Oude paarden met pensioen? nergens voor nodig toch...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Oude paarden met pensioen? nergens voor nodig toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:51

Veel mensen doen hun oude paarden naar pensioen, en meestal betekent dat dat ze op een weilandje worden gegooit en er niet meer naar om word gekeken...

Onze dierenarts vertelde dat dat erg veel gebeurde, terwijl de paarden JUIST beweging nodig hebben, natuurlijk geen uur per dag meer trainen maar wat bosritjes en beetje longeren en rijden blijven de spieren soepel van, en blijft het paard goed in zijn vel zitten.

Dan leven ze ook langer dan dat je ze laat wegkwijnen op een weiland.
Kijk maar naar bijvoorbeel manege pony's oke pony's leven ook langer als paarden maar vaak zijn die 20+ en heb zelfs gehoord van pony's die de 30 al passeerden.
Nu zouden manege pony's denk ik wel gelukkiger zijn bij maar 1 ruiter.

Gebeurt het bij jullie veel dat de oude dieren gewoon ergens op een wei worden gezet en er nooit meer na om word gekeken?

'Ja mijn vorige paard geniet nu van zijn pensioen'

In rusthuizen worden de dieren die nog bereden kunnen worden ook vaak nog bereden.

Als je paard door atrose ofzo niet meer bereden kan worden, is het natuurlijk een ander verhaal.

Wat vinden jullie?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:55

Idd gewoon beweging blijven geven en kijken wat je paard nog aankan. Rust roest en beweging is ook goed voor de darmen die vaak wat slechter gaan werken.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:58

Nou ik heb 2 pony's die *met pensioen* waren verzorgt en moet toegeven die dieren knapte helemaal op. En hinnekte altijd naar mij en voelt gewoon als een maatje.
Helaas is m'n lieve blackbeauty nu overleden.
Zie mijn profiel voor foto's .. Hij is ZZ springen geweest en omdat die dat niet meer redde dan zette de eigenaar hem maar weg in een weiland. zo sneu gelukkig heb ik hem z'n laatste jaar nog een fijn jaar gegeven !!!
Die andere pony knapte ook op ging hinneke enzo die word nu verzorgt door iemand anders nadat die weer in conditie is.
ben er niet zo voor maar ja je hebt gemene handelaren je hebt gemene mensen en zo hebje ook goede handelaren en goede mensen.
Op een manege vlakbij mij staat een manege pony van in de 40 die rijd nog 1lesje per dag en de dierenarts heeft zelfs gezegt: mocht je nu stoppen met die ene les is je pony binnen een week dood die leeft echt van de beweging !!!

linny2

Re: Oude paarden met pensioen? nergens voor nodig toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:59

Ik heb het ook gehoord dat het beter is dat ze gewoon beweging blijven houden.. Het is natuurlijk lekker om van hun oude dagje te genieten maar, een paard dat zijn hele leven heeft gewerkt moet in beweging blijven en niet wegkwijnen op een weilandje..
Ik denk zelf ook dat paarden het wel lekker vinden als ze lekker nog een beetje kunnen werken

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:03

Rust roest inderdaad.
Mijn oudste is 19 en een half, maar die word nog gereden alsof ze 5 jaar is. Ze is nog 100% gezond op de benen, perfect in conditie en kan nog alles gemakkelijk aan. En zolang ik merk dat het nog goed gaat, ga ik niet afbouwen met het werken. Pas als ze zelf aangeeft dat het niet meer gaat zal ik het werk verminderen. Maar zoveel ze nog goed aankan, zoveel wil ik haar nog laten werken. Ook voor oudere mensen die nog goed te been zijn, is sporten(met mate weliswaar, net als bij een oud paard) nog heel erg gezond.

Behalve natuurlijk als ze last begint te krijgen van een gebrek en ouderdomskwaaltjes, als je met pijn moet gaan werken is het ook weer niet goed, maar laten we hopen dat dat de eerste jaren nog niet gebeurd

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:08

Regelmatige, niet te inspannende begeging houdt ze jong van lijf en geest.
Ik heb mijn oude pony tot vlak voor haar dood (30 jaar, hersenbloeding) gereden, en die was nog best in voor een rengalopje,

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:10

Ik start mijn in maart 25-jarige merrie nog steeds op wedstrijden. Vandaag nog een M-parcours gesprongen en 1e geworden . Ik kijk gewoon hoe lang ze er lol in heeft. Als ze het niet meer leuk vindt/aan kan stoppen we er gewoon mee.

courage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:19

Heb ook nog een ponytje gekent die nu ook met pensioen is.
Ze werd erg mager en stond erg mank .
Ze werd verkocht aan een paardehandelaar..
Die zei dat hij ze graag ziet open op de weide.
En nu rent ze daar nog !vrolijk! rond!!
Ze is echt helemaal opgeknapt.
Lekker buikje, ze was aan het galoperen en gek doen enzo..
Echt super om dat beestje te zien lopen.

Maar t is idd waar dat ze eigelijk beweging nodig hebben.
Maar die pony was niet van mij, dus veel had ik niet te zeggen.
Maar ze heeft het daar goed denk ik (hoop ik)

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:34

Ik verzorg een Criollo X Engels Volbloedjj van 22 jaartjes jong.
We rijden hier ook nog gewoon mee,zweet nog minder snel als 1 paardje daar vn 8 jaar ( komt wel gewoon door conditie maar goed )

Want vroeger heeft die als polopaardje gewerkt en moest tot zijn 20e geloof ik... doorrijden en is daarna bij Rob gekomen.
Jaarlang stilgestaan en toen we kwamen leek het mij echt een oud paardje..

Moet je nou zien

Afbeelding
Afbeelding

En 1 van deze winter
Afbeelding

Sorry wel voor al die foto's...

Groetjes Kelly

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:41

Tja, het ligt eraan in welke conditie het paard is
Janine gaat bij mij met pensioen als ze het rijden niet meer aankan, en dat zal nog lang duren als ik dat zo zie

En bij mij houdt 'met pensioen' niet in dat ze ergens op een landje wordt gegooid en geen beweging meer krijgt, maar gewoon over de weg stappen, rustig aan longeren enzo.

Janine is nu 23 en nog in prima conditie.
Heb zelfs nog twee maanden terug 2 privelessen gehad van mijn oom en geleerd hoe ik haar kan oprichten en dergelijke (achterhand eronder etcetera) . Ze deed het allemaal voor me, had geen spierpijn of wat dan ook.

Het is juist beter om te blijven rijden, in elk geval te laten bewegen, anders is het zo voorbij.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:50

Mijn paard is helaas met vervroegd pensioen gegaan door een blessure maar zal nu ingezet gaan worden voor de fokkerij. Dit was ik altijd al met haar van plan alleen pas over een paar jaar.. ze is nu pas 13 dus had nog makkelijk een paar jaar meegekund.

Ze staat op dit moment 's avonds op stal dat betekent dat ik 2 keer per dag naar haar toe ga om d'r binnen en buiten te zetten en verder te verzorgen.. Wel wil ik proberen om nog af een toe een bosritje met haar te kunnen maken als d'r knie iets stabieler is...
Maar aandacht krijgt ze dus genoeg!!

Maar een paard met pensioen doen, in de wei zetten en er niet meer naar om kijken ben ik ook geen voorstander van!! Beweging is juist ontzettend belangrijk!

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:59

wij hadden zelf ook een hele oude pony voor mijn zusje. ze was 30 maar je kon er nog heel goed mee rijde.ze was nog heel vrolijk en als je haar zag lopen zou je nie zeggen dat ze al zo oud was want ze was nog heel vlug en een superlieve pony. dus ik denk dat je een oude pony nog best kunt berijden en niet met pensioen hoeft te doen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:07

kijk eens bij laila in mijn profiel zij is al 30 en heeft nog veel energie rent de meeste paarden er nog wel uit. en is nog altijd niet rustig te krijgen met rijden. Maar wat ze ook zal doen in doorgaan tot de laatste puf daarom ben ik er om af eb toe de handrem aan te trekken en te zeggen dat ze rustig aan moet doen.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:16

Mijn arabiertje is 19, wordt van het voorjaar 20, en die rijd ik ook nog gewoon. Met dressuur ben ik twee jaar geleden met haar begonnen (dat was toen ik haar gekregen heb). Ze had nog nooit zoiets hoeven doen maar ze deed het supergoed!

We rijden nu eigenlijk elke week wel twee uur dressuur en voor de rest rijden we veel buiten. Stukje keiharde galop op het strand is dan favoriet. En hoe vaak ik heb gehoord dat mensen niet willen geloven dat ze echt 19 is..

Denk het echt: gewoon mee bezig zijn binnen de grenzen van het paard zijn kunnen maakt ze alleen maar blij.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:08

waar me paard staat is er een manegepony van rond 30 jaar en die loopt nog vrolijk mee in de les. anderhalf uur is geen probleem !! mits dat je juiste voer, training geeft en het ligt ook aan die conditie van de bouw...

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:04

Mijn 27jarige shetlandermerrie staat nou 1,5 jaar met pensioen. Vooral omdat ze een shetlander is en ik te groot ben. Verder heeft ze ook een luchtwegenaandoending. Dus echt rijden mocht ik toch niet meer.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:11

Steffie89 schreef:
Mijn 27jarige shetlandermerrie staat nou 1,5 jaar met pensioen. Vooral omdat ze een shetlander is en ik te groot ben. Verder heeft ze ook een luchtwegenaandoending. Dus echt rijden mocht ik toch niet meer.

Wat versta je onder pensioen?
Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik vraag me gewoon af wat mensen nog met hun paarden doen als ze op pensioen staan. In zo'n 'tehuis' of gewoon op stal of.. ?

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:13

Nee, lekker 24 uur per dag in de wei..

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:14

Ah
Doe je er nog iets mee, wandelen ofzoiets?

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:16

Mijn "oudje"van 19jaar heeft nog de enrgie van een paard van zes.dus voorlopig hoeft die nog niet met pensioen hoor! hij zou het vreslijk vinden denk ik.
Laatst bijgewerkt door branco op 30-12-05 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:18

Nee, ze heeft ook totaal geen conditie meer, en is te moeilijk om op te bouwen vanwege haar longen..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:22

Ik ben het met je eens,
Rust roest,
lekker bezig blijven,
Al kun je wel overdrijven natuurlijk,maar dat is ieder voor zich!

lekkere ritjes maken is juist goed voor die oudjes!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:43

Steffie89 schreef:

waarom laat je een 10 jarig meisje ofzo er niet mee wandelen en vertroetelen, dank dat je shet dat geweldig zou vinden!

In mijn penny tijd vond ik dat ook erg leuk!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:08

Zoalgn mijn paardjes gezond zijn blijven ze gewoon bij me en worden bereden, desnoods zoek ik er een leuke bijrijdster voor, ben er ook van overtuigd dat rust roest.

Als paard lichamelijk iets mankeert waardoor het idd niet veel meer kan dan lekker rondbanjeren in een wei (wat dan weer wel erg lekker voor zo'n dier is) zou ik haar wel naar een rusthuis brengen, maar dan 1 waarbij ze gewoon lekker in groepjes buiten staan.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:24

mn moeders (bijna) 21 jarige kwpn'er wordt binnenkort door mij weer op conditie gebracht(moeder rijdt soms weeeeeken niet en dan weer 3 dagen na elkaar volop draven&galloperen en dan weer een hele tijd niet )
beestje is helaas licht dampig verklaard, gaat nu supergoed maar in t voorjaar en vooral najaar niets dan ellende met verkouden zijn en bijna stikken door het slijm
juist op conditie houden is dan goed, en lichte arbeid zodat het slijm los komt(en de DA komt er dan bij, incl medicijnen en alles, gelukkig zodra t slijm weg is, is de ademhaling ook goed en is ze niet snel buiten adem zoals andere dampige paarden die ik ken )

tsja dat gebeurd nu dus niet, maar dat gaat veranderen(zodra ik zelf weer fit ben voorlopig staan mn 3 eigen paarden me soms al aan te kijken van halloooo, wij willen aandacht, rijden, poetsen...)
maargoed dat paardje wordt dan mn buitenrijdpaardje(Q doet weer achterlijk op straat dus die heeft pech) en die kan nog wel heel wat jaartjes mee! in principe is die dampigheid goed onder controle te houden mits ze dus op conditie gehouden wordt, en dat gaat vanaf nu dus gebeuren