stalbandages

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iZZiDiZZi

stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 00:47

hey!...misschien een hele domme vraag..maar kan je rijden met stalbandages zonder onderlappen? zo niet..waarom niet?

Groetjes!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:58

die dingen zijn nogal dik, dus ik zou er niet mee rijden. als het polobandages zijn, kan je ermee rijden, maar het is niet echt een zicht.

er is niet voor niets een verschil tussen werkbandages en stalbandages.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:17

Idd Biepje. En onderlappen zijn er ook niet voor niets. Hou het maar gewoon bij peesbeschermers, want voor je het weet heb je een setjes verslaving, en dat is erg duur

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 08:45

Bandages hebben geen nut,dienen alleen voor de sier
Dus gebruik beter peesbeschermers
Stalbandages heten niets voor niets STALbandages

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:41

Iid, stalbandages zijn stalbandages.
Als je de benen echt goed wil beschermen kun je het beste toch echt beschemers gebruiken!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:44

Blue_Star schreef:

hier ben ik het niet mee eens...
bandages beschermen het been wel degelijk (mits goed aangelegd)
het hele been word beschermd tegen hetaan tikken van andere benen (geen harde klappen gewoon aan tikken) zou dus bij dressuur voldoende zijn
en bandages ondersteunen de benen op punten waar het nodig is

peesbeschermers worden vaak te strak gedaan (witte drukplekken op de benen)

met stalbandages zou ik niet gaan rijden want te zijn heel lang en dik en puur bedoeld voor op de stal en zeker nier zonder onderlappen als je wilt gaan rijden met bandages kun je beter nog een set bandages er bijkopen (zo duur zijn ze niet)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:00

Blue_Star schreef:

Bandages hebben wel degelijk nut.
Stalbandages kun je gebruiken bij stalbenen, je kunt ze gebruiken om de pezen warm te houden en wanneer het paard erg onrustig is in zijn box en met zijn benen slaat is het ook een goede beschermer.

Werkbandages zijn gemaakt om mee te rijden, deze ondersteunen de pezen daar waar nodig is, ze houden het been warm, maar door onderlappen te gebruiken kan het teveel aan warte weg en krijg je geen drukplekken omdat een bandage zonder lappen kan gaan knellen.

Niet met stalbandages gaan rijden, want dat heeft geen nut en de kans op afzakken is groter bij stalbandages als je ze niety goed aanlegd.

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:04

Ik ben het eens met Kris25 en Perla.. Bandages hebben wel nut,,,

Nee Stalbandages zou ik niet mee gaan rijden...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:05

Perla schreef:
hier ben ik het niet mee eens...
bandages beschermen het been wel degelijk (mits goed aangelegd)
het hele been word beschermd tegen hetaan tikken van andere benen (geen harde klappen gewoon aan tikken) zou dus bij dressuur voldoende zijn
en bandages ondersteunen de benen op punten waar het nodig is

peesbeschermers worden vaak te strak gedaan (witte drukplekken op de benen)

met stalbandages zou ik niet gaan rijden want te zijn heel lang en dik en puur bedoeld voor op de stal en zeker nier zonder onderlappen als je wilt gaan rijden met bandages kun je beter nog een set bandages er bijkopen (zo duur zijn ze niet)

Nou,dan mag jij mij eens vertellen waarom de bandages afzakken naar de koot bij mijn vzpaard?En geloof het of niet,ze zitten er strak omheen!Dat is voor mij het bewijs dat mijn vzpaard strijkt,zijn kogels dus als het ware aantikt en bandages helpen heus niet!Hoe strak/los ik ze ook doe dus ik ben genoodzaakt peesbeschermers te gebruiken.
Op welke punten ondersteunen bandages?
Een lapje stof kan geen paard van 500kg ondersteunen en de benen worden er gevoelig van!Bij een mens kan dat wel omdat wij meer spieren dan gewrichten en pezen hebben,een paardenbeen bestaat vooral uit pezen en gewrichten.
Ik ben van mening dat bandages schadelijk zijn:
Ze maken de benen gevoelig,pezen zwellen op en worden te warm,kan afzakken of te strak vastzitten,.. bij peesbeschermers kan je je peesbeschermers door een ervaren persoon je paard laten passen,nadien hoef je geen hulp meer,bij bandages ben je nooit zeker of het goed is.
Ik gebruik ze enkel als ik een been moet koelen met coolpacks of heel soms voor de sier maar meer niet,altijd peesbeschermers

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:06

Kris25 schreef:
Stalbandages kun je gebruiken bij stalbenen, je kunt ze gebruiken om de pezen warm te houden en wanneer het paard erg onrustig is in zijn box en met zijn benen slaat is het ook een goede beschermer.

Werkbandages zijn gemaakt om mee te rijden, deze ondersteunen de pezen daar waar nodig is, ze houden het been warm, maar door onderlappen te gebruiken kan het teveel aan warte weg en krijg je geen drukplekken omdat een bandage zonder lappen kan gaan knellen.

Niet met stalbandages gaan rijden, want dat heeft geen nut en de kans op afzakken is groter bij stalbandages als je ze niety goed aanlegd.

Welke nut dan?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:08

tsjah je kan bandageren of niet als je goed bandageerd zakken ze echt niet af hoor

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:11

Blue_Star schreef:
Kris25 schreef:

Welke nut dan?

Ik geloof dat als je even verder leest er drie redenen staan waar je ze voor kunt gebruiken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:13

Kris25 schreef:
Stalbandages kun je gebruiken bij
stalbenen, je kunt ze gebruiken om de pezen warm te houden en wanneer het paard erg onrustig is in zijn box en met zijn benen slaat

is het ook een goede beschermer.

Ik geloof dat als je even verder leest er drie redenen staan waar je ze voor kunt gebruiken.
[/quote]

Jij noemt STALbandages,ik heb het over WERKbandages,excuseer dat ik het niet zei
Overigens snap ik niet waarom je de pezen uberhaupt warm moet houden?Dat is volgens mij nergens voor nodig tenzij om een medische reden?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:17

Dus toch niet goed gelezen, er staat nl ook dat je werkbandages kunt gebruiken om de pezen te ondersteunen. Pezen warm houden is altijd beter dan koude pezen, zo verklein je de kans op blessures.

Daarnaast kun je werkbandages ook nog eens gebruiken bij paarden die zichzelf aan tikken met de hoeven tijdens het werk. genoeg redenen? Werbandages hebben nl echt wel nut.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:19

stalbandages zijn idd voor stal niet om mee terijden.
ze zijn te lang en te dik.
iedervoorzich of je nu wel of niet bandages gebruikt daar zijn al 1001 topics over.
maar pezen warm houden is niet goed voor de doorbloeding ik gebruik ze heel soms bij paarden om ze bewust te maken van de achterhand.
maar verder niet

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:26

Kris25 schreef:
Dus toch niet goed gelezen, er staat nl ook dat je werkbandages kunt gebruiken om de pezen te ondersteunen. Pezen warm houden is altijd beter dan koude pezen, zo verklein je de kans op blessures.

Daarnaast kun je werkbandages ook nog eens gebruiken bij paarden die zichzelf aan tikken met de hoeven tijdens het werk. genoeg redenen? Werbandages hebben nl echt wel nut.

Ahja?Waarom heb ik dan dat probleem bij mijn verzorgpaard?
Leg mij dat dan eens uit!Dus nee,ze hebben geen nut

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:27

Moniek schreef:
stalbandages zijn idd voor stal niet om mee terijden.
ze zijn te lang en te dik.
iedervoorzich of je nu wel of niet bandages gebruikt daar zijn al 1001 topics over.
maar pezen warm houden is niet goed voor de doorbloeding ik gebruik ze heel soms bij paarden om ze bewust te maken van de achterhand.
maar verder niet

Inderdaad!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:30

Blue_Star schreef:
Kris25 schreef:

Ahja?Waarom heb ik dan dat probleem bij mijn verzorgpaard?
Leg mij dat dan eens uit!Dus nee,ze hebben geen nut

Jij zal dan wel niet kunnen bandageren en normaal reageren kan ook. Ik val jou niet aan, dus jij mij ook niet.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:32

ik lees hierboven dat warme pezen beter zijn.
dat vind ik een rare gedachten.
ik noem een voorbeeld als mijn paard kreupel is dan doe ik bewust geen deken op waardoor de doorbloeding word gevorderd en dat daardoor de kreupelheid sneller weggaat.
een paard waarbij het lichaam moet werken om warm te houden is veel beter.
kuntsmatig warmgehouden pezen is niet zo goed.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:35

Mijn paard is spierbevangen geweest. Ik moet de pezen warm houden van de DA. Bij een kreupel paard is het idd niet goed. Bij paarden die peesblessures hebben gehad wordt aangeraden om met bandages te rijden om pezen echt warm te houden. Een koude pees raakt nl sneller geblesseerd.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:47

daaarom is het belangrijk dat je de pezen zelf warm rijd en goed los te stappen etc etc.
bij spierbevangen is dit een heel ander verhaal
ik ging slechts uit van een gezond paard.
ik heb het ook niet over een echt koude pees maar over een pees die op een normale temp is.
beginnen met warme pezen is gewoon niet goed voor de doorbloeding.
het lichaam moet die warmte zelf kunnen opbouwen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:51

Vriendin van mij heeft een paardje en die wordt niet warm, ook niet na drie uur rijden, beest blijft koud en zweet niet. Ze kan dit paard dan dus ook alleen maar losrijden en geen oefeningen mee doen (ivm met blessures) en ze houdt de pezen ook warm door met bandages te rijden.

Bij gezonde normale paarden werken bandages bij aantikken goed en ook ondersteuning van de pezen kun je met bandages (wel goede onderlappen gebruiken) optimaliseren.
Ze hebben dus wel degelijk nut

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:54

ik ga niet verder in deze discussie ieder zijn eigen mening.
ieder doet het beste voor zijn paard.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:59

Ik ben niet met je aan het discussieren, ik probeer je iets duidelijk te maken. Maar idd ieder doet wat hij of zij DENKT dat het beste is voor zijn paard.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:10

Kris25 schreef:
Jij zal dan wel niet kunnen bandageren en normaal reageren kan ook. Ik val jou niet aan, dus jij mij ook niet.

*Zucht*
Ik kan wel bandageren,doe het al jaren en nooit is er iets mis gegaan,pas na zijn aangepast hoefbeslag is hij beginnen aantikken
Ook is gebandageert door experts en ook hier heeft hij zich aangetikt en is de bandage afgezakt en zat hij strak om de kogel
Ik val jou niet aan,het is maar hoe je mijn reactie opvat
Ohja,wat ik raar vind,je zit je mening te verkondingen,mij best maar je kan geen uitleg geven op mijn vraag?Of althans,geen zinnige want aan een "Jij zal dan wel niet kunnen bandagen" heb ik niets