Wie heeft zijn paard op rust gehad??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Wie heeft zijn paard op rust gehad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:32

Hallo,

Wie van jullie heeft zijn paard ook op rust gehad en hoe hebben jullie hem vermaakt zodat ie zich niet zo gaat vervelen??

Mijn paard staat nu op rust, maar gelukkig mag ik wel met haar stappen.
Helaas is ze soms niet helemaal te houden, maar daat hebben we een hoofdstel voor

Iemand tips en ideeen voor vermaak in de stal?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:39

Met mijn vorige paardje heb ik dat gehad. Die heeft 2 weken op boxrust gestaan. Hij mocht dus helemaal niet zijn box uit. *Zucht*.. Het was een hittepetit, maar hij heeft zich er goed onder gehouden.

Ik was gewoon de hele middag bij hem, lekker poetsen, en ik ging bij hem zitten met een boek. Of ik las voor mezelf, of ik las voor. Het idee dat er iemand bij hem was, was voor hem genoeg.

Als ik wegging verstopte ik wortels onder zijn stro, zo had hij wat te doen.

Ik kreeg toen van de veearts een tip, watten in zijn oren te doen. Daar schijnen ze rustig van te worden. (als je gaat stappen). Dit schijnen ze op de renbaan vaak te doen.
Misschien een optie?

Succes

_Dunja_

Re: Wie heeft zijn paard op rust gehad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:40

jollybal
wilgentakken
speelappel
snack a ball
zoutsteen
lik it
pionnen
niet alles tegelijk doen hè

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:31

krachtvoer omlaag meer hooi verdeeld over de heledag en wat hier boven staat

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:35

mijn paard heeft een hele maand op stal gestaan
met wilgetakken kon ze zich aardig vermaken en ik gaf haar ook
2 x per dag een halve emmer pulp daar zit niet zo veel in en heeft ze wat anders te eten dan alleen hooi

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:54

Stop de voetbak vol stro en vestop daar een handje brokjes tussen, dan kan hij die gaan zoeken.
Verstop stukjes wortel in het stro op de grond.

Waarom moet je paard op rust?
Er zijn nog wel meer dingen te verzinnen, maar viet alle dingen zijn geschikt voor een paard dat heel erg kreupel is ofzo.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:08

gewoon veeltijd mert hem door brengen en een speeltje geven ofzo..

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:09

Véél, heel veel ruwvoer. Krachtvoer hooguit een handje dat hij zich niet overgeslagen voelt als de rest ook krijgt. Eventueel wel een vitaminesupplement.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:13

Indy heeft een paar maanden op rust moeten staan. Maar die mocht gelukkig met een maatje op de wei staan dus ze vermaakte zich prima. Ze was er natuurlijk niet altijd even blij mee, maar een uitgebreide poetsbeurt maakte ook veel goed.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:48

mijn paard staat nu al vanaf augustus op rust..hij mag gelukkig wel heel lang stappen en gaat dus ook dagelijks de stapmolen in

voor de rest heb ik altijd een dosis stro in zijn stal(staat op vlas) hij heeft hooinetten met de beschikking over de hele dag hooi en contineu een likit

ook had ik een boek paardenmassage gekocht om met hem bezig te zijn..

gelukkig heeft mijn paard van voren een open box en kan hij via 3 kanten naar buiten kijken en dit scheelt echt heel veel
weet niet hoe de ligging van je box is maar misschien kan je tijdelijk ruilen met iemand als je dit niet hebt?

veel succes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:12

Ons paard staat al bijna 11 weken op boxrust. En dan bedoel ik ook echt boxrust, zonder stappen en zelfs met mesten moet ze in haar box blijven.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:02

nou , als ik het zo hoor heeft die van mij het zo slecht nog niet!
De aanhechting van een pees naar het bot is niet goed en daarom moet ik nu twee maanden met haar stappen.

Ik stap dagelijks 2 tot 3 keer tien minuten
Ik kan haar wat laten grazen op het weitje (wel aan een halstertouw) en ik zet haar met lekker weer buiten vast op de poetsplaats. Ze ziet dan van alles en als we mazzel hebben zijn er mensen aan het rijden. Zo heeft ze toch even een paar uurtjes frisse lucht en gelukkig blijft ze (nog) lekker rustig.

Ze krijgt wat muesli (zonder haver) tegelijk met de andere paarden en bij de zemelen een schepje extra vitamine's. En natuurlijk hooi. Geen krachtvoer!

Likits en likstenen doet ze niks mee misschien dat ik eens wat van die wilgetakken ga zoeken!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:10

Jol1 schreef:
Ons paard staat al bijna 11 weken op boxrust. En dan bedoel ik ook echt boxrust, zonder stappen en zelfs met mesten moet ze in haar box blijven.

o.m.g. hoe hou je dit vol?
vind het nu al vreselijk...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:50

mijn paard heeft eens na een peesoperatie 6 maanden boxrust gehad....

ik heb hem in der tijd om de zoveel tijd een andere buurman gegeven,zodat hij wat anders te snuffelen had,en gelukkig heb ik ruime boxen zodat hij daarin makkelijk een rondje kon lopen...

een paard past zich aan ,aan een situatie,en hij heeft alles heel goed doorstaan,hij kreeg veel ruwvoer,en weinig krachtvoer,meer een handje voor het lekker...

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:03

Ik ken een paard dat op rust heeft gestaan...
Mischien lekker wassen,...vlechten voor de lol
Grazen
Wandelen
Wandelen in het bos
Stevige, lekker poetsbeurt
Succes

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:05

Mijn paard moest ook heel veel rust..
2 keer achter elkaar kreupel..nu bijna over, heb bij mekaar opgeteld een half jaar mee gezete, en moest veel stappen daarom lekkere wandelingen met hem gemaakt!
Lekker poetsen en lekker vertroetelen! was altijd heel lang met hem bezig!
Heel veel succes van mij ook!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:13

Idd wandelen enne.. dan lekker laten grazen ergens. Beetje poetsen, tutten. Picknicken!!

tycluffcoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:04

een voer bal vinden ze erg leuk.. daar kan je brokken indoen en dan moeten ze met hun sneut ertegen dieuwen en dan komen er soms en klein beetje brokken uit!! hier zijn ze lang mee bezig!! en een likkit vinden ze ook erg lekkr;)

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:33

je kan wat vaker naar de stallen toe gaan voor bijv. borstelen enz. en die voerbal vind ik ook een goed idee!

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:34

Mijn vzpony mag gelukkig op weirust! om het zo maar te zeggen.
Die voerballen zijn erg leuk idd!

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:40

Mijn 3jarige Kwpner (is inmiddels terug bij de oude eigenaar) heeft 3 weken volledige boxrust gehad . Moest herstellen van een ocd operatie..Voer kreeg ze in een hooinet, ballen aan de muur en plafon gehangen, en mijn haflinger stond er altijd naast zodat ze elkaar gezelschap konden houden!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:48

Mijn paard heeft ook 6 maanden op stal gestaan. Ik mocht wel ook iedere dag met haar stappen. Soms zette ik ook een klein stukje in de bak af (4 x 4 m) of zo, zodat ze even lekker in het zand kon rollen, daar was ze wel altijd blij mee, maar dan moet je wel een paard hebben wat niet gaat flippen. Maar wat was ik blij toen ze eindelijk weer de wei op mocht (en zij volgens mij ook)

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:00

De mijne heeft 2 maanden volledige stalrust (niet stappen*was hij ook niet echt toe in staat de eerste tijd naar drinkenbak was al ver genoeg*, niet naar wasplaats gaan, niet voor het uitmesten ed., we hebben hem zelfs in een kleinere stal moeten zetten) gehad doordat hij een stuk van zijn heup afgebroken had...*niemand weet hoe het komt*. Ik had hem iedere dag uitgebereid zitten poetsen, frutten en de radio stond de hele dag aan.Op het einde van zijn officiele rust mocht hij op een mini weitje staan( op 5*7) maar uit de bol gaan zou niet bepaald goed zijn*understatement*...

En dan begon de revalidatie...stappen, op rechte lijn,mag niet bokken, niet losgooien, niet longeren*makkelijk praten die artsen*

We zijn er toch wel een half jaartje mee zoet geweest. Hij moest namelijk zijn been weer goed leren gebruiken. De spieren moesten zich aangepassen.
Maar wonder boven wonder, viel het al bij al het reuze mee... Hij heeft zich super gedragen, zonder al te heftige explosies. Het feit dat je weer op je paard zit, geeft zo'n gevoel van iets bereikt te hebben...echt iets om naar uit te kijken. Ik kan je zeggen de eerste galop die je weer doet voelt zo onwijs gaaf!!! Paard vond het ook leuk

Overigens merk je nu bijna niets meer van zijn heup. Alleen de verharing loopt wat achter bij de spieren die zich hebben moeten aanpassen en het gebeurt wel eens dat hij door dat been zakt, maar al bij al is het genezings proces goed verlopen.

Zie het als een kans om je paard beter te leren kennen. Veel beterschap en veel plezier.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:04

De mijne had trouwens een peesblessure

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:52

Als je zoekt op Sabiha dan kom je vast nog wel wat topics tegen hoe ik een 1,5 jarig paardje 3 maanden lang op absolute boxrust gehad. Ik mocht allang weer stappen met haar (beginnen met 5 min) maar ze stuiterde zo erg dat ik haar weer terug op stal moest zetten van de kliniek. We hebben haar zelfs hele dagen verdooft gehad omdat ze haar box kapot had geslagen. Niets hielp en ik was dolblij toen de staleigenaar wel 'even' met haar zou gaan stappen
Wil je het lezen... zoek op Sabiha en dan vanaf november 2004