Transportbeschemers, paar vragen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Transportbeschemers, paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:27

Hoi
Ik had wat vraagjes over transportbeschermers. Sinds kort ga ik af en toe met m'n pony op stap met de trailer. Maar ik heb nog geen transportbeschermers.
- Wat is het verschil tussen halfhoge en hoge transportbeschermers ?
- Welke raden jullie aan ?
- Kunnen peesbeschemers ook een beetje bescherming geven in de trailer ?(voor tijdelijk tot dat de transportbeschermers er zijn)
-x- Marijke

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:33

Ik gebruik half hoge transportbeschermers, die dus niet over de voorknie of het spronggewricht komen. Als ik hoge beschermers om doe lopen de beesten geen stap meer, terwijl ik ze juist beschermd wil hebben met in- en uitladen.
Peesbeschermers kun je wel tijdelijk gebruiken, maar ik zou er ook een springschoentje bij om doen om de kroonrand te beschermen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:35

Zou net als Kylan zegt bij peesbeschermers ook springschoenen omdoen. Zelf doe ik dat ook wel eens en het werkt best goed. Voor achter heb ik dan de action beenbeschermers om. Voordeel is dat als je een onrustig paard hebt je er dan ook mee kan rijden en niet gelijk hoeft te wisselen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:54

Ik gebruik altijd hoge transportbeschermers. Ik mag er niet aan denken om gewoon met peesbeschermers de trailer in te gaan, als ze zich dan mistrapt bij het op- of afstappen :s (Memuska is nogal een wildebras bij het laden). Ik gebruik onderlappen, stalbandages, springschoenen en transportbandages... en nog slaagt ze er in zichzelf te verwonden

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:57

ik gebruik hoge transport beschermers met klittenband erg handig ik ben altijd bang dat ze bij het in en uitladen verwondingen kunnen krijgen

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:07

Ik heb het ook een tijdje geprobeerd met van die hoge transportbeschermers, geen succes voor Jel. Hij verzette geen pas meer, en mepte juist de hele trailer in elkaar, terwijl hij rustig stond als hij ze niet omhad. Ik heb nu lage transportbeschermers, en voor ook springschoenen. Het grootste risico ligt bij de kroonrand en het pijpbeen, als ze er zelf op gaan staan of ergens langs schaven. Als je springschoenen voor bij je peesjes doet, en achter iets van transportbeschermers ben je klaar, zo doe ik het ook wel als ik ga rijden

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:14

Ik zou geen peesbeschermers aan doen, slechte ervaringen mee...

Als ik jou was zou ik gewoon naar de winkel rijden en dan beschermers kopen.
Wij hadden lage van BR voor 30 euro, dus ik denk dat er ook wel een ander goedkoper merk zal zijn

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:35

ja bij divoza voor 24,95 van pagony
ik heb zelf wel hoge in de kleur van mijn deken

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:13

Ik gebruik hoge, dat bied extra bescherming voor de spronggewrichten.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:15

ik heb gewone, maar ik zou ipv peesbeschermers lappen met bandages gebruiken..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:17

Zolang het maar goede kwaliteit is. Het belangrijste is dat ze niet afzakken onderweg. Want dan geven ze meer verwondingen dan bescherming! En goede beschermers zijn duur.

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:23

Ik gebruik alleen peesbeschermers. In theorie niet echt veilig, maar zodra ik meer op zn benen ga doen wordt hij alleen maar heel druk en zenuwachtig. Met alleen peesbeschermers is er niks aan de hand. Ik denk dat je goed moet kijken naar hoe je paard reageert. Aan de hand daarvan kun je dan bepalen wat het meest veilig is. Hoge zijn natuurlijk het beste omdat sprong en voorknie ook beschermt zijn, maar bij mijn paard zou het dus alleen maar ongelukken opleveren.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:07

Gewoon lage transportbeschermers werkt voor mijn gevoel het beste. Die hoge gaan ze alleen maar raar van lopen en je paard moet nog knap zijn best doen wil hij zijn knie verwonden in de trailer.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:44

Sjonniej schreef:
Gewoon lage transportbeschermers werkt voor mijn gevoel het beste. Die hoge gaan ze alleen maar raar van lopen en je paard moet nog knap zijn best doen wil hij zijn knie verwonden in de trailer.

Ja vind ik ook, als hij gewoon vaststaat

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:47

Ik gebruik hoge, of van die dikke onderleglappen (die op dekbed lijken) met bandages erom plus springschoenen.
De kniebescherming is wel handig voor het geval hij op de klep struikelt en op zijn knieen valt (nog nooit gebeurd bij mij maar zekerheid voor alles) en de hakken heb ik ook altijd graag beschermd.
Als ze regelmatig op de trailer gaan, wennen ze snel genoeg en lopen ze ook niet meer zo raar.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:52

Oke, heel erg bedankt voor jullie reacties
Ik denk dat ik dan gewoon lage transportbeschemers neem, aangezien ik niet weet hoe m'n pony gaat doen met hoge ( had er nog niet eens aan gedacht of hij die dingen eigenlijk prettig vind )

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:53

Sjonniej schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Een paard kan heel goed zijn knie of hak verwonden in een trailer of vrachtwagen. Dat ze van hoge beschermers raar gaan lopen ok, maar dat is een kwestie van gewenning.

Wat Kylan schreef dat ze met hoge beschermers niet meer willen lopen vind ik ook onzin. De eerste keer misschien niet. Maar ook hier vind ik weer dat het een kwestie is van gewenning.

Wij hebben al veel paarden op stal gehad, en bij jonge paarden gebruik ik gewoon van de lage beschermers. Zo kunnen ze er rustig aan wennen. Mijn ervaring is dat asl ze die kennen voor de meeste de overgang naar hoge echt geen probleem is.
Bij ons trekken ze de benen de eerste twee passen misschien wat hoger op, maar daarna niet meer hoor.

Bij de schimmels vind ik een bijkomend voordeel dat de hakken schoon blijven. Anders kom je op concour en heb je een schimmel met gele hakken. Staat zo slordig...

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:54

Marijkjuh schreef:
Oke, heel erg bedankt voor jullie reacties
Ik denk dat ik dan gewoon lage transportbeschemers neem, aangezien ik niet weet hoe m'n pony gaat doen met hoge ( had er nog niet eens aan gedacht of hij die dingen eigenlijk prettig vind )

Gelijk heb je. Zoals ik in mijn reactie al schreef. lage is goed om ze er aan te laten wennen

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:58

ik gebruik ook lage transportbeschermers. ik wou eerst hoge maar omdat m'n pony hoge benen en toch weer smal heeft, moet ze paardenmaat hebben..maar voor de beenomvang zijn die weer te groot dus zakken ze af. dus moet ik het doen met lage transportbeschermers.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:28

Kan iemand mij dan uitleggen hoe een paard zijn knie verwond in de trailer?
Ik neem aan dat iedereen zijn paard veilig kort vastzet zonder hooinet daardoor hij is afgeleid.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:39

De kniebescherming is wel handig voor het geval hij op de klep struikelt en op zijn knieen valt
en mocht je een ongeluk krijgen -niet te hopen- kan het denk ik ooit ook wel gebeuren dat ze op hun knieen liggen in de trailer.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:39

In het geval dat je plotseling zo hard moet remmen dat het paard onderuit gaat, landt hij op zijn knieën

Ik gebruik zelf geen hoge transportbeschermers, omdat ze niet passen. Mijn tinker van 1.54 heeft te dikke pootjes om beschermers in cob-maat om te doen, dan staan ze een stuk open. Full is te lang, dan gaan ze zakken en kan hij erop gaan staan met alle gevolgen van dien.
Ik pak hem altijd in met hele dikke grote onderlappen en trabsportbandages (4m lang). Dan zit hij van de kroonrand tot net onder de voorknie ingepakt, achter tot net onder de sprong.
Liever zou ik hoge beschermers gebruiken, vind ik veiliger, en bovendien blijven dan zijn hakken wit

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:41

supertje, die dikke onderlappen kun je diagonaal doen, dan vallen ze om de hak.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:01

Hoge beschermers, waarom? Geen idee.. zocht beschermers en nam díe mee...
Naar mijn idee maakt het niet uit, hoge of lage, ze wennen aan beide

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:27

Ik zou hoge nemen dat beter maar als je paard vrij rustig is op de trailer kan je net zo goed lage nemen.