Sleeën met paard...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Sleeën met paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:39

Het sneeuwt
Oftewel: Ik wil sleeën Maar dan natuurlijk wel met 't peerd
Probleem is, ik heb geen tuig.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Heb wel een heel lang touw wat niet snijdt en een slee...
Iemand ervaring/ideeën/tips?

En voordat ik half bokt over me heen krijg: Ik ga echt geen onnodige risico's nemen. Als m'n paard het eng vind doe ik het ook zeker niet! En zorg ook dat er nog iemand bij is om te helpen/vasthouden!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:48

Koop een goedkoop borststuk en een schoftstuk. Dan doe je het veilig. Een broek heb je niet nodig. Leidsels zijn wel te maken van touw. STrengen kun je ook van touw maken,d it deden ze vroeger ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:50

Elk touw zal snijden ongeacht materiaal omdat het rond en dun is, door het trekken komt er veel kracht op. Daardoor snijdt het. Je zal toch echt het beste een borstriem van een brede platte lap leer moeten lenen als je er een slee achter wilt hangen. Dat is gewoon fijner trekken voor je paard

Hang jij maar eens een gewichtje van een kwart kg aan een touwtje aan je vinger, of hang het aan een lint van 1 cm breed aan je vinger. Wedden dat je het lintje prefereert? Nou, je paard ook

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:53

ik slee ook met mijn paard.
Gewoon een longeersingel met een schoftje om hem heen en dan touwen naar je slee hiervandaan. Dan twee longeerlijnen als leidsels en gaan met die banaan !!! Er is nl niet veel kracht nodig om de slee te trekken en dan lukt prima met een longeersingel hoor.

Die van mij vond het prachtig ! De bocht om is even tricky, de slee gaat met een ruk om en jij op je snufferd, wel leuk !!!

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:55

Het is plat, breed touw, heel zacht. Ik kan zo snel geen borstriem kopen Zou het helpen als ik er een dikke doek omwikkel? Wil het ook alleen even proberen. Mocht hij het leuk vinden wil ik een compleet tuig aanschaffen... En een kar of klein sleetje trekken zit ook een groot verschil in IMO. Een slee glijdt erg makkelijk door de sneeuw, komt niet zoveel druk op en ook niet zo lang...

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 11:56

ElCamino schreef:
Gewoon een longeersingel met een schoftje om hem heen en dan touwen naar je slee hiervandaan. Dan twee longeerlijnen als leidsels en gaan met die banaan !!! Er is nl niet veel kracht nodig om de slee te trekken en dan lukt prima met een longeersingel hoor.

Die van mij vond het prachtig ! De bocht om is even tricky, de slee gaat met een ruk om en jij op je snufferd, wel leuk !!!

Ik heb wel een goede longeersingel, maar trek je die niet naar achter dan? Of maak je 'm voor ook nog ergens vast?
Heb de beschikking over een buitenbak en een aardig groot stuk lang, dus scherpe bochten maken hoeft gelukkig niet meteen

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:58

ik zou eers een keer aan de lange lijnen werken zodat ie het stuur snapt

ZEJA

Re: Sleeën met paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:59

Is je paard wel gewend om iets achter zich aan te trekken dan.

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:00

Sturen kent ie wel. Ik rij 'm ook. En stemcommando's zitten er ook wel aardig in met longeren, dus tjah...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:01

Ik zou er idd zeker een paar lappen om wikkelen

Elcamino, begrijp ik nou dat jij de strengen aan het schoftje vastmaakt en daarmee laat trekken? Moet je dan niet de longeersingel loeistrak vastmaken zodat het blijft zitten? Maar voor het paard is het wel fijner om met de borst te trekken, zit comfortabeler en kan hij zijn kracht beter gebruiken.

Maar hier ligt er totaal geen sneeuw, mssn een halve centimeter als dat niet gesmolten is

Verder, probeer het idd eerst met lange lijnen werken zodat jij en paard het sturen snapt, vervolgens eerst enkel de slee erachter. Want sommige paarden kunnen echt niet tegen een slee erachter, terwijl een kar geen probleem oplevert. En je hebt er zo echt enorme ongelukken mee omdat het een klein licht onstabiel dingetje is wat aan het paard vast zit…

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:03

Wij hebbe dat een keer gedaan
Was echt gaaf
Vorig jaar was dat.. uumh weet alleen niet hoe het vast zat
Hij had wel een longeersingel om.. Meschien zat het daar aan vast...
Haha ik weet het niet meer

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:06

Hier ligt best aardig sneeuw, mooie laag om te sleeën iig

Zat zelf te denken om er eerst zelf eens met de slee achteraan te lopen (dus niet aan hem vast) terwijl iemand 'm vasthoudt. Zodat ik eerst even kan zien hoe hij daar op reageert. Als ie dat al eng vindt doe ik het ook zeker niet! Maar als ie daar niks om geeft wil ik het graag proberen. Blijft ook zeker heel de tijd iemand hem vasthouden! (tenzij het echt supergoed gaat, maar blijft wel iemand bij). Zat ook te denken dat als ik die slee er wel achter ik misschien eerst beter er op kan gaat zitten en die touwen zelf vasthouden zodat ik los kan laten als ie het wel eng vind (en hij dus niet met slee en al aan de kletter kan slaan). Wil iig zeker even duidelijk maken dat ik geen onnodige risoco's wil nemen!!! Vandaar ook dat ik m'n vragen eerst hier geplaatst heb...

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:48

Ben net ff naar 't peerd geweest, maar hij was helemaal gek in z'n hoofd door de sneeuw Heb even gekeken hoe ik dat zou kunnen doen met een longeersingel en touw en heb hem verder even lekker laten rennen en spelen. Morgen weer een dag

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:51

het is hier bij ons heel erg glad, ik wilde eigenlijk naar het bos vandaag, maar ik ga niet, Kaprice glijd in de wei al bijna uit.
Dus kijk wel uit dat je paardje niet uitglijdt in de sneeuw..

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:18

Hij heeft heerlijk door de bak lopen stuiteren, was knettergek. Maar is niet onderuit gegaan hoor. Ook in het land loopt ie altijd te rennen en te springen (staat 24/7 buiten) maar gebeurd nooit wat. Hij vind het alleen maar helemaal geweldig

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:36

lijkt me heerlijk ik ga het ook ooit nog eens proberen

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:39

Wendy15 schreef:
Hij heeft heerlijk door de bak lopen stuiteren, was knettergek. Maar is niet onderuit gegaan hoor. Ook in het land loopt ie altijd te rennen en te springen (staat 24/7 buiten) maar gebeurd nooit wat. Hij vind het alleen maar helemaal geweldig

ahah.. dat is mooi, mijn paardje staat nu te glibberen in de wei..

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:43

Ik heb een ijslander, en hij is het gewend. Misschien ook een verschil he
Soms glijdt ie wel es op z'n kont ofzow als ie in ene een noodstop wil maken, maja, dat doet ie zelf

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:39

ElCamino schreef:

Ik doe het ook zo, alleen heb ik nog zo'n rekbare dekensingel voor langs gedaan.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:57

Ik heb mijn bollie ook voor de slee gehad, maar dat was vorig jaar toen er hier wel genoeg sneeuw lag.

Gelukkig kent mijn paard het voor de kar lopen en was het sleetje erachter niet een probleem. Mijn evenwicht echter wel! Want zo'n sleetje gaat best wel snel om hoor! En je moet er ook aan wennen dat je dus bijna op de grond zit achter je paard..is ook niet altijd even leuk.
Mijn merrie vond het even nodig om een klein bokje te maken met de beentjes naar achter en toen scheelde het niet heel erg veel of ze had mijn hoofd geraakt!

Dus wel oppassen! Oh, en zorg dat de leidsels lang genoeg zijn. Bij mij waren mijn normale leidsels net ietsje te kort...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:06

lijkt me niet slim om de slee aan de longeersingel te doen. Normaal trekt een paard ook geen kar/slee met het schoftje, maar met het borsttuig.
Ik zou een singel als borstuig gebruiken, misschien daar nog een bontje om doen en dan een touwtje oid over de nek doen en aan beide kante van de singel vastknopen. en dan gewoon touwen aan de uiteinden vastmaken als strengen. longeersingel om en daar de teugels door doen en klaar! Volgens mij werkt dat ook best goed

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:15

als bij ons nog gaat sneeuwen ga ik dat ook doen
maar wij hebbe tuig voor de paardjes.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:02

Je kan een breede singel voor de borst langs doen. Als je aan de gespen een lang touw doet als strengen en een kort touw die je over de hals doet zodat hij blijft hangen.
Een brede singel snijd niet.

Ik weet niet wat voor slee je wilt gebruiken. Maar als je een kleintje gebruikt kan er denk ik beter iemand op gaan zitten die de "strengen" vast houdt, ipv dat je de slee er aan vast maakt. Mocht het dan fout gaan dan laat je die "strengen" los en blijft de slee niet aan z'n kont hangen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:04

dravergekkie schreef:
als bij ons nog gaat sneeuwen ga ik dat ook doen
maar wij hebbe tuig voor de paardjes.

uhuh
..áls het hier ooit nog gaat sneeuwen

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:05

dan plaatsen jullie toch wel de foto's he..?