Maar m'n vriend hield voet bij stuk dat ze daar zo vroeg mogelijk en spelenderwijs aan moesten wennen... Maar ik vind dat je zo'n beestje nog ff kind moet laten zijn en als hij 2,5j is ofz dan pas met een bitje beginnen! Wat vinden jullie?

Groetjes

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:06

Pff... idd een "beetje" vroeg, maar hier zijn al heel veel topics over ( soort van )

fjordnina

Re: Pony van 7 maanden al bit in??

Heel eerlijk? Ik vind dat je vriend gek is geworden. Krankzinnig. van een baby van 7 maand verwacht je toch ook niet dat hij al begint te fietsen. Laat dat veulen lekker veulen zijn. Iedere oefening heeft zijn eigen leeftijd. Een bit in met 7 maand? No way. Zorg eerst maar dat ze netjes aan het halster meelopen en als het echt moet een beetje aan het verkeer laten wennen. Dat soort dingen. Voorzichtig longeren als ze 2 zijn maar tot die tijd lekker met rust laten.

Anoniem

Re:

als ze een jaar of 2 zijn kan een bitje er wel in....maar eerder niet
Laat ze lekker paard zijn
Ik kreeg mijn fjord toen ze 6 maanden oud was, nou geen haar op me arm die eraan dacht daar een bit in te hangen

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:08

Ze zijn er idd op alle gebied al heel vroeg mee bezig, halster lopen kan die al en al volledig verkeersmak (zelfs vrachtwagens- en traktormak). Maar dat is nog nie zo erg, maar toen hij begon over dat bit, sloeg ik ff door..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:17

verkeers mak maken op vroege leeftijd is wel goed hoor
maar een bitje vind ik te ver gaan.
Toen mijn fjord eeen maand of 7 a 8 was kon ze ook aan het halster meelopen en mak in het verkeer

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:21

Ik heb een andere mening en wel dat een bit op zich natuurlijk niks doet. Als hij een bit in wil hangen, waarom niet? Laat zo´n paardje maar ervaren wat het is om iets door de mond te hebben. Alleen, niks er mee doen en na een paar minuten weer uit.
Het is ook niet te vroeg om een paard halstermak te maken, er mee te wandelen en het verkeersmak te maken. Alles wat een paard in zijn eerste jaar leert, vergeet het nooit meer. Dus als hij zoveel mogelijk wil laten ervaren, zonder angst en dwang, is dat heel mooi. Het is wat anders als hij hem voor de kar gaat zetten of er op gaat zitten ofzo.

Als je bedoelt dat hij een leiteugel aan het bit wil maken en er zo mee wandelen, is het wat anders.

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:35

Ze zullen er op die manier wel aan wennen en hij zal er ook niet dood van gaan maar ik ben meer van het principe van "laat dat veulen lekker op de wei spelen, als hij groot is moet hij z'n hele leven nog luisteren en een bit inhebben" Halstergewenning vind ik natuurlijk wel goed, maar een bitje

nrps_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:37

serieus dat is echt NIET goed

nrps_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:38

Ik ben er niet op tegen dat mensen veulentje aan heet halster nemen en poetsen en voetjes wassen en wandelen enz, maar een bit? zo jong al

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:45

Je vriend bedoelt het vast heel goed hoor, en wat hierboven ook gezegd wordt "aan zo veel mogelijk laten wennen". Maar het gebit van dat beestje is nog lang niet uitgegroeid. En ik denk dat een stuk ijzer dan best wat schade in het mondje kan veroorzaken. En dat zijn nou juist de ervaringen waarvan je niet wilt dat een dier ze onthoudt...

Hebben ze misschien ooit problemen gehad met paarden, in die zin dat ze niet wilden wennen aan 't bit op latere leeftijd? Ik heb 't zelf nog nooit meegemaakt, met ongeveer drie ging er een bitje in, en dan keken ze even raar en dat was het...

Maar dat ie al verkeersmak is, is wel toppie. En elk veulen dat niet meer bij de moeder is, moet natuurlijk aan 't halster kunnen lopen.

Heeft je vriend geen redenatie gegeven, het hoe en waarom?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:58

Wij doen dat ook altijd, voordat een veulen 1 jaar oud is hebben ze al een bit in gehad. Wij maken dit aan het halster vast, en geven ze een plak hooi, en laten ze zo een half uurtje staan eten. Geeft absoluut geen problemen, is ook totaal onschadelijk voor het gebit, als je daar problemen mee zou krijgen zou je wel op een hele rare plaats het bit in doen. Wij hebben er goede ervaringen mee, wel pakken wij ze absoluut niet aan het bit vast. Alleen in de mond, meer niet. Dit doen we zo een keer of 5, om de 2 weken of zo een half uurtje, en dan een jaar later weer een paar keer.

@Clitia: onze paarden hebben geen gebitsproblemen, en we doen het al 30 jaar zo. We hebben zelfs 20+ers die ieder half jaar door een tandarts gecontroleerd werden en zelfs nooit een haakje hebben gehad. Overigens zijn de enige die problemen bij ons hebben met het gebit (haken bijvoorbeeld) juist degenen die we niet zelf gefokt en opgefokt hebben. En ieder half jaar komt de tandarts controleren.

En nee, we hebben nooit slechte ervaringen gehad. Maar ook wij zijn van mening vroeg beginnen kan geen kwaad. Ze hoeven nog geen half uur per week bij ons iets te leren, en de rest van de tijd staan ze heerlijk in een kudde op de wei, ze staan beter als menig ander paard en kunnen ook meer paard zijn als veel andere paarden. De opfokkudde heeft alle leeftijden, beter als bij de opfokbedrijven dus. Ons bevalt deze manier al 30 jaar goed en we blijven het zo doen.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:01

Zolang je alleen het bitje er eventjes in doet en er weer uithaalt vind ik dat niet zo erg!
Beter dan longeren en alvast zadeltjes, en dat er zelfs veulens met dekens op lopen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:04

Met dekentjes op, schuldig! Maar het was maar eenmalig, mijn panterbonte veulen moest naar de keuring en was mooi gewassen, die heb ik toen maar een dek opgedaan.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:06

Op de keuring zie je zo vaak veulentjes met bitten in lopen...
Nou zo ongelukkig zien die er niet uit
Hoe eerder ze leren hoe flexiebeler ze meestal zijn en hoe makkelijk het gaat...

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:07

Neonlight schreef:
Wij doen dat ook altijd, voordat een veulen 1 jaar oud is hebben ze al een bit in gehad. Wij maken dit aan het halster vast, en geven ze een plak hooi, en laten ze zo een half uurtje staan eten. Geeft absoluut geen problemen, is ook totaal onschadelijk voor het gebit, als je daar problemen mee zou krijgen zou je wel op een hele rare plaats het bit in doen. Wij hebben er goede ervaringen mee, wel pakken wij ze absoluut niet aan het bit vast. Alleen in de mond, meer niet. Dit doen we zo een keer of 5, om de 2 weken of zo een half uurtje, en dan een jaar later weer een paar keer.

@Clitia: onze paarden hebben geen gebitsproblemen, en we doen het al 30 jaar zo. We hebben zelfs 20+ers die ieder half jaar door een tandarts gecontroleerd werden en zelfs nooit een haakje hebben gehad. Overigens zijn de enige die problemen bij ons hebben met het gebit (haken bijvoorbeeld) juist degenen die we niet zelf gefokt en opgefokt hebben. En ieder half jaar komt de tandarts controleren.

En nee, we hebben nooit slechte ervaringen gehad. Maar ook wij zijn van mening vroeg beginnen kan geen kwaad. Ze hoeven nog geen half uur per week bij ons iets te leren, en de rest van de tijd staan ze heerlijk in een kudde op de wei, ze staan beter als menig ander paard en kunnen ook meer paard zijn als veel andere paarden. De opfokkudde heeft alle leeftijden, beter als bij de opfokbedrijven dus. Ons bevalt deze manier al 30 jaar goed en we blijven het zo doen.

GE-WEL-DIG!! super dat jullie het op zo'n manier aan jonge paarden presenteren, dit is de beste ervaring die je een paard mee kan geven. Als ze drie zijn krijgen ze al zoveel nieuws voor hun kiezen, als je het op deze manier een beetje kan voorbereiden, waarom zou je het dan laten..?

nrps_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:09

Ja Dat is wel zo inderdaad... Anders komt alles in 1 klap als ze 3 zijn

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:15

mag ik er even op wijzen dat wat jullie nog een baby van 7 maanden noemen, ook een monster van 7 maanden kan zijn?
Je hoort wel eens dat er weer iemand is doodgeslagen door een jonge hengst. Moesten we m dan nog steeds als kleine baby behandelen totdat hij 2,5 is en zeggen dat hij van zijn jeugd mag genieten?
Een hengst kan behoorlijk opspelen rond zijn 1 jaar, sommige vroeger sommige later of nooit. Maar als je dit netjes kan vermijden door er een bitje in te leggen dan zie ik het probleem niet. IK heb hengsten gehad die ik bij hun eerste al een hengstenbit in moest leggen omdat ze liever op hun achterbenen liepen en er dus echt geen land mee te bezeilen was zonder bitje ( vroegrijpe hengsten) en ik heb er ook gehad die hun hele leven zo lief waren dat je ze aan een halstertouwtje langs de merries kon halen... Dus als je vriend er verstandig mee omgaat dan denk ik dat het helemaal geen slecht plan in zolang hij maar rekening houd dat het nog een erg jong paard is.
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 02-01-06 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:21

chaai schreef:
GE-WEL-DIG!! super dat jullie het op zo'n manier aan jonge paarden presenteren, dit is de beste ervaring die je een paard mee kan geven. Als ze drie zijn krijgen ze al zoveel nieuws voor hun kiezen, als je het op deze manier een beetje kan voorbereiden, waarom zou je het dan laten..?

Pff, eindelijk iemand hier die dat ook in ziet! Ik vind ook dat ze enorm veel voor de kiezen krijgen. Bovendien zit ik (buiten de appaloosa's) in de hackney's, als die getuigd worden moeten ze gewoon al vrij snel de weg op. Toch fijn als ze al verkeersmak zijn. (Dit wordt als veulen al gedaan als ze nog bij de moeder lopen trouwens, en later als ze gespeend zijn nog een paar keer, keer of 3, langs de weg en dan kennen ze het).
Bovendien worden ze er ook erg mak van, omdat ze toch in handen komen. En ze genieten ervan, om even bezig te zijn. Als ze daarna hun beloning krijgen, een lekkere knuffel en zo, dan zie je ze glunderen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:27

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand zijn jaarling een bit in deed en dan een paar dagen in liet. Iets van een week ofzo, al die tijd een bit in, ook met eten enzo.
Dat vind ik eerlijk gezegt ook een beetje raar.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:29

het is inderdaad niet slecht om veulens in hun 1e jaar al wat dingen aan te leren....en ik vind de manier van neonlight toppie....en als je ze nu al een aantal dingen aanleerd hebben ze op hun 3e jaar niet ineens heel veel wat ze moeten verwerken....en vaak zie je jonge paarden die niet handelbaar zijn omdat er op hun 3e jaar in 1 keer teveel op ze af kwam....en als het dan op een verkeerde wijze gedaan word kan het echt tot gedrags problemen lijden.

dus heel verkeerd is het inderdaad niet,zolang iemand het doet met verstand en belijd is er niks verkeerds aan.

anouar15 ja dat is heel raar en daar schiet je ook niet veel mee op....maar 1 x in de 2 weken een half uurtje kan echt geen kwaad...

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:32

Anouar15, vroeger deden de boeren hun werkpaarden een bit in wanneer ze na een lange winter weer voor het eerst naar het land gingen. Dus was om te verkomen dat de paarden zich een graskoliek zouden eten. Op deze manier aten ze langzamer omdat ze meer moeite moesten doen. Ik weet niet ofdat ik het een fijne manier zou vinden, maar voor hun werkte het blijkbaar prima. IK kan me niet voorstellen dat dat bit bij die jaarling waar jij het over had nou echt met die bedoeling was. Dat vind ik echt veel tever gaan. Vooral op die leeftijd moet je ze niet storen in hun maaltijden.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:34

Wij doen ook veel met onze veulens, vanaf de eerste dag! Overal aanraken, op een gegeven moment beginnen met voetjes geven, meelopen aan het halster (dus niet los achter moeder aan naar de wei), dekentje erop, oortjes aanraken, beetje haartjes wegknippen (of doen alsof). Een bitje hebben we eigenlijk nooit gedaan, maar ik heb ook zeker geen bitje dat klein genoeg is voor een veulenmondje! In principe vind ik het geen slecht idee. Zo jong mogelijk overal aan wennen (behalve natuurlijk aan een zadel....voordat ik het hele forum over me heen krijg), daar heb je later alleen maar plezier van.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:34

Dat was zodat hij aan het bit kon wennen. Maar ik denk juist dat dat alleen maar een slechte ervaring voor hem is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:37

anouar15: een aantal dagen? Pff, kwaad kan het niet in principe, echt schade zal zo'n paard er niet van ondervinden, maar ik kan me voorstellen dat zo'n paard het dan in de toekomst juist als vervelend beschouwd, en ik geef hem geen ongelijk. Bovendien lijkt het me niet fijn drinken voor zo'n paard.

Redneck, tja, een zadel zou best makkelijk zijn, maar dat gewicht he. Hoewel we wel als ze 1,5 jaar oud zijn een longeersingeltje om doen om ze te laten voelen. Gewoon omdoen, meer niet. Bij het beleren ook nooit bokkende paarden gehad (tenminste, niet op zadel of singel).