wat doen jullie met wild paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

wat doen jullie met wild paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:05

Stel,je heb een paard die erg sterk is in de nek,zelfs in een sukkelstapje kan je hem niet draaien als hij niet wilt.
Je stapt ivm een peesblessure een halfuur met hem,opeens begint hij uit het niet wild te doen,galop en trekt je mee naar achter.
Wat doen jullie?Laat je hem los en hem zijn gang laten gaan?Of laat je je meesleuren?Zijn jullie niet bang dat hij eventueel op het touw trapt en ondersteboven kukelt?En is dat niet gevaarlijker als je een bit aanhebt?Kan hij immers zo overtrekken en zijn mond mee zeer doen.
Mijn vraag is vooral,waar laten jullie het touw?

Chrissetje

Re: wat doen jullie met wild paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:16

ik ren altijd nog een stuk mee om te proberen om hem te stoppen,maar meestal denk ik eraan om het touw gelijk los te maken(veiligheidsclip)...

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:19

Om het eventuele vallen als ze loslopen zal ik me niet zo druk maken. Als hij een bit inheeft zal dat (zacht gezegd) niet lekker voelen maar ze vallen echt niet om doordat ze op hun touw staan hoor.
Ik zou het paard, zeker met een peesblessure, proberen vast te houden. Zorg dat het paard met stappen altijd op jou let. Dus ook als hij lief is, zodra jij stilstaat moet je paard stoppen. Als je het paard tijdens gewoon stappen al niet gelijk halt kan laten houden, dan lukt het helemaal niet als hij 'wild' word. Maak het een beetje leuk, elke dag stappen is al zo saai. Stap een soort van slalom (geen kleine bochtjes want dat is weer niet goed voor het been maar slinger gewoon over het erf heen en weer) en halthouden, weer stappen. Pasje achteruit. Dat niet elk rondje hetzelfde is want dan verveelt ie zich al gauw en gaat andere dingen zoeken zoals naar achteren rennen.
Als je merkt dat je paard rustiger is als er een ander paard bijloopt vraag dan of er altijd iemand mee kan lopen. Als jij aan de ene kant bent en een ander paard aan de andere kant van het erf zal die er misschien wel graag heen willen rennen, blijft het paard in de buurt is jouwe ook liever.
Maak je maar niet zo druk over het touw dat los hangt hoor.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

Tja als een paard echt ga en het niet houden is kan je wel vast houden maar het heeft geen nut.Of je meot je heel schrap zetten soms lukt het nog wel om hem tegen te houden maar soms kan je beter loslaten...

Ik zou wel een bitje in doen en mischien een zweepje mee en zodra hij je voorbij wilt een tikje op zijn borst.

En is dat niet gevaarlijker als je een bit aanhebt?Kan hij immers zo overtrekken en zijn mond mee zeer doen.

Het is hard maar mischien denkt hij voortaan na en doe dat niet meer.

Maar wat bedoel je met waar laat je het touw??

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:26

Ik moest ook aan de hand stappen (op harde ondergrond) omdat paard 1.78m is en niet van plan was om te blijven stappen liep ik door de stalgangen. Daar had hij niet de neiging om op hol te slaan.
Maar die mogelijkheid moet er maar net zijn.
Ik zou wel een hoofdstel aan doen.

Heb je er aan gedacht mindet krachtvoer te voeren?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:32

Ik houd zo lang mogelijk vast maar als ik het niet red dan gaat mijn eigen gezondheid toch voor.

Mooie tijd om eens even met dit paard flink te oefenen want hij luistert gewoon niet naar je. Dat hij veel energie heeft en sterk is is begrijpelijk. Ik zou ook minder krachtvoer geven en met hoofdstel aan an een zweepje gaan stappen. Op het erf gewoon oefenen in halthouden omdraaien en luisteren.

je kan desnoods in stap op het harde een de longeerlijn werken.

Met een peesblessure wil je natuurlijk zeker geen brokken dus ik zou zo veel mogelijk vermijden dat het paard er van door gaat door op rustige palatsen te gaan stappen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:36

Wat dacht je van een streepje sedasan of als je nog hebt vetranquil (is nu uit de handel) helpt altijd.
Okee, het is troep maar hij blijft kalm en dat is beter voor hem, zijn blessure en jouw gezondheid !!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:39

Het komt door zijn peesblessure dat ik hem perse wou houden,maar op den duur ging dat gewoon niet meer:hij sleurde me alle kanten heen,
hij zat aan de hand te galloperen(kon gelukkig meelopen),te draven en ik krijg hem gewoon niet omgedraait,te sterk in de nek.
Hij krijgt naar mijn zin veel te veelr krachtvoer,van de behandelende DA heb ik toestemming gekregen om hem op ruwvoer te zetten,maar of de staleigenaar er mee akkoord is?I don't know!
Als ik met hem stap,is hij altijd alert,ik probeer ook zijn aandacht bij te houden,hij is dan speels:hij duwt met zijn hoofd in mijn rug,knabbelt speels en doet niet wild,ik zing en praat ook tegen hem.
Maar tja,hij was al verschillende keren aan het bijten naar me,en toen,tja toen gebeurde het .
Jullie zouden een hoofdstel indoen?Zouden jullie daar een hengstenketting aan vastmaken?Ik ben ook van plan om een paniekhaak te gebruiken en zo te lopen maar goed,eerst moet ik maar zien dat ik herstel van zijn trap

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:40

Juco schreef:
Ik moest ook aan de hand stappen (op harde ondergrond) omdat paard 1.78m is en niet van plan was om te blijven stappen liep ik door de stalgangen. Daar had hij niet de neiging om op hol te slaan.
Maar die mogelijkheid moet er maar net zijn.
Ik zou wel een hoofdstel aan doen.

Heb je er aan gedacht mindet krachtvoer te voeren?

Houd hem niet tegen geloof ik

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:43

En het erge is,hij luistert naar mij!Maar in zo'n gevallen is hij in paniek,blind en luistert hij niet,heb ik de grootste moeite om hem kalm te krijgen.Ooit kwam sirenes langs,was hij ook in blinde paniek maar toen kon ik hem nog houden maar nu niet meer.
Ik kan hem laten halthouden waar ik wil,kan hem met een lichte druk van mijn hand op zijn borst naar achter laten stappen zover ik wil,kan hem rondjes om mij laten draaien,kan hem los borstelen maar in zo'n gevallen lijkt het alsof hij in een soort trance is,niet weet dat ik er sta,in blinde paniek en er zover mogelijk weg van die plaats willen zijn.Want verder is hij redelijk 'bomproef' kan met hem tussen ronkende auto's lopen,dat is echt geen problemen.In vele gevallen als hij zo sterk is en verder stapt kan ik hem meestal stoppen door vlak bij zijn hoofd te lopen en hooo te zeggen en mijn hand omhoog te doen,dan stopt hij meestal

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:49

Als hij al wegrent zou ik mooi loslaten. Ik heb liever dat hij dan op het touw staat (wat niet zo sne; zou gebeuren, die van loopt wel eens met een touw over de grond en hij zorgt mooi dat hij niet op het touw staat) dan dat ik aan een paard in galop aan een touw hang.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:53

Ik zal ook loslaten... de vorige keer heb ik een loslopend paard geprobeerd te vangen, en mijn vinger gebroken...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:54

Barcelano schreef:
Tja als een paard echt ga en het niet houden is kan je wel vast houden maar het heeft geen nut.Of je meot je heel schrap zetten soms lukt het nog wel om hem tegen te houden maar soms kan je beter loslaten...

Ik zou wel een bitje in doen en mischien een zweepje mee en zodra hij je voorbij wilt een tikje op zijn borst.

En is dat niet gevaarlijker als je een bit aanhebt?Kan hij immers zo overtrekken en zijn mond mee zeer doen.

Het is hard maar mischien denkt hij voortaan na en doe dat niet meer.

Maar wat bedoel je met waar laat je het touw??

Ik probeerde me schrap te zetten maar gleed uit over de modder wat ook niet echt leuk was Ik bedoel met die laatste vraag,laat je het touw hangen,probeer je het nog gauw om zijn hals te hangen/vast te maken?
Denk in het vervolg meer na en doe maar een paniekhaak mee
Stappen jullie in zo'n gevallen trouwens met halster of met bit?En als je met bit stapt,zonder teugels?Ketting eraan ofzo?

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:01

het touw door de ring van het halster halen, als je met hem naar de wei loopt en als je inde wei bent een stuk loslaten zodat als het paard weg rent het touw vanzelf los gaat..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:10

Xxits_miixX schreef:
het touw door de ring van het halster halen, als je met hem naar de wei loopt en als je inde wei bent een stuk loslaten zodat als het paard weg rent het touw vanzelf los gaat..

Ja nu snap ik hem,dat doet de staleigenaar ook als de de paarden van de paddock afhalen.Goed idee trouwens!Met een paniekhaak voel ik me niet veilig,op gepaste en op ongepaste momenten doe ik die (onbewust)los.
Kan ik dat ook toepassen met een hoofdstel?

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 03:29

hoofdstel niet, dit kun je niet snel eraf laten glijden. Dit is echt alleen voor met halster..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:38

Ik heb het ook eens gehad met een paard met een peesblessure.
Ik had hem aan de longeerlijn lopen over het erf.
Hij had er geen zin in en ging er vandoor. Nou ben ik dan altijd weer zo dat ik niet los wil laten, dus had ik uitieindelijk de vellen en brandblaren in mn hand staan.
(Dat was met halster om)
De keren daarna hebben ze hem een hoofdstel in gedaan tijdens het stappen en dat ging allemaal veel rustiger gelukkig.
Is het misschien een idee om hem te stappen in een van te voren afgezet stuk (lege schuur, kleiner weiland?) Dan kan hij volgens mij minder snelheid maken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:13

Hoofdstel om een hengstenketting een idee?? Waarschijnlijk kan je hem dan een stuk beter corrigeren, en omvallen zal hij niet zo snel doen, sja als hij een stuk vel kwijtraakt is jammer dan voor hem, maar het moet wel veilig blijven.
Lees hierboven dat je niet weet of de staleigenaar het ermee eens is dat hij minder krachtvoer gaat geven. Is het niet je eigen paard??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:46

het beste wat je kunt doen als je in de rijbak bezig bent is mee lopen en hem recht op de bakrand laten lopen, hiervoor zal hij waarschijnlijk wel stoppen

ik leer mijn jonge paarden op deze manier stoppen op de stem, recht op de omheining(bij mij wel 2 meter hoog herashekwerk) laten lopen en ze stoppen vanzelf en ik geef gelijk het commando HO!
maar hebben ze de kolder in hun kop dan gebruik ik het ook om ze te stoppen
of om ze van hand te laten veranderen zonder dat ik naar ze toe moet, gelijk erbij zeggend GAAT OM wat ze al kennen van op stal

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:49

Je kunt een hengstenketting gebruiken.
Maar het belangrijkste is dat je voordat je gaat stappen al overwicht hebt op het paard....
Dit heeft niks met sterk te maken....zelfs een Shetlander is te sterk om een krachtmeting aan te gaan.
het is paardenpsychologie waar je gebruik van moet maken, zeg maar....

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:51

Je moet idd sneller zijn dan het paard, als het paard zjin nek vastzet ben je eigenlijk al te laat, het enige wat je dan kunt proberen is omtrekken als dat tenminste een optie is, want sommige zetten gewoon hun complete lijf vast.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:53

Ik heb het zelf ook gehad! Best vaak moeten stappen met die van mij, en dat is na 2/3 dagen al een bommetje op 4 benen. De eerste keer trok ie me ook heel de bak door.....en net zoals Sjoert laat ik dus niet los! Blaren op mijn handen . Toen de hengstenketting gepakt en het halster kleiner gemaakt. Toen ie er weer tussenuit wilde gaan ben ik er met heel mijn gewicht tegenin gaan hangen!! Het was meteen over.
Als ik nu moet stappen dan doe ik de ketting er los aan en is ie superbraaf!! haha hij loopt dan nogal eens te springen, maar dat doet ie gewoon naast me aan een los touwtje..... ideaal!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:55

ik ga er dan gewoon op

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:57

gooi er een longe aan en gooi hem in de ronde als hij gek gaat doen zodra hij weer gekalmeerd is ga je weer verder dat deed ik met die van mij.
ik knoop er expres geen pijnlijke dingen aan als ge van angst er vandoor gaan word het alleen maar erger.
hij ging er ook steeds vandoor tijdens het lopen, het lukte niet altijd maar het was snel over toen hij ineens begreep dat hij bij mij niet bang hoefde te wezen.
op het einde schrok hij niet eens meer van vuurwerk wat op nog geen 3 meter afstand werd afgestoken (netjes he') hij keek wel maar ging er niet vandoor.
en net zoals spater zegd leer hem de basis woord comando's, ho, rustig, links, rechts, stap en draf zoveel je hem maar kan leren dan worden ze gefixeerd op jou.
vaak vinden ze truukjes wel leuk om te doen en haal je er vaak ook als ze het expres doen er uit.
sucses

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:00

fransheijs schreef:
Ik heb het zelf ook gehad! Best vaak moeten stappen met die van mij, en dat is na 2/3 dagen al een bommetje op 4 benen. De eerste keer trok ie me ook heel de bak door.....en net zoals Sjoert laat ik dus niet los! Blaren op mijn handen . Toen de hengstenketting gepakt en het halster kleiner gemaakt. Toen ie er weer tussenuit wilde gaan ben ik er met heel mijn gewicht tegenin gaan hangen!! Het was meteen over.
Als ik nu moet stappen dan doe ik de ketting er los aan en is ie superbraaf!! haha hij loopt dan nogal eens te springen, maar dat doet ie gewoon naast me aan een los touwtje..... ideaal!

Ik heb de blaren idd ook wel eens op mijn handen gehad omdat ik weer een debiele hengst aan de longe had, die net iets anders wou dan ik

Maar idd met zo'n hengstenketting heb je echt stukken meer te vertellen