Achterliggende gedachte bosrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Achterliggende gedachte bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:07

Naar aanleiding van een kleine "discussie" die ik net iemand voerde, vroeg ik me af waarom jullie bosritten maken? Is dit puur voor de ontspanning van jezelf of die van je paard? Maak je gebruik van de ruimte die je in het bos hebt om je paard te gymnastiseren en wat oefeningen uit te voeren (verruimen, sluiten, schoudervoor etc).

Of vinden jullie dat je je paard juist niet aan het werk moet zetten in het bos en gewoon met een lang teugeltje door het bos heen moet ploeteren?

Ik ben benieuwd!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:11

Ik rijd bosritten omdat ik Endurance rijd. Het wordt wat erg saai als ik 35 km wil trainen en dat in een bak zou moeten doen.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:11

Als ik een bosrit maak heb ik daar geen achterliggende gedacht bij hoor
Gewoon lekker rijden, genieten van de natuur, lekker ontspannen.
Maar soms ook wel eens nuttige dingen doen, overgangen rijden of juist eens lekker volgas gaan.

Maar daar denk ik van te voren niet bij na, dat bedenk ik pas als ik onderweg ben.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:18

Ik heb hetzelfde als Jantina.
In principe gewoon als ontspanning, los teugeltje.
Als ik dan ineens een opleving hebt doen we is een stukje wijken, of wat verruimen/verkorten in draf.

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:25

Wij rijden buiten puur voor de ontspanning van het paard en de ruiter. De paarden hoeven dan eens niet netjes te lopen, maar mogen lekker om zich heen kijken en wij hoeven ook eens niet overal op te letten. Gewoon lekker rijden, verstand op nul, blik op oneindig en gaan. ( Dit natuurlijk wel zonder overbodige risico's te nemen. )

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:29

Ik heb nog nooit een bosrit met Indy gemaakt, maar in ons geval zou dat puur voor de ontpanning zijn. We maken ook wel eens een buitenrit en dat is ook altijd lekker ontspannen.

LPtjuh

Re: Achterliggende gedachte bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:33

een bosrit is voor ons als een periodieke keuring:D even controleren of het gaspendaal niet is vastgeroest hahahaha.
nee even serieus.
in het bos gaat het meestal om het ontspannen rijden : alletwee lekker van de natuur genieten paardje lekker tussen door grazen .
af en toe een lekker stukje galop. maar ik vind het wle heel erg belangrijk dat hij blijft 'luisteren'dus niet harder gaat dan dat ik wil , pas gaat galoperen wanneer ik dat wil en weer terug wanneer ik dat wil.
in draf neem in hem dan ook regelmatig een pasje terug , pasje vooruit enz. af en toe een klein sprongetje je kent het wel
meneer is in het bos erg goed rond te rijden . zet de achtehand er mooi onder enz.
dus bij ons is het bos erg veelzijdig ( op een dressuur zadel )

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:35

jantina schreef:
Als ik een bosrit maak heb ik daar geen achterliggende gedacht bij hoor
Gewoon lekker rijden, genieten van de natuur, lekker ontspannen.
Maar soms ook wel eens nuttige dingen doen, overgangen rijden of juist eens lekker volgas gaan.

Maar daar denk ik van te voren niet bij na, dat bedenk ik pas als ik onderweg ben.

Ik vind in het bos rijden zelf niks aan, dus doe dat puur en alleen voor het paard. Ik ga dus wel degelijk met een bepaalde gedachte naar het bos!

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:46

Als ik naar het bos ga is dat gewoon voor de lol. Ik rij zowiezo voor m'n plezier (tuurlijk ook om verder te komen met het paard, maar dat is IMO ook alleen omdat je dat leuk vindt ) gewoon lekker boscrossen en af en toe tussendoor wat dingetjes oefenen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:59

Ik heb nu geen uitrijmogelijkheden maar als ik naar het bos ga is het voor de afwisseling voor het paard. Ik rij niet zo graag buiten, tenzij op een heel braaf paard zodat ik echt kan relaxen. Ik ga in het bos niet klieren met dressuuroefeningen omdat het wel echt als ontspanningsdagje bedoeld is.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:14

Ik vind het leuk om in het bos te rijden. Puur voor de ontspanning van ons allebei

Orange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:39

Puur voor de ontspanning, ff lekker uitwaaien.
Naast dressuur en springen, vind ik het lekker
om ook eens wat anders te zien en ff lekker uitrazen
of juist aan een lang teugeltje sukkelen

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:47

De eene keer doe ik het voor de ontspanning, de andere keer ga ik wat oefeningetjes proberen in de bossen.
Maar zoieso voor de ontspanning, zat we niet iedere dag in de bak hoeven te rijden.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:55

Ik ga niet met een specifiek doel het bos in. Ik ga omdat ik het leuk vind en omdat sjaak dan de ruimte heeft om een keer voluit te gaan.
Ik heb wel eens gedressuurd in het bos. Dan zoek ik specifiek lange (en zo recht mogelijke) paden op om veel te kunnen schakelen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:58

Ik ga zelden naar het bos, maar wel regelmatig naar het strand(alleen met Ot).

vind het zelf niet zo heel boeiend, maar Ot vindt het wel leuk en dan kan hij even lekker uitgalloperen Daar knapt hij altijd wel weer even van op

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:03

Als ik nr het bos ga is dat voor mij en mijn pony we vinden het beiden zeer fijn !!! en dan gwn lang teugeltje ( niet te lang ) en genieten , ontspannen ,.... meestal doe ik dit eigelijk als het een drukke week is geweest of als het heel warm is

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:50

Ik vind het zelf alleen al hartstikke leuk als ik kijk naar hoe mijn paard daarvan geniet. Zij wordt al vrolijk als we het erf af stappen, zij vindt buitenrijden zo leuk dat ik het zelfs leuk ben gaan vinden. Nu is het al een tijdje geleden, maar ik heb er echt weer zin in en ik doe het echt puur voor de ontspanning.
In de winter wil ik buiten nog wel eens wat gaan trainen als de weiden thuis niet te rijden zijn. Maar over het algemeen is het aan een los teugeltje lekker ontspannen buitenrijden. Heerlijk!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:00

Ik rijd in het bos puur als ontspanning. Ik rijd geen oefeningen, en rijd met een lang teugeltje. Mijn paard vind het heerlijk, ik ook, lekker gewoon relaxen en even niet aan het 'werk' denken!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:02

Ik rijd buiten omdat we dat allebei lekker vinden. Amber vind het heerlijk om lekker ontspannen om zich heen te kijken en af en toe een sprintje te trekken. Dus we rijden gewoon lekker met een los teugeltje en doen geen oefeningen.

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:07

Ik vind het zelf heerlijk om naar het bos te gaan, nu heeft ie helaas twee maanden stil moeten staan en is hij nu nog wat te blij om weer erop uit te gaan.. maar afgelopen zomer ben ik 2/3x per week naar het bos gegaan, soms een klein rondje van 40 min en soms urenlang. Ik doe niet mn best om goed te rijden in het bos, het enige wat ik wil is dat ie bij me blijft en alleen hard gaat als dat mag van mij. Soms doe ik tussendoor wat stelling buiging vragen en wat overgangen, maar dat is meer omdat ik bang ben dat hij met zo veel bosuren, anders een rechttoerechtaan bospaard wordt zonder knoppen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:33

Ik heb geen bos om in te rijden helaas... Maar ik rij buiten omdat we dat allebei veel leuker vinden. Soms aan een lang teugeltje lekker relaxen en van de omgeving genieten, soms lekker hard laten scheuren en soms ook wel wat oefeningetjes. Dat laatste omdat de bak vaak te slecht is om in te rijden en ze moet ook een beetje soepel en gehoorzaam blijven dus dan moet ik het maar buiten oefenen...

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:44

ik ga vooral het bos in voor de afwisseling en ontspanning, maar onderweg maken we wel eens een sprongetje, of tempowisselingen! dan blijft het ook leuk!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:31

Ik ga het bos in om te trainen, plan van te voren een route, waar kan ik draven, waar galoperen en waar ff op adem komen. Ik zoek dan ook zo veel mogelijk obstakels en 'enge' dingen (bruggetjes, heuvels, watertjes die we over kunnen steken, natuurlijk hindernisje soms, viaducten als ik ze kan vinden, of een bewoonde wereld, woonwijk)
Het gaat om een vrij jong paard en ik wil haar goed verkeers mak hebben, dat ze nergens meer van opkijkt, en we zijn dus aan het trainen voor eerste keer endurance
En in het bos doen we soms ook dressuur oefeningen, omdat je daar veel meer ruimte heb, dan idd tempowisselingen, wijken, overgangen. En in het bos hebben we leren springen, over omgekapte bomen en later over de afzetbalken.
Dus dat zijn als achterliggende gedachte dus, training, van conditie, dressuur, springen, maar ook 'makheid'.

Met een 'verzorgpaard' ga ik het bos in omdat ze niet helemaal zuiver is en de bochten in de bak veelste klein is, in het bos kan ze voornamelijk recht door (polder he, alles is recht) en dan loopt ze goed, zo kan ze weer wat sterker worden. Maar we stappen natuurlijk alleen maar. En behalve dat wordt ze weer helemaal happy van het bos, oortjes er op en gigantisch vrolijk, de bak is saai en dat vindt zij ook... Bij haar is de achterliggende gedachte dus wat anders, wel training, maar meer om andere redenen, en ook om het paard een plezier te doen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:41

Ik vind het heerlijk om in het bos te rijden; helaas hebben we geen bos dichtbij en plan ik af en toe een vakantieweekje in de bossen. Dat is voor zowel mij als het paard echt bijtanken en volop genieten. Daarna kunnen we er dan weer even tegen....

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:46

Meestal ga ik naar het bos voor de ontspanning, even lekker uitwaaien. Paarden vinden het bijna allemaal heerlijk, lekker vrij in de natuur rijden.
met mijn merrie, ben ik ook een tijdje bewust aan het rijden geweest in het bos. Overgangen, ontspanning in de galop. af en toe een slagboompje springen ect. Gewoon omdat zei juist in het bos veel makkelijker dingen leert dan in de bak! In het bos vindt ze het ook leuk om te doen, terwijl ze in de bak al snel verveeld is of juist gaat tegen werken.
ALs ik er goed bij nadenk, heeft ze eigenlijk bijna alle dingen in het bos geleerd!
Gecontroleerd galoperen, verruimen en verzamelen, wijken, springen.