hebben jullie een aankoop keuring gedaan...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annae

hebben jullie een aankoop keuring gedaan...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:22

hoi
ik ben misschien van plan om een paardje te kopen, maar ik vroeg me af of het verstandig is om haar te laten keuren . mijn vader zei namelijk dat er een aardig prijskaartje aan hangt >;) en dat je dat dus niet zomaar maar moet doen. daarom vroeg ik me af of jullie, jullie paardje hebben laten keuren voordat jullie hem/haar gingen kopen, of dat het toch verstandiger is om het niet te doen (aangezien de kosten )
heeft het bepaalde voordelen etc..
naja ....etc.etc.

groetjes tyrje

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:27

Nee, waarvan ik weet zijn er 3 niet gekeurd.
Een veulen, jaarling en pony van 4 jaar.
Wel nagekeken door de dierenarts, maar dit was geen keuring.

Volgens mij moet je zelfs paarden en pony's vanaf een bepaald bedrag laten keuren voor de verzekering.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:33

Bij Tenuta wel Foto's van een jaar eerder hadden we mee gekregen die hebben we ook nog even laten bekijken

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:34

Ik zou je paard in ieder geval klinisch laten keuren.
Dus op de harde volte, zachte volte, buigproef etc.
Rontgenologisch dat moet je dan dus helemaal zelf weten.
Het is natuurlijk wel prettig als je zeker weet dat je paard geen ocd's of wat dan ook heeft.
Maar aan de andere kant, als het paard wat je dan laat keuren rontgenologisch afgekeurd word en je neemt het niet.
Dan heb je je misschien wel helemaal verheugd op dat paardje.
Er hangt inderdaad een flink prijskaartje aan.
Bij ons op de praktijk in schalkwijk kost een aankoopkeuring inclusief rontgen: 445euro (dit is dus rontgen en klinisch)
Meestal is het zo dat als het paard goedgekeurd word dat de koper het betaald en als het dier afgekeurd word dat de verkoper het betaald.
Maar je kan ook andere afspraken maken, bijvoorbeeld dat jullie sowieso allebei de helft betalen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:36

Hoi,

een paard dat je wilt kopen zou ik ALTIJD laten keuren ongeacht de prijs die je voor het paard betaald. Maar er is verschil tussen een klinische keuring of een rontgenlogische keuring. Bij een klinische keuring kijken ze hem na, luisteren ze naar zijn hart en longen e.d. Daarna wordt hij gelongeerd op harde en zachte ondergrond en daarna moet hij buigproeven ondergaan. Bij buigproeven houden ze de benen om de beurt een tijdje in een bepaalde houding een daarna moet hij gelijk wegdraven. Het gaat er dan om dat het paard zich snel 'hersteld' en niet kreupel loopt. Deze keuring (klinische) zou ik altijd laten uitvoeren. Het geeft geen 100% garantie natuurlijk, maar eventuele ziektes of (been)gebreken kunnen dan eventueel wel aan het licht komen. Ik geloof dat het bij mij ongeveer €150,00 koste. Bij ons was de afspraak dat de koper dit bedrag betaalde als het paard werd afgekeurd. Als hij goedgekeurd werd betaalde ik het. Dit paard werd goedgekeurd, maar een eerder paard dat ik graag wilde kopen werd afgekeurd!

Bij een rontgenlogische keuring zetten ze de benen op de foto. Zo kunnen eventuele gebreken zoals artrose of OCD aan het licht komen. Dit wordt meestal alleen bij dure paarden gedaan of paarden die verzekerd worden (dan stelt de verzekering zo'n keuring vaak verplicht). Aan zo'n keuring hangt wel een wat groter prijskaartje. Hoeveel het is weet ik niet precies en het zal ook afhangen van hoeveel foto's en wat je allemaal op de foto wilt hebben.

Dus ik zou zowiezo het paard klinisch laten keuren. Probeer af te spreken met de verkoper dat hij het ebdrag van de keuring betaald als het paard afgekeurd wordt en dat jij het betaald als hij goedgekeurd wordt. Succes met het vinden van een paardje!!!

Idioteque

Re: hebben jullie een aankoop keuring gedaan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:38

Mijn eerste pony niet... En die bleek dus vlak na aankoop zware arthrose te hebben en werd afgekeurd. Dat had ik geweten als ik haar had laten keuren...
De pony die ik nu heb hebben we dus wel laten keuren.

Plurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:42

Hoi,

Ik heb 1.5 jaar geleden een paardje gekocht en ik heb wel laten keuren.
Dit koste volgens mij rond de 100 euro en ik ben blij dat ik dat gedaan heb,
ons vorige paardje heb ik niet laten keuren en die bleek dus niet goed te zijn....En dat was een dure grap en nog konden we haar weg doen. En om zo'n beslissing te nemen is moeilijk.
Als ze kinisch gekeurd zou zijn was ons een hoop elende bespaart gebleven.
Dus klinisch keuren, doen .

Succes met je beslissing en het kopen van een paardje

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:43

Ons paardje hebben we klinisch laten keuren, omdat we een beetje zekerheid wilde. Ook de verzekering stelt een klinische keuring verplicht. Rontgenologisch hebben we hem niet laten keuren.
Als ik jou was zou ik iig klinisch laten keuren, je paardje laten behandelen is vaak veel en veel duurder dan 1 keer die keuring betalen.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:32

Ik heb mijn haflinger en quarter klinisch (zonder bloedonderzoek) laten keuren voor ongeveer 40 euro per paard. Dit is wel in België, heb de indruk dat het hier goedkoper is.
Rontgen zou ik enkel aanraden als klinische keuring kreupelheid vermoeden geeft en de oorzaak niet gekend is of als er iets anatomisch niet correct lijkt, dan sluit je met rontgen ocd, oude fracturen en arthrose uit.
Hangt er allemaal een beetje vanaf hoe oud het paard is, wat er al mee gedaan is en wat je er mee wil doen. Bij een jong paard of veulen heeft rontgen zowiezo weinig zin.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:38

klinisch zegt helemaal niks.

de DA vond mijn paard klinisch zeer goed, maar uit rontefoto's bleek dat hij 2 ocd's had.

aan de buitenkant kun je niet zien wat er aan de binnenkant fout zit.

keuring is duur, maar als je paard ziek wordt ben je nog veel duurder uit

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:43

3 jaar terug heb ik mijn eerste paardje laten keuren voor 150 euro.
Een jaar later kocht ik mijn tweede paard, die heb ik niet laten keuren.
Beide paarden zijn voor recreatief gebruik, en voldoen hiervoor prima.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:54

Bijna alle paarden die ik gekocht heb zijn klinisch (en soms ook nog röntgenologisch) gekeurd en vervolgens in de uitgebreide verzekering gegaan. Tot een bedrag van 4500,- euro laat ik ze klinisch keuren daarna klinisch + röntgenologisch, dus eigenlijk volgens de eisen van een uitgebreide verzekering.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:48

ik zou je paard zoiezo klinisch laten keuren!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:01

loulou schreef:

Hier heb je eigenlijk wel gelijk in.
Bij ons op stal werd een 3,5 jarige merrie gekeurd (nou ja, bij de kliniek dan)
die was klinisch ook helemaal super! alleen rontgenologisch een 3 op het straalbeen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:02

ik heb het niet gedaan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:03

tyrtje schreef:
hoi
ik ben misschien van plan om een paardje te kopen, maar ik vroeg me af of het verstandig is om haar te laten keuren . mijn vader zei namelijk dat er een aardig prijskaartje aan hangt >;) en dat je dat dus niet zomaar maar moet doen. daarom vroeg ik me af of jullie, jullie paardje hebben laten keuren voordat jullie hem/haar gingen kopen, of dat het toch verstandiger is om het niet te doen (aangezien de kosten )
heeft het bepaalde voordelen etc..
naja ....etc.etc.

groetjes tyrje

Altijd laten keuren! zowiezo klinisch! boven de 3000 euro zou ik dr ook op de fotoos laten zetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:03

loulou schreef:

de DA vond mijn paard klinisch zeer goed, maar uit rontefoto's bleek dat hij 2 ocd's had.

Nou ja als een paard klinisch niet goed is, zou ik er toch niet aan beginnen!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:23

Nee maar soms heb je de pech dat een paard klinisch goed is en op de foto's kats verrot is.
Maar alles is een momentopname want je kunt een heleboel uitsluiten maar niet alles.
Mijn paard is klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. En nu blijkt hij iets in zijn rug te hebben waarvan nog onduidelijk is of hij ooit weer geschikt is om op te rijden. Hadden ze dat toendertijd ook op de foto gezet dan hadden ze het al kunnen zien.Maar ja een rug hoort niet bij de rontgenologische keuring.
Ik zou tot een bepaald bedrag klinisch keuren en daarna rontgenologich en in je achterhoofd houden dat het een momentopname is en er altijd wat kan gebeuren.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:25

Ik zou het zéker doen. Je hebt een kans dat je paard niet helemaal in orde is, om het zo maar te zeggen. En dan zit je met zo'n paard. Ja, die van mij is wel gekeurd. Anders wilden mn ouders em ook niet kopen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:29

Ik heb mijn haf niet laten keuren, maar ik zou het denk ik wel doen als ik weer een paardje zou kopen

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:31

Emeraldo is niet gekeurd. Heb hem nu bijna 6 jaar (eind december ) en de DA hoeft alleen te komen voor entingen en 1 keer is de tandarts geweest. Emeraldo mankeert nooit iets, en loopt lekker.

Waarom we hem niet hebben gekeurd? Wij als beginners (ik had manege lessen gehad) wisten niet eens dat zoiets bestond...

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:41

ja ik heb mijn paard rontg. en klin. laten keuren, pas dan weet je zekerd at het paard gezond is. alhoewel rontg. keuren meestal gewoon voor eigenbelang wordt gedaan, omdat hij dan meer waard is of omdat ze en paard willen die gewoon 100% goed gebouwd is.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:06

Mijn merrie kost vijfhonderd euro.En als ik haar niet al zoveel jaar kende,en wat er ook mis zou zijn er toch zou kopen.Dan had ik haar wel gekeud en boven een bepaald bedrag ook fotos.

Mijn merrie heb ik voor de aankoop niet laten keuren,omdat ik haar hoe dan ook toch wou hebben.Maar later toen we gingen rijden en er wat niet lekker zat hebben we toch nog haar laten keuren omdat ik gewoon wou weten of ze goed gekeurd zou worden

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:26

ik heb mijn haflinger van marktplaats gekocht.
Het was niet naast de deur dus we zijn erheen gereden met trailer vor de zekerheid. anders moesten we nog een keer heen met treiler.
We gingen haar bekijken (ook al veel foto's gehad via msn) ze zag er super uit.
Gelijk gekocht, nooit problemen gehad.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:42

loulou schreef:

klinisch zegt bij veel gebreken wel wat. Arthrose had bijvoorbeeld ontdekt kunnen worden bij mijn eerste pony, want dan was de buigproef niet goed geweest. Je weet dan natuurlijk niet meteen dat het bijvoorbeeld arthrose is, maar wel dat er iets niet goed zit.
Maar als je echt ' zekerheid' (echt zekerheid heb je bij een paard natuurlijk nooit) wil, kun je beter ook foto's laten maken. Maar dat zou ik niet zo snel doen bij een goedkoper paard denk ik. Maar klinisch sowoeso wel.