witte plekken op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyhaf

witte plekken op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:45

Mijn haflinger kreeg in september (met het krijgen van de wintervacht) allemaal witte haren op haar rug van het zadel. De witte haren kwamen allemaal tegelijk en daarvoor heeft ze ook geen wondjes, kale plekken, geschuurde, drukkingen, enzovorots op haar rug gehad. Ze heeft (voor zover ik weet) geen pijn in haar rug en met poetsen en opzadelen doet ze ook normaal. De witte haren schijnen te komen door een verminderde doorbloeding, waardoor de cellen een zuurstof tekort krijgen en er geen pigment meer gevormd wordt. Weten jullie waardoor deze verminderde doorbloeding door kan komen?

Ik ben met mijn pony naar de paardenwinkel geweest en heb daar naar mijn zadel laten kijken. ze zeiden dat het zadel goed lag (druk was goed over de kussens verdeeld, ruggengraad en schoft liggen vrij). 1 medewerker zei dat het zadel wel een klein beetje schoof, maar dit was nooit zo erg dat het witte haren kan veroorzaken.
Ik zit erover tedenken om een ander soort zadel te kopen, omdat er toch ergens iets niet klopt. ik heb nu een engels veelzijdigheidszadel en wil misschien boomloos, western, australian stock of nog iets anders. ik rijd trouwens alleen buiten (2 uur per dag) en heb dit zadel al ruim 2 jaar.
Heeft iemand dit vaker gezien? en wat zouden jullie doen? Welk zadel zouden jullie kopen? zou het zin hebben om er bijvoorbeeld een fysiotherapeut naar te laten kijken?
Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gezien en ik heb bij verschillende mensen geinformeerd, maar die hadden het ook nog nooit gezien.

dit is haar rug van boven af:
Afbeelding

dit is haar rug van de linker kant:
Afbeelding

dit is haar rug van de rechterkant:
Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:34

Dat lijkt me duidelijk van het zadel. Ik zou niet meer met dit zadel gaan rijden. Het past duidelijk niet goed.
Houdt er rekening mee dat mensen in een paardenwinkel nog wel eens minder verstand van paarden hebben dan jij denkt en dat ze altijd iets willen verkopen.
Er zijn honderden paarden, ze hebben allemaal een andere rug en er zijn honderden zadels, met allemaal een andere pasvorm.
Ik vind het dan toch knap dat als er een zadelpasser komt met een aantal zadels er altijd een bij zit die past

Laat iig een dierenarts naar het zadel kijken als je een nieuwe wilt. Die heeft verstand van ruggen.

Ik heb een barefoot en ben er erg tevreden mee. Doordat ze geen boom hebben is de kans dat ze passen groter. Maar er zijn ook zeker paarden waarbij ze niet passen.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:39

jee dit lijkt me niet erg prettig voor ej paard om het zadel op zijn rug te hebben! wel een schat als hij ngo niet moeilijk doet met opzadelen/aansingelen.. ik zou als ik jou was toch maar naar een ander zadel gaan kijken en dan ook laten aanpassen en opmeten door iemand die er verstand van heeft. dit ziet er niet prettig uit

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:42

Zo halleluja, zo erg heb ik t nog nooit gezien!
Dus je pony had t hiervoor nooit eerder? Is er weleens iemand ter plekke naar wezen kijken? het is wel duidelijk dat het door het zadel komt! Inderdaad naar een ander zadel kijken. Ik heb weinig verstand van zadels.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:42

Dit komt echt duidelijk van het zadel!
Mij hafje heeft zoiets ook gehad, maar niet zo erg als die van jou. Een nieuw zadel heeft alles opgelost. Gelukkig zijn de witte plekken er met verharen weer uitgegaan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:45

Ik vind het er ook wel erg uitzien. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit in een keer gekomen is. Je zou op z'n minst toch moeten gaan denken dat er iets niet goed is als er al een wit plekje komt.
Arm dier

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:53

wow!
dat zijn geen kleine plekjes! En dat is de eerste keer? daarvoor helemaal niks?
Kan het zijn dat je paardje is afgevallen of aangekomen? daar kan het soms aan liggen.
Zowiezo een goede zadelmaker/DA naar laten kijken en nu maar ff zonder zadel rijden

Succes met het achterhalen en hoop dat het nog weggaat!

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:56

ik heb het gelzen ergens....
rond de schoft en bij de rug is de bloedsomloop weinig en als daar druk op komt of het klemt zit dan krijgt de huid te weinig bloed en word het wit. als het blij de schoft zit komt dit bijv: het zadel past neit goed op het paard het is te krap

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:09

stippielove schreef:
ik heb het gelzen ergens....
rond de schoft en bij de rug is de bloedsomloop weinig en als daar druk op komt of het klemt zit dan krijgt de huid te weinig bloed en word het wit. als het blij de schoft zit komt dit bijv: het zadel past neit goed op het paard het is te krap

gevonden (ik typ het even over!)

WITTE HAREN

drie maanden geleden kocht ik een nieuw zadel. het past perfect op mijn paard. toch verschijnen er nu witte hare naast de schoft. ik kan geen drukplekken of oude wondjes vinde en mijn paard heeft er geen last van. maar waar komen de witte haren inees vandaan?
De witte haren betekenen dat de bloedsomloop belemrd is geweest. gelukkig werd het niet zo belemmerd dat er een huidbeschadeging is ontstaan. de plaats is niet vreemd. op en naast de shoft zit weinig weefsel tussen bot en huid. de kans dat de bloeddoorstroom belemmerd is groter. er zijn verschillende oorzaken denkbaar: een gelpad dat de kamer van eht zadel vernauwd, een sjabrak dat tijdens het rijden naar beneden zakt en steeds strakker om de schoft gaat liggen doordat de berijder scheef zit. en een goed passendzadel kan minder passend worden asl spiervolume tot of afneemd. wanneer de wervelkolom van het paard stijf is en niet als eenheid met het zadel kan bewegen, belemert dit ook de doorbloeding

hoop dat je er wat aan hebt!

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:11

Je kunt precies zien waar de kussens van het
zadel hebben gezeten...
Dit komt echt niet van 2 dagen......OMG......

Elguccia

Re: witte plekken op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:28

Mijn pony heeft ook met de wintervacht witte haren (plekken, beetje zoals jouw paard) gekregen, en die van mijn stalgenootje ook. In mijn geval lag het zadel niet helemaal goed, maar gek genoeg niet op de plekken waar ze witte haren kreeg. Bij mijn stalgenootje lag het zadel perfect, dus wij stonden echt voor een raadsel... totdat we bedachten dat we allebei dezelfde onderlegger gebruikten : een Wintec comfort pad, soort schuimrubber. Waarschijnlijk creeërt die wrijving onder het zadel (teveel warmte door de kunststof?) en is dat de reden geweest voor de drukplekken. Ik heb het ding meteen aan de kant gelegd en een nieuw zadel gekocht en bij mijn pony zijn de plekken 'stabiel'. Mijn stalgenootje gebruikt hem nog wel en daar zie je de plekken groter worden, precies onder de onderlegger. Ik ben dus wel heel benieuwd of je een onderlegger gebruikt en zo ja, welke?

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:52

Wij hebben hetzelfde gehad met onze pony(kijk maar!) ook van die witte vlekken aan beide zijde van de pony.
We hebben het zadel op laten vullen en het is nu weg.. dus ik weett bijna zeker dat het aan het zadel ligt..

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:55

Van een zadelmaker hoorde ik ooit de volgende uitleg:

Tijdens de verhaarperiodes (met name van zomer- naar wintervacht) zijn de haarzakjes gevoeliger voor beschadiging. Er kunnen dan al heel snel witte haren ontstaan door bijvoorbeeld een sjabrak dat heel iets schuift of scheef ligt, er hoeft dan nog niet eens een drukking te ontstaan. Dit is heel onschuldig en het trekt met de volgende verhaarbeurt meestal wel weer weg.

Maar bij jouw paard ziet het er wel heel extreem uit. Ik krijg sterk de indruk dat het zadel helemaal niet zo goed ligt als jou wordt voorgespiegeld. Ik zou een second opinion vragen bij een andere zadelmaker. Informeer even om je heen voor ervaringen met goede zadelmakers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:44

Ik heb een van de foto's even bewerkt voor de duidelijkheid:
Afbeelding

De ruggegraat in het midden is de brede blauwe lijn en de 2 zijlijntjes de afstand tussen de 2 zadeldelen.

Je ziet hier duidelijk dat het zadel niet alleen niet past, maar ook dat het scheef op de rug gelegen heeft.

Ik heb nog nooit zoiets gezien en kan me heel goed vinden in de reactie van Karin.

Een ander zadel is een vereiste. Misschien dat je ook nog iets met die opmerking over dat zadeldekje kunt.

Dat je balans in dit zadel niet optimaal was is misschien te verklaren, maar ga bij je zelf ook eens na of er iets in je houding te verbeteren is. Dat scheve van dat zadel hoeft nl niet alleen aan het zadel te liggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:50

brrr, nog nooit gezien
heel vlug een ander zadel kopen
Wat heb jij een braaf paard dat hij gewoon gelopen heeft.
Maar dit is idd duidelijk van het zadel. Zonder twijfel.
Vlug een zadelmaker laten komen, want dit is niet van een paar keer.

bregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:56

Mijn paard heeft het ook gelukkig niet zo erg maar tegen de verhaarperiode verdwijnen ze helemaal dus ik vraag me af of dat dan ook aan het zadel ligt ,misschien wel.
Moet dan ook maar weer eens naar de zadelmaker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:57

Dat zou ik ook maar gaan doen bregje
Zoiets moet toch signaal genoeg zijn??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:58

Brrr. Dit is van het zadel. Degene die je vertelt dat het niet van het zadel komt, zou ik nooit meer wat van kopen. En dit zadel zou ik niet meer in de buurt van mijn paard willen hebben.

Gauw een ander zadel laten aanpassen door iemand die er verstand van heeft.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:22

Arm dier

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:32

Hmm, ik zou andere oorzaken zeker nog niet uitsluiten. Juist omdat het zo'n groot oppervlak is. Misschien is het een allergie oid of weet ik veel wat. De zadelmaker komt hier volgende week woensdag dus ik zal eens vragen of die nog wat weet over dit soort plekken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:10

Wow! Dat zadel ligt wel errug beroerd. Snel op laten vullen of een nieuwe kopen.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:33

Zo erg heb ik het ook nog niet gezien , en als je je een nieuw zadel koopt , eerst laten passen op je paard door een zadelmaker !!
Ik heb wel al gehoord dat deze witte haren niet meer weg gaan , je ziet het soms ook aan de benen waar de bandages gelegen hebben , mijn paard had een klein vlekje op de schoft , ook van het zadel ..
Echt niet zo verder rijden hoor

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 22:59

@ monteaura:
nee mijn pony heeft nooit eerder zulke plekken gekregen. er hebben een stuk of 10 mensen naar gekeken, maar geen dierenarts, fysiotherapeut of zo iemand.

@ Anouar15:
die haren kwamen echt allemaal tegelijk.

@ h0rsii_tanii:
mijn paard is niet (zichtbaar) afgevallen of aangekomen (singel zit ook nog op hetzelfde gaatje)

@ Elguccia:
Ik gebruik geen onderlegger, alleen een zadeldekje.

@ cornelie:
Als je het aan je zadelmaker zou willen vragen, heel graag. Ik heb zal al verschillende zadelmakers een e-mail gestuurd maar ik heb nog geen reacties gekregen. verder ga ik deze week ook naar verschillende dierenartsen, fysiotherapeuten en paardenwinkels een e-mail met foto's sturen om zo veel mogelijk meningen te horen.

what_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:01

Zo dat zijn geen kleine plekjes zeg. Ik heb ze nog nooit zo groot gezien. Lijkt mij vrij duidelijk dat dit door je zadel komt

daisyhaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:20

oh ja, wat ik nog was vergeten te zeggen. mijn pony is nu 9. en is de afgelopen 2 jaar qua bespiering niet (veel) veranderd. Ik heb haar nu 3 jaar en ik rijd al die 3 jaar bijna elke dag 2 uur op het strand en in de duinen.