Wat voor bandages gebruiken jullie en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Wat voor bandages gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 12:15

De titel zegt het eigenlijk al. Gebruiken jullie fleece, elastische, katoenen of misschien nog andere bandages? Met of zonder onderlappen? En waarom heb je ervoor gekozen... Wat is in JOUW ogen het beste en kan je ook uitleggen waarom?

Zelf rij ik nooit met bandages, heb ook pas leren bandageren. Zie ook vaak dat de meningen verschillen over wat nou beter is, dus ben benieuwd naar jullie mening.

(ik heb het hier dus over werkbandages he.. niet over transport of stalbandages)

Ohw en dan nog iets. Ik wil zelf ook een paar bandages gaan aanschaffen om te oefenen, maar heb zelf een ijslander van 1.36m. Zijn er verschillende maten, moet ik ze er gewoon vaker omheen wikkelen of gewoon een stuk afknippen??

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:17

Elastische met onderlappen. Omdat ik die fijn vind in gebruik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:42

ik gebruike fleece,ik lig steeds maar weer in de knoei met m´n onderlappen, dus daarom geen elastische

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:03

Ik gebruik eigenlijk alles, behalve elastisch.
Ik heb zelf alleen maar fleece maar deze worden lelijk na een tijdje.
Katoenen blijven mooi en ademen ook goed.
Maar de allerfijnste zijn nog altijd neopreen
Het zijn de duurste en je moet er goed mee kunnen bandageren maar ze zijn echt super fijn!!

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 13:05

Waarom gebruik je geen elastische? Vind je die zelf niet fijn of heeft het een andere reden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:48

Ik gebruik fleece bandages. Geen geklier met onderlappen, makkelijk en snel bandageren en ondanks dat ze na een keer rijden in de was gaan heb ik eigenlijk nog geeneen set liggen die lelijk is geworden.
Elastische bandages vind ik vreselijk, in gebruik en om te zien.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:06

Het liefste gebruik ik elastische met onderlap eraan vast, van BR. Die bandageren makkelijk, en zitten fijn zonder af te zakken. Na vaak wassen blijven ze ook mooi.
Maar zovaak rij ik niet met bandages, vind het onpractisch in een buitenbak...

Evikes

Re: Wat voor bandages gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:11

ik gebruik fleecebandages en bandages waar je eerst een stuk fleece hebt, en dan een stuk elastische. Ik doe onder beide nog een extra bescherming eronder, een hampa protector. Het biedt extra bescherming. Ziet er zo uit: Afbeelding
En ik gebruik ze om de beentjes van mijn paardje te beschermen
Bij het springen doe ik peesjes aan.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:59

Ik heb beide, ik gebruik ze voor bescherming, ondersteuning en natuurlijk met een bijpassend dekje .

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:15

Ik ben van de fleece bandages. vind het mooi en makkelijk bandageren. Als ik met onderlappen moét, dan ga ik voor de katoenen, met elastische kan ik echt niet overweg!

Vesper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:17

Ik gebruik fleece bandages, dat vind ik het makkelijkste..

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:14

Ik heb alle 3, maar vind de katoenen het fijnst.. Die bandageren gewoon fijn. Fleece krijgen ze snel worstenpootjes van, en met elastische ben ik bang dat ik ze te strak aantrek.. En ik kan niet met onderlappen overweg haha.

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 16:15

Uit eigenlijk alle reacties tot nu toe blijkt dat jullie kiezen voor het makkelijkste... Maar wat is nou eigenlijk beter voor het paard dan?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:47

Ik heb fleece bandages zonder onderlappen.
Ik heb ze omdat ik een anky pad had gekocht en deze bandage's waren exact dezelfde kleur als mijn pad.
Het zijn ook mijn eerste paar bandage's dus kan het ook niet voor je vergelijken.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:52

Ik geloof dat bandages niet zo heel veel doen voor je paard, en of ze nou elastisch zijn of van fleece het been is bedekt.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:56

ik gebruik eigelijk alles. En alleen elastische met onderlappen. Wat ook fijn is: half elastisch en half fleece zodat je geen onderlappen nodig heb. ik heb ze besteld op www.ruitershoponline.nl

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:01

geen bandages!!! want de pezen worden warm en met rijden nog warmer. ze worden dan te warm zodat je sneller een peesklap kan krijgen.
Vooral in de zomer is het te heet tussen de bandages en de pezen! Dus zeker geen bandages gebruiken..alleen voor op stal stalbandages
.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:03

Toch gek dat zooooo veel (proffessionele) ruiters dan tóch bandages gebruiken he?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:18

Het warm worden is een fabeltje-het officiele verhaal luidt dat het dermate warm wordt onder bandages dat de lichaamseigen eiwitten zouden stollen en dus geen klappen meer op kunnen vangen. Je moet het been al wel in de fik steken om dat effect te krijgen en dan is het rijden sowieso wel gedaan

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:23

Wendy15 schreef:
Waarom gebruik je geen elastische? Vind je die zelf niet fijn of heeft het een andere reden?

Wat Urielle zegt: Onderlappen en het is lelijk vind ik

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:28

iedereen heeft zijn eigen mening ove bandages
zelf gebruik ik alleen elastische bandages met onderlappen van eskadron er onder ik heb een stel bandages met een elastisch stuk en een fleece stuk daar hoeven geen onderlappen onder ze zijn dus wel heel erg handig maar ze kunnen niet in de wasmachine en dat fleece word snel heel erg vies door alle zweet en dat heb ik bij mijn eskadron onderlappen niet die zijn van binnen met badstof bekleed en er zitten "luchtkussentjes" tussen als voering (geeft een goede drukverdeling en dempt schokken) door de badstof binnen kant zweten de onderlappen niet snel

voor pony's kun je speciale pony bandages kopen die zijn korter ik zou er niet zomaar een stuk afknippen...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:33

Ik heb fleece en half fleece half elastiek..
Met die fleece kan ik niet omgaan..haha (pony is 1.53) die kreeg hier enorme worstenbeentjes van, vooral voor..
Die andere waren wel heel fijn.. Ik gebruikte ze alleen niet vaak... Alleen met springen of een fanatieke les..of voor de sier.. (ook nog wel is op de vrachtwagen, op een moment dat transportbeschermers kwijt waren):P
Ik snap nog steeds niet echt het nut van bandages boven peesbeschermers..
Heb ooit vernomen dat de pezen meer ondersteunt worden, bij veel gebruik zouden de pezen dus wat slapper kunnen worden...
Of het waar is.... tja, daar heb ik dan geen antwoord op...

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:02

Fleece. Met onderlappen kan ik het niet
Voor m'n verzorgpony heb ik bandages half fleece-half elastisch en die vind ik echt super.

xxx

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:06

Ik gebruik katoenen bandages. Fleece bandages vind ik totaal niet fijn in het gebruik ervan, en elastische bandages moeten onderlappen onder & daar kan ik ook niet zo goed mee overweg..Geef mij maar een paar katoenen bandages

Target

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:08

Qimm schreef:
Toch gek dat zooooo veel (proffessionele) ruiters dan tóch bandages gebruiken he?

Toch gek dat veel professionele dierenartsen het gebruik ervan afraden.....

Ben er zelf geen voorstander van, oa te veel werk, en zie bovenstaande...