Tapijt snippers o.i.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Tapijt snippers o.i.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:21

Hallo,

Wij hebben thuis een bak waar op dit moment nog alleen een zandbodem in ligt.
Op zich rijdt dat goed, maar mijn dierenarts adviseerde om iets als tapijtsnippers er overheen te doen, voor een drogere en meer verende bodem.
Ik woon in de buurt van Utrecht, weet iemand waar ze dat verkopen hier in de buurt?
En hoeveel kost het voor een bak van 15 bij 40 meter?
En ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen met zo'n bodem zijn, en als het niet beviel, wat heb je dan nu in de bak liggen en waarom is dat beter?

quito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:27

wat het kost ? Belangrijker wat het kost als het verwijderd moet worden i.v.m. bodemverontreiniging. Nog erger, wat als je paardje ervan eet.
Niet doen dus, zou ik zeggen

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:32

www.buitenbak.nl
Staat een hoop info op. Over een speciaal soort bodembedekking.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:38

quito schreef:
wat het kost ? Belangrijker wat het kost als het verwijderd moet worden i.v.m. bodemverontreiniging. Nog erger, wat als je paardje ervan eet.

Daar heb je een punt...
Ik zou toch bijna vanzelf aannemen dat de snippen/ vlokken niet schadelijk zijn voor paarden
Dat het veel geld kost om het te laten verwijderen heb ik inderdaad weleens vaker gehoord.
Dan moet ik maar eens goed op onderzoek uitgaan, want ik wil zowiezo geen houtsnippers omdat je daardoor juist een gladde bodem kunt krijgen.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:42

meiske16 schreef:
www.buitenbak.nl
Staat een hoop info op. Over een speciaal soort bodembedekking.

Ik heb de site gelezen en dat klinkt perfect, maar meteen ook erg duur.

Manon

Re: Tapijt snippers o.i.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:42

Zoals al genoemd schijnt het veel te kosten om het af te laten voeren en bodemverontreiniging.

Ik denk als je kiest voor een goed soort houtsnippers dat je dan ook een stabielere en drogere bodem krijgt, wat ook nog minder kost. Wij hebben onze snippers van v/d Panne uit IJsselstein vandaan.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:03

Dat is dichtbij!
Hoe lang heb jij die houtsnippers al?
Het enige wat ik altijd hoor is snippers die tussen de ijzers en in de straal gaan zitten en een gladde bodem.
En nog een ervaring; als je je paard ook losgaat in de bak en hij "graaft" een gat, dan blijft dat een zwakke plek in de bodem.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:35

Bij ons ligt er autostoelenstof, voor 2 ladingen, hele bak (20X60) €3000,-

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:05

Wij hebben op de vereniging een bodem van tapijtsnippers en zand.
Ideale bodem, niet zwaar, niet stoffig, praktisch nooit plassen, hoogstens als het een week fulltime heeft geregent. En dan nog is de bak goed te rijden.

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:20

wij hebben hem ook sinds kort en het bevalt harstikke goed. Het is beter voor de bak als de paarden en er niet los in gaan, dus je hoeft je dan geen zorgen te maken dat ze er van eten.

daffodilJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:55

In Schoonhoven hebben wij een all weather bodem, dus de tapijtsnippers en daar is iedereen zeer over te spreken! Ook heel dichtbij om te kijken, dus ik zou zeggen neem een kijkje!!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:03

Het is een geweldige grondbedekker, maar het verontreinigt verschrikkelijk, en dan dus niet alleen de grond onder de snippers, maar dat gaat lekker door de buurt reizen via het grondwater. Een client van mij heeft dat gehad, het heeft binnen 2 jaar de hele siertuin van zijn buren veranderd in een dorre vlakte. Inmiddels staat vast dat dat via de tapijtsnippers is gegaan. Ik moet er nu over procederen, en dat is bepaald niet prettig voor mijn client (want in verhouding tot mijn nota zijn kosten van laten aanbrengen of verwijderen een grapje). Ik zou dus zelf niet voor deze ondergrond kiezen.

succes
Floortje

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:09

Neem Naaldhoutchips. Ik heb het hier al misschien 20 keer neergezet de afgelopen weken, maar de zoekmachine wordt niet of niet goed gebruikt.

Mijn bak ligt er al 8 jaar super bij zonder plassen, zwaar in de zomer of wat dan ook. Ik heb dus NAALDHOUTCHIPS in mijn bak liggen.

Voor een goede bak heb je nodig, drainage, goed schoon zand en Naaldhoutchips.

Kijk uit met gemalen bende van de gemeente, daar kan taxus in zitten, zeer giftig voor paarden. Tapijt en andere chemische rotzooi is mileuverontreiniging en kost duizenden euro's om het af te laten voeren. Er zijn bedrijven die beweren dat dat niet zo is en dat zij het zo meenemen. Het addertje is dat je gewoon bij hun weer van die chemische bende moet bestellen. Ze laten je anders gewoon zitten. De afvoer en het scheiden van zand en tapijtsnippers of wat dan ook kost een vermogen. Naaldhout is milieuvriendelijk, je kan het zo uitrijden over het land als dat zou moeten. Nooit zacht loofhout nemen of schillen. Schillen zijn binnen een jaar verteerd en het wordt eerst snot en spekglad.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:50

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik weet hoe de bak in Schoonhoven eruit ziet, mooie bodem.
Maar dat is echt veel te duur.
De bak is alleen voor prive gebruik en ik wil er echt niet zoveel aan kwijt zijn, er staan nog meer dingen op m'n verlanglijstje
Ik wil gewoon een bodem die goed blijft liggen, waar ik mijn paarden overdag ook op kan losgooien en veilig kan laten staan, die niet glad wordt en niet te snel verteerd.
Gewoon een veilige, stabiele, betaalbare bodem dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:16

Ik heb nu al 10 jaar een all weather bodem in de paddock liggen. De paarden leven nog steeds , ze eten er dus niet van.

Verder lees ik rare dingen over milieuverpesten e.d.. Bij de echte all weather bodem krijg je een bewijs waaruit blijkt dat het spul ontloogt is, dus GEEN bodemverontreiniging. Dus ook geen last met milieupolitie e.d.
Wél is het natuurlijk duurder als je het weer af wilt voren, want het kan niet mee met composteerbaar afval. En 'gewoon' afval is nu eenmaal duurder.
Maar waarom zou je het af willen voeren. Het spul verteert niet, dus blijft jaren goed en zijn werk doen.

Ik heb het nog uit de tijd dat het vrij grote stukken waren, dat is soms wat onhandig met mestrapen. Tegenwoordig zijn het kleinere stukjes, dus IMO nog beter.

@Anita_D: een goede bodem, waar je jaren plezier van hebt kost nu eenmaal een hoop geld.
Bezuinigen hierop leidt alleen maar tot ergernis op de langere termijn.

Zo ken ik ook mensen die op de kwaliteit van houtsnippers bespaarden door een inferieure (tuin)kwaliteit te nemen. Leuk in het eerste jaar, maar daarna jaren van ellende. Het wordt één harde koek, waar het vocht niet meer door wegloopt en begint na een jaar te rotten.
Daar zullen je paarden dus eerder van eten met alle gevolgen van dien.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:51

Lieke schreef:
Wij hebben op de vereniging een bodem van tapijtsnippers en zand.
Ideale bodem, niet zwaar, niet stoffig, praktisch nooit plassen, hoogstens als het een week fulltime heeft geregent. En dan nog is de bak goed te rijden.

Inderdaad! Die ervaring heb ik er ook mee!
Een ideale bak om met alle weersomstandigheden in te rijden!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:09

Kijk uit met tapijtsnippers. Heel wat gemeentes laten het (meer) niet toe. Dat betekend dat je het af moet voeren. Ik wil niet weten hoeveel dat gaat kosten. Reken maar dat het gewoon de kosten is van een nieuwe bodem. Dus ben je dubbel zoveel kwijt.

Naaldhout is milieuvriendelijk en zo af te voeren zonder enig probleem. Ik heb ook geen probleem met mijn 8 jaar oude perfecte naaldhout toplaag.

Een goede bak bestaat niet alleen uit een goede toplaag maar wat er onder die toplaag zit is nog belangrijker. Heb je het verkeerde zand of niet genoeg drainages of te weinig afgegraven, dan heb je helemaal niks aan je toplaag.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 18:00

Sugarmiss schreef:
@Anita_D: een goede bodem, waar je jaren plezier van hebt kost nu eenmaal een hoop geld.
Bezuinigen hierop leidt alleen maar tot ergernis op de langere termijn.

De kosten van bepaalde verschillende bodems lopen heel erg uiteen hoor.
Het is echt niet zo dat je persee een bodem van 3000 euro nodig hebt om goed te kunnen rijden.
Onze zandbodem voldoet in principe al, maar ik wil er gewoon een wat meer verende bodem.
Als het maar een paar jaar goed ligt.
Als mijn ouders binnen 10 jaar verhuizen gaan de paarden mee, wie daarna hier komt wonen zoekt het zelf maar uit met de bak

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:47

Anita_D schreef:
Dat is dichtbij!
Hoe lang heb jij die houtsnippers al?
Het enige wat ik altijd hoor is snippers die tussen de ijzers en in de straal gaan zitten en een gladde bodem.
En nog een ervaring; als je je paard ook losgaat in de bak en hij "graaft" een gat, dan blijft dat een zwakke plek in de bodem.

Neehoor, heb er geen last van dat het tussen de ijzers gaan zitten of dat het glad is.
Als een paard gaten gaat graven in de bak dan heb je wel een kuil ja, maar dat is bij tapijtsnippers ook zo. Je moet het wel bijhouden zegmaar, slepen en aanharken. Dan blijft het super.
Het is net als een gazon, dat moet je ook maaien, anders ziet het er niet uit, zo werkt het bij een bak ook (ongeacht bodemsoort). Als je het bijhoudt, dan heb je er heel lang plezier van.

Wij hebben nu al 10jr houtsnippers erin, en dit was de 4e lading die erin ging (na verloop van tijd verteert het wel) en deze lading ligt er nu een half jaartje in denk ik.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:41

quito schreef:

Onze bak heeft gemalen keukenkastjes als grond.
De paarden hebben er nog nooit een hap van genomen
Ik zeg niet dat de paarden van de TS dat niet doen...
Maar een paard weet meestal toch wel wat hij wel of niet kan eten...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:11

DunDijk schreef:
Maar een paard weet meestal toch wel wat hij wel of niet kan eten...
Dat zeg je niet meer als je thuiskomt en je ligusterheg blijkt kaalgevreten

@Anita_D: een goede bodem is net als een mooi hekwerk en goede stallen een meerwaarde voor je huis bij verkoop.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:27

Sugarmiss schreef:
Ik heb nu al 10 jaar een all weather bodem in de paddock liggen. De paarden leven nog steeds , ze eten er dus niet van.

Verder lees ik rare dingen over milieuverpesten e.d.. Bij de echte all weather bodem krijg je een bewijs waaruit blijkt dat het spul ontloogt is, dus GEEN bodemverontreiniging. Dus ook geen last met milieupolitie e.d.
Wél is het natuurlijk duurder als je het weer af wilt voren, want het kan niet mee met composteerbaar afval. En 'gewoon' afval is nu eenmaal duurder.
Maar waarom zou je het af willen voeren. Het spul verteert niet, dus blijft jaren goed en zijn werk doen.

.

het gaat er voor de afvoerder er niet om of het paard blijft leven (of niet) door de bodem, of dat het ontloogt is.
Het gaat erom dat het gewoon als chemisch afval wordt gerekend als het afgevoerd moet worden. Het is niet verteerbaar, dus ook niet composteerbaar. Het is een eind product. Het kan dus ook niet gerecycled (hoe schrijf je dat precies??) worden.

Het is geen gewoon afval maar chemisch en dat maakt het gruwelijk duur om af te voeren.
(dit heb ik trouwens van meerdere mensen gehoord die in de vuilverwerking zitten)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:43

Ik bestrijd dat dus. Het is GEEN chemisch afval, maar gewoon normaal niet-composteerbaar afval. Net zoals bankstellen e.d.
En die prijs betaal je dus per m3 als je het laat afvoeren.

Om aan te tonen dat het dus NIET chemisch is zit die ontloogverklaring erbij nl. Die is wettelijk goedgekeurd, dus daar kan geen gemeente omheen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:36

Sugarmiss schreef:
Ik bestrijd dat dus. Het is GEEN chemisch afval, maar gewoon normaal niet-composteerbaar afval. Net zoals bankstellen e.d.
En die prijs betaal je dus per m3 als je het laat afvoeren.

Om aan te tonen dat het dus NIET chemisch is zit die ontloogverklaring erbij nl. Die is wettelijk goedgekeurd, dus daar kan geen gemeente omheen.

Dat is het beroemde addertje dat onder het gras zit. Er zijn al heel wat gemeentes dat een All Wetherbodem verbieden. Ook al zit er een certificaat bij. Een stel dat ik ken heeft ook een All Wether bak, zat bij de koop van hun huis. Het koste toen al 10.000 gulden om het af te laten voeren. Maar het bedrijf die de All Wether leverde wilde het wel meenemen, maar je moest wel een nieuwe bodem bij hun bestellen. TRAP DAAR NIET IN!!!!!!!! Het is en blijft chemisch. Het kost heel wat om het af te laten voeren. Je zit al snel aan de 100 m3 als je alles moet afvoeren. Zou je je huis verkopen met een All wether bodem, dan kan de koper eisen dat die bodem verwijderd moet worden. KASSA!!!

Ik heb al jaren een super bodem met NAALDHOUTCHIPS, milieuvriendelijk en goedkoop. Ik heb de pest erin dat ik mijn bodem niet mee kan nemen naar Belgie. In Belgie komt er ook weer een bodem met naaldhoutchips.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:21

Phiabink, waar ga je je naaldhoutchips halen in België? Bij eurocompost? Wij gaan verhuizen en ik wil ook een paddockje. Heb slechte ervaring met een soor gemalen naaldhoutschors, maar die chips klinken goed.
Hoe heb je de ondergrond er onder?
Laat je je paarden er ook los in lopen of gebruik je het alleen als rijbaan? Hoe valt het mest rapen er in mee?