maximale vervoerstijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

maximale vervoerstijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:37

Welke reis tijd houden jullie als max aan als jullie bijvoorbeeld een wedstrijd plannen?

Ik en mijn vriend kunnen een lang weekend ergens een huisje huren. Daar vlakbij is een manege dus zou mijn paard mee kunnen. Dit is alleen ongeveer 2.5 uur met de vrachtwagen. Vinden jullie dit teveel??

Meestal vind ik 60 min wel het maximale wat ik aan reistijd wil besteden, maar denken jullie er anders over?

Bedankt voor je reactie!

OemmiejO

Re: maximale vervoerstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:45

Mijn max. reistijd voor een wedstrijd is een uur. Als het een belangrijke is ofzo natuurlijk meer

Nee, 2.5 uur is niet te veel. Er is een wet ofzo dat paarden max. 8 uur in de trailer mogen staan geloof ik.
Mijn paardje is afgelopen zomer in een keer van ZH naar Gronigen gegaan met de trailer. Helemaal probleemloos

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:47

ik denk dat het scheelt dat je dezelfde dag niet meer terug gaat. Dan kan hij nog lekker een nachtje bijkomen

maartjuh hier van bokt gaat zelfs met de trailer naar Denemarken dus het moet allemaal kunnen. Zij laden hem wel uit na een aantal uur net als je zelf doet als je een hele dag in de auto rijd. Af en toe de beentjes strekken en dan weer derin.

2,5 uur moet lukken volgens mij, succes en veel plezier!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:09

Ik ben wel eens een lang weekend naar de Ardennen geweest om te trainen voor endurance. 5 uur enkele reis met de trailer - non stop. Donderdag aangereisd, vrijdag en zaterdag 2 pittige trainingsritten van 35 km per stuk gemaakt, zondag eind van de middag retour. Paard had nergens last van en heeft een week later met bijna 17 km/u een 55 km wedstrijd netjes uitgelopen.

Kortom, een rit van 2,5 uur met een vrachtwagen moet een eitje zijn voor een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:13

Voor een wedstrijd is wel iets anders dan voor een weekend.
Voor een weekend maakt het niet uit. 6 uur is mijn "persoonlijk record" tot nu. Als je gaat, blijf dan vooral rijden. Al dat gestop onderweg heeft geen enkel nut en geeft alleen maar onrust voor de paarden. Het is veel belangrijker dat je een goede rijstijl hebt. Rustig doorrijdend 3 uur op de trailer is minder vermoeiend dan een ritje van een uur met een chauffeur-met-baksteen.

liedewij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:11

Meestal als paarden op 'lange reis' gaan is het verstandig om ze om de 2 tot 3 uur er even uit te laten en even beweging te geven.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:24

Wij gaan 1 keer in het jaar met de renpaarden naar Bad Doberan (is een renbaan, waar maar één keer per jaar gekoerst wordt (eind juli - begin augustus)). En dat is een kleine 680 km en zo'n 7,5 uur rijden, maar we rijden aan een stuk door (buiten de tank en plaspauze, maar de paarden blijven in de wagen). Ze hoeven dan pas wel de volgende dag in de koers te lopen, maar ze hebben geen last van het lange reizen... Maar dat ligt denk ik ook per paard aan hoe of wat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:29

Ik vind 6 uur in een trailer staan echt niet normaal hoor!
Zelf ga je toch ook de auto uit om te plassen of om even iets te drinken te halen? Bij een vliegreis zit je ook niet 11 uur op een stoel, maar ga je ook even lopen, je kunt je wel voorstellen hoe je je voelt als je dat niet doet!

Ik vind het niet gezond, en helemaal niet dat je van het paard verlangt dat hij de dag erna nog een prestatie levert.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:42

6 uur vind ik ook vrij lang.

Daar en tegen is het ene paard veel meer gewend dan het andere paard. Ik was gisteren bij het vliegveld maastricht en daar waren ze dus paarden aan het inladen. Ze kwamen net uit een vrachtwagen en moesten gelijk door naar het vliegtuig. Dan staan ze toch ook vast enzo. En ze moesten nog 6.5 uur in het vliegtuig staan. Voor ze eruit kunnen enzo. Ik vind dat vrij pittig, wat jullie??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:00

Als het langer dan 2 uur rijden is, ga ik gewoon de dag ervoor al weg en neem ik er ook een dag achteraan.
Vier uur per dag op de wagen en dan ook nog een wedstrijd rijden vind ik teveel voor de paarden. (Let op, ik ben allroundruiter dus op een wedstrijddag loopt mijn paard een uur of vier tot 5)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:06

Bij een bedrijf waar ik stage liep gingen ze regelmatig met de paarden naar een da in Frankrijk, was 8 uur rijden. Daar konden ze dan wel even op stal, die arts behandelde ze allemaal (duurde zo'n drie uur) en dan reden ze gelijk weer terug (andere chauffeur hoor). Zoiets doe je natuurlijk niet iedere week maar af en toe kan het geen kwaad hoor. Wij hebben in Drenthe een veulentje gekocht en die moest ook drie uur op de trailer staan naar Limburg. Ze stond wel los maar heeft de hele rit geen poot verzet en er niks van geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:08

Daantje1981 schreef:
Meestal vind ik 60 min wel het maximale wat ik aan reistijd wil besteden, maar denken jullie er anders over?

Dan zou ik trouwens niet eens bij mijn instructeur kunnen komen. Dat is drie uur met de veewagen, enkele reis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:45

Ik houd tot 2 uur aan (eigenlijk meer max. 150 km) voor een wedstrijd, maar ik ben ook nog maar startend.

Ik heb verder mijn haflinger eens naar mijn studeer-woonplaats verhuisd en terug. Was zo'n 285 km, dus goed vier uur rijden eigenlijk. Heen met veevrachtwagen, en terug met een trailer. Geen problemen hoor. Paard vond de vrachtwagen aangenamer, dus als je kan kiezen, kies dan daarvoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:56

En er wordt altijd aanbevolen om bij langere ritten een rustpauze te houden... Nou dat doen wij dus nooit meer. Milena was behoorlijk over de zeik toen we weer gingen rijden. Mevrouwtje wilde van de wagen af en actie.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 07:39

Voor een wedstrijd maximaal 4,5 uur rijden. In het verleden was voor ons 3,5 uur rijden trouwens ook standaard. Betreft eendaagse wedstrijden en de reisduur die ik noem is voor een enkele reis. Wij overnachten nooit, daar hebben de pony's veel meer last van. Vaak staan ze bij wedstrijden in totaal 20 uur op de vrachtwagen, en komen ze dus alleen voor hun rubrieken de vrachtwagen af. Hebben ze geen enkel probleem mee, ze staan graag op de vrachtwagen.

Overigens is het niet verstandig om een paard uit de trailer/vrachtwagen te halen tijdens het reizen!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 08:13

Ik kan me voorstellen dat paarden die je onderweg eruit haalt er niet meer in willen??

Ik ben niet zoveel gewend wbt het vervoeren

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:49

wij gaan ook wel vaker verder weg naar duitsland, ligt er maar net aan welke koers waar is, en die ons ook geschikt lijkt. zo zijn wel al naar Baden Baden,( 433 km.) Waldorf (176 km) Gotha (473 km). en zo. volgend jaar zijn we ook van plan om naar frankrijk te gaan.
owja btw van de week brengen we 2 van onze paarden naar frankrijk (Deauville ) dat is ongeveer 592 km. en over een paar weken gaan er nog 2. (die blijven daar)
maar anders gaan wij ook de dag van te voren (als het verder weg is) en vaak ook de dag er na naar huis..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:59

Nou, het heeft geen nut om het dier er onderweg af te halen, het wil er idd niet altijd terug op. Ik stop trouwens wel om de 2 uur, even kijken of paard nog rustig staat, en niet zijn been in het hooinet of andere grappen heeft uitgehaald (over voorstang). Maar dat zou je dan ook vaak al eerder merken aan het gestommel. Plus ook om zelf de chauffeur even de benen te laten strekken en tot rust te komen, je rijdt nl wel met een enorm waardevol dier achterin. Ongeveer een tien minuten of kwartiertje ofzo. Merk je dat je paard er pissig van wordt, dan kan ik me voorstellen dat je het niet meer doet

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:01

Ik vind het absoluut niet te lang hoor, 2,5 uur.. mits je paardje niet dezelfde dag weer terug moet!
Wel regelmatig stoppen.. Ik haal mn paard er dan niet uit.. maar pak een emmer water, en geef haar een dikke knuffel.. gewoon even met haar praten zegmaar

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:03

Uitladen

Zie me al staan met m'n paard aan een touwtje op het grasveldje bij de benzinepomp langs de snelweg.... Nee hoor, mij te link

Rustig maar gestaag doorrijden, dat is het fijnst voor ze. Als je met 2 mensen bent die allebei kunnen rijden, kun je halverwege nog eens wisselen.

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:17

Mijn vader zet altijd de cruise control (als je dat hebt natuurtlijk )op 80 km.

Volgens mij vinden ze dat het fijnst, idd niet dat ge-inhaal-en-dan-weer-afremmen-gedoe. Gewoon op de rechterbaan blijven, volgens mij houden ze het dan wel een tijdje uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:51

Als je een goede auto hebt, kun je gewoon doorrijden. Ik heb er geen enkel probleem mee om 3-4uur aaneengesloten te rijden; autorijden is zo vermoeiend als je het zelf maakt.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:13

en anders wat denk je van die paarden van anky... als ze op concours gaat naar oost-duitland of zuid-frankrijk, dan staan ze ook lang op de wagen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:21

Wij rijden enkele reis maximaal 1.5 uur. Die van mij staan heerlijk op de trailer, vandaar dat we zelf eigenlijk 1.5 uur maximum vinden want dan zijnw e het zelf zat.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:33

Ik ben afgelopen zomer met mijn paard vanuit brabant naar Drenthe gereden voor een weekje vakantie.
Er is aan een stuk doorgereden. En ze bracht het er prima van af.
2,5 uur gaat makkelijk hoor
Veel plezier iig!