Staleigenaar negeert adviezen (vader)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Staleigenaar negeert adviezen (vader)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 00:14

Pfft,zit best met een vervelend probleem.
We hadden van onze DA advies gekregen(peesblessure)dat hij een 1,5 schep voer moest hebben.Ok,iedereen mee akkoord en de staleigenaar ook(dik tegen zijn zin want volgens hem krijgen paarden dan te weinig eten en vermageren ze en dan gaan de DA's klagen,...).
Toen bleek dat het paard veel te wild werd,dus we zeggen:minder eten!
Staleigenaar luistert niet en daardoor zitten we nu met een paard boordevol energie.Hij heeft ook de slechte gewoonte om duiven zitten weg te jagen(ipv het gat in de nok te dichten)en daardoor is mijn vzpaard aan de kletter gegaan en heeft ie mij getrapt.Een dag erna is het paard bij de eigenaar ook wild dus we gaan op zijn zoon af en vragen voor een handjevol 2x dag!
De zoon is ermee akkoord,zegt het tegen zijn pa,hij vind het strontvervelend en nu geeft hij weer zoveel eten als in het begin!Dus 1,5 schep als het al niet 2 scheppen zijn!! En nu zitten we weer met zo'n paard en ik dat ff out ben en mijn werk niet behoorlijk kan uitvoeren(paarden binnenzetten).Ook geeft hij eten wanneer hij het denkt.We zeiden laatst dat hij het eten VOOR de box moet zetten omdat we medicijnen moesten geven,GRRR gooit ie niet een beetje eten in de bak en tja,het paard stond erin en we konden wachten tot hij klaar was

Ik vind het heel erg vervelend,we hebben het verschillende keren gezegd en de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet.De zoon denkt logischer na en is er mee akkoord,zegt het tegen zijn pa maar die is er niet mee akkoord.
Jullie zeggen vast dat we weg moeten gaan maar er is een maand opzegtermijn.

Hebben jullie misschien tips?We proberen het allemaal weg te kappen,ook uit zijn voerbak halen maar we kunnen niet altijd op tijd zijn aangezien het onregelmatige voedingsuren zijn

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:22

andere stal?? Zo te horen loopt het daar niet geheel fijn, ed. Dan blijf je nog een maandje staan, vraag je of een stalgenoot er ook een beetje op wil letten, dan red je het die maand wel.
Verder tips? nee, zie bovenstaande, zou verder niks weten

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:40

Die mensen blijven dit doen,
heb er helaas ervaring mee gehad op vorige stal,
ik ben toen vertrokken,
En waar ik nu sta heb ik hier echt geen last van!

Dus ik zou vertrekken als ik in jou schoenen stond,

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:46

Ik zou per direct vertrekken.
Dit is gevaarlijk voor jullie en het paard.

Eventueel zou ik de helft van een maand stalgeld nog willen betalen, maar echt niet meer.

ellepel

Re: Staleigenaar negeert adviezen (vader)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:52

niet meer betalen tot ie doet wat je zegt, t is JOUW paard en niet de zijne.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:52

Ik zou ook weg gaan óf zelf komen voeren en het stalgeld verminderen... vind dit niet netjes

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:58

Laat de dierenarts anders het voeradvies opschrijven en op de box hangen.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:30

Voerbakjes klaarzetten met afgepast voer en anders andere stal, gezondheid van je paard gaat boven alles lijkt me.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:07

tamary schreef:
Laat de dierenarts anders het voeradvies opschrijven en op de box hangen.

daar luisteren ze in zo'n geval meestal niet naar

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:11

Ons paard staat al maanden stil met strenge boxrust en kreeg ook te veel voer. We zetten nu zelf emmertjes voor de box neer die alleen maar in de voerbak geleegd hoeven te worden. Je kunt trouwens heel handige emmertjes met deksel voor weinig geld bij o.a. de Welkoop kopen.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:46

Als ik jou was zou ik gewoon lekker een andere stal opzoeken.
Als dit geen oplossing is dan zou ik doen wat ellepel zegt: niet meer betalen.
Alleen dan wel zien wat hij dan doet...!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:01

het niet opvolgen van advies van een DA door een stalhouder vind ik getuigen van zeer onprofesioneel gedrag!!
ik zou eerst nog eens met de man om tafel gaan en als dat niet helpt vertrekken.

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:18

Iedereen heeft het altijd over een maand opzegtermijn, maar er zijn weinig stallen die dat ook daadwerkelijk op papier zetten!!
Als er geen contract is, en je betaald gewoon per maand kan je gewoon aan het einde van de maand weggaan.

Dit soort stalhouders kan je niets bijbrengen, in dit geval zou ik ook weg gaan voordat er ongelukken gebeuren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:24

Het hoeft geen kwade wil van de staleigenaar te zijn hoor. Soms is het een gewoonte om een bepaalde hoeveelheid voer in de bak te gooien. Misschien vindt hij het zelfs zielig voor je paard dat hij zo weinig voer krijgt. Ik zou toch gewoon zelf emmertjes voer klaarzetten, dat is een kleine moeite. Als je het verder naar je zin hebt op je huidige stal, zou ik daar niet voor gaan verhuizen. Het is overal wel wat hoor!

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:27

onregelmatige voertijden, als deze echt heel onregelmatig zijn is dan nog gevaarlijk ook.

je zou het kunnen proberen met emmertjes zoals iemand al aangaf.
dan zet je het voer klaar voor de volgende voerbeurt, maar grote kans dat hij er nog wat voer bijkiepert.

dan zou ik ook vertrekken, en het is indd nog maar de vraag of die maand opzegtermijn wel telt!

succes met het vinden naar een betere stal, waar ze wel verantwoord met jou paard omgaan!

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:33

ik ken dat, mijn vriendin had een fjord, die hoefbevangen was en dus absoluut niet op het land mocht staan, de DA kwam en die zei, dat het paardje langzaamaan weer een beetje op het land mocht staan om gras te eten. Komen we die avond: staat het beestje al de hele dag op het land, eigenaar van stal vond het zielig, dat ie binnen moest staan!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:56

als er niets op papier staat heb je altijd nog te maken met een mondelinge overeen komst. die wordt echter verbroken op het moment dat de stalhouder zijn afspraken niet na komt, het niet opvolgen van DA advies valt daar ook onder..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:05

Maar wil je eigenlijk wel weg van je huidige stal?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:36

Om even alle vragen te beantwoorden:
Ik wil niet weg omdat hij het er goed heeft:kan elke dag op paddock(nu niet met zijn blessure natuurlijk),accomodatie is goed,krijg elke dag te eten,... Maar door dit voorval:JA Die accomodatie kan je ook op een ander stal krijgen.Het opzegtermijn staat officieel op papier en is ook ondertekent.Het voeradvies op de box zetten doen we,kijkt ie niet naar om.
@Denice,je uitspraak verbaasd me,waarom is dat gevaarlijk?Omdat je niet weet of het paard al gegeten heeft en daar naar uitkijkt en gevaarlijk kan worden?
In de zomer is het rond 18u dat ze eten krijgen,nu is het ook rond 18u maar ook wel rond 16u.

We kunnen wel het eten voor de volgende dag klaarzetten,de zoon zet de paarden buiten dus hij ziet dat het niet wordt aangevuld maar voor het avondeten zijn we er helaas niet altijd.

Maar we hebben vandaag wel goed nieuws gehad,we moesten weer naar de kliniek en de DA heeft uitdrukkelijk gezegd waar de staleigenaar bijstond(vorige keer ook trouwens ) dat hij GEEN krachtvoer mag hebben.Enkel hooi en bietenpulp,dus vanaf nu voeren wij het paard zelf
Maar om eerlijk te zijn,ben ik gerust daarin?Vertrouw ik die? Nee hoor
Hij moet zeker nog 6weken op zo'n voer leven,dus zolang ben ik niet zeker,die vent kan het er bijkappen,dat weet ik niet.

Wat vinden jullie van zijn ander gedrag?Ivm duiven?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:39

Black2000 schreef:
ik ken dat, mijn vriendin had een fjord, die hoefbevangen was en dus absoluut niet op het land mocht staan, de DA kwam en die zei, dat het paardje langzaamaan weer een beetje op het land mocht staan om gras te eten. Komen we die avond: staat het beestje al de hele dag op het land, eigenaar van stal vond het zielig, dat ie binnen moest staan!

Zoiets heb ik ook voorgehad!Maar dan met een stalgenoot
Hij had een grote wonde op zijn voorbeen dus hij kon lange tijd niet buiten
Stalgenoot komt zich ermee moeien!Zegt tegen zoon staleigenaar dat het met de eigenaar van het paard en met mij is afgesproken dat hij buitenmocht!Bleek dus dat hij al de hele week buitenstond zonder dat wij dat wisten!Later heeft ze het nog eens geflikt!

Mij goed dat ze bezorgd zijn,een paard moet beweging hebben maar de wonde was zo groot dat er kans was op modder etc dat we zekerheid wouden maar ze moeten met hun tengels van andermans paarden afblijven!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:02

je wilt niet weg maar vertrouwd de zorg niet die je paard gegeven wordt nu heeft de stalhouder er bij gestaan toen de DA zei dat er geen kracht voer gegeven mocht worden.
je zou nu moeten kunnen verwachten dat de man zich er aan houd zo niet dan zou ik gaan.
papier of geen papier hij zit dan toch echt fout!!!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:23

alex66 schreef:
je wilt niet weg maar vertrouwd de zorg niet die je paard gegeven wordt nu heeft de stalhouder er bij gestaan toen de DA zei dat er geen kracht voer gegeven mocht worden.
je zou nu moeten kunnen verwachten dat de man zich er aan houd zo niet dan zou ik gaan.
papier of geen papier hij zit dan toch echt fout!!!!

Ja,ik ga dan ook!Ik geef hem een laatste kans maar zodra ik merk dat hij er zich niet aanhoudt ben ik weg!
Kan ik dat doen?Zonder nog een maand te blijven staan?

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:25

ik zou daar gewoon weggaan, want dat zou niet goed zijn voor je paard, maar ook niet jouw, want als hij te wild wordt, kan jij heel veel risico lopen dat er ook iets met jouw gebeurt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:59

Ja dat kun je doen, gewoon weggaan dan...
In dit soort gevallen kan dat contract mij trouwens absoluut niet boeien (wat betreft het opzeg termijn dan) Geef hem gewoon het geld van die maand extra en ga weg.
Beter wat extra geld kwijt dan dat je paard slecht verzorgd word.

Van erg onregelmatige voertijden kunnen paarden overigens koliek krijgen!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:10

je kunt natuurlijk altijd weggaan het is jou paard, maar om te voorkomen dat je die maand extra moet betalen moet je de stalhouder schriftelijk per aangetekende brief in geberke stellen en duidelijk voor je zelf opschrijven wat er allemaal gebeurt en gezegt is liefst met de namen van de mensen die er bij waren en het ook gehoort hebben te beginnen bij je DA.
als je daar mee naar een wedswinkel gaat sta je sterk.
en misschien heb je wel een recgtsbijstand verzekering die willen ook wel een briefje schrijven worden ze tenslotte voor betaald