paard dag en nacht buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

newforster

paard dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:27

Hallo

Omdat ik voor mijn pony weiland zocht,of gezeldschap waar ze bij kon
nu heb ik een stuk land aangeboden gekregen.
maar der mag dus niet op gebouwd worden,en gaat dus betekenen dat ze 24/7 op het land staat zonder beschutting.
Zal een newforster met dikke wintervacht en een shetje ertegen kunnen?

gr.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:28

Ja hoor
Shetjes kunnen daar heel goed tegen Je ziet vaker dat een Shet altijd buiten staat dan binnen. Eigenlijk kan een goed gezond paard goed buiten staan hoor. Is juist wel lekker voor ze.l In het wild gingen paarden in een koude winter ook niet even naar binnen

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:29

Zijn er wel bomen om te schuilen? Vind zelf dat ze wel een soort schuilplekje nodig hebben voor als het echt slecht weer is (veel regen). Informeer anders eens naar de mogelijkheden. Bijv. een container mag vaak weer wel (omdat je die makkelijk kan verplaatsen). Dan hebben ze toch iets om in te schuilen...

OemmiejO

Re: paard dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:29

Ja, zolang ze gewoon hun wintervacht hebben kan het makkelijk

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:31

Ik zou er wel graag een schuilstal bij hebben.. Dus ik zou het niet doen..

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:33

Zonder schuilmogelikheid zou ik het niet doen.
Bij ons op stal staat een paardje met loopstal, en die kiest er overigens veel voor om buiten te staan.
Onze shet die erbij loopt heeft ook nog niet echt een voorkeur ontwikkeld.
Maar áls ze willen, kunnen ze naar binnen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:34

Idd Kiara Mijn haflinger staat vrijwel altijd binnen, hij vind het vreselijk om in de zeikende regen bijvoorbeeld buiten te staan

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:41

Het kan wel, maar denk dat het fijner is mét schuilstal maar dat is denk ik eigen keuze

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:03

ach joh het kan wel. Het is alleen hoe lig jij te slapen als je weet dat je paard in de sijkende regen staat, in de wind en misschien in de sneeuw. Ik vind dat het prima kan, het is gewoon wat je zelf voelt. Met een lekkere waterdichte deken kan het prima.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:04

Ik heb altijd gehoort en gelezen, dat je paard ALTIJD een schuilstal moet hebben

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:04

Kyona schreef:
Zijn er wel bomen om te schuilen? Vind zelf dat ze wel een soort schuilplekje nodig hebben voor als het echt slecht weer is (veel regen). Informeer anders eens naar de mogelijkheden. Bijv. een container mag vaak weer wel (omdat je die makkelijk kan verplaatsen). Dan hebben ze toch iets om in te schuilen...

Iid, als je niet mag bouwen kun je ook best een container of een boom gebruiken

Maar als je geen schuilstal mag bouwen, waar wil je dan je voer en tuig laten?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:06

haha LauEef, die is ook goed

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:06

staan ze nu binnen of niet? want als ze nu altijd lekker binnen kunnen staan of iig kunnen schuilen en je zet ze in een 'kaal' weiland vind ik het een beetje zielig. wintervacht of niet.
Anders zou ik ze pas met het voorjaar/zomer erop zetten zodat ze langzamerhand aan het slechte weer kennen wennen.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:25

Schuilmogelijkheid is erg belangrijk. Ik heb zelf een stalletje waar het shetveulentje alleen in kan. Verder zijn er bomen en een schutting waar ze voor de harde wind kunnen schuilen.

Voor een container heb je ook een vergunning nodig? Ik zou denk ik toch even verder zoeken naar een wei waar wel mogelijkheid tot schuilen is.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:26

schuilstal is imo verplicht !!
ze moeten kunnen schuilen bij langdurige regen of bij guur weer
ook tegen de zon moeten ze kunnen schuilen !

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:29

Onze welsh staat ook 24 uur buiten zonder beschutting. Kan ie prima tegen. Als je maar zorgt dat ie voldoende ruwvoer heeft zodat het kacheltje blijft lopen.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:32

Persoonlijk zou ik willen, wat voor 'n paard het ook is, dat er een schuilstalletje is. Als het heel lang regent of sneeuwt, dan is het behoorlijk vervelend voor je paard dat ie niet even droog kan staan...

newforster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:35

zelf komt ze hiervoor 4,5 jaar geleden uit duitseland waar ze van een fok gebied komt en dus ook24/7 zonder iets buiten gelopen heeft.
ik zit erg te twijfelen

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:37

ik ben het met jullie eens; een schuilstal IS beter. Maar mijn pony, had ten alle tijden een schuilstal en aan sporen in sneeuw en modder kon ik zien dat ze er nooit in had gestaan dus ... hoe verklaar je dát dan? Tuurlijk, ze de keus laten binnen te staan is altijd ideaal maar ja, het kan niet altijd. Ik zou proberen een zeecontainer te laten plaatsen, dat is vaak wel mogelijk, zo niet.... geen ramp. Ook in de volle zon niet hoor! Wij laten paarden misschien soms te weinig echt paard zijn. Afgezien van wat ideaal is.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:42

tegen het gure weer kunnen ze zich nog wel een beetje aanpassen, maar tegen de volle zon.... Dan geef ik ze toch liever een schuilplek

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:47

Ik zou het heerlijk vinden als die van mij dag en nacht buiten konden staan MAAR alleen als er een schuilstal bij is.Ik zou dus kijken of er een mogelijkheid is om iets te maken waar ze onder kunnen gaan staan en als dit niet kan zou ik verder kijken.

Ik las eerder al de vraag of ze nu binnen staan of niet.Staan ze nu binnen zou ik ze absoluut nu niet buiten zetten ze zijn nu niets gewend.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:37

Als er niet op gebouwd mag worden zijn er vast andere sneaky manieren om beschutting aan te brengen. Een stapel strobalen in een hoek-vorm bijvoorbeeld..?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:42

mijn ponies lopen 24/7 buiten. In het bos, met véél beschutting van bomen.

Het liefst heb ik een ècht afdakje, maar ja, je kunt niet alles hebben.
Ze doen het er vreselijk goed op!

Maar hebben dus veel bomen om onder te schuilen en het breekt de wind.
Daarnaaast onbeperkt hooi!

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:45

Jaa, kunnen ze makkelijk
Mijn bijrijdpaardje staat ook 24./7 buiten samen met een shet, zonder afdakje en zonder bomen ofzo .. ja dr staan wel heel veel bomen maar ik geloof niet dat die daar zoveel bescherming van heeft

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:49

sannaa schreef:
ik ben het met jullie eens; een schuilstal IS beter. Maar mijn pony, had ten alle tijden een schuilstal en aan sporen in sneeuw en modder kon ik zien dat ze er nooit in had gestaan dus ... hoe verklaar je dát dan? Tuurlijk, ze de keus laten binnen te staan is altijd ideaal maar ja, het kan niet altijd. Ik zou proberen een zeecontainer te laten plaatsen, dat is vaak wel mogelijk, zo niet.... geen ramp. Ook in de volle zon niet hoor! Wij laten paarden misschien soms te weinig echt paard zijn. Afgezien van wat ideaal is.

Persoonlijk denk ik niet dat een schuilstal beter IS maar dat wij het beter vinden. Ik geef toe, ik zie ze ook graag in stal staan als het bagger weer is. Feit? Mijn merrie en mijn welsh staan ALTIJD buiten. En dan denk je na twee dagen regen of sneeuw of wat ook staan ze toch eindelijk wel eens binnen? No way. Zelfs mijn Raak is nu zo'n buitenpaard geworden dat ik hem 's ochtends in de paddock trof. Inmiddels heb ik ze 's nachts binnen staan omdat het me per week 6 pakken vlas per stal ging kosten met die modder maar ze staan echt het liefst buiten.