jong paard kopen en opleren of opgeleerd paard kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissPinkiie

jong paard kopen en opleren of opgeleerd paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 09:37

Eyz,
ik zat met een vraagje, ik zie iedereen op foto's so mooi rijden enzo maar dan vraag ik me ook af of ze die zelf wel hebben opgeleerd. Nu vraag ik me ook af ... is het best om een 3 jaar oud paard te kopen en zelf op te leren OF zou het beter zijn om een voledig getraind paard de kopen en er dan meteen mee gaan wedstrijden doen?
Volgens mij zou het beter zijn om het op 3jarige leeftijd al te hebben en voledig zelf te trainen dan een 9 jaarig paard te kopen en er wedstrijden mee te doen.
Maar ik weet niet of dat iedereen er zo over denkt ....
Laat me iets weten ...

xXx,
Miss Pinkiie

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:41

Ik heb nu een pony die niet zo heeel veel kan en ook best oud is dus niet heel veel meer bijleert, maar als ik in de toekomst een paard zoek dan kies ik een middenweg. Ik heb het liefste een 4 of 5 jarig paard wat een goede basis heeft maar verder nog beleerd moet worden. Van een volledig getraind paard kun je wel wat leren, maar het lijkt mij de vraag of dat je dit ook op andere paarden toe kunt passen, omdat je het VAn het paard hebt geleerd en niet MET het paard. Bovendien is het toch veel leuker om samen met je paard te groeien in plaats van een paard te hebben wat al direct super loopt. Als ik zou moeten kiezen tussen de twee dingen die jij noemt zou ik denk ik dezelfde keuze maken als jij, en het paard zelf beleren en trainen.

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 09:50

Ik heb namelijk een 3jarige merrie voor men kerstmis gekregen en ik heb ze nu al 3 weken, ik ben heel blijmet der. We gaan er samen door, ik "expirementeer" zo een beetje dan kan ik ondervinden wat goed is voor mij en Tequila (men paard). Ik heb ze namelijk op een week aan de teugel leren lopen ik ben er fier op. Ze was nog niet echt zadelmak toen ik haar had, ik ben er al een paar keer afgevlogen als zij viel. Ze moet nog leren der evenwicht the houden als ze wilt steigeren We leren beide van onze fouten. We beginen samen een band te krijgen Owjah, bedelen kan ze ook goed, allejah, ze klopt zo hard met der hoef op de grond in de crossway ze doet zo een "terplaatse spaanse stap" en ze kan het luid maken hoor. Alles doen om een wortel te krijgen

xxx
Miss Pinkiie

ZEJA

Re: jong paard kopen en opleren of opgeleerd paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:51

Doe nooit onervaren met onervaren daar gebeuren ongelukken mee of het paard wordt verknald.

Je kan wel een ervaren paard met een onervaren ruiter.

Of een onervaren paard met een ervaren ruiter.

Dus het verstandigste is als je nog niet zo ervaren bent een goed opgeleid paard te kopen.

Dan ben je het verstandigst bezig.

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 09:57

Hey, let op wat je zegt! ik rij al 10 jaar te paard dus ik weet wat ik doe! Ik heb al paarden opgeleert ervoor! Ik zou nu normaal in een Jumping-Team zitten moest ik nog in belgie wonen maar ik ben naar canada verhuist oke ?! Verdekke, iedereen denkt meteen dat ik onervare ben als ik die vraag stel :S

Sorry voor het uitvliegen

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:00

Als jij je dan ook even rustig houd ..
Ze heeft het helemaal niet over jou,
Ze heeft het over het algemeen en ik ben het voledig met haar eens dat je geen onervaren paard moet nemen als je zelf onervaren bent ..
Ik heb begin vorig jaar ook een paard ingereden, is onder begeleiding helemaal goed gegaan, maar ik had dan ook al ervaring met het rijden van moeilijkere paarden ..
Maare @ TS; in 1 week aan de teugel leren lopen? lijkt me niet super voor een jong paardje (lees dat ie 3 is) Hij mag best aan de teugel komen, maar zorg ervoor dat ie dan wel goed over de rug is ..
Verder ga ik er niet over uitwijden hoe je het beste een paard in kunt rijden, dat doet toch iedereen op zn eigen manier ..
Ow jaa, en kijk uit met dat stijgeren, doe er iets aan nu het nog kan !

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:01

Wat ik trouwens wel raar vind is dat jij ( topicstarter)zegt dat ze bedelt ' alles om een wortel te krijgen'. Hier ga je toch niet op in? zo leer je het dier enkel slecht gedrag aan. Als mijn pony dit zou gaan doen zou ze echt absoluut geen vorm van beloning krijgen, maar eerder een terechtwijzing.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:03

Dat had je er niet bij gezet en de meeste mensen zijn wel zo onverstandig.

Maar als jij zegt voldoende ervaring te hebben.

Zou ik voor het jonge paard gaan.

Maar als je goed had gelezen had ik geschreven.

Jong paard ervaren ruiter,onervaren ruiter ervaren paard.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:04

Uhm, dit blijft een lastige vraag.
In principe ga ik met Ardo_iggy mee, maar ik heb ook positieve ervaringen met onervaren ruiters met een onervaren paard.
Maar ja, die werden ook goed begeleid en bouwen zo samen aan de weg en leren samen. Dit geeft weer een goede band.
Maar ik vraag me wel af, wat gebeurt er als het ergens fout gaat?

Het ligt denk ik ook aan de persoon zelf. Ben je zelf in staat om je paard op te voeden? Ben je consequent genoeg? etc. etc. Maak een plan en bedenk hoe je je problemen gaat oplossen.
Een jong en onbeleerd paard vraagt veel meer van je dan een ervaren paard. Neem in ieder geval (prive) les.
Als je realistisch bent, consequent en eerlijk dan zal je het verder brengen.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:05

Inderdaad, begeleiding is heel erg belanrgijk als de ruiter nog niet erg ervaren is. Iemand die kan ingrijpen als er wrijving komt door onervarenheid is echt geen overbodige luxe!

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:08

Ik heb nu een 6 jarige ruin gekocht
Dit juist omdat ik wel een uitdaging wilde maar het beleren mag ik niet meer doen

Maar zelf zou ik juist een wat jonger paard kopen maar dan rond een jaar of 5

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:09

ok ok niemand begrijpt mij ik doe hier pricies niets goed
ten 1ste, het is niet omdat ze 3 jaar is dat ze nog maar net 3 is he, ze kan even goed binnen een maand 4 worden he
ten 2de, wie zegt dat ik der een wortel geef? ik kan even goed niets geven en dat ze luider begint he.
en ten 3de, ik zal niemand niets meer vragen, iedereen krijgt toch maar slechte ideeen.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:13

maar je zei dat ze alles deed voor een wortel, daaruit concludeer ik toch dat ze ervoor wordt beloond. In elk geval moet je zulk gedrag in geen enkele vorm belonen naar mijn mening. zeker bij een groot paard kan dit heel gevaarlijk worden.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:15

Het is maar wat je zelf weer, maar je moet er wel mee overweg kunnen, met jonge paarden
Dus ja denk bij jezelf na : wat wil je en wat is verstandig.

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:15

sorry iedereen dat ik zo irritant ben, ik zal het nog een maal uitleggen.
Ik heb al 10 jaar rijervaring, ik heb al moeilijkere paarden gereden ook, ik heb geleerd van men fouten toen, nu ben ik nog meer ervaren omdat ik door men fouten ben gegaan en heb ze sins dien niet meer gedaan. Ik heb nu eindelijk een eigen paard, een merrie van 3 jaar (13 mei 2002), ze is een Saddlebred en ze heeft zeer sterke benen. voor foto's, kijk hier: http://LaTequila.6x.to ...
Ik ben der dus nu aan het opleren, ik heb ze al 3 weken. We leren samen bij ... daarmee bedoel ik, ik leer hoe zij reageert op dingen en zij leert hoe ik rij enzo.

en ... men merrie is 15.3hh (weet ik niet in meter of cm).
ze bedeld er mss voor maar ze krijgt daarom geen wortel.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:21

MissPinkiie, doe effe niet zo boos (maar dat schrijf je zelf al)
Je vraagt iets en krijgt er antwoord op. Behalve de opmerking van die wortel, valt niemand jou persoonlijk aan.

De reactie die je geeft roept vragen op. We praten hier niet met elkaar, maar schrijven. Zo kan het zijn dat er misverstanden komen doordat het anders overkomt.

Maak je niet druk en leg gewoon uit hoe je het wel bedoelt. Tja niet iedereen doet het op jou manier dus commentaar of advies krijg je altijd. Probeer hier van te leren inplaats van boos te worden. We kunnen moeilijk zeggen: Ja hoor neem lekker een onervaren paard en alles gaat vanzelf, neem maar van mij, het gaat vaker fout dan dat het goed gaat. Er is niet voor niets paardenleed, door onervarenheid. Of een heleboel teleurstelling.

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:33

Ik weet het, sorry iedereen ...
Ik heb namelijk een paard gekregen voor men kestmis. Ze is 3 jaar (mei 13, 2002), ik ben haar nu aan het beleren. We zijn samen aan de basis bezig. Ik heb het zo ook bij andere paarden gedaan. Het laatste paard dat ik heb opgeleerd hebben ze namelijk Canada genoemt om een herinnering aan me te hebben omdat ik naar Canada verhuist ben. Ik woon nu al een jaar en een half in canada, iedereen rijd hier anders dan in belgie. Op de stal waar men paard staat is het meer western en ik ga namelijk engels. Ik ben rustig aan stap voor stap met tequila bezig. We hebben nu al 3 weken elkaar beter leren kennen. Ik weet hoe zij reageert als ik iets doe en zij weet ook hoe ik rij. Dit brengt mij namelijk ook op een andere vraag .... wat is het beste, sporen of een zweep? ik kies meer voor een zweep maar alle andere eigenaars van paarden die in de barn staan kiezen voor sporen behalve 1 iemand en die komt van engeland. En jah, ik heb een springzweep dus die maakt redelijk veel geluid als ik een zacht tikje geef en iedereen denkt dat ik ze dan een harde klop geef ... maarjah, terug naar het andere ... Ik ben nu zo snel opgevlogen omdat het al laat is en ik kan niet slapen, het is nu namelijk 05.33uur hier.
Nog maals sorry dat ik zo irritant deed.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:39

een zweep is heel iets anders dan sporen, je kunt naar mijn mening niet kiezen omdat het van een ander kaliber is. een zweepje gebruik je om te corrigeren, sporen gebruik je om verfijnde aanwijzingen te geven.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:43

Ik heb zelf voor deze keuze gestaan, 4 maanden terug. Splash werd afgekeurd en ik mocht er een paardje bij. Mijn droom was om een jong ding door te rijden (naar de top) Ik heb dus besloten voor een onervaren paard, maar ik kan wel zeggen dat het me tegen is gevallen! Voordat je dat doet moet je heel goed beseffen dat een jong ding ook niet alles wil wat jij wil en dat je tegen (grote) problemen aan kunt lopen. Dat heb je met een doorgereden paard vaak toch minder. Voor je de keus maakt, erg goed over nadenken!

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:48

Hey,
nou, ik heb eens op een show een paard gezien dat gereden werd met sporen ... het paard was aan het bloeden door de sporen.
Ik zeg niet dat dat zo is bij iedereen die sporen gebruikt maar ik probeer het liefst te vermijden. Men vriendin die rijd ook met sporen, ik ga ze derom niet haten, en het licht ook aan het paard, als het paard geen zweep kan zien dan moet je wel sporen gebruiken maar als je paard sporen te pijnlijk vind dat moet je wel een zweep bij de hand hebben. En mijn opzicht van sporen is, je duuwt ze bijna elke keer dat je gaat neer zitten met de sporen gewoon om druk te hebben ofzo, een zweep gebruik je alleen als ze iets fout hebben gedaan. Maar, iedereen zen eigen mening, ik gebruik gewoon liever een zweep dan sporen.

en euhm, ik heb men paard al ... Nou, het loopt vrij goed tussen ons (men paard en ik), af en toe wilt ze een eigen willetje wat wel normaal is maar erna weet ze toch dat ik "de baas" ben. Een jong paard probeert altijd om de baas te zijn, zeker als hij/zij je nog niet kent. door die faze ben ik al door, ze begint me al te respecteren en ik respecteer haar. We gaan samen door goede en slechte tijden. Ze mag mss men been breken ofzo, ik ga haar daarvoor niet verkopen, we gaan er samen door, dat is mijn vizie (of hoe het ook genoemt word).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:50

ligt eraan, als je zelf goed zat kan rijden omhet paard te beleren, zou ik er zelf ook voor kiezen om het zelf te doen . Maar als je het niet kan, vooral niet aan beginnen, je verpest het paard terwijl die nog een heel leven voor zich heeft.

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:56

Ik heb altijd 'leerpony's' gehad, en ben 2 jaar geleden begonnen met een jonge fjordenruin, was wel al onder het zadel, maar verder helemaal opgeleerd. Wel onder heel goede begleiding. Ik denk dat je vooral echt goede begleiding nodig hebt.
Verder heb ik 3 jaar geleden de fjordenmerrie van mijn oom zelf ingereden en doorgereden. En deze zomer begin ik met zijn ruin. (ook onder begleiding natuurlijk)

MissPinkiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:00

leuk, ik heb al een new forest merrie ingereden en beleert, die was 6 jaar.
een selle fraincais gereden die elke keer op der gat ging zitten als ze echt een slechte dag had, kon niets aan gedaan worden, is egt wel een raar paard, een vriendin geholpen met een eigenwijze shetlander in te rijden en te beleren.
kheb een half arabier beleert voor springen, sprong 1m20 met me, en 1m40 alleen. en ik heb er nog een paar gedaan. Nu ben ik aan men American Saddlebred bezig, ik heb ze nog maar 3 weken en we nemen het beide rustig aan. We hebben er beide plezier in.
Najah, ieder zen eigen mening

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:04

er stond in de P&S een mooi artikel hierover. het lekker leren op een ouwe rot die de klappen van de zweep al kent. en dat is saai?? ik denk dat dat juist beter is voor sommige ruiters.

10 jaar rijervaring??? ik heb er 13... maar toch zal ik nooit beginnen aan zelf een paard beleren. waarom niet?? omdat ik dat ten eerste niet leuk vind en ten 2e wil ik dat het paard goed aangereden wordt en ik wil van het paard kunnen leren.

ik heb nu een 18 jarig manegepaard veel moeten leren en we zijn nu L1. dat was evenveel afleren als aanleren. dat is 1 keer, maar nooit meer.

je ziet heel veelmensen die een jong paard hebben gekocht, dat lekker zelf willen beleren en uiteindelijk blijkt hetniet te zijn zoals ze dachten. kortom.. beesie gestresst en uit de running omdat men teveel wou.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:04

Ik was zelf onervaren toen ik mijn pony kreeg, en de pony kon ook niks. wij zijn wel M+ springen geworden, dus zeg niet dat dat niet kan!