Wie geeft er bietenpulp aan zijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Wie geeft er bietenpulp aan zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:21

Gewoon even een nieuwsgierig vraagje
Wie geeft dat,hoeveel en waarom?
Ik geef het sinds gisteren,aangeraden door de DA
1/3 emmer,tot 5cm boven de level met water vullen en laten staan
En dan 2x een halve emmer
Kom ik 's avonds aan de emmer,is ie gevuld tot aan de rand en ik wil het overkappen in een andere emmer blijk dat dat helemaal bijeengepropt zat
In de 1e is een heel klein deel uit,5-7cm en de andere is(breder)voor de helft gevuld.

Hebben jullie ook zoveel ?

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:30

Wij hebben onze oude pony ook bietenpulp gegeven toen ze zo mager was, op aanraden van de dierenarts.
Een halve kilo pulp met warm water en lekker laten wellen. Het verpulverd dan helemaal een halve emmer.

Ze vind het nog steeds erg lekker!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:31

Wij voerde vroeger pulp op stal voor grote paarden die veel voer nodig hadden maar weinig energie of paarden die moesten aankomen enzow..

Wij maakte het p de zelfde manier aan als jou alleen lieten wij he tniet 1 dag maar 2 dagen staan. Op die maier weet je zeker dat het goed is uitgezet.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:36

Is bietenpulp dan een dikmaker?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:45

Ja.. doordat het een lage energie waarde heeft kan jeer veel van geven. Het is een maagvulling en als je er genoeg vn geeft worden ze er ook wat dikker van.

Met welke reden moest jij het geven van je DA? Om de darmwerking te verbteren ofzow?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:49

ja het is een soort voer waar paarden wel vlees maar geen energie van krijgen.
maar wel heel goed laten WELLEN anders is de ramp niet te over zien

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:26

M3isSi3j schreef:
Ja.. doordat het een lage energie waarde heeft kan jeer veel van geven. Het is een maagvulling en als je er genoeg vn geeft worden ze er ook wat dikker van.

Met welke reden moest jij het geven van je DA? Om de darmwerking te verbteren ofzow?

Een soort vervanging van krachtvoer,hij staat zeker nog 6weken op stal dus hij mag geen krachtvoer,wel hooi en dus bietenpulp

alex66 schreef:
ja het is een soort voer waar paarden wel vlees maar geen energie van krijgen.
maar wel heel goed laten WELLEN anders is de ramp niet te over zien

Wat betekent wellen?
Wat kan er eigenlijk gebeuren als je het niet doet/goed doet?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:30

wellen is weken in water zodat het water opneemt en uitzet.
Als je het niet goed welt, gebeurt dat in de maag met maagsappen en krijgt je paard mogelijk een maag/darmverstopping met alle gevolgen vandien.

Anoniem

Re: Wie geeft er bietenpulp aan zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:31

Wellen is het weken in water. Als je 1/3 schep pulp overgiet met 5 liter warm water, dan is het een uurtje of twee later een halve emmer met 'vaste' substantie geworden.

Als je het niet eerst laat 'wellen', dan gebeurd dat in de maag en kan het paard koliek krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:31

Goed, dat was dus telepatie

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:35

Van Dodson & Horrell hebben ze ook nieuwe snelle bietenpulp , die is in 10 minuten al helemaal uitgezet , erg fijn spul !

Ik geef die van mij af en toe een bakje zodat ze wat te doen heeft en wat maagvulling heeft zo 's avonds op stal , naast haar hooi.
In de winter lekker met warm water en stukjes appel en peen erdoor ; vindt ze heerlijk. Is ook een extraatje.

In de zomer gaat ze dag en nacht op de wei en geef ik het juist weer om lekker wat met koel water te spelen en te vieziken , dan is het juist weer voor afkoeling en extra vocht , ze zijn er lekker even mee bezig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:36

@ Ccccorine: we waren het in elk geval eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:42

pmarena schreef:
Van Dodson & Horrell hebben ze ook nieuwe snelle bietenpulp , die is in 10 minuten al helemaal uitgezet , erg fijn spul !

Wat is de prijs daarvan? Ik betaal 6 euro nog wat voor 25 kilo gewone pulp.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:45

Ik begrijp het,ik begrijp wellen als weken
Wij gieten er water in tot 5cm boven de level,lijkt me genoeg
Gieten jullie voor jullie het geven er nog extra water in of niet?
Ik heb het trouwens gisteren een aantal uren laten weken,nu staat het er nog en het is al avond,lijkt me genoeg dus

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:51

Pulp is voornamelijk maagvulling en levert makkelijk opneembare koolhydraten die geen energie leveren maar wel zorgen voor gewichtstoename, het is namelijk het restproduct van de suikerproductie. Als je het niet langgenoeg laat wellen, loopt je paard niet alleen risico op koliek maar ook op slokdarmverstopping omdat het direct uitzet in contact met vocht. Zo ben ik mijn eerste pony verloren. In de nacht heeft hij zijn stal opengemaakt en is in de voeropslag zichzelf te buiten gegaan. Bij ons kregen de koeien pulp, naast de gewone brok en ruwvoer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:56

Mijn merrie van 20 krijgt dit jaar voor het eerst pulp, ik vond haar wat sloompjes. Ze is nu superfit. Er zit veel calcium in en voor een paard is de calcium-fosfor verhouding belangrijk heb ik me laten vertellen dus geef ik zemelen erdoor. Ik heb een halve biksschep pulp en een hele schep zemelen op een halve emmer water(5 liter). Ik zet het s'morgens klaar en ze krijgt het als ze om 5 uur op stal gaat.
Je moet geweekte bietenpulp ook niet te lang bewaren, zeker binnen 24 opvoeren want het kan gaan gisten.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:59

[***] schreef:
Mijn merrie van 20 krijgt dit jaar voor het eerst pulp, ik vond haar wat sloompjes. Ze is nu superfit. Er zit veel calcium in en voor een paard is de calcium-fosfor verhouding belangrijk heb ik me laten vertellen dus geef ik zemelen erdoor. Ik heb een halve biksschep pulp en een hele schep zemelen op een halve emmer water(5 liter). Ik zet het s'morgens klaar en ze krijgt het als ze om 5 uur op stal gaat.
Je moet geweekte bietenpulp ook niet te lang bewaren, zeker binnen 24 opvoeren want het kan gaan gisten.

Bedoel je binnen 24uur?
En wat met het overgebleven bietenpulp?

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:02

Maar volgens mij levert pulp niet zoveel energie hoor. Dan zou je beter aan iets anders kunnen denken. Vergeet niet dat het in principe een voer is voor herkauwers, die snel schraal worden tgv de melkgift.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:05

We hadden bietenpulp voor de welsh cob hengst op stal (moet lekker dik zijn voor de keuringen). Voor normale paarden met een normaal gewicht zou ik het niet geven want ze worden er echt ongelooflijk dik van! Mij is ook altijd verteld dat je er niet te veel van mocht geven, een halve schep per dag is meer dan genoeg.

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:05

Bij ons krijgen de paarden het elke avond. Wij hebben dan zo'n grote metselbak op een wagen staan, er staan nu dan 5 paarden 3 pony's. Dan doen wij 6 scheppen pulp in de metselton. 1,5 tot 2 scheppen paardenmeel (dat zijn allemaal soorten meel door elkaar wat heel goed voor paarden is dat maken ze speciaal voor ons) en dan nog 1,5 schep haver. Dan vullen we de hele ton met water. 's Avonds voeren maar. Dit doen we al heel erg lang en gaat super alle paarden zien er super uit.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:15

verhouding 1 staat tot 20 dus een schep + 20 ltr water liever meer dan minder
als het een beetje dun is is dat geen ramp te dik(te weinig vocht) wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:18

Ik denk niet dat een schep zoveel weegt dat er 20 liter water bij moet. Dan heb je waterpulp. Ik zal morgen eens wegen wat er in een bixschep zit en daar je verhouding op los laten.

Bleu-star: gewoon niet meer klaarmaken dan je nodig hebt.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:22

Ik doe altijd de avond ervoor tijdens het voeren zet ik een emmer met een halve schep biks en een halve schep pulp . Dit laat ik staan tot de volgende avond zodat het kan wellen en dan geef ik het .

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:27

shadowflower schreef:
Ik doe altijd de avond ervoor tijdens het voeren zet ik een emmer met een halve schep biks en een halve schep pulp . Dit laat ik staan tot de volgende avond zodat het kan wellen en dan geef ik het .

Ik heb nu pulp gemaakt,laat het een nachtje wellen en dan geef ik het
Als het paard ervan eet(hij liet zijn vorige pulp staan)maak ik weer pulp(vast als ik thuis ben,rond 8u)en geef het rond 18u
Goed idee?Is op advies van de DA dus lijkt me wel voldoende

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:13

CCCCorine schreef:
Wellen is het weken in water. Als je 1/3 schep pulp overgiet met 5 liter warm water, dan is het een uurtje of twee later een halve emmer met 'vaste' substantie geworden.

Als je het niet eerst laat 'wellen', dan gebeurd dat in de maag en kan het paard koliek krijgen.

het paard kan niet alleen koliek krijgen, de maag kan zelfs klappen!!!