paard hele winter binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 00:19

ik lees heel veel dat bij iedereen de paarden ook in de winter naar buiten gaan. maar ik had juist het idee dat er in de winter helemaal niet zoveel paarden buiten komen. die van mij loopt 6 mnd (van mei tot nov) dag en nacht in het land, en staat dan 6 mnd op stal. ik kan hem zelf wel even in de binnenbak of in een paddockje loslaten maar er wordt van de stalhouder uit niks met de paarden gedaan in de winter (man is ook al 75 ofzo). ik zet mijn paard wel altijd samen met drie anderen (soms meer),
ik vroeg me dus af bij wie het paard ook in de winter (of ook zomer) er niet uitkomt, tenzij je het zelf doet. en waar je je paard dan inzet, eventueel met anderen.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:31

Mijn paard wordt dagelijks minstens een paar uur in de bak/longeerbak losgegooid met een groep andere paarden door mensen van stal. In de zomer kan ze gelukkig wel 24/7 het land op.
Het is behelpen, maar voor deze omgeving van de Randstad (alleen polder met kleigrond) 1 van de beste opties in de omgeving.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:35

Nu staat hij thuis, dus kan ik doen wat ik wil, dat is in de winter de hele dag buiten, in de zomer 24 uur.

Voorheen stond ik op pension en heb alleen de pensions gekozen waar ze ook in de winter buiten stonden.
Er zijn er meer in de buurt waar dat niet is dan wel
Die hebben dan vaak wel veel luxe voor de ruiter, maar daar kies ik dan niet voor.
Elke dag buiten, is mij meer waard dan een warme kantine of binnenbak oid

Branca

Re: paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:48

Ik vind dat triest..paarden binnen houden gedurende de winter.
Die beesten moeten buiten..voorwaarde 1.
Daar worden ze ook rustiger van en wat vrijer in het hoofd.
Zitten veel nadelen aan om paard maanden binnen te hebben.
Mijn ene paard staat op pensionstal, bijna dagelijks buiten (afh. van weer) en andere staat 24/7 buiten met inloopstal. Die laatste heeft het nog het beste

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:51

Tjah, mijn paard staat thuis, komt elke dag minstens 5 uren buiten.
Ze gaat alleen snachts op stal

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:53

Onze buurman fokt haflingers en deze staan gedurende de hele winter op stal. Een aantal keer per winter komen ze buiten, maar dit is een uitzondering. Daarnaast ken ik een hengstenhouderij waar de paarden de gehele winter op stal staan en niet naar buiten komen.
Zomers staan ze wel non-stop buiten, ook 's nachts en met slecht weer.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:37

Hier staan ze ook al even binnen...

Het is gewoon niet te doen om ze allemaal naar buiten te laten gaan ivm. gladheid enzo!

Hopen op beter weer dus.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 09:39

bij ons gaat het er om dat als ze nu het land in gaan ze alles vertrappen, en we staks in de zomer geen grasland meer voor de paarden hebben, maar modderpoelen. en voor die ouwe man is het niet meer te doen om de paarden elke dag naar buiten te doen, en weer binnen te halen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:41

De merries gaan in de winter een uurtje naar buiten. Langer hoeft van hen niet, de bak hebben ze al snel bekeken.
De jonge paarden lopen meestal zo'n drie tot 2 uur per dag buiten in de bak.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:43

Tja, ik heb ook het liefste dat mijn paard elke dag naar buiten gaat. Helaas is hier in de omgeving bijna geen stal te vinden waar dit wel kan.
Gelukkig zijn mijn vriend en ik wel aan het rondkijken naar een huis met een stuk grond erbij, dan is het weer een heel ander verhaal, en zullen mijn paarden ook zeker een aantal uur per dag in de winter buiten komen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:51

Omdat ik geen trailer heb, en geen auto heb die een trailer kan trekken, heb ik voor de stalling van mijn twee paarden een locatie gekozen waar ik goede begeleiding heb, en waar de paarden in de zomer op een graspaddock of een weiland kunnen, maar in de winter kan dat niet. Er is in de winter beperkte ruimte om paarden los te zetten. Daar komt ook nog bij dat ik overdag werk, dus als ik mijn paard in een van de paddocks los wil hebben, ik dat alleen kan doen als er eentje vrij is, en doorgaans is dat 's avonds laat, in de winter is het dan donker, en dan zijn er ook nog meer die hun paard nog even buiten willen hebben. Overdag zijn er jaarlingen en veulens die in de paddocks gezet worden, dus ook overdag is er geen gaatje vrij. Mijn paarden staan dan, gedurende de periode dat ze buiten staan, bij het hek te wachten tot ze weer naar binnen mogen. Is dat leuk? In mijn ogen niet.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:20

Ligt er denk ik maar net aan wat je paard gewend is. Die van mij lopen altijd buiten en als ze dag en nacht op stal staan, slopen ze de boel denk ik. Het is ook behelpen, want we zitten op klei grond, dus het is een grote blubzooi. Dat wordt dus van het voorjaar met een trekker alles vlak trekken en opnieuw zaaien. Maar goed, ik vind het dus belangrijk dat ze veel buiten staan, dan moet ik daar ook wat voor over hebben

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:35

ik vind het ook belangrijk dat min paarden zo veel mogelijk buiten komen, maar sommige mensen hebben gewoon de mogelijkheid niet. Zomers staan ze overdag in het land en snachts op stal. Swinters staan ze in de paddock, ongeveer 2,5 uur, maar nu het vriest ben ik al blij als ze een uurtje in een vlakke paddock kunnen dus...

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:37

Mijn paard gaat ook in de winter altijd een paar uur naar buiten. We hebben op stal een aantal paddocks, maar de paarden gaan ook gewoon het weiland in. Het voordeel hiervan is dat hij toch zijn energie kwijt kan en dat merk ik ook met rijden. Ik heb hiervoor een paard gereden dat ook altijd in de winter binnen stond en die was toch altijd aardig heet als je er dan op stapte....

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:38

Die van mij staan ook lekker buiten hoor! Minimaal 4 uur buiten per dag vind ik toch echt het absolute minimum, het is zo belangrijk voor een paard, zowel geestelijk als fysiek.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:06

Bij ons gaan de jonge beesten zomers 24 uur per dag naar buiten en in de winter alleen overdag, s'nachts zijn ze dan binnen.

Sportpaarden gaan hele jaar door dagelijks 1 tot 2 uurtjes naar buiten, zomers in de wei, s winters in de bak. Alleen nu baal ik wel heel erg, de bak is keihard en is vanwege alle plassen niet glad gesleept voor de vorst. Rijpaarden kunnen dus niet los, ik ga om de dag naar de manege om te rijden en de andere dag wandelen. Woensdag nog naar de manege geweest, gister uit mijn werk niet kunnen stappen aan de hand ivm gladheid en nu zul je zien dat het vanavond zo slecht is dat ik weer niet naar de manege kan en niet kan stappen....... vind het heel zielige en vervelend maar ik kan niet anders, ongelukken maken is ook niet wat!

Ik denk dus dat de mijne in dit uitzonderlijke geval twee dagen zonder beweging zit, maar goed morgen zou het weer gaan dooien, gelukkig!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:08

geen beweging, daarmee bedoel je ook niet gereden of gelongeerd?

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:15

Inderdaad geen tot zeer weinig beweging.... Ik stap wel met de paarden door de stallengang maar meer kan echt niet. Als ik de stallen uit kom dan ligt er een laag sneeuw op de bestrating, en de paarden staan vierkant op ijzers dat wordt een glibberpartij..... en ik moet naar onze buitenbak of wei via die bestrating. Het enige wat ik kan doen is een aantal keer per dag door de stallengang wandelen..... de jonge beesten zonder ijzers staan wel gewoon op de wei hoor. Ik hoop dat het vanavond meevalt en dat we nog ff snel voor de ijzel ed naar de manegen kunnen maar ja dat moet natuurlijk wel verantwoord zijn. Ik vind deze situatie ook Kl*te maar ja wat moet je.......

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:18

mijn pony(shetlander) mag niet eens binnen staan hij is 1 jaar maar ik was er gister en er hingen gewoon ijspegels aan zn buik toch niet meer normaal?

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:21

Mijn paarden staan ook heel de winter buiten met een schuilstal(waar ze bijna nooit in staan).

Nu word er mij verweten dat het dierenmishandeling is dat ze in de blubber staan.
Terwijl de manege paarden heel de week op stal staan en er alleen uitkomen om een lesje te lopen wat er maar drie zijn ofzo want de rest is of te oud of te fel.
Dus die staan dan hele dagen binnen.

Dat vind ik zieliger als mijn paarden die lekker paard kunnen zijn.
Ik doe ze er echt geen plezier mee met ze op stal te zetten.
Ze staan er allemaal goed bij en hebben geen mok en zijn nooit ziek.
Heb een heel mooi plekje hier in de buurt gevonden waar ze in januari naar toe verhuizen.
Ook heel het jaar door naar buiten met een schuilstal.
Ik zou niet anders meer willen en mijn paarden zeker niet.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:25

Mijn paard moet nu van de DA eigenlijk 100% stalrust, aangezien dat niet te doen is (breekt zijn stal af dus is ook geen rust) hebben we een klein paddockje gemaakt van 4x4 waar hij toch iedere dag een frisse neus kan halen. Helaas moeten wij ook eerst over een besneeuwd en spiegelglad erf dus zijn ze gister en woensdag neit buiten geweest. Vandaag zal al beter zijn.

Normaal staan alle paarden iedere dag buiten, winter of zomer, wel 's avonds altijd binnen. Ik heb ook gekozen voor een pension stalling waar de paarden dagelijk naar buiten kunnen en waar er misschien minder luxe is voor de ruiter.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:27

De eis voor mij was een stal te vinden waar mijn paarden minstens 1 uur per dag buiten komen.
De stal waar ik met mijn 2 rijpaarden sta gebeurt dat ook, ze worden dagelijks samen buiten in de paddock gezet, met slecht weer iets korter, met mooi weer langer.
Ook kunnen we ze zelf altijd nog in de losgooibak even laten rennen.

Mijn pony's had ik voorheen altijd in de nacht op stal, nu heb ik de stallen gewoon open.
Kunnen dus 24 uur per dag kiezen waar ze zelf zijn, hang hooinetjes op in alle stallen en op het gangpad en ligt lekker stro op de grond.
Dit vind ik echt ideaal, doe het nooit meer anders!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:33

vossie schreef:
Inderdaad geen tot zeer weinig beweging.... Ik stap wel met de paarden door de stallengang maar meer kan echt niet. Als ik de stallen uit kom dan ligt er een laag sneeuw op de bestrating, en de paarden staan vierkant op ijzers dat wordt een glibberpartij..... en ik moet naar onze buitenbak of wei via die bestrating. Het enige wat ik kan doen is een aantal keer per dag door de stallengang wandelen..... de jonge beesten zonder ijzers staan wel gewoon op de wei hoor. Ik hoop dat het vanavond meevalt en dat we nog ff snel voor de ijzel ed naar de manegen kunnen maar ja dat moet natuurlijk wel verantwoord zijn. Ik vind deze situatie ook Kl*te maar ja wat moet je.......

Sorry hoor, maar wat een bullshit! Het zal jou wel opgedragen zijn door jou stal omdat het daar 'normaal' is om zo met paarden om te gaan, maar ik vind het belachelijk!

Mijn paard staat ook 4 kant op de ijzers, en hij staat altijd buiten. Ze letten echt zelf wel op hoor, in 12 jaar dat ik paarden heb, heb ik nog nooit blessures hierdoor gehad. De sneeuw die er nu ligt plakt niet eens, dus er komen niet eens klompen.
En als het wel plak-sneeuw is, dan kan je de hoeven invetten of sokken om doen, zodat je geen klompen krijgt.

Juist als ze alleen maar op stal staan worden ze knettergek als ze éindelijk weer eens los mogen, en juist dan krijg je blessures. Veel gevaarlijker dus.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:34

Bij ons gaan de paarden alleen in de zomermaanden naar buiten en dan ook nog eens maar en halve dag! Als het regent mogen ze ook niet naar buiten want dan lopen ze het land kapot.

Gelukkig kunnen de paarden wel los in de bak en ook bij de buren (daar is een binnenbak) mogen we de paarden losgooien.

's nachts staan de paarden altijd binnen.

Ik heb mij paard ook het liefst langer buiten maar dat is bij ons geen optie.
(volgens mij zou ze ook moddervet worden:-s)

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:43

Sorry hoor, maar wat een bullshit! Het zal jou wel opgedragen zijn door jou stal omdat het daar 'normaal' is om zo met paarden om te gaan, maar ik vind het belachelijk!

Mijn paard staat ook 4 kant op de ijzers, en hij staat altijd buiten. Ze letten echt zelf wel op hoor, in 12 jaar dat ik paarden heb, heb ik nog nooit blessures hierdoor gehad. De sneeuw die er nu ligt plakt niet eens, dus er komen niet eens klompen.
En als het wel plak-sneeuw is, dan kan je de hoeven invetten of sokken om doen, zodat je geen klompen krijgt.

Juist als ze alleen maar op stal staan worden ze knettergek als ze éindelijk weer eens los mogen, en juist dan krijg je blessures. Veel gevaarlijker dus.[/quote]

Als jij mijn eerdere post heb gezien heb je kunnen lezen dat alle paarden van jong tot oud dagelijks het hele jaar door buiten komen. Deze situatie die hooguit 2 dagen duurt is uitzonderlijk, en het gaat hierbij om 2 paarden die vierkant op ijzers staan, de rest is gewoon buiten! En er is niets opgedragen door een stal want onze paarden staan gewoon thuis. Het is hier echt onverantwoord om ze naar buiten te doen omdat het gewoon spiegelglad is, we hebben zout gestrooid maar het blijft glad. Ik doe wat ik kan, ze worden gepoetst, krijgen vaker en kleinere porties hooi en stap 4 a 5 keer per dag door de stallengang. Waarschijnlijk is het morgen dooi en kunnen ze weer los, ik gooi ze dan ook echt niet gelijk los, eerst ff aan de longe wat bewegen en dan weer los.